Přejít na obsah

něco málo z vojenské techniky


ferrycz

Doporučené příspěvky

Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS

 

Komu: sect

 

Kopie: všichni

Dneska jsem koupil dvoje palubní hodiny, jedny jsou stejné jako v prvním příspěvku ty tankové pětidenní, ale druhé jsem nikde na fóru nenašel (jsou na fotce) víte někdo z čeho jsou? Značení na ciferníku je 127-čs (rusky, nebo 4C), 69827 a bílé B, na bocích není nic a vzadu je 2 v trojůhelníku. Zatím jsou ve stavu, jak jsem koupil, ale chystám se je vyčistit :crying_anim02: .

V ruskojazyčných podkladech k hodinám ?127ČS" (v azbuce ?127ЧС") se praví že jsou určeny pro automobily, pásová a speciální vozidla.

 

Bohužel detailní typ vozidla takto zpětně už nikdo asi neurčí ? v bývalém Sovětském svazu, ve státech bývalé Varšavské smlouvy se vyráběly a dnes v Rusku /Bělorusku/Ukrajině ještě vyrábí desítky různých typů vojenské pozemní technicky se stovkami variant. Tyto hodiny se mohly vyskytovat v čemkoliv, co bylo natřeno na zeleno a jezdilo to ? od gazíku až po obrněnou techniku. Někde na netu jsem dokonce viděl zmínku, že to jeden ruský výrobce automobilů stále montuje do sanitek.

 

Několik detailů technických detailů jsem shromáždil do ruskojazyčného PDF dokumentu, který lze stáhnout zde (pozor výkres pochází z podobných hodin ?119ČS").

 

A protože dobrých fotek není nikdy dost, chtěl bych se zeptat, zda jich sem můžeš dát více? :helpsmilie:

 

Zejména pohled na montážní přírubu (je jiná než jsem dosud viděl) a na zadní víko. A kdybys náhodu měl odvahu už teď odšroubovat zadní víko a vyfotit strojek uvnitř :photo: , bylo by to dokonalé. :notworthy:

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník SukHoi
Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS

 

Komu: sect

 

Kopie: všichni

 

V ruskojazyčných podkladech k hodinám ?127ČS" (v azbuce ?127ЧС") se praví že jsou určeny pro automobily, pásová a speciální vozidla.

 

Bohužel detailní typ vozidla takto zpětně už nikdo asi neurčí ? v bývalém Sovětském svazu, ve státech bývalé Varšavské smlouvy se vyráběly a dnes v Rusku /Bělorusku/Ukrajině ještě vyrábí desítky různých typů vojenské pozemní technicky se stovkami variant. Tyto hodiny se mohly vyskytovat v čemkoliv, co bylo natřeno na zeleno a jezdilo to ? od gazíku až po obrněnou techniku. Někde na netu jsem dokonce viděl zmínku, že to jeden ruský výrobce automobilů stále montuje do sanitek.

 

Několik detailů technických detailů jsem shromáždil do ruskojazyčného PDF dokumentu, který lze stáhnout zde (pozor výkres pochází z podobných hodin ?119ČS").

 

A protože dobrých fotek není nikdy dost, chtěl bych se zeptat, zda jich sem můžeš dát více? :helpsmilie:

 

Zejména pohled na montážní přírubu (je jiná než jsem dosud viděl) a na zadní víko. A kdybys náhodu měl odvahu už teď odšroubovat zadní víko a vyfotit strojek uvnitř :photo: , bylo by to dokonalé. :notworthy:

tyhle elaboráty jsou fajn - ale je třeba si uvědomit, že zmíněné "palubní" hodiny jsou a budou většinu svého života v nečinnosti páč s těma kruplama nikdo nejezdí a nelétá x čas strávený natahováním se rovná času stráveným letem či pozemní jízdě a tomu se rovná i přesnost :thumbsup_anim: :thumbsup_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tyhle elaboráty jsou fajn - ale je třeba si uvědomit, že zmíněné "palubní" hodiny jsou a budou většinu svého života v nečinnosti páč s těma kruplama nikdo nejezdí a nelétá x čas strávený natahováním se rovná času stráveným letem či pozemní jízdě a tomu se rovná i přesnost :thumbsup_anim: :thumbsup_anim:

 

Tak přesnost mně celkem překvapila, nastavoval jsem oboje v pátek ráno. Od té doby udělaly ty na fotce + 1 minutu a ty tankové + 30 s.

