Přejít na obsah

něco málo z vojenské techniky


ferrycz

Doporučené příspěvky

Předmět: Palubní hodiny Sinn NaBo 17 a CHRONOFIXE Type 11

 

Tentokrát je to Alouette III a její palubní hodiny.

Na fotkách jsou zvěčněny hodiny známého to výrobce - Sinn

....na druhé potvůrce ....byly v palubní desce hodiny prakticky stejného vzhledu, akorát místo nápisu Sinn tam byl nápis: CHRONOFIXE a pod ním dodatek: TYPE 11

....pokud k tomuto výrobci máte někdo nějaké info, tak sem s ním :)

 

Podle mého nejlepšího odhadu by ty německé palubní hodiny Sinn na fotce mohly být Sinn NaBo 17.

 

Ty druhé, nevyfocené a označované jako CHRONOFIXE Type 11 jsou pravděpodobně francouzské. Pod značkou Chronofixe prý vyráběla hodiny francouzská značka DODANE. Jinak v literatuře jsou zdokumentovány právě jako DODANE Type 11.

 

Jistá vizuální podobnost obou typů hodin je viditelná na následujícím PDF odkazu, který je naskenovanou dvoustránkou z referenční bible vojenských hodin a hodinek od Konrada Knirima Vol I: German Military Timepieces - 150 Years Watches and Clocks of German Forces

 

Německé Sinn vycházejí z americké specifikace MIL-C-7047 a u těch francouzských to bude asi to samé. Podle nákresů jsou asi oboje hodiny zaměnitelné v přístrojové desce. Bohužel specifikaci MIL-C-7047 zrušili už v roce 1980, a tak se dnes nedá její znění sehnat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Petře díky, to je přesně ono :)

 

Sinn sedí na 100% a i co se týká těch druhých, tak je to určitě správně.

 

Sedí to všechno včetně fontu, u těch francouzkých jediný rozdíl oproti níže postnuté fotce je ten, že místo nápisu BREGUET byl na stejném místě nápis CHRONOFIXE.

 

post-2711-052748300 1299020885.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsících...

Zase jeden zajímavý úlovek - tentokrát staré dobré AČS-1 - ale v čínském provedení :)

 

(foceno na jednom z létajících exemplářů F-5, což je vlastně čínská kopie MiGu-15. Jako perličku si dovolím upozornit, že 25 kousků této letecké prehistorie je stále v aktivní službě AF a tento konkrétní letoun byl zařazen do služby v roce 1955 !!!)

 

post-2711-057660400 1314219817.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zase jeden zajímavý úlovek - tentokrát staré dobré AČS-1 - ale v čínském provedení :)

(foceno na jednom z létajících exemplářů F-5, což je vlastně čínská kopie MiGu-15. Jako perličku si dovolím upozornit, že 25 kousků této letecké prehistorie je stále v aktivní službě AF a tento konkrétní letoun byl zařazen do služby v roce 1955 !!!)

 

Tady je něco málo informací od Marka Gordona o čínské licenční (a pak nelicenční) výrobě sovětských palubních hodin AČS-1.

 

P.S. To letadlo se přesněji jmenuje FT-5. Je to čínská originální "skládačka". Z jednomístných MiGů-17 (čínské označení F-5) a s pomocí prvků z dvoumístných MiGů-15UTI (největším výrobcem této verze bylo v 50. letech Československo!) vytvořili dvoumístnou cvičnou verzi MiGu-17 (FT-5), která ale v SSSR nikdy neexistovala.

 

Původně začali lidoví Čínani v 50. letech dělat licenční kopie stíhaček a jiných pásových "zemědělských" strojů, které umějí opětovat palbu, s masivní sovětskou asistencí. V 60. letech se ale názory soudruhů z Pekingu a Moskvy na to, kdo jde kupředu levou a kdo pravou nohou, rozešli a Sověti se kompletně stáhli. Čínská strana a vláda si ale poradila, a tak začala éra výroby "kopií" bez souhlasu originálních tvůrců. A když nakonec zládli toto, tak si mnohem později troufli i na náramkové hodinky.

