Přejít na obsah

Jakou kytaru koupit k Vánocům?


onney

Doporučené příspěvky

Jj, Cort je v tyhle cenovy hladine bezkonkurencni.

Jinak pro slecnu bych doporucoval SFX telo - je mensi a placatejsi, ty kytary jsou takovy hezky. Me se moc nelibi, kdyz zenska za jumbem nebo dreadnoughtem neni skoro videt :D

Normalne stoji nejlevnejsi okolo 5 a kus, ale asi by se dla najit levnejsi. I ta nejlevnejsi ma masivni predni desku a elektriku od Fishmana.

Pripadne jeste zajimavy jsou Talmany od Ibaneze, ale ty IMHO nejsou v pomeru cena - kvalita (zvuk) az tak doby, jako Cort, ten je v kytarach do 10K imho fakt bezkonkurencni. Ale ty IBZ nejsou zly!

 

Jinak jeta kytara je neco trochu jinyho, nez noseny hadry ;)

 

Edit: Tady je to SFX za 5K: http://www.hudebnisvet.cz/cortsfx1fns-p-1746.html

Masivni smrk vepredu, fajn elektrika.

Jinak zvukove jsou tyhle tela docela jemny, oproti klasickymu jumbu to ma vyraznejsi vysky a neni tak duniva, me to treba vyhovuje - taky hraju na SFX od Corta.

 

 

Stačila by akustika, nemusí to být elektro-akustika. Podle toho, co všichni píšou, půjdu do značky Cort.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já když můžu, tak pomůžu. Je fakt, že většinou nemůžu, ale tohle je zrovna obor, který mě baví. Nevím, jestli seženeš někoho na výběr nástroje, tak se pokusím sepsat základní zásady výběru (a že je toho dost). Tož tak :

 

1) Vycházím z předpokladu, že předvýběr již byl učiněn a vybíráš Cort Earth, nejlevnější model s masívní přední deskou. Na takové to domácí brnkání a cvičení slušná věcička. Kytary s laminovanou přední deskou (česky překližka, tzn. že se jedná obvykle o tři vrstvy slepené a slisované dýhy celkové tloušťky cca 3,5 mm, kdy vrchní a spodní vrstva bývá z rezonančního smrku (cedru, javoru, u low end produkce třeba i lípy apod.) s podélnými léty, jádro bývá třeba z mahagonu apod. s příčnými léty) obvykle nemají patřičné rezonanční vlastnosti, na druhou stranu snesou méně šetrné zacházení, změny vlhkosti apod. Popisovat, že kytara má být hlasitá a má mít čisté výšky, výrazné středy a plné basy, nemá moc smysl, v hospodě se více prosadí hlasitá, středo ? výšková kytara, na hraní doma je lepší nástroj zvukově vyvážený.

2) V obchodě se mi budou snažit prodat zrovna tu, na kterou už sahalo sto lidí a pak teprve vytáhnout z krabice novou, takže takhle ne, je nezbytné vybírat aspoň ze dvou. Kytaru si prohlídnu ze všech stran, jestli není poškozená, jestli nemá vady na laku, praskliny, nezabroušené pražce, jestli je viditelně a po celém svém obvodu dobře přilepená kobylka (struny svým tahem cca 70 ? 80 kg mají tendenci tlačit přední hranu kobylky dolů a zadní hranu zase zvedat nahoru, takže špatně přilepená kobylka pak působí nestejnoměrnou deformaci desky). V posledních letech je však i levná produkce mechanicky zpracována docela slušně (Crafter, Cort, Ibanez).

3) Další nesmírně důležitá kontrola je spasování krku a jeho rovina. Kytaru vezmu pravou rukou za hlavu, levou podepřu za spodní desku zhruba ve výši očí a podívám se od hlavy kytary směrem ke kobylce, jestli není krk do vrtule. To býval docela problém (teď už naštěstí jen výjimečně) a takovou kytaru okamžitě vyřazuji z dalšího výběru. Velmi důležitá věc (a tady se výrobci dopouštějí častých prohřešků i v dnešní době) je rovina krku vůči rovině přední desky kytary. Tady je nejlepší vzít s sebou dlouhé pravítko, položit ho na pražce mezi struny G a D a posouvat směrem ke kobylce tak, až se dotkne sedlového pražce na kobylce (to je ta šikmá, obvykle bílá věc o kterou se opírají struny). Hmatník a kobylka (myšleno její horní plocha bez sedlového pražce) mají být v jedné rovině, v toleranci je 1 mm, max. 2 mm o které může být kobylka níž, tzn. mezera mezi přiloženým pravítkem a horní plochou kobylky. Znamená to, že hmatník je proti přední desce mírně ? z kopce? (výše uvedené se týká ?westernových? kytar, u klasické španělky bývá hmatník v podstatě v rovině s deskou). Pokud by byly roviny mimo tuto toleranci, nebylo by možné na kytaře nastavit správný dohmat.