 

Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS

 

Komu: sect

 

Kopie: všichni

 

V ruskojazyčných podkladech k hodinám ?127ČS" (v azbuce ?127ЧС") se praví že jsou určeny pro automobily, pásová a speciální vozidla.

 

Bohužel detailní typ vozidla takto zpětně už nikdo asi neurčí ? v bývalém Sovětském svazu, ve státech bývalé Varšavské smlouvy se vyráběly a dnes v Rusku /Bělorusku/Ukrajině ještě vyrábí desítky různých typů vojenské pozemní technicky se stovkami variant. Tyto hodiny se mohly vyskytovat v čemkoliv, co bylo natřeno na zeleno a jezdilo to ? od gazíku až po obrněnou techniku. Někde na netu jsem dokonce viděl zmínku, že to jeden ruský výrobce automobilů stále montuje do sanitek.

 

Několik detailů technických detailů jsem shromáždil do ruskojazyčného PDF dokumentu, který lze stáhnout zde (pozor výkres pochází z podobných hodin ?119ČS").

 

A protože dobrých fotek není nikdy dost, chtěl bych se zeptat, zda jich sem můžeš dát více? :helpsmilie:

 

Zejména pohled na montážní přírubu (je jiná než jsem dosud viděl) a na zadní víko. A kdybys náhodu měl odvahu už teď odšroubovat zadní víko a vyfotit strojek uvnitř :photo: , bylo by to dokonalé. :notworthy:

 

Díky za info, během týdne, jak bude více času, tak je rozeberu abych mohl vyčistit sklíčko a přitom je i nafotím. Takže to tady potom dám.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS a AVR-M

 

Komu: sect

 

Kopie: všichni

Tak přesnost mně celkem překvapila, nastavoval jsem oboje v pátek ráno. Od té doby udělaly ty na fotce + 1 minutu a ty tankové + 30 s.

 

Díky za info, během týdne, jak bude více času, tak je rozeberu abych mohl vyčistit sklíčko a přitom je i nafotím. Takže to tady potom dám.

Moc děkuji za pozitivní odpověď. :notworthy:

 

SukHoi měl trefnou poznámku, která by se dala přetavit do skutečných čísel:

 

U 127ČS jsem přes veškerou mou snahu nenašel žádné oficiální čísla o požadované přesnosti. Rezerva chodu je dle papírů 9 dní s poznámkou, že by se měly natáhnout každých 7 dní. Natahují se klíčem proti směru hodinových ručiček a k tomu, aby se rozeběhly, prý stačí 3-4 otáčky.

 

Co ale podklady neuvádějí je, kolik otáček je potřeba na plné natažení péra. Můžeš to prosím vyzkoušet? :helpsmilie:

 

Ty druhé, neboli ?tankové" hodiny AVR-M (v azbuce часы ?АВР-M" - авиационные рантовые- модернизированные), jsou ve skutečnosti původem letecké a proto jsou takové ?divné" Mají elektrický ohřev a mají lunetu, která současně plní funkci korunky, atd. Tyto hodiny mají rezervu chodu 6 dní s poznámkou, že by se měly natáhnout každých 5 dní. To je vyznačeno na ciferníku, inu tradiční sovětská specialitka. Přesnost za normální teploty je uváděna ? 1 minuta za den. Více detailů lze nalézt v tomto ruskojazyčném PDF dokumentu.

 

Opět dokumentík neuvádí, kolik otáček je potřeba na plné natažení péra? Můžeš to prosím vyzkoušet? :helpsmilie:

 

Toto všechno jsem si nepřečetl za den, já okolo dat k těmto hodinám kroužím už dlouho, se záměrem prokázat jednu teorii. Podle jednoho pramenu jsou oboje hodiny hodně blízkými příbuznými. ?Pozemní" 127ČS jsou prý zjednodušenou verzí leteckých AVR-M. Nemám důkaz, ale tak nějak ses ozval jako na zavolanou.

