Přejít na obsah

RADO True Thinline Automatic


Doporučené příspěvky

Zdravím,

konečně první keramiky od Rada. Historicky jsem pokukoval po modelu Sintra v automatu, ale jak šel čas, tak mě hranatý tvar pouzdra omrzel a jediné hranaté hodinky jsem navíc prodal.

Konkrétně u těchto Rado se mi líbí jednoduchý a čistý design a samozřejmě černá keramika + jsem chtěl jednoznačně automat - zde ETA 2892-A2, 21 kamenů, 4 Hz, rezerva 42 hodin a tloušťka velmi slušných 3.6 mm.

pouzdro má tloušťku 7.8 mm , průměr bez korunky 40 mm a super “organicky” tvar. Trochu nevýhodou je, že je to lehce “lapač šmouh”, ale nic dramatického.

Skvělá je celková pohodlnost - hodinky sedí perfektně a keramika je neskutečně příjemná. Člověk ani neví, že je má na ruce 🙂

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak tam sakra narvali ten automat? 😁 Jinak pěkný, decentní kousek 🙃!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, nizkotucnytvaroh napsal:

Jak tam sakra narvali ten automat? 😁 Jinak pěkný, decentní kousek 🙃!

Tak to by mě taky zajímalo, když většina automatů má nezřídka +4-5mm navíc 🤔. Gratulace k netradičním hodinkám. Koukali jste na to pouzdro? Přístup ke strojku, kromě regulace, pouze přes sklíčko.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 minutami, tr0t3l napsal:

Nádhera, pre Rado mám slabosť a konkrétne celá rada True sa mi páči úplne najviac.

Gratulujem 🙂

Díky,

Mě vždycky fascinovala ta keramika (její vzhled a nepoškrábatelnost + teď se přidala i ta pohodlnost) + její složité zpracování (vysoké teploty při vypékání + smrštění se svými úskalími). Někde jsem četl, že tuším až 30 % vyrobených keramických dílů (i vzhledem k dlouhé zkušenosti Rado s výrobou) se vyhodí, protože neplní standardy.

Nevíte někdo, jestli je Rado v tomto zpracování keramiky opravdu jediné ? Nějak jsem nikoho dalšího v podobném duchu nezaznamenal

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak si tak trochu odpovím sám + možná to bude pro některé lákadlem do světa keramiky případně RADO 😊

Z hlediska „nepoškrábatelných“ materiálů jako tvrdokovů, safírových skel apod. začala společnost RADO experimentovat již v roce 1962, kdy představila svůj model DiaStar 1. Označovaný jako „první nepoškrábatelné hodinky na světě“ a to díky použití tvrdého kovu a safírového skla.

435918533_RadoDiastar.png.dabb2f972d4c7a38c0f953209372b3f8.png

RADO DiaStar 1 (1962)

Co se týče keramiky v hodinkách, za jakýsi začátek by se dal považovat rok 1986, kdy přichází na svět první keramické hodinky a to od IWC, konkrétně model IWC Da Vinci Perpetual Calendar, reference 3755. Ve stejném roce RADO uvádí své hodinky Integral, což jsou první hodinky na světě s náramkem  vyrobeným z keramiky odolné proti poškrábání. Od této doby se stává RADO jakýmsi průkopníkem v oblasti keramiky používané na výrobu hodinek. Je fér říct, že spousta ostatních značek používá keramiku pro výrobu hodinek, ale zdaleka ne v tak velké míře jako RADO.

IWC.png.f01b1f29fffbd11089d5533784d2cff0.png                                                                  1998774014_Radointegral.png.a6aedcfdcc2e7f7d398279d8a1f4782d.png

IWC Da Vinci Perpetual Calendar, reference 3755                                                                  RADO Integral

 

Co se týče společnosti RADO, tak jejich „zářezy“ v oblasti materiálů obecně a samozřejmě keramiky jsou:

Tvrdokov:

RADO si získalo reputaci jako inovátora v oblasti materiálů v roce 1962, kdy představilo svůj model DiaStar 1 vyrobený z tvrdokovu a se safírovým sklem. Jde o kompozitní materiál vyrobený z keramiky (karbid wolframu) a pojivového kovu (dříve kobalt, nyní nerezová slitina). Tvrdokov má totožnou tvrdost jako keramika a zároveň houževnatost kovu. Na rozdíl od High-tech keramiky od RADO je však těžký. Karbid wolframu má hustotu 19,3 gramů na 1 cm3 a tvrdokov jako takový 15 gramů na 1 cm3. Původně byl tento kompozit vyvinut pro výrobu nástrojů a vrtáků. Pak ale RADO vidělo možnost použít tento kompozit pro (v té době bezkonkurenční) hodinky z hlediska odolnosti proti poškrábání. Trvalo však dalších 24 let, než RADO využilo své zkušenosti s tvrdokovem a přišlo s high-tech keramikou v hodinkách integral v roce 1986.  