4) Pokud je výše uvedené OK, tak ať má zkoušená kytara aktuálně příliš vysoký, nebo příliš nízký dohmat (výška strun nad hmatníkem ? do jisté míry věc individuálního požadavku), půjde dobře nastavit. Samozřejmě je lepší, když se trefí moje požadavky rovnou do nastavení výrobcem a není tak potřeba s kytarou už nic dělat. Provedu kontrolu průhybu krku a to tak, že levou rukou mačkám postupně jednotlivé struny na prvním pražci a zároveň pravou rukou na 14. pražci. Takto zmáčknutá struna se po celé délce hmatníku nesmí dotýkat žádného pražce, mezera v prostředku by měla být 0,2-0,3 mm nad příslušným pražcem. Průhyb se seřizuje táhlem, které je uvnitř krku. Většinou to funguje. Příliš vysoký dohmat rozlaďuje kytaru a od hry bolí prsty, při nízkém dohmatu struny drnčí o pražce. Za ideální nastavení se považuje na struně E1 mezera 2 mm mezi 12. pražcem a strunou (myšlen vrchol pražce a spodek struny, ne její osa). U struny E6 jsou to 3 mm. Lze jít ještě cca o 0,5 níž, ale to vyžaduje opravdu dokonalou rovinu hmatníku a tvrdší struny, minimálně ?dvanáctky?. Úprava dohmatu dle výše uvedeného se provádí zbrušováním (podkládáním) sedlového pražce na kobylce. Tady pozor, jestli chci na dvanáctém pražci zvýšit / snížit strunu o 1 mm, musím zvýšit / snížit sedlový pražec o 2 mm. Ostatní struny již není třeba nastavovat. Důležitá je též výška strun nad 1. pražcem. Má být příjemně nízká (viz hra s kapodastrem), ale nesmí se to přehnat aby prázdné struny nedrnčely. Toto se provádí úpravou nultého pražce (jedná se v 99% případů o snížení dohmatu). Ten se buď vyloupne a celý zbrousí, nebo se opatrně probrušují jednotlivá vedení strun.

5) Podívám se samozřejmě na ladění kytary. Výrobci s tímto problém nemívají, ale kytara s příliš vysokým dohmatem nemusí dobře ladit a než se spoléhat na to, že po nastavení dohmatu se ladění srovná, raději vezmu jinou. Metoda je jednoduchá, u každé struny brnknu flažolet nad 12. pražcem a hned samotnou strunu zmáčknutou na 12. poli. Tóny musí znít stejně, lze kontrolovat sluchem, nebo ladičkou. Pokud neladí, pryč s ní. Teď si vezmu trsátko, silně zahraji každý tón na každé struně a poslouchám, jestli se něco neděje, nedrnčí, netlumí atd. Občas se vyskytnou tyto chyby :

- Struna drnčí (obvykle o následující pražec - může to být i něco uvnitř kytary, uvolněné žebro apod.). Pokud je dohmat v toleranci, je to chyba a zkusil bych jiný nástroj.

- Struna nezní. Stane se, že je uvolněný pražec, oprava je jednoduchá, ale proč kupovat něco, s čím půjdu rovnou do servisu.

- Struna má krátký dozvuk, chová se ?jinak?. Je to tzv. ?vlk?, rezonance na některých tónech, která je daná konstrukcí kytary. Pokud máte např. rádi country a hrajete na kytaru s vlkem zrovna na třetím poli E6 (tón G), je to k zešílení. Nebrat.

- Tón není čistý, je jakoby ?chlupatý?. Problém některých nástrojů (Furch) hlavně na struně H a ve vyšších polohách. Na doprovodnou hru v akordech to tolik nevadí, ale pokud si můžu vybrat, tak nebrat.

 

6) Velká většina ?westernových? kytar má více méně stejné rozměry, menzuru (vzdálenost mezi nultým a sedlovým pražcem) a vyrábí se s šířkou krku na nultém pražci 43 mm. O od toho se také odvíjí vzdálenost strun (osa E1 od osy E6). Ta se sice dá v určitém rozmezí ?doladit? výměnou nultého pražce, ale to už je pro fajnšmekry. Větší rozdíly mohou být na kobylce (sedlovém pražci), kde se vzdálenost os ?éček? může lišit až o 5 mm. Znamená to např., že kdo je zvyklý hrát prsty pohodové folkové brnkačky a dostane do ruky třeba některou Yamahu, může mít trochu problém se mezí struny vejít.

7) Skoro závěr ještě poznámku. Neplatí to zdaleka na 100%, ale dá se říct, především u levnější produkce, že potenciál mít lepší zvuk, mají spíš nástroje s matným lakem. Ten se totiž obvykle brousí a je ho na kytaře méně, než lesklého. Spousta nástrojů by hrála slušně, ale vrstva laku zabije všechny ambice. Asi jsem měl taky zmínit vyzkoušení funkce ladicích mechanik, ale tady problémy nebývají. Nicméně při častějším používání se určitě vyplatí kvalitní značková mechanika (Grover, Schaller. Gotoh), než běžně osazovaná čínská produkce.