 

Ačkoliv rozdíly v rezervě chodu a způsobu nátahu říkají, že asi ne, tak nejlepší důkaz může poskytnout přímé srovnání hodinových strojků obou hodin. Jsou si podobné (mají hodně shodných součástek a celých mechanismů? Je vnitřní průměr pouzdra shodný? atd.) Můžeš se prosím podívat i na toto, když je máš oboje před sebou na stole? :helpsmilie:

 

Děkuji

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS a AVR-M

 

Komu: sect

 

Kopie: všichni

Moc děkuji za pozitivní odpověď. :notworthy:

 

SukHoi měl trefnou poznámku, která by se dala přetavit do skutečných čísel:

 

U 127ČS jsem přes veškerou mou snahu nenašel žádné oficiální čísla o požadované přesnosti. Rezerva chodu je dle papírů 9 dní s poznámkou, že by se měly natáhnout každých 7 dní. Natahují se klíčem proti směru hodinových ručiček a k tomu, aby se rozeběhly, prý stačí 3-4 otáčky.

 

Co ale podklady neuvádějí je, kolik otáček je potřeba na plné natažení péra. Můžeš to prosím vyzkoušet? :helpsmilie:

 

Ty druhé, neboli ?tankové" hodiny AVR-M (v azbuce часы ?АВР-M" - авиационные рантовые- модернизированные), jsou ve skutečnosti původem letecké a proto jsou takové ?divné" Mají elektrický ohřev a mají lunetu, která současně plní funkci korunky, atd. Tyto hodiny mají rezervu chodu 6 dní s poznámkou, že by se měly natáhnout každých 5 dní. To je vyznačeno na ciferníku, inu tradiční sovětská specialitka. Přesnost za normální teploty je uváděna ? 1 minuta za den. Více detailů lze nalézt v tomto ruskojazyčném PDF dokumentu.

 

Opět dokumentík neuvádí, kolik otáček je potřeba na plné natažení péra? Můžeš to prosím vyzkoušet? :helpsmilie:

 

Toto všechno jsem si nepřečetl za den, já okolo dat k těmto hodinám kroužím už dlouho, se záměrem prokázat jednu teorii. Podle jednoho pramenu jsou oboje hodiny hodně blízkými příbuznými. ?Pozemní" 127ČS jsou prý zjednodušenou verzí leteckých AVR-M. Nemám důkaz, ale tak nějak ses ozval jako na zavolanou.

 

Ačkoliv rozdíly v rezervě chodu a způsobu nátahu říkají, že asi ne, tak nejlepší důkaz může poskytnout přímé srovnání hodinových strojků obou hodin. Jsou si podobné (mají hodně shodných součástek a celých mechanismů? Je vnitřní průměr pouzdra shodný? atd.) Můžeš se prosím podívat i na toto, když je máš oboje před sebou na stole? :helpsmilie:

 

Děkuji

 

Jestli chceš, tak ti oboje půjčím, můžeš je rozebrat a srovnávat. V úterý jedu do Prahy, tak Ti je někde cestou můžu předat a až budeš mít dobádáno tak mi je pošleš zpátky. Nejsem v hodinkách odborník, akorát se mi líbí, takže tak to budeš mít určitě jistější.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS a AVR-M

 

Komu: sect

 

Jestli chceš, tak ti oboje půjčím, můžeš je rozebrat a srovnávat. V úterý jedu do Prahy, tak Ti je někde cestou můžu předat a až budeš mít dobádáno tak mi je pošleš zpátky. Nejsem v hodinkách odborník, akorát se mi líbí, takže tak to budeš mít určitě jistější.

Díky, díky to je super! :notworthy:

 

Přes SZ domluvíme detaily.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...

Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS a AVR-M

 

Komu: všichni

 

Sect mi zapůjčil na ?experimenty" svoje ruské/sovětské palubní hodiny AVRM a 127ČS. :notworthy: A jako první ?splátku" publikuji první várku ?výsledků".