 

Jinak docela koukám do jakých končin se našinec dostane. A ještě s foťákem! :notworthy:

 

Posted Image

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě dodám malé technické upřesnění - ty hodiny zachycené v kokpitu FT-5 ve skutečnosti nejsou AČS-1, ale je to jejich předchůdce. Ten se se označoval jako ?AČCh? (v azbuce ????? - ??????????? ????-?????????, anglická transkripce "AČKh") neboli letecké hodiny-chronometr.

 

Někdy se v dokumnaci letadel označují také jako letecké hodiny-chronometr s ohřevem ?AČChO? (v azbuce ??????-??????????? ????-????????? ? ?????????, anglická traskripce je ?AChKhO?).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

I kdepak - žádný muzejní kousek, plně funkční exemlář, pouze byl v hangáru na pravidelné revizi - proto ta částečná rozborka B)

 

(drátky na přepínačích jsou v pořádku - je to takový ekvivalent "v případě nouze rozbijte sklo a stiskněte tlačítko") :)

 

 

Dokonce je to naprosto náhodou stejná imatrikulace jako na snímku od Petr_P ;)

 

post-2711-013203400 1314290586.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsících...

Po delší odmlce jsem se zase přichomýtnul k nějakému tikajícímu kousku na palubce :)

Zase (jako obvykle - bohužel) k těmto hodinám nemám žádné info, vyjma toho, že se jedná o mechanické 8 denní Swiss hodinky.

Červené ručky slouží pouze jako "pamatováček", obě č. ručky jsou samostatně stavitelné. Natahování hodin a seřizování hlavních ruček je standardní.

(upadlé vteřinovky si nevšímejte - to byl jeden z důvodů, proč jsem je fotil)

 

post-2711-066916100 1319842891.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V rámci drakiády u nás dne 07.10.2011 zhruba v 17:15 přistál vrtulník Mi 171Š z Přerova. Přikládám foto konkrétního vrtulníku, umístění hodin, detail, a fotku svého kolene, jako důkaz, že slávu CHRONOMAGu šířím kde se dá :)

 

Kvalitu omluvte, případné výtky dceři vyřídím :)

post-9054-004170900 1320070264.jpgpost-9054-011588000 1320070272.jpgpost-9054-054461100 1320070277.jpgpost-9054-076259300 1320070289.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsících...

Tak som niečo pohľadal. Snáď sa to sem hodí a nieje toho veľa. Ak áno nech sa to zmaže. Fotky sú výrezy so zameraním na hodinky. Ako kukám, najnovšie mašiny nemajú klasické hodinky ale digi v softe lietadla. Takže ak vypadnú prístroje prídu na rad hodinky na ruke.. Viď gripeňáci :whistle:

Alca, avia 14 navigator, avia 14 piloti, asi prototyp blaníka? (muzeum v KE), Jakovlev 23, náš modernizovaný albík, MI-4, MI-17, Mig-19S, rumunský Mig-21 Lancer, obsluha trenažéra TL-410.

post-18856-070369900 1327780924.jpg

post-18856-030073000 1327780940.jpg

post-18856-094460700 1327780955.jpg

post-18856-011909800 1327780976.jpg

post-18856-076067800 1327781004.jpg

post-18856-097266500 1327781023.jpg

post-18856-042483600 1327781043.jpg

post-18856-050810000 1327781057.jpg

post-18856-015462600 1327781072.jpg

post-18856-008819800 1327781090.jpg

post-18856-011651000 1327781113.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak som niečo pohľadal. Snáď sa to sem hodí a nieje toho veľa. Ak áno nech sa to zmaže. Fotky sú výrezy so zameraním na hodinky. Ako kukám, najnovšie mašiny nemajú klasické hodinky ale digi v softe lietadla. Takže ak vypadnú prístroje prídu na rad hodinky na ruke.. Viď gripeňáci :whistle:

Alca, avia 14 navigator, avia 14 piloti, asi prototyp blaníka? (muzeum v KE), Jakovlev 23, náš modernizovaný albík, MI-4, MI-17, Mig-19S, rumunský Mig-21 Lancer, obsluha trenažéra TL-410.