8) Původní struny nekompromisně vyhodit a dát nové. O značkách a průměrech už bylo řečeno mnoho, každý má nějakou svojí pravdu. Když se podíváš na prodejní statistiku www.kytary.cz zjistíš, že na akustické kytary se nejčastěji prodávají ?devítky? (podle struny E1 - průměr 0,009 palce), což jen svědčí o odborné úrovni prodavačů, kteří by měli být nositeli správných informací a doporučení. Obecná zkušenost v oblasti westernových kytar je taková, že nejen o devítkách, ale i o desítkách se dá hovořit jako o nevhodných. Měkké struny se možná dobře mačkají, ale nástroj pod nimi jede na půl plynu. Takže jedenáctky, dvanáctky, nebo jejich kombinace. Teď už jen zbývá zvolit filozofii častější výměny levnějších strun, nebo používat kvalitnější, trvanlivější a tím i dražší sady. Ale když investuješ cca 430 Kč a natáhneš Elixíry, možná už nebudeš chtít měnit (myslím značku). Tak hodně zdaru při výběru. :smile_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak tohle je naprosto vyčerpávající. Moc díííky!

Pokusím se na výběr někoho sehnat. Přeci jen muzicíruju v jiném oboru, než jsou kytary. Každopádně ale budu vybírat dle tvých rad - minimálně to budu připomínat při výběru. Teď už jen někoho najít :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

re: šíma - hezky napsáno

 

Struny vem jedenáctky. Slabší jsou na akustiku moc měkké, dvanáctky jsou gut, ale jedenáctky jsou pro začátečníka pohodlnější. Do 200 Kč najdeš už slušný struny - Fosforbronz nebo bronz např. D'addario. Důležitější je struny časteji měnit, než mít jednu drahou sadu rok.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já když můžu, ...

 

To je vycerpavajici, skoda neco pridavat. Jen taky doporucuju nesetrit na strunach a koupit Elixiry. Proste vydrzi vyrazne dele! Jiny struny nacne pot driv a ztrati zvonivej zvuk. Struny 10 (sice hodne mekky, ale zacatecnici tak nerozrezou prsty, spis aby si chtela vubec ostrihat nehty, pokud je nosi delsi;-) nebo 11.

Jeste k tomu kup toto na cisteni za 180kc a pokud struny neco neprekouse, vydrzi jeste dyl.

Posted Image

Upraveno uživatelem martini
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Máš velkou kliku s Epiphonem,jejich akustický nástroje jsou jeden z největších průserů a hlavně předražených průserů-ale na oko vypadaj dobře:-)Furchy jsou skvělý,nicméně kvalita není co bývala a za poslední rok,co jsem měl v ruce čtyři Furchy,každej kolem 15 tisíc nehrál ani jeden nějak výjimečně,že bych si z toho sednul na p...l.Na druhou stranu ani jeden nebyl vyloženě průser.

 

Taky se divim, ale fakt je to tak. Samozřejmě jsem časem laboroval, koupil třeba i dvanáctku od Furcha (prodával jsem ji tu), ošahal kde co (právě Furchy se mi líbily v poměru cena/výkon)...a nakonec zjistil, že zvuk co mám, mi vyhovuje. Neuvěřitelný. Kytara za pár šlupek. Jen ji musím nechat vyměnit pražce a bude sloužit dál. Omlácená, načichlá ohněm a hospodou, i pár ran za ty léta už schytala... Kdyby to tak bylo i s hodinkama : :rolleyes:

 

Edit: No a až jednou doslouží, bez šímy kupovat nejdu :gunsmilie:

Upraveno uživatelem jorix
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Připojuju se k volbě Corta za tyhle peníze. Zajdi si na Jungmaňák do suterénu, kluci co tam dělaj jsou samý kytaristi a důvěřuj jejich radám. Když budeš chtít, napiš mi SZ a klidně tam vyrazím s tebou. Hraní na kytaru mě živí a ti kluci tam jsou moji kamarádi, takže by se dala i udělat sleva.. i když nevim kolik v týhle cenový relaci ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Po roku...
Návštěvník pekar

Ahoj. Pokud mohu doporučit tak bych zvolil westernovku kytaru a nemusí být drahá cca kolem 2500,-Kč Sehnat se dá na eshopu www.hudebninyjack.cz mají tam velký výběr i levnějších kytar.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj. Pokud mohu doporučit tak bych zvolil westernovku kytaru a nemusí být drahá cca kolem 2500,-Kč Sehnat se dá na eshopu www.hudebninyjack.cz mají tam velký výběr i levnějších kytar.

 

Proč vytahuješ tak stará vlákna?Začal bych zde http://forum.chronomag.cz/index.php?/topic/29915-predstaveni-novych-clenu-chronomagu/page__st__40
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Po letech...

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...