Jump to content

Můj život s PHEV a další racionální diskuse o EL autech


safi

Recommended Posts

Nevím, co to je za model, ale tahle apka nepočítá se ztrátami, klimou apod. Tj. jestli je průměr 15,5kWh, tak i při největší baterce s využitelnou kapacitou 78kWh to vychází na cca 500km. Y LR na 19" má odhad WLTP 565km, 3LR na 18" 678km.

Ale jinak spotřeba je to moc pěkná, to je bez diskuse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
V 25. 10. 2023 v 10:27, JR_2010 napsal:

Doporučuju číst originální články a ne volnej přepis s vynecháním některých podstatných detailů.

A co vynechali?

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12582081/Marshals-brought-police-charge-rage-rows-electric-vehicle-drivers-motorway-power-points.html

 

Mimochodem, u nás se nikdo bát nemusí. Využití nabíječek je cca 2% (viz HN minulý týden)

 

https://archiv.hn.cz/c1-67254880-pouha-dve-procenta-vyuziti-dobijecich-stanic-pro-elektromobily-je-zatim-v-cesku-tristni

Edited by Traveller
Link to comment
Share on other sites

Vynechali třeba to, že se jedná o nabíječky na dálničních čerpačkách. A jestli někdo provozuje BEV auto tak, že jde večer spát a má prázdnou baterku s tím, že má ráno někam daleko mazat a dobije si cestou, tak by měl změnit návyky.

Link to comment
Share on other sites

před 8 hodinami, Hasňa napsal:

Přesně :)

Aktuální limit objemu energie v bateriích, který odráží současný stupeň poznání a fyzikální a chemické zákonitosti, umožňuje do 1kg baterie dostat cca 330wH ... proti tomu např. letecký benzín má na 1l enerie cca 40x víc. Nákladní auta ani lodě proto nemají nejmenší naději na smysluplný a bezpečný provoz. A u letadel je to nesmysl úplně. Aktuálně je ekologický problém úplně někde jinde ... a elektroauta jej nevyřeší.

Link to comment
Share on other sites

před 6 minutami, Jarett napsal:

Přesně :)

Aktuální limit objemu energie v bateriích, který odráží současný stupeň poznání a fyzikální a chemické zákonitosti, umožňuje do 1kg baterie dostat cca 330wH ... proti tomu např. letecký benzín má na 1l enerie cca 40x víc. Nákladní auta ani lodě proto nemají nejmenší naději na smysluplný a bezpečný provoz. A u letadel je to nesmysl úplně. Aktuálně je ekologický problém úplně někde jinde ... a elektroauta jej nevyřeší.

Tak tak. Ja vlastne ani neverim, ze se prestanou ty spalovaky v r. 35 vyrabet :)

Link to comment
Share on other sites

Pamatujete RVHP a Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak? Taky si nikdo nedokázal představit, že by to někdy mohlo skončit.

Ono se to zhroutí vlastní vahou samo. Fyzika nejde přehlasovat.

Link to comment
Share on other sites

To je pravda a souhlasím s tím. U letadel to nedává a v dohledné době ani nebude dávat smysl. Ale je trochu omezené kalkulovat jen se současným stavem poznání. Protože právě aplikace a další vývoj tyto hranice posouvají, a to velmi rychle. Proto to, co se dnes zdá jako nesmyslné, může být za 5 let docela dobře možné a za 10 let i rentabilní. Nelze se myšlenkově zakonzerovovat v současném stavu a tím hodnotit, jaké technologie mají budoucnost a které nikoliv.

Link to comment
Share on other sites

V 26. 10. 2023 v 13:30, JR_2010 napsal:

Vynechali třeba to, že se jedná o nabíječky na dálničních čerpačkách. A jestli někdo provozuje BEV auto tak, že jde večer spát a má prázdnou baterku s tím, že má ráno někam daleko mazat a dobije si cestou, tak by měl změnit návyky.