 

To jsou naprosto super fotky! :king: Ani nevíš, jak jsi mě potěšil, zrovna (tedy už skoro dva roky) sbírám podklady k seriálu o sovětských palubních hodinách a některé fotky jsou skutečně unikátní. Díky! :notworthy: :notworthy:

 

Zatím tedy jen stručně, co na těch fotkách je:

 

  • Tovární prototyp dvoumístného cvičného letounu Aero L-159B, trupové číslo 6073. Na fotce zadní palubní desky jsou švýcarské palubní hodiny s NVG osvitem Revue Thomenn. Jejich přesné technické označení hodin je P/N B18.945.22.28.4CR (jsou stejné jako na L-159A a L-159T1 zavedených v českém letectvu). Více informací je na tomto odkazu výrobce.
  • Transportní/dopravní letoun Avia 14T (československá licenční výroba sovětského letounu Iljušin Il-14). Na stanovišti radisty vpravo za piloty (nikoliv navigátora) jsou sovětské palubní hodiny AVRM, pravděpodobně z licenční výroby v Chronotechně (Elton).
  • V pilotním prostoru Il-14 jsou na přístrojové desce sovětské palubní chronografy AČCh (v příručkách k letadlům ale velmi často značených jako AČChO). Stejné chronografy měl také na přístrojovém panelu navigátor, který seděl vlevo za piloty (na letounu v Kunovickém muzeu už nejsou, zůstal po nich jen montážní otvor)
  • Asi prototyp Blaníka? (muzeum KE). Nemáš fotku toho letadla z venku? Nebo imatrikulační číslo? To je foceno v Kunovicích v muzeu, v aeroklubu nebo někde jinde? Původně je to sice nějaký větroň, ale podle přístrojů to byl nebo stále je motorizovaný letoun. Docela mě ta exotická přestavba zaujala. Zda se jedná o jeden ze třech vzniklých kusů motorizované verze Let L-13J Blaník nejde poznat. Pro čtenáře Chronomagu jsou ale asi nejzajímavější ty hodiny. Ty jsem nikde ještě neviděl. Podle mě se nejedná o žádné známé palubní hodiny, ale nějakou úpravu na bázi náramkových nebo kapesních hodinek s mimostřednou sekundovkou. Moje spekulace (bez rozměrů, datace vzniku, potvrzení typu letadla) je, že v tom může být Chronotechna/Elton/PRIM kalibr 50 (nebo sovětské stojky z hodinek Paběda nebo Molnija).
  • Stíhací Jakovlev Jak-23. To je naprostá pecka! V této kvalitě to vidím poprvé. Nádhera! To je foceno v muzeum Praha-Kbely nebo někde jinde? Na fotografii jsou palubní hodiny AVRM (případně jejich předchůdci AVR).
  • Cvičný letoun Aero L-39ZAM Albatros (nebo L-39CM?) slovenského letectva. Na fotografii zadní přístrojové desky jsou hodiny AČS-1M.
  • Vrtulník Mil Mi-4. Takto dobré foto opět ještě nikdo na webu nepublikoval. Je to rarita, protože na fotce jsou zachyceny chronografy 56ČP, což je varianta palubních hodin AČCh (který by tam správně měly být) bez ukazatele doby letu. 56ČP nebyly určeny pro letadla, ale spíše pro raketové odpalovací systémy či jiné aplikace, kde bylo potřeba mít funkci přesných stopek bez nutnosti mít ukazatel doby letu. Nakonec se ale nějakým spletitým řízením osudu do vystaveného vrtulníku přeci jen dostaly.
  • Vrtulník Mil Mi-17. Palubní hodiny AČS-1.
  • Stíhací letoun Mikojan-Gurjevič MiG-19S (u nás známý také jako S-105). Na fotografii jsou sice palubní hodiny AČS-1, ale ty se tam během licenční výroby v Aeru Vodochody nedávaly. Původně tam byly jejich předchůdci ? palubní hodiny AČCh.
  • Rumunský stíhací MiG-21 Lancer C (modernizovaný izraelskou avionikou) si zachovává původní sovětské hodiny AČS-1M.
  • Na instruktorském stanovišti simulátoru TL-410 je poměrně raritní verze hodin AČS-1, která se podle mého odhadu vyráběla pouze někdy na počátku jejich sériové výroby, někdy počátkem 60. let.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bod 4. Naozaj netuším čo to je, prikladám foto, prehrabal som sa vo všetkých fotkách. Neskôr zistím cez známych čo je to za čudo. Nachádza sa to v múzeu v Košiciach.