 

1) Plné natažení

Zapůjčené hodiny AVRM byly vyrobeny v roce 1966 a pocházejí z licenční výroby v Československu v národním podniku Chronotechna, konkrétně z jeho pobočky v Novém Městě nad Metují (dnešní Elton). Pro plný nátah péra strojku jsou potřeba přesně tři plné otočky (360°) natahovací objímky proti směru hodinových ručiček. Je to činnost zhruba na 1 minutu včetně seřízení času povytažením objímky a jejím otáčením na potřebnou stranu

 

Hodiny 127ČS, původ a rok výroby neznámý, potřebují na plné natažení 42 půlotáček (180°) klíčem proti směru hodinových ručiček. Tedy 21 celých otáček o 360°C. Uvedená operace zabere zhruba 2 minuty včetně seřízení času pomocí povytaženého klíče

 

Pro referenci jsou na následující fotografii oboje palubní hodiny (127ČS jsou vlevo a AVRM vpravo) velikostně porovnány s pilotními náramkovými hodinkami Marathon Navigator.

 

AVRM%20127ChS%20Matathon_Navigator_01.jpg

 

AVRM%20127ChS%20Matathon_Navigator_04.jpg

 

AVRM%20127ChS%20Matathon_Navigator_03.jpg

 

AVRM%20127ChS%20Matathon_Navigator_05.jpg

2 Noční osvity

Hodiny jsem také podrobil noční zkoušce jejich neradioaktivního luminiscenčního pigmentu (asi na bázi sulfidu zinku ZnS nebo jiného ekvivalentu). Výsledky podle mého názoru plně odpovídají stáří hodin, tehdejším technologiím a zejména svému účelu. Byly instalovány do vozidel, kde se předpokládal jejich osvit excitačním světlem (asi ultrafialovým, ale pochopitelně hodnoty jdou odečíst i když se použije viditelné světlo bez schopnosti vybudit fotoluminiscenci pigmentu). Zkrátka a dobře oboje hodiny sami svítí, jen pokud jsou nabuzeny excitačním světlem a okamžitě začínají velmi rychle ztrácet jas. Zhruba za 20 minut už nejde dobře odečítat ani ze vzdálenosti 30 cm a za cca 30 minut je téměř úplně po všem.

 

Pořídíl jsem pár nočních fotografií. Pro referenci jsou opět přiloženy hodinky Marathon Navigator s konstantním zdrojem osvitu ? tritiovými GTLS, rok výroby 2005. Hodiny typu 127ČS jsou vlevo, Marathon Navigátor uprostřed a AVRM vpravo. Nabuzení pigmentu obou palubních hodin bylo provedeno klasickou bílou zářivkou (36W, Cold White) ze vzdálenosti 10 cm pod po dobu 10 minut:

 

Po 2 minutách od ukončení nabuzení:

 

AVRM%20127ChS%20Matathon_Navigator-Night_02min.jpg

 

Po 10 minutách od ukončení nabuzení:

 

AVRM%20127ChS%20Matathon_Navigator-Night_10min.jpg

 

Po 20 minutách od ukončení nabuzení:

 

AVRM%20127ChS%20Matathon_Navigator-Night_20min.jpg

 

Experiment jsem opakoval i pro dvounásobnou dobu expozice budícího světla (20 minut). Výsledky ale byly při subjektivním posouzením lidským okem shodné ? za 20 minut ve tmě už nešlo odečítat.

 

Pokračování příště.

Upraveno uživatelem Petr_P
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 4 týdnech...

Na žádost ještě přidávám jednu nasvícenou B)

 

Bohužel o funkčnosti luminiscence se již nedá hovořit (předpokládám, že jsou na letadle ještě od uvedení do provozu, to u tohoto konkrétního kusu znamená od roku 1967), takže i po dvouminutovém nasvícení UV lampou "zhasly" prakticky po vteřině, dvou...

Luminiscenční materiál je nanesen na všech ručkách i indexech.

Takže v nočních podmínkách jsou čitelné pouze při nasvícení (zde je provedeno žárovkama s modrým filtrem)

 

Jinak ještě pro zajímavost - na plný nátah je potřeba 12,5 otáček o 360°, výdrž je opravdu 8 dní a přesnost byla ve vteřinách za den (přesnější jak moje monstra :) )

Tyto údaje se týkají pouze tohoto konkrétního nafoceného kousku, na ostatní jsem bohužel už opravdu neměl čas. B)

post-2711-1274992471,82.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Type A-13A-1 MIL-C-6499

 

Komu: 1Lachtan

Na žádost ještě přidávám jednu nasvícenou Posted Image

 

Bohužel o funkčnosti luminiscence se již nedá hovořit (předpokládám, že jsou na letadle ještě od uvedení do provozu, to u tohoto konkrétního kusu znamená od roku 1967), takže i po dvouminutovém nasvícení UV lampou "zhasly" prakticky po vteřině, dvou...

