Jump to content

RADO True Thinline Automatic


Recommended Posts

Zdravím,

konečně první keramiky od Rada. Historicky jsem pokukoval po modelu Sintra v automatu, ale jak šel čas, tak mě hranatý tvar pouzdra omrzel a jediné hranaté hodinky jsem navíc prodal.

Konkrétně u těchto Rado se mi líbí jednoduchý a čistý design a samozřejmě černá keramika + jsem chtěl jednoznačně automat - zde ETA 2892-A2, 21 kamenů, 4 Hz, rezerva 42 hodin a tloušťka velmi slušných 3.6 mm.

pouzdro má tloušťku 7.8 mm , průměr bez korunky 40 mm a super “organicky” tvar. Trochu nevýhodou je, že je to lehce “lapač šmouh”, ale nic dramatického.

Skvělá je celková pohodlnost - hodinky sedí perfektně a keramika je neskutečně příjemná. Člověk ani neví, že je má na ruce 🙂

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jak tam sakra narvali ten automat? 😁 Jinak pěkný, decentní kousek 🙃!

Link to comment
Share on other sites

Tohle chvalim. Ultrathin automat oblekovky by mely byt v kazde hodinkovnici (high tec ceram na tom nic nemeni)

 

Link to comment
Share on other sites

před 6 hodinami, nizkotucnytvaroh napsal:

Jak tam sakra narvali ten automat? 😁 Jinak pěkný, decentní kousek 🙃!

Tak to by mě taky zajímalo, když většina automatů má nezřídka +4-5mm navíc 🤔. Gratulace k netradičním hodinkám. Koukali jste na to pouzdro? Přístup ke strojku, kromě regulace, pouze přes sklíčko.

Link to comment
Share on other sites

Nádhera, pre Rado mám slabosť a konkrétne celá rada True sa mi páči úplne najviac.

Gratulujem 🙂

Link to comment
Share on other sites

před 4 minutami, tr0t3l napsal:

Nádhera, pre Rado mám slabosť a konkrétne celá rada True sa mi páči úplne najviac.

Gratulujem 🙂

Díky,

Mě vždycky fascinovala ta keramika (její vzhled a nepoškrábatelnost + teď se přidala i ta pohodlnost) + její složité zpracování (vysoké teploty při vypékání + smrštění se svými úskalími). Někde jsem četl, že tuším až 30 % vyrobených keramických dílů (i vzhledem k dlouhé zkušenosti Rado s výrobou) se vyhodí, protože neplní standardy.

Nevíte někdo, jestli je Rado v tomto zpracování keramiky opravdu jediné ? Nějak jsem nikoho dalšího v podobném duchu nezaznamenal

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tak si tak trochu odpovím sám + možná to bude pro některé lákadlem do světa keramiky případně RADO 😊

Z hlediska „nepoškrábatelných“ materiálů jako tvrdokovů, safírových skel apod. začala společnost RADO experimentovat již v roce 1962, kdy představila svůj model DiaStar 1. Označovaný jako „první nepoškrábatelné hodinky na světě“ a to díky použití tvrdého kovu a safírového skla.

435918533_RadoDiastar.png.dabb2f972d4c7a38c0f953209372b3f8.png

RADO DiaStar 1 (1962)

Co se týče keramiky v hodinkách, za jakýsi začátek by se dal považovat rok 1986, kdy přichází na svět první keramické hodinky a to od IWC, konkrétně model IWC Da Vinci Perpetual Calendar, reference 3755. Ve stejném roce RADO uvádí své hodinky Integral, což jsou první hodinky na světě s náramkem  vyrobeným z keramiky odolné proti poškrábání. Od této doby se stává RADO jakýmsi průkopníkem v oblasti keramiky používané na výrobu hodinek. Je fér říct, že spousta ostatních značek používá keramiku pro výrobu hodinek, ale zdaleka ne v tak velké míře jako RADO.

IWC.png.f01b1f29fffbd11089d5533784d2cff0.png                                                                  1998774014_Radointegral.png.a6aedcfdcc2e7f7d398279d8a1f4782d.png

IWC Da Vinci Perpetual Calendar, reference 3755                                                                  RADO Integral

 

Co se týče společnosti RADO, tak jejich „zářezy“ v oblasti materiálů obecně a samozřejmě keramiky jsou:

Tvrdokov:

RADO si získalo reputaci jako inovátora v oblasti materiálů v roce 1962, kdy představilo svůj model DiaStar 1 vyrobený z tvrdokovu a se safírovým sklem. Jde o kompozitní materiál vyrobený z keramiky (karbid wolframu) a pojivového kovu (dříve kobalt, nyní nerezová slitina). Tvrdokov má totožnou tvrdost jako keramika a zároveň houževnatost kovu. Na rozdíl od High-tech keramiky od RADO je však těžký. Karbid wolframu má hustotu 19,3 gramů na 1 cm3 a tvrdokov jako takový 15 gramů na 1 cm3. Původně byl tento kompozit vyvinut pro výrobu nástrojů a vrtáků. Pak ale RADO vidělo možnost použít tento kompozit pro (v té době bezkonkurenční) hodinky z hlediska odolnosti proti poškrábání. Trvalo však dalších 24 let, než RADO využilo své zkušenosti s tvrdokovem a přišlo s high-tech keramikou v hodinkách integral v roce 1986.  