5. Jak 23, tiež múzeum Košice. Je tam táto prístrojovka a motor z neho, samotné lietadlo tam bohužial nieje.

 

Dám ešte fotku kabíny talianskeho F-104 Starfighter, fotené bohužial cez prekryt. A fotku kabíny toho trenažéra TL-410.

post-18856-033383500 1328048934.jpg

post-18856-071109700 1328048945.jpg

post-18856-076898100 1328048953.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bod 4. Naozaj netuším čo to je, prikladám foto, prehrabal som sa vo všetkých fotkách. Neskôr zistím cez známych čo je to za čudo. Nachádza sa to v múzeu v Košiciach.

....

 

Už informace o tom zvláštním prototypu Blaníka nesháněj. Není to vůbec Blaník. Kontaktoval jsem jednoho ze spoluautorů expozice Muzea letectva Košice a tady je jeho odpověď:

 

??.Ano, těžko kdo může vědět o, co jde.

 

V našem museu (a ne každému z místních zaměstnanců - profíků se to líbí) se snažíme zachytit všechno letecké co se ještě dá - od úrovně nadnárodní, přes československou, slovenskou až po regionální. A z té poslední je tento exponát.

 

Jde o amatérskou konstruktérskou a stavební celodřevěnou prvotinu p. Klaudia Krakovského, který bydlí blízko letiště Kamenica n. Cirochou.

 

Za konzultační pomoci Ing. Lubiščáka z košické Technické univerzity stvořil ve všestranně těžkých podmínkách toto dílko, jehož účelem bylo se to naučit. Nelétal s ním, ale hned se pustil do serioznějšího návrhu (hornoplošník, křídlo s kovovou kostrou, svářený trubkový trup), který je už řekl bych na standardu amatérských strojů, zatím v přípravách na zálet.

 

Exponát jsme od něj získali (je členem našeho obč. sdružení PRO Múzeum letectva Košice ) a v expozici jsme ho upravili tak, aby si i nejmladší návštěvníci mohli do nějakého éra sednout a nechat se případně rodiči vyfotografovat (zájem je velký). Popisku k tomuto exponátu teprve chystáme a bude na ní fotografie i dalšího Krakovského výtvoru - proto zatím žádná informace.

 

Těší mne zájem z Česka,?.?

 

Podle mě tento unikátní experimentální technologiký ?homebuild? a jeho tzv. ?palubní hodiny? nemá cenu asi dále řešit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...

...Podle mě tento unikátní experimentální technologiký ?homebuild? a jeho tzv. ?palubní hodiny? nemá cenu asi dále řešit.

 

Petře, jenom takový postřeh, napadlo mě, že by se mohlo jednat o nějakou modifikaci autohodin GUB 757 (používaly se jako tachografy, jedny jsem měl doma s označením URSACORD )
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...