Je jasné, že s elektromobilem se návyky měnit musí a nevadí mi to. Pokud budu žít v domku, přes noc se musí nabíjet až se bude z elektrárny kouřit. Ale co když budu bydlet na sídlišti a parkovat na ulici nebo v hromadných garážích? Tam bude situace možná kritičtější než na pumpách. A co když (je to u mne běžné) pojedu druhý den 800-1000 km? Soukromě, což je lepší varianta ale i tak chci být v cíli co nejdřív, ale co na služebku? Auto můžu doma nabít, ale cestou budu dobíjet také. A i když odpočítám lidi, co si mohou nabít auto přes noc doma, stále jich zůstane ještě sakra hodně, kteří budou nabíjet cestou a kteří by dnešní dobíjecí infrastrukturu zahltili. A někde už zahlcují. 

Nejsem nepřítel elektroaut, naopak. Jsem sice petrolhead, mám doma žravou ameriku, japonský roadster a několik motorek, ale už před 50 lety jsem jako dítě v jedné knize slintal nad vizí nepříliš vzdálené budoucnosti, kdy budeme jezdit na elektriku. Do práce, na nákup atd. tak budu jezdit rád a klidně změním návyky - nesmí k tomu ale patřit plánování několikahodinových zastávek na dobíjení, to není změna návyků ale ústup někam, kam ustupovat nechci. Myslím, že vývoj nás dovede k elektroautům, která ujedou 1000 km a nabijí se za půl hoďky, což bude super. Vývoj také zlevní baterky na zlomek současné ceny a naučíme se je recyklovat. Bude to nutné, jinak lidstvu dojdou některé suroviny na jejich výrobu (a bohužel, i kdyby nedošly, s elektromobilitou se budeme dostávat do stále větší závislosti na Číně). Nicméně mi k tomu všemu lákavému zatím chybí nabíjecí infrastruktura, která to zvládne. A co hůř, chybí mi i její funkční koncept a nejsem si jistý ani elektrárnami a elektrickou sítí. Převexlovat dopravu na elektriku je revoluce a obrovská výzva, ale nejsem si jistý, jestli si nekrájíme příliš velké sousto nehledě k tomu, že si nejsem jistý pozitivním ekologickým dopadem. Vlastně si naopak myslím, že elektromobilita je zatím ekologická třeba v okruhu větších aglomerací, ale pojata globálně je hoodně neekologická. Ale možná se pletu... 

Link to comment
Share on other sites

Já jezdím čistě elektrickým autem, mám k tomu vytvořený podmínky a jsem s ním spokojenej (na rovinu napíšu, že jízdně mě to uspokojuje víc, než klasický auto), současně nejsem ale žádnej militantní zastánce téhle technologie, ani slepej propagátor a pod to co píšeš se klidně podepíšu. Ale zase, jak jsem už uvedl v tom mém citovaném příspěvku, asi budeme muset všichni trochu změnit návyky, a to nejen z hlediska provozování elektroaut, ale ve vztahu k mobilitě celkově. Já ještě pamatuju doby, kdy se člověk nebál přejít ulici, , auto si každej nemohl dovolit a když už ho měl, tak ho neměnil co dva roky. Ve firmách neměl každej, kdo má díru do zadku, služebák jenom proto, aby s ním jel ráno 20 minut do práce a večer zase domů. a co se týká té elektromobility, je to na úplným začátku, ono se to postupně zažije a budou se přizpůsobovat i ta provozní věci s tím spojený. Taky si asi pamatuješ, kdy čerpačky byly s obsluhou, desítky kilometrů od sebe a po desátý sis tam nenatočil ani vodu, a kde je to dnes...

Link to comment
Share on other sites

To je furt taková argumentace kruhem. Nebudujeme infrastrukturu, protože je málo ev, které stejne nemůže fungovat, protože na to nemáme infrastrukturu. Ten kruh se musí rozseknout a do infrastruktury se mělo zainvestovat už dávno, mohli jsme být jako Holandsko.

Já si teď EV schvalně půjčil v Norsku, abych si vyzkoušel život typického panelákové uživatele ziveho z verejnych nabijecek, a jde to úplně v pohodě. Domácí nabíjení je určitě levnější a velké plus z hlediska pohodlí, ale překvapilo mě, že to poměrně snadno jde i bez něj.

