Jump to content

Můj život s PHEV a další racionální diskuse o EL autech


safi

Recommended Posts

@Josef01Ano, něco takového jsem čekal - to schéma totiž jako obvykle taktně zapomíná zohlednit že onu elektriku (která dle staré ajznboňácké mantry "prostě je") navzdory sluníčkářským kecům stále nemáme kde skladovat, ale musí se průběžně vyrábět. A právě proces "regulace produkce vs spotřeba" je brutálně neefektivní a neflexibilní - prostě si představ velkou turbínu, jedno jestli větrnou, vodní, plynovou a nebo parní, každopádně ani při "palivu zdarma" (solár, větrník a nebo přehradu je potřeba vyrobit, postavit, udržovat, krmit, nevydrží věčně a krajina/ekologie u toho dostává pěkně na prdel) to schéma zdaleka nebude začínat na greténsky naivních "100%". Další veselý detail je že autor oné malůvky nezaznamenal že během pár let může být vodík v zásobnících a potrubí k dispozici namísto zemního plynu, že u elektrolytických technologií (právě díky napumpovaným penězům) v posledních letech probíhá poměrně dramatický vývoj ve smyslu účinnosti, nebo že palivový článek (u kterého dnes může být účinnost klidně dvojnásobná oproti uvedené) si to auto veze s sebou - což neznamená že dnešní elektromobily jsou naprd, ale že ve finále by ty "procenta efektivity" mohly být i úplně obráceně. A že po vyřešeni "distribuce" (i výrobu vodíku je možné organizovat lokálně, v podstatě stačí mít vodu - a o reálné dostupnosti "volných zásuvek na cestách" už se tady toho napsalo dost) se z uživatelského hlediska karta může snadno obrátit v neprospěch masivních lithiových baterií (o jejichž hořlavosti by se dal taky vybásnit román).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

před 4 hodinami, Radek124 napsal:

@Josef01Ano, něco takového jsem čekal - to schéma totiž jako obvykle taktně zapomíná zohlednit že onu elektriku (která dle staré ajznboňácké mantry "prostě je") navzdory sluníčkářským kecům stále nemáme kde skladovat, ale musí se průběžně vyrábět. A právě proces "regulace produkce vs spotřeba" je brutálně neefektivní a neflexibilní - prostě si představ velkou turbínu, jedno jestli větrnou, vodní, plynovou a nebo parní, každopádně ani při "palivu zdarma" (solár, větrník a nebo přehradu je potřeba vyrobit, postavit, udržovat, krmit, nevydrží věčně a krajina/ekologie u toho dostává pěkně na prdel) to schéma zdaleka nebude začínat na greténsky naivních "100%". Další veselý detail je že autor oné malůvky nezaznamenal že během pár let může být vodík v zásobnících a potrubí k dispozici namísto zemního plynu, že u elektrolytických technologií (právě díky napumpovaným penězům) v posledních letech probíhá poměrně dramatický vývoj ve smyslu účinnosti, nebo že palivový článek (u kterého dnes může být účinnost klidně dvojnásobná oproti uvedené) si to auto veze s sebou - což neznamená že dnešní elektromobily jsou naprd, ale že ve finále by ty "procenta efektivity" mohly být i úplně obráceně. A že po vyřešeni "distribuce" (i výrobu vodíku je možné organizovat lokálně, v podstatě stačí mít vodu - a o reálné dostupnosti "volných zásuvek na cestách" už se tady toho napsalo dost) se z uživatelského hlediska karta může snadno obrátit v neprospěch masivních lithiových baterií (o jejichž hořlavosti by se dal taky vybásnit román).

Osobně si myslím, že by vodík mohl plnit právě tu regulační funkci. Ale tu může plnit i hromada EL aut, které budou připojeny do sítě. Jakmile začne být elektřiny nadbytek, tak její cena klesne a auta připojená do sítě začnou elektřinu masivně čerpat do baterek.

