Jump to content

Můj život s PHEV a další racionální diskuse o EL autech


safi

Recommended Posts

před 4 hodinami, wawrik napsal:

Prečo? Ten režim, ktorý popisuješ, mi príde ako typický pre dochádzanie čisto na elektriku. NX PHEV by to predsa mal zvládať s viac ako dostatočnou dynamikou a komfortom

Neviem  :) Je to iracionálne, ale keď to ide čisto na elektriku a je to úplne ticho, mam z toho taky divný pocit  :) Nezvyk , no.  Ale ten pocit vyhnije...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 756
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@wawrik Předpokládám že v jiných krajinách máme kilometrové zpoplatňování u spalováků (včetně "bonusů" pro úspornější vozy) řešeno jednoduše pomocí mastných spotřebních daní na paliva, které nějaký vesnický hacking natočených kilometrů neobčůrá. I to bude nejspíš důvod proč mají (relativně už asi početná) islandská EV platit 4x víc než hybridy a že na klasické spalováky se zatím nespěchá. Každopádně si nedělejme iluze že až u nás jednou přes i neustálé šroubování sazeb citelně poklesne množství peněz vybraných ze spotřebních daní na benzín/naftu, že by libovolnou vládu co v té době bude u koryta nenapadlo zavést něco podobně kreativního - třeba na instalovaný příkon silovky, "recyklační předplatné" za instalované soláry dle plochy. No a povinné kilometrové zpoplatnění dle GNSS a typu komunikace, rychlosti jízdy a automatických pokut (včetně záznamů do registru kreditu dobrého občana) k tomu bude jenom modernizační bonus :thumbsdown_anim:

Link to comment
Share on other sites

Něco jako podpora FVE už u elektriky je ne? Každopádně spotřební daň na nabíjení EV v podobě např 6,-/ kw by dobře překopala realitu “jezdím zdarma”. 

Edited by exBURN
Link to comment
Share on other sites

před 7 hodinami, Radek124 napsal:

@wawrik Předpokládám že v jiných krajinách máme kilometrové zpoplatňování u spalováků (včetně "bonusů" pro úspornější vozy) řešeno jednoduše pomocí mastných spotřebních daní na paliva, které nějaký vesnický hacking natočených kilometrů neobčůrá. I to bude nejspíš důvod proč mají (relativně už asi početná) islandská EV platit 4x víc než hybridy a že na klasické spalováky se zatím nespěchá. Každopádně si nedělejme iluze že až u nás jednou přes i neustálé šroubování sazeb citelně poklesne množství peněz vybraných ze spotřebních daní na benzín/naftu, že by libovolnou vládu co v té době bude u koryta nenapadlo zavést něco podobně kreativního - třeba na instalovaný příkon silovky, "recyklační předplatné" za instalované soláry dle plochy. No a povinné kilometrové zpoplatnění dle GNSS a typu komunikace, rychlosti jízdy a automatických pokut (včetně záznamů do registru kreditu dobrého občana) k tomu bude jenom modernizační bonus :thumbsdown_anim:

Ne. My budeme mít spotřební daň a obdobu toho co na Islandu akorát s tím, že budou penalizovaná starší a větší auta. Je dle mne otázka času, než se EU jako celek inspiruje Paříží a Islandem a vymyslí do toho další blbosti typu - zdali bylo EL autem vyrobeno zeleně v EU nejo dovezeno z Číny….

 

V odůvodnění islandského zákona je kouzelná věta: moderní auta jsou úspornější, spotřebují méně paliva což znamená menší příjmy státu…

Link to comment
Share on other sites

@Radek124 Ale veď ja chápem, že to má byť náhrada daní z palív aj cestnej dane. Špeciálne potrebná na Islande, kde sa cestná sieť rozvíja neuveriteľnou rýchlosťou a náklady stúpajú medziročne o desiatky percent. Veď ešte pár rokov dozadu bola miestna okružná "diaľnica" v niektorých úsekoch šotolinová, aj údržba asfaltových ciest je oproti nám iný vesmír - trebárs jarná výmena 1,5-kilometrového úseku asfaltového koberca prebehne od desiatej večer do ôsmej ráno, takže na druhý deň ide človek do práce po novej ceste.

Tie náklady sú opodstatnené. Chcel som vedieť, či také spoplatňovanie už majú zavedené niekde inde, tá politická agitka ma fakt nezaujima.

Edited by wawrik
Link to comment
Share on other sites

Autopůjčovna Hertz Global Holding kvůli vysokým nákladům na opravy a slabé poptávce prodá třetinu své americké flotily elektromobilů. Získané prostředky z prodeje 20 tisíc elektroaut investuje do vozů poháněných spalovacím motorem. S odvoláním na oznámení firmy o tom informovala agentura Reuters.

seznam.cz

Ekonomika?

