Přejít na obsah

Můj život s PHEV a další racionální diskuse o EL autech


safi

Doporučené příspěvky

Editorial: Schází mi odemčené vlákno, kde jsme si psali a občas i dohadovali o elektrifikovaných vozidlech. Se svým PHEV už mám něco najeto a rád bych se o zjištěná pozitiva i negativa s vámi podělil.  Jednotlivé příspěvky budu přidávat postupně a budu rád, když se kolem nich spustí diskuse. 

Toto téma vzniklo i díky členovi  @African a dalším zasloužilým bardům, kteří mě při výběru tu a tam postrčili správným směrem. 

 

Výchozí situace

Dvě děti, manželka a dva sedany S80 od Volva v širším centru Prahy. Jeden s ikonickým benzínovým pětiválcem 2.5 litru a druhý s moderním VEA dieselem. Starší benzínové Volvo bylo old-school esencí automobilismu. Velké, pohodlné, na trojku se dalo jezdit od 40km/h do nějakých 130km/h - krásná plynulá akcelerace bez nutnosti řazení.  Na spotřebu 12l ve městě si člověk rychle zvykl (bavíme se o době před únorem 2022).S auty byla spojena i nějaká negativa:

  • Rostoucí servisní náklady - mám rád auta v naprostém pořádku. Volva nemá smysl servisovat jinde než v Auto Průhonice a po čase se mi už nechtělo dát ročně za pravidelné prohlídky a občasný servis dohromady 70 tisíc ročně (bez pneu).
  • Přenášení tašek a vybavení mezi auty, hledání zapadlých hraček, pitíček a svačin  ve dvou autech..

Padlo tedy rozhodnutí koupit jedno univerzální auto, ideálně velký kombík nebo SUV. A protože převažuje provoz ve městě, tak jedině benzín bez filtru pevných částic, ideálně v kombinaci s hybridem, velký rozvor pro umístění dětských sedaček proti směru jízdy. A čím novější tím lepší. Jo a objem ideálně kolem 2.5 litru. Přece jenom jít o litr níž k turbo 1.4 nebo 1.6 … to prostě nejde..

Finálně  jsme se rozhodovali mezi

  • Toyota RAV4 2.45 obyč. hybrid - super auto,  trochu hlučnější při jízdě, ale hej… vypadá jak ze StarWars.
  • Lexus NX300h 3 roky starý - předchozí generace platformy i hybridního systému. Novější Toyota však byla stejná a v ledasčem i lepší. Ale ta úžasná přední maska…
  • Mitsubishi Outlander ve verzi Plugin Hybrid.

Zvítězil Outlander PHEV kvůli výhodám EL značky, originální koncepci pohonu i tiché EL jízdě. Jaká je ale realita po 15 000 kilometrech?

IMG_1508.thumb.jpeg.b0f3c2c7b56a83f06a9c84fe648a273f.jpeg

 

7 věcí, co se nepovedly:

  • Kvalita interiéru je jako u normálního auta před 10 lety. Po 8 letech ježdění v bílých  kožených sedačkách ve Volvu  si musím zvyknout na mainstream. Alespoň nebudu řvát na ženu a děti, když uvidím novou čmouhu na bílé. 🙂
  • Z autorizovaného servisu mám pocit, že moc zkušeností s EL pohonem nemají.  Pokud by byl nějaký problém s EL pohonem, tak to jistí německý servis (evropská záruka). Ale nervozita zůstává.
  • SW řídicí jednotky  pro baterii a elektronický pohon je naprogramován tak, že preventivně časem snižuje kapacitu baterie. I tak na ní ale Mitsubishi dává záruku 8 let nebo 150 tisk km a kapacitu nad 70%. Věděl jsem to dopředu, takže ok.
  • Vyšší spotřeba na dálnici a maximální rychlost 170 km/h. Alespoň nepřijdeme o papíry…
  • V zadních sedadlech není otvor pro lyže.
  • Některé bezpečnostní prvky jsou dostupné jen pro nejvyšší výbavu, na kterou už nebyl rozpočet.
  • Auto nemá navigaci propojenou s řízením režimu jízdy. Takže neví, že teď pojedu 5km po městě, pak 20 po dálnici a pak dalších 5 km po okreskách a nemůže tomu přizpůsobit využívání baterky a jízdní režimy. Auto defaultně preferuje EL režim i při jízdě na dálnici, takže si musíte nájezdy /výjezdy hlídat a auto násilně přepnout do jiného módu. Enyaq to umí…
  • Baterie by mohla být větší, dnes je standardem spíše 18-20kWh (Toyota, Lexus, Volvo, atd). Nutnost nabíjení obden. 

