Přejít na obsah

Můj život s PHEV a další racionální diskuse o EL autech


safi

Doporučené příspěvky

  • Odpovědi 756
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Koukam ted na web Toyoty a nevidim tam RAV4 Plug-in?  Jsem slepej nebo ji Toyota stahla z prodeje? Nenasel jsem ani zadnou v prodeji na sauto a podobne? 

Nevi nekdo co se stalo? Byl nejaky recall? Nebo jen problem s dostupnosti?

V US jsem cetl ze cekacka 2 roky a dealeri co ji maji si uctuji 15-20k markup nad retail.... Toyota is the new Rolex? 😆

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak pridam cerstvou zkusenost s Teslou Model Y. btw, kdyz tam zavolate tak vam ji pujci od 17h do 9 rano. Interier je jak v mem outbacku z roku 2014, nic moc. Vykon paradni a podvozek je vice nez slusny, spotreba velice dobra, jen o par kwh na 100km vice nez nase i3, realne to vidim na 450km dojezd u long range verze plus nabijeni na superchargerech je taky parada, auto si samo nahreje baterii a po prijezdu to tam hned pere na plno. No a to je z tech kladu asi tak vse, hned po vyjezdu na dalnici mi ukazala sve "prednosti". Po par kilometrech prvni prudke brzdeni na dalnici a kolem me zrovna nebylo ani jedno auto. Pri prijezdu domu mela strach z i3 ktera byla zaparkovana bokem a musel jsem kolem ni projet do garaze. Zapinani a vypinani dalkovych svetel je taky docela peklo, tam kde mela byt talkova zapnuta, tam jsem jel na potkavacky a pro zmenu v obci jsem palil dalkove. A prepinani na pacce taky moc nefungovalo. Taky se samy zaply automaticke sterace, a vypnout je znamena zmacknout cudlik na pacce a pak na displey je prepnout do polohy off. Peklo. Pouzivani FSD je tragikomedie, clovek musi udelat pro zmenu jizdniho pruhu vice ukonu, nez kdyz pouziva ruce a mozek...

Slusne auto, ale nedodelane, ty SW updaty jsou prokletim dnesniho automotive. Proste vydaji auto, ktere neni 100% funkcni s tim, ze se do doladi v updatech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 47 minutami, kloubik napsal:

Nevi nekdo co se stalo? Byl nejaky recall? Nebo jen problem s dostupnosti?

B je správne. Nestíhajú vyrábať. Plus vraj zatvorenie závodu v Petrohrade, odkiaľ sa malo niečo (?) voziť aj pre iné závody - ale to mi nedáva zmysel, lebo to AFAIK bol len závod pre Rusko a pár pridružených trhov, žiadne montážne celky pre iné závody sa tam podľa mňa nerobili.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V Praze na Vinohradech se objevilo větší množství chytrých lamp s nabíječkami od PRE: 

Zrealizována byla v okolí ulic Slezská a Korunní, blízko náměstí Jiřího z Poděbrad a sadů Svatopluka Čecha, kde vyrostlo prvních 27 nabíjecích bodů umístěných právě na stožárech veřejného osvětlení......Technicky jde o klasické wallboxy, z nichž většina má po dvou 22kW přípojkách, umístěné zhruba každých 50 až 100 metrů..... Chvíli bude fungovat nabíjení zdarma.  Parkovací pozice u nich totiž v tuto chvíli nejsou vyhrazeny pro nabíjení, jde o klasické modré zóny, kde mohou legálně parkovat rezidenti i s konvenčními automobil

fdrive.cz: 

Já vám nevím... Na vinohradech nemá smysl stavět nabíječky, pokud u nich nejsou vyhrazena parkovací místa. Ale zase chápu, že je blbost vyhradit 27 nabíjecích míst jen pro EL auta. Bohužel výsledkem bude hromada dohadování, sporů, atd..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 3 týdnech...

Rok se sešel s rokem, nastala další zima, tedy období kdy PHEV exceluje a zároveň je trochu opruzné. 

Co je skvělé:

  • Trakce na sněhu a ledu v jakékoliv podobě (pneu Bridgestone Blizzak). Outlander je ve městě a na okreskách většinu času permanentní elektrická 4x4 (2 motory). Elektrické motory lze z pohledu dávkování výkonu ovládat přesněji a rychleji než spalovací motor (moje zkušenost ze dvou zim + hromada porovnávacích testů na youtube). 
  • Nastartuju auto, rekuperaci nastavím na maximum, zapnu režim snow. V tomto nastavení auto při povolení plynového pedálu výrazně zpomaluje. V horských silničkách pokrytých ledem a sněhem stačí místo brždění jen méně sešlápnout plynový pedál a auto samo zpomalí. Osobně se domnívám, že tento režim je bezpečnější než šlapat na brzdu:
    • 1)  Auto brzdí už v okamžiku povolení tlaku na plynový pedál a nečeká až na sešlápnutí brzdy.  
    • 2) Řidič cítí vyšší rezistenci plynového pedálu a pomalejší reakci a jede pomaleji. 
    • 3) Při normálním brždění (brzdovým pedálem) na sněhu a ledu se vždy zapojí ABS a člověk cítí, jak elektronika trošku rovná auto. Pokud ale brzím rekuperací (pádla pod volantem), tak auto brzdí jako na suchu. Nechápu, jak to je možné. Žádné zapnutí ABS, žádné rovnání auta ESP. Nic. Mám teorii, že auto je schopno ovládat brždění rekuperací s větší precizností, než brzdy. 
  • V režimu "SNOW" se kola protočí pouze na čistém ledu. Je neuvěřitelné, do jakých kopců se auto vyškrábe bez jakéhokoliv proklouznutí kola. A je jedno, zdali tam je 10-15cm sněhu, břečky, nebo ledu.  
  • V režimu "Normal" auto krásně hází zadkem 🙂 

Závěr: Je znepokojivé, jak auto na sněhem a ledem pokryté silnici dobře funguje. Proč znepokojivé? Přece jenom jsou to 2 tuny a o 300 kg více než v případě obyčejné benzínové verze. A vyšší váha v zatáčkách může být problém, pokud uděláte řidičskou chybu, kdy ESP už nedokáže přeprat zákony fyziky. 

Opruznosti: 

  • Jak jsem psal někdy na začátku vlákna, tak Outlander má svoji vlastní inteligenci, která řídí, do jaké míry můžu baterku nabít (v průběhu času maximální úroveň softwarově postupně snižuje). V -7 až -5 stupních mi jí dovolí nabít max. 7-8kWh při pomalém nabíjení místo 9-10KWh ve vyšších teplotách.
  • Jak auto funguje v zimě: při teplotě +3 stupně a nižší se při startu a zapnutím topení vždy zapíná benzínový motor, aby spustil generátor a přes elektrické topení vyhřál baterku a interiér.  
  • Jelikož je auto vybaveno od výroby nezávislým elektrickým topením (příplatková výbava), tak pro ohřev kabiny auto používá převážně elektřinu (až příliš často preferuje elektrický příhřev). Výhodou je rychlý náběh topení, nevýhodou je rychlejší spotřeba baterky, respektive nutnost častěji používat spalovací motor. Důvodem je, že auto dopředu neví, jaká bude trasa, jak moc bude používat benzínový motor. 
  • Spotřeba (s rakví na střeše):
    • Praha, +3 stupně venku, interiér nastaven na 22 stupňů - kompletně vybitá baterka, trasa 10km, 15 minut jízda: 12l / 100km. Na 2 tunové SUV to je "akceptovatelná hodnota". Za vyšší spotřebou je nutnost vyhřátí baterky a interiéru. Při úplně vybité baterii se auto snaží baterku intenzivně dobít.
    • Hory, hodně kopců, 4 osoby v autě, lyžařská výbava. Venkovní teplota -3 stupně až 0 stupňů, interiér 22 stupňů - na silnici sníh / led / břečka. Trasa Josefův důl - Jablonec - Liberec Babylon a zpět - 7-8l/100km a celkově spotřebováno 8kWh z baterie. Interiér auta byl předehřátý 20 min na 22 stupňů. 
    • Praha - Josefův Důl. Teplota -7 až  -5 stupňů, Maximálně naložené auto s velkou plně naloženou rakví na střeše. Po dálnici spuštěn režim dobíjení baterky z úplně vybité na úplně nabitou. Kufr naložen až po střechu - 12l/100km. 
  • Při plně naloženém autě (2 lidi a 2 dospělí), kufr zarovnán až po střechu, velká taška vzadu uprostřed, velká rakev 

Závěr: Je to těžké auto a v zimě se musí zahřát na provozní teplotu nejen spalovací motor a interiér, ale i baterka. A ano, atmosféra 2.4 bude mít vždy horší spotřebu než koncernový PHEV s 1.4 turbem a převodovkou a 13-14Kwh baterka potřebuje na ohřátí více energie než 9-10kWh baterie u koncernu. 

Celkový závěr: 

- Spotřeba nevyhřátého auta je v zimě o cca 2 litry větší, než jsem čekal, ale jinak maximální spokojenost. Škoda, že v Praze nesněží více a nemáme tu více horských silniček.

Akorát bych na zimu potřeboval i půl metru delší kufr 🙂.

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě doplním pro kontext: kamarád má roční elektrickou 2008 od Peugeotu. Auto má tepelné čerpadlo. Zatímco v létě a na jaře není problém jezdit ve městě a okolí za 15-17 kW/100km, tak krátké jízdy v zimě jsou průměrně přes 30 kW /100km. A to díky nutnosti ohřátí baterky a interiéru. 