Luminiscenční materiál je nanesen na všech ručkách i indexech.

Takže v nočních podmínkách jsou čitelné pouze při nasvícení (zde je provedeno žárovkama s modrým filtrem)

 

 

Fantastické, úžasné!!! Posted Image Děkuji Posted Image .

 

Projel jsem znovu americkou vládní specifikaci MIL-C-6499E, podle které jsou tyto palubní hodiny navrženy, a snažil se dopátrat parametrů luminiscenční vrstvy.

 

Je tam větička: "For the type A-13A-1 clock, they shall be finished in fluorescent luminescent material conforming to type III of MIL-L-25142". Bohužel norma MIL-L-25142 je dávno zrušená, a tak se mi je přes všechnu snahu nepodařilo sehnat. Ale ten luminisceční materiál je jednoznačně označovaný jako fluorescenční = emituje viditelné světlo pouze v okamžiku osvícení budícím světlem. Takže by to opravdu nemělo mít chování fosforečních materiálů typu (Swiss) Super-LumiNova, které svítí i dlouho po nasvícení.

 

Jak by to svítilo, kdyby palubní hodiny byly nové, si netroufám odhadovat, ale popisované chování lumiscence by podle mě mohlo být asi plus/mínus v normálu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS a AVR-M, část druhá

 

Komu: všichni

 

Další pokračování mých ?experimentů? s ruskými/sovětskými palubními hodinami AVRM a 127ČS, které mi půjčil Sect.

 

3) Radiační měření Posted Image

 

Oboje hodiny jsem pro jistotu nechal proměřit na přítomnost radioaktivního záření. Výsledek byl negativní u obou hodin. Zapůjčené palubní hodiny AVRM a 127ČS tedy neobsahují žádný radioaktivní materiál.

 

Měření bylo provedeno ručními přenosnými detektory, které ?v poli? používají bezpečnostní složky našího státu. Pro referenci byly přeměřeny také hodinky Marathon Navigator s tritiovými GTLS. Výsledky tohoto experimentu popíšu v samostatném příspěvku ve vlákně věnovanému hodinkám Marathon.

 

4) Měření doby chodu

 

Doba chodu hodin AVRM při plném natažení pérovníku opakovaně přesáhla o několik hodin hranici 6 dnů (144 hodin), což je ve schodě s údaji ve specifikaci.

 

Doba chodu hodin 127ČS při plném natažení pérovníku přesáhla 12 dní (288 hodin) a k zástavě došlo během 13. dne. Tato hodnota výrazně přesahuje hodnotu 9 dní uvedenou ve ?specifikaci?. Pokus jsem neopakoval, zabere téměř 14 dní, ale už když jsem natažené hodiny od Secta přebíral, tak jsem musel čekat 11 dní, než se poprvé zastaví. Takže náhoda to není a je klidně možné, že specifikace může popisovat jiné provedení, než byl testovaný model.

 

5) Měření přesnosti

 

Provedl jsem také jednoduché měření přesnosti ve 24 hodinových intervalech od okamžiku plného natažení pérovníku a seřízení na referenční čas (teletext ČT).

 

Na prvním grafu je znázorněn průběh ?dlouhodobé? přesnosti ukazovaného času vůči referenčnímu času. Poslední den chodu nebyl měřen.

 

Posted Image

 

Na druhém grafu je znázorněna denní změna přesnosti chodu hodin po celou dobu chodu. Poslední den chodu nebyl měřen.

 

Posted Image

 

Poznámka k AVRM:

 

Hodiny AVRM bylo možno vzhledem ke kratší době chodu měřit opakovaně. První série měření ve stavu, jak jsem je přijal od Secta, ukázala příliš se předbíhající chod. Proto jsem před dalším měřením provedl drobnou korekci chodu do ?pomala?. Tato druhá série měření AVRM je zachycena na grafech. Přesto změna denní přesnosti po třech dnech přesáhla požadovaných ? 60 sekund. Lze ale přepokládat, že dalším korigováním chodu by se podařilo hodiny doladit na přesnost požadovanou specifikací.