Za 10 minut nabíješ na verejne stanici bez problémů na 200 norských km, které jsou kurva kopcovite a 1 km na veřejných nabíječkach mě stal 1.5 CZK, to je oproti benzínu i nafte vyrazny rozdíl. Zároveň WLTP odpovídá realne spotrebe (1000 km jsem po fjordech odjel za 19kw/100km, coz q4 etron 55 deklaruje jako wltp), i když tady musím objektivně uznat, že v Norsku se člověk nedostane přes 100km/h. Tedy i v Norských podmínkách lze počítat s tím, že člověk na 1 nabití ujede 400km. Ok, když to budu prasit na dálnici a jezdit 150 dostanu se spotřebou na 24kw (viz např. reakce na Kubrtovo video od nějakého EV nadšence co ho nesleduju, používal nějakou EV Cupru, což je stejná platforma) a km by mě stal 1.75 a dojezd klesl na 300, ale to je za mě pořád super, pokud za 15 minut nabiju z 5 na 70 a valím zbývajících 250 km.

Je to jako s mobilama, taky jsme dřív nabili v pondělí a do neděle vydržel, dneska ho pripojujeme do sítě kdekoliv je k dispozici nabíječka. Stejně to budeš mít s autem. Prostě přijedeš do obchoďáku a na 20 minut to zapojis, než uděláš nákup. Jedeš dal, tak si to hodíš do navigace a ta ti spočítá, kde a jak dlouho máš nabíjet, garantuju ti, že nikde nestravis víc jak 15. Je pravda, že bez domácího nabíjení to není ideální. Ale rozhodně není pravda, že to je bez něj signifikantně horší než klasika. Respektive je to o dost horší první dva dny, než se naučíš, jak to vlastně funguje.

Za mě je ideální mít doma nějaké auto pro zábavu na benzín, ale jako hlavní auto dává EV perfektní smysl pro 90% lidí.

Link to comment
Share on other sites

před 41 minutami, JR_2010 napsal:

Já jezdím čistě elektrickým autem, mám k tomu vytvořený podmínky a jsem s ním spokojenej (na rovinu napíšu, že jízdně mě to uspokojuje víc, než klasický auto), současně nejsem ale žádnej militantní zastánce téhle technologie, ani slepej propagátor a pod to co píšeš se klidně podepíšu. Ale zase, jak jsem už uvedl v tom mém citovaném příspěvku, asi budeme muset všichni trochu změnit návyky, a to nejen z hlediska provozování elektroaut, ale ve vztahu k mobilitě celkově. Já ještě pamatuju doby, kdy se člověk nebál přejít ulici, , auto si každej nemohl dovolit a když už ho měl, tak ho neměnil co dva roky. Ve firmách neměl každej, kdo má díru do zadku, služebák jenom proto, aby s ním jel ráno 20 minut do práce a večer zase domů. a co se týká té elektromobility, je to na úplným začátku, ono se to postupně zažije a budou se přizpůsobovat i ta provozní věci s tím spojený. Taky si asi pamatuješ, kdy čerpačky byly s obsluhou, desítky kilometrů od sebe a po desátý sis tam nenatočil ani vodu, a kde je to dnes...

Máš pravdu, jen jak píšu, zatím nevidím ani koncept funkční infrastruktury a to mne spolu s tou až fanatickou propagandou děsí. Navíc když mám pocit, že tam - stejně jako mnozí ekoteroristé - vidí jen vizi aut bez výfuků, aniž by se nad tím víc zamýšleli, nedejbože tomu rozuměli. Což o to, já tomu také nerozumím, ale aspoň se - snad aspoň trochu racionálně a realisticky - zamýšlím.. Osobně myslím, že plán EU na relativně rychlý přechod k elektromobilitě selže a elektroauta se budou rozvíjet přirozenou rychlostí, od menších, vhodných do měst a okolí, případně na cesty v jejich akčním rádiusu. Takové auto si milerád koupím, pokud bude nákup, údržba a prodej dávat ekonomický smysl a třeba celý ten systém jednou dospěje i pro auta na dlouhé cesty. Kdysi byl na stole koncept výměnných baterií, ten se mi líbil. Mělo být pár základních typů akupacků (aby bylo možné je instalovat do všech kategorií aut) a na pumpách by byly měněny během pár minut automaticky/roboticky, prostě najedeš na místo, zakladač baterii vyjme, odnese ji do skladu a dá Ti jinou. Prostě jako když měníš PB bomby v kdejakém vesnickém obchůdku. Prázdné baterie se nabijí, udělá se diagnostika a namontují dalšímu zákazníkovi, případně se opraví nebo po letech vyřadí, resp. recyklují. Baterie by se navíc nemusely nabíjet hned, ale plynule, celých 24 hodin, vždy jen tolik naráz, aby stíhala kapacita přivedené el. sítě. "Tankování" by bylo levnější než benzín, ale nemuselo by být levnější až tak o moc, protože každý by měl garanci, že "natankuje" za pár minut a že si ojetina udrží cenu při následném prodeji, protože nebude mít baterky KO. Každý by mohl samozřejmě nabíjet i doma, výrazně levněji. Z hlediska řidičů dokonalý systém, bohužel ne z hlediska výrobců aut (ale těm bych tuhle unifikaci, být EU, klidně nařídil) a stále by zůstávala k řešení otázka kapacity elektráren, resp. rozvodné sítě a přivedení dostatečně tlustých kabelů na dostatečně hustou síť tankovacích center, byť by to nemuselo být dimenzované tak moc, vzhledem k rozložení nabíjení na 24 hodin denně.