Link to comment
Share on other sites

V 8. 1. 2024 v 8:08, wawrik napsal:

Tie náklady sú opodstatnené. Chcel som vedieť, či také spoplatňovanie už majú zavedené niekde inde

u nás je najhoršie to, že dialnice aj iné cesty spoplatnené sú aj keď iným spôsobom a aj tak jazdíš po rozmrdaných cestách, platím dialničné známky , plus za firemné vozidlá vrátane motorky cestnú daň , nákladiaky mýto a furt je málo ......... o výmene koberca cez noc ako píšeš môžeme tak snívať to je robota na dva-tri mesiace

Link to comment
Share on other sites

Koukam, ze realne zkusenosti z provozu EV zaostavaji za teoretickymi predpoklady pri porizovani, zvlaste u specifickych pouziti. A to zrovna u pujcovny bych si myslel, ze to bude OK...

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hertz-sell-about-20000-evs-us-fleet-2024-01-11/

U nakladaku ani nemluve...

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/dsny-new-york-mack-lr-elektromobil-snih-pluh-odklizeni.A231109_090230_automoto_dohr

 

U tech nakladaku sme se o tom bavili v praci. Mame na nasem provozu 7 vozu nad 12t, ktere maji odber z nastavby (vyveva, dmychadlo, cerpadla) pres 100kW. Celkova hmotnost je kolem 30 tun. Vetsinu casu se pohybuji a pracuji jen po Ostrave, tedy ve meste. 4 z nich pracuji ve dvousmennem provozu. Ty 4 spotrebuji denne pres 100 litru nafty kazdy, to je řádově pres 1MW, kdyz bychom to "prevedli" na elektrickou energii. Zbyvajici 3 v jednosmennem provozu spotrebuji kolem 50 litru nafty za den. To mi dava denni spotrebu cca 5 MW. S nejakymi kamerovymi vozu, malym Citycyclerem dohromady rekneme 6 MW za den. A to pomijim cas, ktery by byl nutny k nabijeni. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@safi 🤣

Vaculíka mám moc rád, díky za sdílení, na YT to na mě zatím nevyskočilo...

V 6. 1. 2024 v 14:12, Xenomorfus napsal:

Tady sem narazil na (podle mne) moc hezkou a dost objektivni (taky podle mne) (i kdyz teda fest dlouhou) zkusenost od Mateje Hornaka s uplne novou Teslou, kterou prevazel klientovi z Nemecka do Jeseniku. 

Btw to ovladani blinkru je masakr ;-). Ale ne kazdy vyvoj je smerem kupredu...

 

V práci máme flotilu nových Tesla 3 cca 2 týdny, mám s nima zatím dvě delší cesty a ve čtvrtek jedu do Rakouska na lyže. Musím říct, že jak jsem standardně fanda EV a tesla mi v Evropě přijde kvalitou zpracování OK, tak ty "inovace" v pracovišti řidiče mi zatím fakt lezou krkem a přijdou i vyloženě nebezpečný - ty chybějící lucasy jsou peklo a ne jen kvůli "zvyku"

Ovládání blinkrů na volantu je OK, pokud jste na dálnici/okresce, zvykl jsem si na to rychle, vypínání blinkru nefunguje sice na 100%, ale vlastně mě to neobtěžovalo. Kde je to ale peklo je ve městě. Pokud člověk jede po kruháči s menším průměrem, kde musí hodně točit volantem a rychle sjíždí, tak lovit tlačítko, kde zrovna na volantu je, je čistý zlo, stejně jako při motání se v uličkách nebo vyjíždění někde z nájezdu. U práce máme "esíčko" a na hlavní silnici se točí o víc jak 90°, ruce na volantu tak člověk neudrží a furt musím čumět na volant, kde tlačítko je a přemýšlet v jaké poloze abych blikal na správnou stranu.

Další věc jsou stěrače, na volantu je pouze ostřikovač, ale nastavení cyklovače je na obrazovce. Posledně pršelo a bohužel automatika dost selhávala. Jednou jela nesmyslně rychle, jindy spíš mžilo, ale okno se hrozně rychle zaplnilo drobnýma kapkama, který lámaly světlo, který ale auto odmítalo setřít, takže jsem kdesi v nastavení na obrazovce pořád lovil přepínání stěračů.

Upřímně mi to přijde jako iPhone na kolech, tváří se to jako auto pro blbce, který za řidiče dělá vlastně skoro všechno a byť by se mi jinak ta nová trojka líbí, jede to fakt super, tak tohle je velký nene. Kdyby tomu ty lucasy vrátili, tak bych ji hodně bral i domů.

Link to comment
Share on other sites

před 1 hodinou, Lamiczka napsal:

Upřímně mi to přijde jako iPhone na kolech, tváří se to jako auto pro blbce, který za řidiče dělá vlastně skoro všechno...

Áno, to je budúcnosť individuálnej dopravy. Je to proces, niektoré veci treba doladiť alebo vymyslieť úplne inak.

Inak tie blinkre na volante má jeden známy v nejakom Ferrari a dosť si to pochvaľoval. Vraj je to jediná vec, ktorú by chcel vo všetkých autách. Ale on je dosť sebestredný kretén, bohvie, či tie blinkre vôbec používa...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...