High-tech ceramic:

Jde o nekovový materiál, kde v případě RADO je preferovanou sloučeninou oxid zirkoničitý a to v „ultra-jemné“ a „ultra-čisté“ podobě.  Díky tomu lze docílit plné hustoty po smrštění teplem na rozdíl od tradiční keramiky, která zůstává po vypečení porézní a křehká. Oxid zirkoničitý začíná jako ultra-jemný prášek s extrémně vysokým bodem tání (obvykle více než 2000 °C) a proto jej nelze běžně odlévat. Zpracováním jde samozřejmě o mnohem složitější proces než u běžných materiálů.

Keramika na bázi oxidu zirkoničitého se slinuje ve speciálních vysokoteplotních pecích. Tímto procesem dochází k odstranění poréznosti a konečnému vytvrzení na 1250 Vickers. Pro porovnání, nerezová ocel má tvrdost 180 Vickers.

Nespornou výhodou dále je, že jde o chemicky inertní materiál, který je „biokompatibilní“ (oxid zirkoničitý byl například používán pro výrobu femorálního hřebu u ranných kyčelních implantátů). Jde tedy o materiál hypoalergenní.

Keramika se svou hustotou 6,0 gramu na 1 cm3 je výrazně lehčí než ocel (8,0 gramu na 1 cm3) a díky hladkému povrchu, který se rychle přizpůsobí teplotě kůže, je také velmi pohodlná. RADO dále přidává do keramiky stopové prvky v nepatrných koncentracích, čímž lze docílit změny elektrických nebo optických vlastností materiálu (lze docílit například různých barev).

Plasma high-tech ceramic:
Vychází z bílé keramiky, která je podrobena plasmovému zpracování. Během tohoto procesu se mění molekulární skladba keramiky pomocí plynů aktivovaných plazmovým výbojem při 20.000 °C ve speciální peci. Samotná keramika se při tomto procesu zahřeje na ca 900 °C. Výsledkem je šedý kovový lesk při zachování vlastností ostatních high-tech keramik od RADO (tvrdost, odolnost proti poškrábání, lehkost). Jde o (jak jinak 😊 ) patentovaný proces RADO. Kovového vzhledu je dosaženo bez použití jakéhokoliv kovu.

HyperChrome Ultra Light:

Jde o keramiku z nitridu křemíku, což je v tomto případě křemík v kombinaci s atomem dusíku. Materiál má „do sebe zapadající konstrukci“, která mu dodává vysokou houževnatost. Jeho jedinečná struktura jej činí extrémně odolným vůči nárazům a otřesům (použití pro části motorů v automobilovém průmyslu, výroba zařízení pro spinální fúzi v lékařském průmyslu).

Se svou hustotou 3,0 gramu na 1 cm3 jde o materiál lehčí než titan.

HyperChrome (Tvrzený titan):

Titan jako takový je lehčí a přitom pevnější než ocel, což je důvodem jeho obliby v letectví a moderní medicíně. Dále je hypoalergenní a odolný vůči korozi. Hlavní nevýhodou však je jeho měkkost a snadná poškrábatelnost. RADO se vydalo cestou vytvrzení titanu, které spočívá v jeho vystavení plynům, které pronikají 50 mikronů do hloubky povrchu. Dochází ke změně molekulární struktury a tím ke zvýšení odolnosti proti poškrábání.

High-tech diamond:

V roce 2002 přišlo RADO s V10k, což byly hodinky s povrchem z high-tech diamantovým povlakem na tvrdém kovovém podkladu. RADO uvádí kvocient tvrdosti na 10.000 Vickers.

Safírové sklo:

Před příchodem modelu RADO DiaStar 1 v roce 1962 (kde RADO použilo safírové sklo) používali výrobci plastová a minerální skla. Dnes běžná součást hodinek byla patrně poprvé použita v tomto odvětví společností RADO. Jinak jde o syntetický, tepelně zpracovaný safír zformovaný do plátů a dosahující tvrdosti 9 na Mohsově stupnici (těsně pod diamantem). Zpracování syntetického safíru vychází z vynálezu Francouzského chemika Auguste Verneuila z roku 1902.