IMG_0374.thumb.jpeg.ef734917276c742c10246b4f554ceb6c.jpeg

 

7 věcí, co se povedly:

  • Velmi tichá a plynulá jízda čistě na elektřinu ve městě. Balzám na nervy. Tomu hybridní RAV4 nemůže konkurovat.
  • Benzínová 2.4 s přímým i nepřímým vstřikem a bez filtru pevných částic dopovaná dvěma elektromotory. Japonci nešli cestou Korejců a koncernu - do auta nacpeme vše co máme, ale vyšší složitost z důvodu EL pohonu kompenzovali absencí převodovky, turba  a filtru pevných částic.
  • 8 lety výroby ověřená a vyladěná koncepce pohonu, jen v Evropě přes 100 000 prodaných aut..
  • Auto má Apple Carplay a couvací kameru (konečně!)
  • Vynikající trakci na sněhu. Řídící elektronika dokáže elektromotory dávkovat přesněji, takže je opravdu hodně těžké protočit kola na sněhu. Na druhou stranu - pokud není auto přepnuté do pohonu 4x4 „Snow“ tak má na sněhu nečekaně živou záď. Brždění rekuperací 
  • Dva nabíjecí konektory - jeden pro pomalé a druhý pro rychlé nabíjení. To i dnes většina PHEV nemá. Dvě 220V zásuvky v interiéru a v zavazadlovém prostoru s výkonem 1500W.
  • Old-school interiér s fyzickými tlačítky:-) 

IMG_1203.thumb.jpeg.8b43dcb67ebef3d4ddc8f37a64a72f0a.jpeg

2022-mitsubishi-outlander-phev-black-interior-passenger-driver.thumb.jpg.33f039a8a0e3ddfbdae0953234d1bc70.jpg

 

Koncepce pohonu:

  • Do cca 70-80km/hodinu je auto čistokrevná permanentní elektrická 4x4, poháněná  elektřinou z baterky a nebo z benzinového motoru přes generátor. Baterie poskytnou maximálně 80 KWH výkonu, při větším sešlápnutí plynového pedálu se spustí benzínová 2.4 a generátor.
  • Při rychlostech nad 70km/hodinu se může do hry zapojit benzínová 2.4 přes spojku přímo s předními koly (auto nemá převodovku).  V tento okamžik má auto maximální výkon 165KWH i maximální akceleraci (tři motory plus baterka plus generátor). Auto nad 70 km/h zrychluje mnohem více, než by odpovídalo deklarovaným 9,5 vteřinám. Hodnota je ovlivněna pomalejší akcelerací do 50km/h.
  • Do rychlosti  130 km/h funguje kombinace přímého pohonu přední nápravy benzínovým motorem s čistou EL jízdy z baterky nebo z generátoru a jejich vzájemná kombinace. Benzínový motor někdy pohání jen přední nápravu a ale často pohání přední nápravu i generátor, který posílá elektrony do baterie nebo přímo do EL motorů. Nakreslete si to 🙂
  • Při rychlostech nad 130 km/h už převažuje přímý pohon přední nápravy. V okamžiku akcelerace bez ohledu na rychlost vždy pomůžou elektromotory a dle míry sešlápnutí pedálu a rychlosti  se do hry také zapojí generátor.
  • Auto si vše řídí samo. Jako řidič můžete nastavit eko / sportovní režim, můžete autu dát preferenci aby udrželo určitou úroveň nabití baterie nebo baterii maximálně dobíjelo. Ale stále mají přednost aktuální podmínky provozu. Auto  se samo přepíná mezi různými kombinacemi pohonu - jednou jede čistě jako 4x4 z baterky, pak zapne motor a spustí generátor, někdy se k tomu motor přímo připojí na přední nápravu a různé kombinace. Kdo někdy jel hybridem od Toyoty, tak má představu.

koncepce_pohonu.thumb.jpg.007ed2bd141c5dd1cd989477a4260b8c.jpg

Zdroj: Ofiko prezentace Mitsubishi. 