 

Z nepřesnosti chodu pátý den měření je také zřejmé, proč se u hodin AVRM předepisuje obsluze natahovat hodiny každých 5 dní (je to vyznačeno na ciferníku). Nejen, že se zabrání ?zapomětlivým? způsobit zastavení hodin během šestého dne, ale natažením péra na plnou sílu dojde i k obnovení přesného chodu.

 

Testované hodiny AVRM pocházejí z roku 1966 a o jejich služební kariéře a zejména provedené (či neprovedené) pravidelné údržbě není nic známo.

 

Poznámky k 127ČS:

 

Přesnost hodin 127ČS lze hodnotit spíše na základě mých spekulací a domněnek, protože v dostupné ?specifikaci?, nejsou uvedeny požadavky na přesnost. Pokud ale vyjdeme z předpokladu, že AVRM a 127ČS pocházejí ze stejné rodiny palubních hodin (jak bude rozebráno v dalším díle této monotematické série příspěvků), tak by požadovaná přesnost 127ČS mohla být opět ? 60 sekund za den. To hodiny 127ČS splňují ještě během devátého dne chodu a teprve pak dojde k dramatickému zhoršení. Specifikace požaduje u hodin s délkou chodu 9 dní natažení každých 7 dní. Analogicky by pro testované hodiny, které prokázaly výrazně delší dobu chodu, mohlo být odvozeno, že se musí natáhnout nejpozději devátý den. Hlavním důvodem by ale nebyla obava ze zastavení hodin, ale snaha udržet denní přesnost chodu.

 

Testované hodiny 127ČS jsou neznámého data výroby a o jejich služební kariéře a zejména provedené (či neprovedené) pravidelné údržbě není nic známo.

 

Pokračování příště.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak další přírustek :thumbsup_anim: , AČS-1, r.v. 1957, jestli jsem to dobře přečetl. V relativně dobrém stavu, vše funkční, pouze u velké ručičky času letu chybí luminiscence a chybí levé - červené tlačítko (kdyby náhodou někdo měl navíc, rád koupím).

 

post-11054-1275495098,87.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

..... r.v. 1957, jestli jsem to dobře přečetl....

 

 

Tak změna r.v. - po otevření jsem zjistil že na strojku je 2-70, takže opravuju: skutečný rok výroby je 1970, ta 57 je jenom nějaká značka (přejímací?) na zadní části hodin....hodiny zevnitř jsem nenafotil, takže přikládám akorát fotku zezadu....

 

post-11054-1275508604,24.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Ruské / sovětské hodiny 127ČS a AVR-M, část třetí

 

Komu: všichni

 

Závěrečný díl mých ?experimentů? s ruskými/sovětskými palubními hodinami AVRM (sériového čísla 04906) a 127ČS (sériového čísla 69827), které mi půjčil Sect.

 

6) Hmotnost

 

Převážení hodin ukázalo následující údaje:

 

AVRM (bez montážní objímky) mají hmotnost 285g, což odpovídá hodnotě ve specifikaci (300g s montážní objímkou).

 

Hmotnost 127ČS (s velkou hranatou montážní přírubou) je 320 g, což moc neodpovídá ?specifikaci? (350g), kde je navíc jednoduší montážní příruba. To už je další bod, kde naměřené hodnoty nesedí se ?specifikací? hodin 127ČS. Pravděpodobně specifikace popisuje úplně jiné provedení 127ČS nebo dokonce některý z ruských autorů, který ji zpětně sestavil a zveřejnil na webu, se dopustil hrubé chyby.

 

6) Pouzdro a víko

 

Přístup k vlastnímu strojku je v případě obou hodin přes zadní víko pouzdra.

 

U hodin AVRM drží víko tři šrouby. Vlastní víko tvoří bakelitový plášť, kovové topné těleso, terminály (konektory) pro připojení vodičů elektrického napájení ohřevu (27V DC) a titěrné těsnění/O-kroužek (asi fíbrové). Strojek je pak upevněn k pouzdru pomocí třech párů šroubů z vnější strany pláště pouzdra.