Série True Thinline:

V roce 2011 bylo představeno kompletně keramické pouzdro s tloušťkou pouhých 5 mm (jde o quartzové modely). U automatických strojků v modelové řadě True Thinline jde o tloušťky ca 8 – 9 mm, což je pořád velmi slušné, když porovnáme s některými nejtenčími hodinkami na světě:

·         Piaget Altiplano Ultimate 910P, tloušťka 4,3 mm

·         Bulgari Octo Finissimo Minute Repeater, tloušťka 3,12 mm

·         Vacheron Constantin Patrimony Contemporaine Ultra-Thin Calibre 1731, tloušťka 3,9 mm

·         Bulgari Octo Finissimo Tourbillon, tloušťka 3,95 mm

·         A asi nejtenčí Piaget Altiplano Ultimate Concept, tloušťka 2 mm

Piaget.png.2fc266f701ec3ef8813f3ff85d3c326c.png

Piaget Altiplano Ultimate Concept

Samozřejmě jde o modely v úplně jiné kategorii.

 

 

Další značky pracující s keramikou / netradičními materiály

IWC

Keramika:

IWC představila první keramické hodinky na světě, Da Vinci Perpetual Calendar (Ref. 3755), v roce 1986. Od té doby společnost uvedla na trh pouzdra hodinek vyrobená z vysoce výkonné keramiky z černého karbidu boru nebo z hnědé keramiky z nitridu křemíku. Nejnovějším příkladem keramiky ze Schaffhausenu je pískově zbarvené keramické pouzdro Pilot’s Watch Chronograph Top Gun Edition „Mojave Desert“ (Ref. 389103).

Ceratanium:

Nejnovějším inovativním materiálem ze Schaffhausenu je Ceratanium® (keramizovaný titan). Nový materiál je lehký a robustní jako titan, ale zároveň podobně tvrdý a odolný proti poškrábání jako keramika. Ceratanium® je založeno na speciální slitině titanu, která je vyrobena speciálně pro IWC. Všechny součásti v pouzdře jsou vyfrézovány, soustruženy a vyvrtány z polotovaru. Poté jde do pece ke slinování. Během tohoto procesu dochází k fázové přeměně a povrch kovu je keramizován. Tento proces mu dodává nejen vlastnosti typické pro keramiku, jako je extrémní tvrdost, ale také výraznou, matnou černou barvu.

 

HUBLOT

Materiál Cermet:

keramika kombinovaná s kovy

Magic Gold:

Jde o nejpevnější vyrobený a certifikovaný materiál z 18K zlata. Tohoto bylo dosaženo využitím nepatrných pórů v keramice, které byly vyplněny 24 K zlatem. 24K zlato se roztaví a pod vysokým tlakem je vtlačováno do dutin v keramice. Švýcarská centrála pro kontrolu drahých kovů určila, že Magic Gold je ze 75% čisté zlato a HUBLOT jej tedy může nazývat jako 18K zlatý materiál.

Safír:

Hublot mimo sklíčka používá syntetický safír i na výrobu celých pouzder a to v různých barvách

 

OMEGA

Liquidmetal:

Od roku 2010 spojuje OMEGA svou keramiku se slitinou nazvanou Liquidmetal, která nabízí nové možnosti zdobení v kovové šedé barvě s vynikající odolností proti poškrábání a trvalou stabilitou. Tato amorfní slitina se skládá z titanu, zirkonu a mědi a je třikrát tvrdší než nerezová ocel. Při spojení s keramickými díly může být Liquidmetal nabízen v kontrastních povrchových úpravách (kartáčovaný nebo leštěný), díky rozdílu v tvrdosti obou materiálů.

 

ROLEX

Cerachrom:

Rolex používá keramiku pro vložky do lunety a to od roku 2005 ve formě jednobarevné keramiky. V roce 2013 přišel s „batman“ modro černou vložkou a v roce 2014 s červeno-modrou na modelu GMT-Master II. Keramika se obecně snadněji vyrábí ve tmavších barvách. Výroba světlejších barev je složitější a výroba dvoubarevné keramiky je dílem patentovaného procesu, kdy se začíná s výrobou v jedné barvě a druhá je přidána následně, ale ještě před vytvrdnutím. Rolex si nechal tento proces patentovat.

 

Další značky, které pracují s keramikou jsou například:

Audemars Piquet, Zenith, Bvlgari, Panerai, Longines

 

Většinou jde ale jen o některé modely v rámci portfolia, které jsou vyrobeny z keramiky, případně netradičních materiálů. Velmi často jsou samozřejmě řešeny z keramiky vložky lunet u různých výrobců.


 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...