EL auta už za sebou mají cca 10-15 let praktického používání a významného vylepšování. Naproti tomu vodíková auta pro osobní dopravu - třeba Toyota Mirai jsou teprve ve druhé generaci. Je to obrovský sedan s malým kufrem a malým prostorem pro posádku. A s malým výkonem. V porovnání s ostatními EL auty dané ceny a velikosti. Navím má techniku EL auta + palivový článek + vodíkové nádrže + plnící technologii. Vodíková osobní auta potřebují dalších 5-10 let, aby se ukázalo, zdali jsou životaschopné. 

Možná, že jsem mimo, ale zatím ty výhody jsou na straně čistých EL aut. Ale ve dnešním světě není nic jisté. Co když Čína přestane západu dodávat suroviny, chemii, polotovary, atd. a my ty velké baterky prostě mít nebudeme.  

Ale to už asi pak nebudeme řešit žádnou ekologii ale naše čisté přežití..

@Radek124: Radku - hlavu vzhůru. Ono to nějak dopadne 🙂 

  

Edited by safi
Link to comment
Share on other sites

V 23. 7. 2023 v 10:43, Josef01 napsal:

Myslíš, že je to pozitivní?

Po nesmyslném honu /viz Mnichov a další články o měření emisí při sníženém provozu/ na dieselové motory v osobácích a dalšímu vymývání mozků pseudozelenou evropskou klikou, došlo ke snížení, místy až zastavení produkce dieselových motorů do osobáků.  Takže jaké porovnání?

Tohle je čirá demagogie, ne pozitivní zpráva.

Jasně dieselgate byla prasárna na entou, ale ani benzínové motory nemohou zůstat v klidu. O "bezemisních" elektroautech už ani nemluvím. Z mého pohledu Pyrrhovo vítězství...

Link to comment
Share on other sites

Mě zajímá, jaký vliv na prodej EL aut v ČR bude mít zrušení parkování zdarma v Praze. Díky tomu se uvidí, kolik lidí si pořizuje EL kvůli fotovoltanice doma, případně proto, že se jim v nich dobře jezdí.  

Link to comment
Share on other sites

Tak, bez dotací a pobídek, nařízení magorů z EU.... Volný průběh... Ono zase když se to nebude nařizovat, bude menší vývoj a tím míň kupujících, spirála opačně.... Nevím...

Link to comment
Share on other sites

Nechci být zbytečně negativní, ale o "volném průběhu" si v Evropě nedělejme marné iluze - to by samy automobilové koncerny (s výjimkou Tesly a Číňanů) musely zrušit výnosný systém interního dotování baterkomobilů prostřednictvím uměle navýšených cen (naštěstí stále většinově poptávaných) spalováků, o draze prolobovaných emisních pokutách ze strany EK (otevřeně protěžujících velká těžká a neefektivní "SUV" před menšími úspornými vozy, ze kterých je "kupodivu" menší vývar i DPH) nemluvě. No a protože kapři si svůj zahnívající rybník nevypustí a k "socialistickému přerozdělování" je potřeba o prachy nejdřív někoho oškubat (přičemž i s takhle malým podílem elektroaut by při potírání levné klasiky už brzo nemuselo být koho), musí holt nastoupit salámová taktika "postupného rušení cukrátek pro early adoptery" - na parkování, mýtné, šrotovné, dobíjení, daně atd. 🤑

Edited by Radek124
Link to comment
Share on other sites

Možná to beru zbytečně ekonomicky a racionálně, ale jako "velké a větší" bych v případě potřeby akceptoval lehká MPV a vícemístné osobní dodávky, ne 2-3 tunové fejkové masírky s problematickým vnitřním prostorem na nesmyslných kolech, se kterýma bez rizika poškození nepřejedeš ani rantl. Ale ať si každý svobodně převáží vzduch čím chce, pokud na to má - problém je že kvůli marketingovému "formování trhu směrem k výnosnějším řadám" se právě tenhle typ almar masivně interně dotoval (jako provozovatel dvou Lexusů si při návštěvě AD se segregovanou částí pro Toyota-plebs vůbec nedělám iluze o tom kdo na ten "Luxury EXport for US" přispěl) a daňově zvýhodňoval (viz USA a jejich kategorie "small trucks") ještě před plošným zavedením identického schématu pro dnešní BEV/PHEV.