High-tech ceramic:

Jde o nekovový materiál, kde v případě RADO je preferovanou sloučeninou oxid zirkoničitý a to v „ultra-jemné“ a „ultra-čisté“ podobě.  Díky tomu lze docílit plné hustoty po smrštění teplem na rozdíl od tradiční keramiky, která zůstává po vypečení porézní a křehká. Oxid zirkoničitý začíná jako ultra-jemný prášek s extrémně vysokým bodem tání (obvykle více než 2000 °C) a proto jej nelze běžně odlévat. Zpracováním jde samozřejmě o mnohem složitější proces než u běžných materiálů.

Keramika na bázi oxidu zirkoničitého se slinuje ve speciálních vysokoteplotních pecích. Tímto procesem dochází k odstranění poréznosti a konečnému vytvrzení na 1250 Vickers. Pro porovnání, nerezová ocel má tvrdost 180 Vickers.

Nespornou výhodou dále je, že jde o chemicky inertní materiál, který je „biokompatibilní“ (oxid zirkoničitý byl například používán pro výrobu femorálního hřebu u ranných kyčelních implantátů). Jde tedy o materiál hypoalergenní.

Keramika se svou hustotou 6,0 gramu na 1 cm3 je výrazně lehčí než ocel (8,0 gramu na 1 cm3) a díky hladkému povrchu, který se rychle přizpůsobí teplotě kůže, je také velmi pohodlná. RADO dále přidává do keramiky stopové prvky v nepatrných koncentracích, čímž lze docílit změny elektrických nebo optických vlastností materiálu (lze docílit například různých barev).

Plasma high-tech ceramic:
Vychází z bílé keramiky, která je podrobena plasmovému zpracování. Během tohoto procesu se mění molekulární skladba keramiky pomocí plynů aktivovaných plazmovým výbojem při 20.000 °C ve speciální peci. Samotná keramika se při tomto procesu zahřeje na ca 900 °C. Výsledkem je šedý kovový lesk při zachování vlastností ostatních high-tech keramik od RADO (tvrdost, odolnost proti poškrábání, lehkost). Jde o (jak jinak 😊 ) patentovaný proces RADO. Kovového vzhledu je dosaženo bez použití jakéhokoliv kovu.

HyperChrome Ultra Light:

Jde o keramiku z nitridu křemíku, což je v tomto případě křemík v kombinaci s atomem dusíku. Materiál má „do sebe zapadající konstrukci“, která mu dodává vysokou houževnatost. Jeho jedinečná struktura jej činí extrémně odolným vůči nárazům a otřesům (použití pro části motorů v automobilovém průmyslu, výroba zařízení pro spinální fúzi v lékařském průmyslu).

Se svou hustotou 3,0 gramu na 1 cm3 jde o materiál lehčí než titan.

HyperChrome (Tvrzený titan):

Titan jako takový je lehčí a přitom pevnější než ocel, což je důvodem jeho obliby v letectví a moderní medicíně. Dále je hypoalergenní a odolný vůči korozi. Hlavní nevýhodou však je jeho měkkost a snadná poškrábatelnost. RADO se vydalo cestou vytvrzení titanu, které spočívá v jeho vystavení plynům, které pronikají 50 mikronů do hloubky povrchu. Dochází ke změně molekulární struktury a tím ke zvýšení odolnosti proti poškrábání.

High-tech diamond:

V roce 2002 přišlo RADO s V10k, což byly hodinky s povrchem z high-tech diamantovým povlakem na tvrdém kovovém podkladu. RADO uvádí kvocient tvrdosti na 10.000 Vickers.

Safírové sklo:

Před příchodem modelu RADO DiaStar 1 v roce 1962 (kde RADO použilo safírové sklo) používali výrobci plastová a minerální skla. Dnes běžná součást hodinek byla patrně poprvé použita v tomto odvětví společností RADO. Jinak jde o syntetický, tepelně zpracovaný safír zformovaný do plátů a dosahující tvrdosti 9 na Mohsově stupnici (těsně pod diamantem). Zpracování syntetického safíru vychází z vynálezu Francouzského chemika Auguste Verneuila z roku 1902.