 

U hodin 127ČS drží víko čtyři šrouby. Vlastní víko je čistě kovové z hliníkové slitiny, neobsahuje žádné topné těleso a na styčné ploše s pouzdrem je těsněno pryžovým O-kroužkem. Strojek je pak uchycen ke stěnám pomocí šroubů, vyfrézovaných dosedacích ploch a drážek přímo uvnitř pouzdra. Proto celistvost povrchu pouzdra není nikde narušena otvory pro šrouby jako u AVRM.

 

Pouzdra obou hodin se liší jak povrchovou ochranou, tak tloušťkou materiálu. Zatímco pouzdro hodin AVRM je z hliníkové slitiny a povrchová ochrana je pouze eloxováním (záměrná elektrolytická oxidace v lázni z roztoku kyseliny), tak u hodin 127ČS je vnější strana hliníkového pouzdra potažena silnou vrstvou vypalovacího laku.

 

Tloušťka stěny pouzdra AVRM je 0,9 mm, ale tloušťka stěny pouzdra 127ČS je už plných 3,5 mm. To vyvolává dojem větší mohutnosti hodin 127ČS (umocněných velkou přírubou a větším vnějším průměrem pouzdra). Měření ale ukázalo, že je to pouze optický klam. AVRM mají délku (měřeno od čelní roviny lunety ke stěně víka pouzdra) 48 mm. 127ČS mají pak délku téměř identickou - 47 mm.

 

Tloušťka stěny pouzdra má i jeden postranní efekt. Hodiny 127ČS s tlustými stěnami a lépe utěsněnou konstrukcí jsou subjektivně docela tiché. Slyšitelné, ale výrazně tišší než AVRM. U hodin AVRM je naopak tlukot jejich strojku v pouzdru, které se chová jako rezonační dutina, krásně slyšet a pokud je budete mít vedle televize jako já, tak budete muset přidat docela dost na hlasitosti, aby jejich tikot zanikl! Dát je do ložnice jsem raději ani nezkoušel.

 

Vše výš popsané souvisí s tím, že AVRM (neboli AVR-M, v azbuce ???? ????-M? - ??????????? ????????-?????????????????) jsou svým původem čistě letecké palubní hodiny a vše bylo ?obětováno? pro minimální hmotnost a provoz za opravdu nízkých teplot. To, že jejich pozdější kariéra byla mnohem více spjata s pozemní technikou, je tak trochu historický paradox. Hodiny 127ČS byly naopak určeny od začátku pro pozemní techniku a proto mohou být více robustní a jsou řešeny jako důkladně utěsněný celek. Do vody během mých testů pochopitelně nešly, ale ochrana před prachem, deštěm či ?nehodami? při hlubokém brodění je na nich více než zřejmá. Těsněno je nejen víko, ale i sklo. Jak je těsněna hřídel klíče, se mi bohužel zjistit nepodařilo, ale vnitřní strana skla i vlastní ciferník nevykazuje žádné zjevné znečištění.

 

7) Hodinový strojek

 

To co mě ale nejvíce zajímalo je, jak moc si budou podobné hodinové strojky.

 

Otevření víka obou hodin podle mého skromného názoru ukázalo, že oboje hodiny jsou velmi blízkými příbuznými.

 

Koncepce je identická = průměr kalibru je u obou hodin 57 mm; vzdálenosti horní, prostřední a dolní plošiny jsou identické; stejně jako průměr a výška obou pérovníků. A to přesto, že rozdíl v době chodu je zhruba dvounásobný, tedy změna bude asi v parametrech pera uvnitř pérovníku. Kinematické schéma převodů je také téměř identické. Mohlo by se zdát, že způsob natahování perovniku a nastavování času bude hodně odlišný, ale opak je asi pravdou. Asi se liší jen tím, že otočná luneta/korunka hodin AVRM bude mít jeden převod na hřídel navíc. Oboje hodiny se natahují proti směru hodinových ručiček z nevytažené pozice lunety u AVRM nebo klíče u 127ČS. Čas se v obou případech seřizuje z povytažené pozice.