Edited by Radek124
Link to comment
Share on other sites

Auto si dost často kupujeme proto, abychom si udělali radost. A i ty jako provozovatel dvou Lexusů (i kdyby to byly sedany), tak se také chováš neekonomicky a neracionálně, protože Lexusy jsou bytelná, těžká auta. A i ten IS sedan bude vážit více než obyč. oktávka v základu. Ale prostě máme rádi (ty, já i další členové fóra) tu bytelnost, ten komfort, hlukovou i tepelnou izolaci, pořádný motor, atd. 

Pořízení SUV není nic jiného než prodloužení výše popsaného principu, který i ty aplikuješ na výběr auta a také z něho máš radost. 

 

Edited by safi
Link to comment
Share on other sites

před 1 hodinou, safi napsal:

Máš částečně pravdu. Ale velká auta jsou super. Cokoliv je velké a větší, tak je lepší. Auto, byt, dům, dámská a pánská výbava...

V městském provozu je větší auto nesmysl. Pominu kravinu o bezpečnosti - v zoně 30, která je momentálně ve více než 50% metropole, vzhledem k průměrné rychlosti dopravy ve městech ( hranice 30 km/h je maximum ) je v 95% při dopravní nehodě neobhajitelné ( jedná se o škrábance, ťukance a pod. ). Jako mama taxi bohatě stačí auta malá, holt ale doba je jiná a tak se používají. Ani si nemyslím, že 30 letá maminka má problém při vystupování z auta, o rozhledu z většího auta nemluvě (navíc díky většímu autu má každý dojem, že auto řídí samo, zastaví samo a věnují se dalším věcem ). Sám tedy nejsem vlastník tohodle povozu, ale sám na sobě vidím, že jsem zhejčkanej ( vždy jsem měl auta typu clio, felicie, fabie a najednou musím mít oktávku ). Navíc na to není připravena ani legistlativa ( jistě si plno lidí už všimlo, že se mu blbě najíždí do parkovacích míst a není to tím, že hůř řídite ).

A k tomu "volnému trhu" - osobně ho krásně vidím- Hřib sice prosazuje zavedení parkovného pro elektro ( nijak vehementně ), ale na druhou stranu prosazuje co největší rozšíření nabíjecích stanic ( a to již na úkor ostatních OA a navíc prosazuje pouze jednu firmu, která se chová stejně jako on, arogantně ). 

Osobně jsem přešel z odmítání téhle alternativy pohonu k tichému souhlasu, myšleno ve velkých městech. Ale hlavně v rámci MHD a u malých aut, ostatní nedávají v městském provozu smysl, myšleno na každodenní provoz ( a na mama taxi jsem vyloženě alergickej ).

Link to comment
Share on other sites

Infrastruktura je potřeba a asi nemám problém s tím, aby se to minimálně částečně (protože zas tolik jich zatím není) zadotovalo z parkovného pro EV. To by ale bylo potřeba zlepšit systém vymáhání parkovného, v čemž Praha vyloženě "exceluje".

Zároveň z čehokoliv, co řídí pan houba, mám obrovskou obavu, je až děsivé jak nekompletní ten člověk je. To co předvedli na cernaku (a ještě plánujou předvést) a ještě se tím dokazou chlubit, je úplně neuvěřitelné

Link to comment
Share on other sites

Asi myslí tu slavnou přestavbu autobusového nádraží.

U vymáhání parkovného trochu netuším, co myslíš? Těm lidem u nás trochu koukám přes rameno a na rovinu, dělat bych to nechtěl - nesmyslné odborné požadavky, jedou úkolově ( a limit není nastaven nijak nízko ). Jestli myslíš ten systém, kterej to hlídá, tak ten umí až neuvěřitelný věci, ale,...... Je to zase jen o lidech a penězích.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...