 

Další příspěvek večer a zítra, mám napsané další tři A4 textu..

IMG_1606.jpeg

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 756
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Doplňuji další postřehy. Zítra zkusím shrnout všechny negativa alternativního pohonu, na které jsem narazil. 

Jak jezdí:

  • Už delší dobu zastávám názor, že rodinnému vozu (zejména SUV) vyšší váha prospívá. Úkolem rodinného SUV je přepravit drobotinu po jakýchkoliv dálnicích, okreskách a polních cestách tak, aby nepozvracela všechno kolem sebe, aby brzy v autě usnula. A vyšší váha krotí řidiče v rychlých průjezdech zatáčkami, krotí ho v lepení se na čumák autu před ním. Vyšší váha zároveň dává jízdě jistou obřadnost, důstojnost, kterou v lehčím autě nenajdete. Sedněte si do XC90 první generace a pochopíte. U Outlanderu PHEV to je podobné. 2 tuny váhy mají svojí eleganci, svoji důstojnost, vznešenost.  Váha je někdy fajn. 
  • 200kg baterií v podlaze v kombinaci s elektrickou permanentní čtyřkolkou (mimo dálnice) dává jízdě zajímavý charakter. Auto se naklání a jezdí jinak, než by jste čekali. V porovnání s Volvem se tolik nehoupe, v zatáčce se tolik nenaklání. Rozbitou silnici cítíte, ale auto nad všemi hrboly a výmoly hravě vítězí a dopřává vám tak 80% Volvo zážitek.
  • Dosud velmi dobré, teď trochu kritiky. Smiřte se s tím, že zatáčku neprojedete stejně rychle jako SUV od Mazdy, nebo v Oktávce, nebo v Rapidu. 2 tuny auto tahají ven ze zatáčky a eko pneu s vysokými bočnicemi moc trakce nemají.  Vyměňte letní eko za zimní vítěze testů od Continentalu nebo podobné značky a rázem je adheze významně vyšší.

 

Je zábavné?

  • Ano, ale jinak, než čekáte. Průjezd zatáčkou vám úsměv nevykouzlí, ale sportovní režim na výjezdu ze zatáčky a dva elektromotory dají autu nečekané zrychlení…
  • Určitý úsměv vám také vykouzlí setkání s mladým neukázněným chodcem, který si vykračuje nebo stojí uprostřed městské silnice a nevěnuje pozornost provozu. Stačí v bezpečné vzdálenosti od něj zastavit, nebo jej pomalu následovat a čekat…
  • Díky nadprůměrné světlosti se v Praze dají .. ehm přejíždět tramvajové betonové obrubníky, pásy a jiné překážky, které mají udržet auta v patřičném směru:-)

 

Je cool?

  • Ano, protože Outlander PHEV nemá ve skutečností s ekologií až tak moc společného. Bohudík. A Japonská ulítlost je na něm vidět mnohem více, než na Toyotě. 
  • Japonci do 11 let staré karoserie přilepili předek ze staršího Lexusu a dolu nacpali vymakaný moderní pohon, který v jednotlivých faceliftech posilovali a posilovali až udělali na poměry třídy a cenové kategorie vcelku nadprůměrně výkonné SUV (německá trojka nebo Lexus jsou někde jinde). Pak si řekli - když už máme v autě tak velkou baterku, tak proč by nám baterie nemohla o víkendu napájet letní chatu. A aby měli baterku vždy plnou, přidali rychlé nabíjení Chademo. To se mi líbí. Auto není jen o dopravě z místa A do místa B, ale i o tom, aby se vám v místě B co nejvíce líbilo...  
  • Auto si dokáže hrát na šedou tichou ekologickou myšku, aby se náhle proměnilo v nafetovanou fretku, to když přejde z čistě elektrického režimu do režimu maximálního výkonu kdy na maximum vytočený spalovák a generátor zní jako motor dopovaný kompresorem. 
  • Auto až nečekaně přitahuje pozornost, běžně vás na parkovišti lidé zastaví a ptají se, pár kámošů auto inspirovalo k nákupu druhého elektrického auta do rodiny... To auto má něco do sebe... 
Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Safi, početl jsem si pěkně, ale pár dotazů bych měl - zminuješ širší centrum Prahy, proč tedy SUV ( nepopsals primární použití mimo město- jinak by mě větší kombi dávalo smysl víc a nebudeš tak starej, aby vyšší posez a lepší lezení do auta byl ten důvod ), zajímala by mě spotřeba ( možná jsem to přehlídl, ale jen zminuješ, že elektrika je potřeba nabíjet obden ). Na fotce koukám na veřejnou nabíječku - máš nějaké v okolí už na ulici ( tohle mě zajímá profesně, protože u nás s nima dost bojujeme, ale na jiných městských částech se to prý už hýbe).