 

Ale jinak se vlastní strojky se liší celou řadou drobných, ale v součtu důležitých detailů. Pokud se podíváte pozorně na fotografie obou strojků, tak Vám to bude taky zřejmé. Největší viditelnou odlišností je zcela jiné provedení oscilátorů (setrvaček) a jejich uložení. Zatímco hodiny AVRM používají ?rozměrnou? monolitickou setrvačku se dvěma rameny a vyvažovacími kolíčky po obvodu, tak 127ČS používají menší monolitickou setrvačku se třemi rameny, bez vnějších vyvažovacích závaží.

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

 

A to bylo pro teď vše přátelé, hodiny vracím jejich majiteli. Děkuji Secte! Posted Image

 

Více se o historii hodin řady AVRM dočtete v připravovaném blogovém seriálu článků o historii sovětských/palubních hodin, který snad dříve než později konečně dokončím a zveřejním.

Upraveno uživatelem Petr_P
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 4 týdnech...

Nějakým omylem jsem se opět přichomejtl ke Gazelám (SA-342) a ke svému velkému pobavení jsem zaregistroval místní oblíbenou modifikaci, která spočívá ve výměně nefunkčních originálně montovaných Air Precision (vis mé předchozí příspěvky) za staré dobré ???? ????-M? B)

 

Koneckonců - posuďte sami ;-)

 

post-2711-1278018927,4.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 3 týdnech...
  • po měsíci...
  • po měsících...

Tak se opět vrátím k těm čínským potvorám B)

 

Na plné natažení je potřeba 19,5 otoček o 360°, doba chodu na plné natažení je pak 8-9 dní.

 

S "přesností" je to opravdu v pověstné čínské "kvalitě", naposledy jsem se setkal se dvěma kousky, přesnost prvních hodin byla +25 minut/24 hodin, ale druhé opravdu překvapily: +2°30´ za 24 hodin !!!

 

Levý subdial funguje jako hlavní hodiny, centrální vteřinovka a pravý subdial ukazuje letový čas (funguje jako stopky)

 

Levou korunkou se hodiny natahují, po povytažení se seřizuje čas na hlavních hodinách.

Pravá korunka - pootočením se zapíná/vypíná chod hlavních hodin, zmáčknutím se zapínají/zastavují/resetují stopky.

(povytažením se dal seřizovat nějakým záhadným způsobem i pravý subdial, ale to už jsem nějak nepochopil a ani jsem neměl čas to více studovat. Povedlo se mi i vytvořit "mezičasy", ale opravdu pouze nějakým omylem - podruhé se mi to už nepodařilo...)

 

Na zadním štítku bylo bohužel čitelné pouze výrobní číslo, takže dalšímy podrobnostmi bohužel nemohu sloužit.

 

Luminiscence je na všech ručkách, číslech a pětiminutových indexech.

 

(mizernost fotek je daná šerem v hangáru a pochopitelně i mýma rukama, foto štítku je přes "panzerglass"...)

 

post-2711-045348900 1296767009.jpg

post-2711-066943500 1296767033.jpg

post-2711-022657100 1296767108.jpg

post-2711-054711000 1296767121.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A ještě další "úlovek" :)

 

Tentokrát je to Alouette III a její palubní hodiny.

 

Bohužel mám jen tyto dvě fotky, protože když jsem se zeptal, zda si je smím nafotit, tak mi to bylo výslovně zakázáno. Takže jsem akorát druhý den udělal přes plexi kabiny tyhle dva rychlocvaky (za nesouhlasného vrčení strážného s HKčkem) :D

(kabina byla bohužel zamčená, sice bych jí dokázal šperhákem odemknout i zamknout, ale to už jsem opravdu neriskoval...)

 

Na fotkách jsou zvěčněny hodiny známého to výrobce - Sinn

 

Nicméně !!! na druhé potvůrce (která tam občas hangárovala) byly v palubní desce hodiny prakticky stejného vzhledu, akorát místo nápisu Sinn tam byl nápis: CHRONOFIXE a pod ním dodatek: TYPE 11

 

Tam kde má Sinn výrobní štítek, na těchto nebylo nic, pouze na zadním krytu bylo razítko s nějakým číslem (že by S/N ???)

 

pokud k tomuto výrobci máte někdo nějaké info, tak sem s ním :)

 

 

post-2711-031967700 1296769191.jpg

 

post-2711-081049200 1296769205.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...