Link to comment
Share on other sites

Tady je, pro většinu lidí, rovnítko mezi majitelem EV (PHV, hybridem) a ekomaniakem... A to se nedá diskutovat, když jsi hned zařaezenej a odsouzenej, resp mě to už nebaví... Priuse mám už asi 7-8 let a ze začátku těch keců, proč tohle, když moje Fabie jezdí za míň 🙄

@Ivan Lelák Na Omegu mám taky jen nejlepší vzpomínky, měl jsem i Senátora a to byl nádherný povoz  🥰 Kamarád měl 3.0 24v Omegu, to bylo to označení 3000, pamatuju jak si kvikla snad i na trojku 😊

Link to comment
Share on other sites

Jo, je to jiný :) Mám Teslu půl roku a třeba zítra ráno jedu 335km na Moravu. Dojedu tam s cca 7 %. večer zpět. Na hotelu, kde jsou ubytovaní známí, je wallbox, ale v aplikaci se píše, že mimo provoz. Teda tam volám, zda funguje. Prý ano. Jak funguje? Nevím, nabíjí tu tak 1 auto za půl roku, pošlete mail s dotazem :) Tak píšu mail. Odpověď během pár hodin, že jednotná cena za nabíjení je 400 Kč, na recepci mi dají kartu, kterou spustím wallbox. Žádná aplikace... 

No chce to ještě furt trochu plánování... :)

Link to comment
Share on other sites

Troufám si tvrdit, že za života nikoho z nás, ani našich dětí, se kýženého cíle v infrastruktuře nedosáhne. No a co se týče fyzikálních limitů ? Představa, že za 10 let to bude jinak než dnes je naivní ... jak psal kolega výše, fyzika nejde přehlasovat. Zároveň ale nikoho s e-autem, koho znám, nepovažuju za ekomaniaka, ale vesměs jde o racionálně uvažující jedince využívající prostor a příležitosti. Moji "kritiku" jsem myslel obecně ... jako původem sociologa mě z naplňování předpovědí jímá hrůza a děs. Takže nezbývá, než ten splín přerazit nějakým optimismem, nejlépe skrze pár promile :D

Link to comment
Share on other sites

před 30 minutami, Jarett napsal:

Troufám si tvrdit, že za života nikoho z nás, ani našich dětí, se kýženého cíle v infrastruktuře nedosáhne. No a co se týče fyzikálních limitů ? Představa, že za 10 let to bude jinak než dnes je naivní ... jak psal kolega výše, fyzika nejde přehlasovat. Zároveň ale nikoho s e-autem, koho znám, nepovažuju za ekomaniaka, ale vesměs jde o racionálně uvažující jedince využívající prostor a příležitosti. Moji "kritiku" jsem myslel obecně ... jako původem sociologa mě z naplňování předpovědí jímá hrůza a děs. Takže nezbývá, než ten splín přerazit nějakým optimismem, nejlépe skrze pár promile :D

Jak jsem psal, pro většinu a to tady bylo špatně zvolené, myšleno ve společnosti.... Tady ve vláknu je to celkem povídání K VĚCI 😉

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...