Jinak držím palce a ať jsi spokojenej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Spotreba benzínu u PHEV je vysoko individuálne číslo od nuly po 15 l. Keď som prvýkrát sadol do PHEV Ravky, ktorú používal na dochádzanie do práce jeden z predajcov, vyskočila na mňa hláška (voľná parafráza, presné znenie si už nepamätám) „benzín v nádrži je starší ako 3 mesiace, dotankujte aspoň 10 litrov“ :D

Ja som po týždni a tuším 1100 km doplnil 8 litrov. Spotrebu elektriny si už nepamätám, pri miestnych cenách to asi nestálo za zapamätanie :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen aby to nezapadlo, pokud máte firemní vozidlo k soukromému používání a je uplatněno 1% z ceny vozu:

https://money.cz/novinky-a-tipy/dane/novela-zakona-o-danich-z-prijmu-zdanovani-nizkoemisnich-vozidel-od-roku-2022/

Jde to napasovat i na mild hybridy, podstatné je to, jakou kategorii vozu máte uvedenou ve velkém techničáku. Pokud máte dražší auto, tak to ve výplatě poznáte ;o) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Diky za odkaz na clanek, za dva tydny prebiram enyaq tak si dane musim pohlidat.

K outlander musim rict, ze zajimavy cteni a ze bych sveho benzinaka za phev klidne vymenil, byl jsem lacinej, ze jsem si nepridal par tisic navic . Ale i s benzinem jsem spokojeny je to prijemny auto.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

"Auto nemá navigaci propojenou s řízením režimu jízdy. Takže neví, že teď pojedu 5km po městě, pak 20 po dálnici a pak dalších 5 km po okreskách a nemůže tomu přizpůsobit využívání baterky a jízdní režimy. Auto defaultně preferuje EL režim i při jízdě na dálnici, takže si musíte nájezdy /výjezdy hlídat a auto násilně přepnout do jiného módu. Enyaq to umí…"
Mohl bys to trochu upřesnit, co umí ten Enyaq oproti tomu Tvému?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Enyaq je asi špatný příklad, protože je to elektro auto.

Podle mě Safi myslel když zadáš cíl cesty v navigaci, tak auto vidí že jedeš 300 km po dálnici, a pak ještě 20 km okresky/město do cíle a nevybije baterku hned po 20km na dálnici, aby pak na konci cesty zbytečně jelo na benzín, kde bude mít zbytečně velkou spotřebu. A radši právě ušetří automaticky baterku na město na konci cesty.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 25 minutami, JR_2010 napsal:

"Auto nemá navigaci propojenou s řízením režimu jízdy. Takže neví, že teď pojedu 5km po městě, pak 20 po dálnici a pak dalších 5 km po okreskách a nemůže tomu přizpůsobit využívání baterky a jízdní režimy. Auto defaultně preferuje EL režim i při jízdě na dálnici, takže si musíte nájezdy /výjezdy hlídat a auto násilně přepnout do jiného módu. Enyaq to umí…"
Mohl bys to trochu upřesnit, co umí ten Enyaq oproti tomu Tvému?

Díky za upozornění. Nepřesně napsáno z mé strany. Většina EL aut včetně Enyaqa umí plánovat cestu dle nabíječek. Outlander NEmá vestavěnou navigaci, kam zadáš cíl cesty a cílové % nabití baterie na popojíždění po okolí. A navigace bude aktivně nastavovat režimy auta tak, aby jsi nepotřeboval většinu baterky na cestu po dálnici, kdy je lepší jet na benzin..