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Doplním jednu statistiku, na které je krásně vidět, jak se auto na stejné trase (trasa 10km, 15 minut jízda po Praze) a za stejné venkovní teploty (+3 stupně) a stejného naložení chová při:

  • Při úplně vybité baterii: Spotřeba 12l/100km
  • Baterii nabité na 80% ale s pokynem autu: "Udržuj úroveň nabytí". 8,8l/100km

Možné vysvětlení:

  • Dopředu jsem si nastavil časovač topení na 6:00 na 20 minut a 22 stupňů. Bohužel jsem se vykopal z postele až o hodinu později, ale je možné, že baterka a další komponenty mohly být vyhřáté  na víc jak 3 stupně.  
  • V režimu zachování úrovně nabytí baterie si auto tu a tam vypůjčí z baterky více elektřiny než ji vrátí. Je možné že díky tomu se spalovací motor nemusí tak snažit. 
  • Osobně bych ale více sázel na naprogramování auta. Jelikož nemá převodovku, tak si úzkostlivě střeží svých nabitých 30% baterie (uživatelsky je to prezentováno jako 0%). Jakmile se dostane k této hranici nebo pod ní, tak začne panicky co nejvíce dobíjet baterku. To v kombinaci se studeným motorem a potřebou ohřát baterku a interiér vede k vysoké spotřebě na krátkou vzdálenost. 

Tohle objevování mě baví:-) Jdu pracovat, mějte se pěkně. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 13 minutami, wawrik napsal:

No jo, pri tej spotrebe musíš veľa pracovať, aby si mohol objavovať :D

Btw, Udržuj úroveň nabytí je pokyn auta, aby si náhodou neschudobnel? :D

Já jsem z mého předchozího Volva zvyklý na konstantní spotřebu 12,7 litru benzínu 🙂   Tady těch 12 dosáhnu jen v zimě u nenabitého auta, nebo při plně naložené, autě a rakvi a po cestě na hory. Takže v zásadě spokojenost.

Ale je fakt, že PHEV RAV4 by byla z pohledu spotřeby více imunní vůči různým způsobům použití, ale zase +400 tis není málo. 

Btw, Udržuj úroveň nabytí je pokyn auta, aby si náhodou neschudobnel? :D  - ANO

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...

V Praze máme krásné teploty nad 7 stupňů. Lyžaři (včetně mě) trpí, příroda je zmatená, ale Outlander PHEV si teploty nad nulou užívá. 

Opět stejná trasa (trasa 10km, 15 minut jízda po Praze)a za stejné venkovní teploty (+3 stupně) a stejného naložení chová při:

  • +3 stupně -  Při úplně vybité baterii: Spotřeba 12l/100km. Při ceně benzínu 34 CZK (Tank Ono) = 420 CZK / 100 km.
  • +3 stupně - Baterii nabité na 80% ale s pokynem autu: "Udržuj úroveň nabytí". 8,8l/100km. Při ceně benzínu 34 CZK (Tank Ono) = 300 CZK / 100 km.
  • (6.1.2022) +7 stupňů, topení zapnuto jen na odmlžení předního skla. Benzín netřeba, jede se jen na elektřinu. Spotřeba krásných 16kWh / 100 km. Při ceně 6,99CZK / kWh = 112 CZK / 100 km 🙂 Při ceně 8,99 CZK /kWh = 144 CZK / 100km. 

To není vůbec špatné. 

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 27. 12. 2022 v 11:07, safi napsal:

Rok se sešel s rokem, nastala další zima, tedy období kdy PHEV exceluje a zároveň je trochu opruzné. 

Co je skvělé:

  • Trakce na sněhu a ledu v jakékoliv podobě (pneu Bridgestone Blizzak). Outlander je ve městě a na okreskách většinu času permanentní elektrická 4x4 (2 motory). Elektrické motory lze z pohledu dávkování výkonu ovládat přesněji a rychleji než spalovací motor (moje zkušenost ze dvou zim + hromada porovnávacích testů na youtube). 
  • Nastartuju auto, rekuperaci nastavím na maximum, zapnu režim snow. V tomto nastavení auto při povolení plynového pedálu výrazně zpomaluje. V horských silničkách pokrytých ledem a sněhem stačí místo brždění jen méně sešlápnout plynový pedál a auto samo zpomalí. Osobně se domnívám, že tento režim je bezpečnější než šlapat na brzdu:
    • 1)  Auto brzdí už v okamžiku povolení tlaku na plynový pedál a nečeká až na sešlápnutí brzdy.  
    • 2) Řidič cítí vyšší rezistenci plynového pedálu a pomalejší reakci a jede pomaleji. 
    • 3) Při normálním brždění (brzdovým pedálem) na sněhu a ledu se vždy zapojí ABS a člověk cítí, jak elektronika trošku rovná auto. Pokud ale brzím rekuperací (pádla pod volantem), tak auto brzdí jako na suchu. Nechápu, jak to je možné. Žádné zapnutí ABS, žádné rovnání auta ESP. Nic. Mám teorii, že auto je schopno ovládat brždění rekuperací s větší precizností, než brzdy. 
  • V režimu "SNOW" se kola protočí pouze na čistém ledu. Je neuvěřitelné, do jakých kopců se auto vyškrábe bez jakéhokoliv proklouznutí kola. A je jedno, zdali tam je 10-15cm sněhu, břečky, nebo ledu.  
  • V režimu "Normal" auto krásně hází zadkem 🙂 