Série True Thinline:

V roce 2011 bylo představeno kompletně keramické pouzdro s tloušťkou pouhých 5 mm (jde o quartzové modely). U automatických strojků v modelové řadě True Thinline jde o tloušťky ca 8 – 9 mm, což je pořád velmi slušné, když porovnáme s některými nejtenčími hodinkami na světě:

·         Piaget Altiplano Ultimate 910P, tloušťka 4,3 mm

·         Bulgari Octo Finissimo Minute Repeater, tloušťka 3,12 mm

·         Vacheron Constantin Patrimony Contemporaine Ultra-Thin Calibre 1731, tloušťka 3,9 mm

·         Bulgari Octo Finissimo Tourbillon, tloušťka 3,95 mm

·         A asi nejtenčí Piaget Altiplano Ultimate Concept, tloušťka 2 mm

Piaget.png.2fc266f701ec3ef8813f3ff85d3c326c.png

Piaget Altiplano Ultimate Concept

Samozřejmě jde o modely v úplně jiné kategorii.

 

 

Další značky pracující s keramikou / netradičními materiály

IWC

Keramika:

IWC představila první keramické hodinky na světě, Da Vinci Perpetual Calendar (Ref. 3755), v roce 1986. Od té doby společnost uvedla na trh pouzdra hodinek vyrobená z vysoce výkonné keramiky z černého karbidu boru nebo z hnědé keramiky z nitridu křemíku. Nejnovějším příkladem keramiky ze Schaffhausenu je pískově zbarvené keramické pouzdro Pilot’s Watch Chronograph Top Gun Edition „Mojave Desert“ (Ref. 389103).

Ceratanium:

Nejnovějším inovativním materiálem ze Schaffhausenu je Ceratanium® (keramizovaný titan). Nový materiál je lehký a robustní jako titan, ale zároveň podobně tvrdý a odolný proti poškrábání jako keramika. Ceratanium® je založeno na speciální slitině titanu, která je vyrobena speciálně pro IWC. Všechny součásti v pouzdře jsou vyfrézovány, soustruženy a vyvrtány z polotovaru. Poté jde do pece ke slinování. Během tohoto procesu dochází k fázové přeměně a povrch kovu je keramizován. Tento proces mu dodává nejen vlastnosti typické pro keramiku, jako je extrémní tvrdost, ale také výraznou, matnou černou barvu.

 

HUBLOT

Materiál Cermet:

keramika kombinovaná s kovy

Magic Gold:

Jde o nejpevnější vyrobený a certifikovaný materiál z 18K zlata. Tohoto bylo dosaženo využitím nepatrných pórů v keramice, které byly vyplněny 24 K zlatem. 24K zlato se roztaví a pod vysokým tlakem je vtlačováno do dutin v keramice. Švýcarská centrála pro kontrolu drahých kovů určila, že Magic Gold je ze 75% čisté zlato a HUBLOT jej tedy může nazývat jako 18K zlatý materiál.

Safír:

Hublot mimo sklíčka používá syntetický safír i na výrobu celých pouzder a to v různých barvách

 

OMEGA

Liquidmetal:

Od roku 2010 spojuje OMEGA svou keramiku se slitinou nazvanou Liquidmetal, která nabízí nové možnosti zdobení v kovové šedé barvě s vynikající odolností proti poškrábání a trvalou stabilitou. Tato amorfní slitina se skládá z titanu, zirkonu a mědi a je třikrát tvrdší než nerezová ocel. Při spojení s keramickými díly může být Liquidmetal nabízen v kontrastních povrchových úpravách (kartáčovaný nebo leštěný), díky rozdílu v tvrdosti obou materiálů.

 

ROLEX

Cerachrom:

Rolex používá keramiku pro vložky do lunety a to od roku 2005 ve formě jednobarevné keramiky. V roce 2013 přišel s „batman“ modro černou vložkou a v roce 2014 s červeno-modrou na modelu GMT-Master II. Keramika se obecně snadněji vyrábí ve tmavších barvách. Výroba světlejších barev je složitější a výroba dvoubarevné keramiky je dílem patentovaného procesu, kdy se začíná s výrobou v jedné barvě a druhá je přidána následně, ale ještě před vytvrdnutím. Rolex si nechal tento proces patentovat.

 

Další značky, které pracují s keramikou jsou například:

Audemars Piquet, Zenith, Bvlgari, Panerai, Longines

 

Většinou jde ale jen o některé modely v rámci portfolia, které jsou vyrobeny z keramiky, případně netradičních materiálů. Velmi často jsou samozřejmě řešeny z keramiky vložky lunet u různých výrobců.


 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...