EDIT: A sama ti nabídne variantu A - Nabít baterku jízdou nebo variantu  B - Nabít baterku na konkrétní nabíječce před cílem. A podobné blbosti..

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, kuncák7 napsal:

Safi, početl jsem si pěkně, ale pár dotazů bych měl - zminuješ širší centrum Prahy, proč tedy SUV ( nepopsals primární použití mimo město- jinak by mě větší kombi dávalo smysl víc a nebudeš tak starej, aby vyšší posez a lepší lezení do auta byl ten důvod ), zajímala by mě spotřeba ( možná jsem to přehlídl, ale jen zminuješ, že elektrika je potřeba nabíjet obden ). Na fotce koukám na veřejnou nabíječku - máš nějaké v okolí už na ulici ( tohle mě zajímá profesně, protože u nás s nima dost bojujeme, ale na jiných městských částech se to prý už hýbe).

Jinak držím palce a ať jsi spokojenej.

Proč SUV: Racionální i iracionální důvody. Racionální: 

  • Rodiče se už blbě soukají do normálního auta.
  • Vyšší světlá výška pro polní cestu na chatu.
  • Díval jsem se i na PHEV Škodovky. U Škodovky jsem se bál kombinace mnoha složitých komponent 1.4 turbo, filtr pevných částic, DSG převodovka + k tomu celé EL ústrojí.  Na druhou stranu - PHEV Škodovka typu kombi je asi univerzálnější auto pro delší vzdálenosti, které díky převodovce, 1.4 i jinému typu karoserie bude mít lepší spotřebu (více v dalším příspěvku). 
  • A hlavně: manželka podmínila koupi nového auta pohonem 4x4 i když ho samozřejmě 53 týdnů v roce vůbec nepotřebujeme 🙂 

Iracionální: 

  • Chtěl jsem vyzkoušet SUV. 
Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 34 minutami, safi napsal:

Díky za upozornění. Nepřesně napsáno z mé strany. Většina EL aut včetně Enyaqa umí plánovat cestu dle nabíječek. Outlander NEmá vestavěnou navigaci, kam zadáš cíl cesty a cílové % nabití baterie na popojíždění po okolí. A navigace bude aktivně nastavovat režimy auta tak, aby jsi nepotřeboval většinu baterky na cestu po dálnici, kdy je lepší jet na benzin..

EDIT: A sama ti nabídne variantu A - Nabít baterku jízdou nebo variantu  B - Nabít baterku na konkrétní nabíječce před cílem. A podobné blbosti..

Rozumím, díky. Na druhou stranu máš zase alternativu, když dojde "šťáva", tak chápu, že to tak neřeší, u BEV je to skoro životně důležitý.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 29 minutami, safi napsal:

Proč SUV: Racionální i iracionální důvody. Racionální: 

  • Rodiče se už blbě soukají do normálního auta.
  • Vyšší světlá výška pro polní cestu na chatu.
  • Díval jsem se i na PHEV Škodovky. U Škodovky jsem se bál kombinace mnoha složitých komponent 1.4 turbo, filtr pevných částic, DSG převodovka + k tomu celé EL ústrojí.  Na druhou stranu - PHEV Škodovka typu kombi je asi univerzálnější auto pro delší vzdálenosti, které díky převodovce, 1.4 i jinému typu karoserie bude mít lepší spotřebu (více v dalším příspěvku). 
  • A hlavně: manželka podmínila koupi nového auta pohonem 4x4 i když ho samozřejmě 53 týdnů v roce vůbec nepotřebujeme 🙂 

Iracionální: 

  • Chtěl jsem vyzkoušet SUV. 

Plně chápu a tak trochu jsem si ty důvody myslel :-)). Dík za odpo

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 29 minutami, safi napsal:

Ano. Je to tak. Čisté EL mají zatím moc omezení…

Já to tak osobně necítím, naopak, teď jsem byl skoro po roce nucenej natankovat "normální" auto a otravovalo mě, že musím jet někam k pumpě 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...