Závěr: Je znepokojivé, jak auto na sněhem a ledem pokryté silnici dobře funguje. Proč znepokojivé? Přece jenom jsou to 2 tuny a o 300 kg více než v případě obyčejné benzínové verze. A vyšší váha v zatáčkách může být problém, pokud uděláte řidičskou chybu, kdy ESP už nedokáže přeprat zákony fyziky. 

Opruznosti: 

  • Jak jsem psal někdy na začátku vlákna, tak Outlander má svoji vlastní inteligenci, která řídí, do jaké míry můžu baterku nabít (v průběhu času maximální úroveň softwarově postupně snižuje). V -7 až -5 stupních mi jí dovolí nabít max. 7-8kWh při pomalém nabíjení místo 9-10KWh ve vyšších teplotách.
  • Jak auto funguje v zimě: při teplotě +3 stupně a nižší se při startu a zapnutím topení vždy zapíná benzínový motor, aby spustil generátor a přes elektrické topení vyhřál baterku a interiér.  
  • Jelikož je auto vybaveno od výroby nezávislým elektrickým topením (příplatková výbava), tak pro ohřev kabiny auto používá převážně elektřinu (až příliš často preferuje elektrický příhřev). Výhodou je rychlý náběh topení, nevýhodou je rychlejší spotřeba baterky, respektive nutnost častěji používat spalovací motor. Důvodem je, že auto dopředu neví, jaká bude trasa, jak moc bude používat benzínový motor. 
  • Spotřeba (s rakví na střeše):
    • Praha, +3 stupně venku, interiér nastaven na 22 stupňů - kompletně vybitá baterka, trasa 10km, 15 minut jízda: 12l / 100km. Na 2 tunové SUV to je "akceptovatelná hodnota". Za vyšší spotřebou je nutnost vyhřátí baterky a interiéru. Při úplně vybité baterii se auto snaží baterku intenzivně dobít.
    • Hory, hodně kopců, 4 osoby v autě, lyžařská výbava. Venkovní teplota -3 stupně až 0 stupňů, interiér 22 stupňů - na silnici sníh / led / břečka. Trasa Josefův důl - Jablonec - Liberec Babylon a zpět - 7-8l/100km a celkově spotřebováno 8kWh z baterie. Interiér auta byl předehřátý 20 min na 22 stupňů. 
    • Praha - Josefův Důl. Teplota -7 až  -5 stupňů, Maximálně naložené auto s velkou plně naloženou rakví na střeše. Po dálnici spuštěn režim dobíjení baterky z úplně vybité na úplně nabitou. Kufr naložen až po střechu - 12l/100km. 
  • Při plně naloženém autě (2 lidi a 2 dospělí), kufr zarovnán až po střechu, velká taška vzadu uprostřed, velká rakev 

Závěr: Je to těžké auto a v zimě se musí zahřát na provozní teplotu nejen spalovací motor a interiér, ale i baterka. A ano, atmosféra 2.4 bude mít vždy horší spotřebu než koncernový PHEV s 1.4 turbem a převodovkou a 13-14Kwh baterka potřebuje na ohřátí více energie než 9-10kWh baterie u koncernu. 

Celkový závěr: 

- Spotřeba nevyhřátého auta je v zimě o cca 2 litry větší, než jsem čekal, ale jinak maximální spokojenost. Škoda, že v Praze nesněží více a nemáme tu více horských silniček.

Akorát bych na zimu potřeboval i půl metru delší kufr 🙂.

12l/100 km?

S hybridnim SUV od Lexusu (RX450h) jezdim za 10,4...v Nemecku, pri plne nalozenem aute (4 lidi a plny kufr) a max rychlosti jsem se nedostal pres prumernych 11. Bylo to v prosinci (-2 st C).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tie údaje sú divné. Také s PHEV Outlanderom nemajú ani ľudia tu na Islande, čo nenabíjajú. A to sú tie teploty, vietor a poveternostné podmienky celkovo oveľa nepriaznivejšie.

Bude tam nejaká špecifická zrada, ktorá robí tvoje skúsenosti neprenosnými.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...