Přejít na obsah

Jakou mate banku?


Doporučené příspěvky

Je to asi tak jako auto bez navigace. S papírovou mapou dojedeš taky 🙂

No dobře, pár věcí přes net v posledním měsíci... Já, když se kouknu do banky (bankovnictví) jakým způsobem jsou placený faktury za naše služby, tak už docela dost dlouhou dobu u fyzických osob (běžných obvykle jednorázových zákazníků, jak říkám "z ulice") je drtivá většina plateb přes qr kód, tj. = mobilní aplikací. A dost jich je zaplacených ještě před tím, než dorazí zákazníkům papírová faktura (pokud ji vůbec posíláme s ostatními papírovými dokumenty, které jsme nuceni posílat poštou), tzn. nejpravděpodobněji sejmou qr kód s faktury v pdf, která přijde e-mailem rovnou z obrazovky. A tito zákazníci bývají i staršího věku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 11. 10. 2022 v 12:20, Vorel napsal:

Mě teď zaujala nabídka nové MaxBanky (bývalá Expo, kterou koupila Creditas) Na spořáku 6,01% bez omezení a podmínek, na běžném 4,61%. Jen teda zatím nemají plnohodnotnou bankovní apku, apka slouží jen k potvrzování. Internetové bankovnictví ale funguje dobře. A taky zatím nepodporují okamžité platby. Snad v dohledné době spustí aspoň tu apku.

Narazil jsem na ně také, ta sazba na spořáku je příjemná, uvidíme, zda se brzy vytasí s pásmovým úročením. Kvůli 100tis. limitu by mi založení smysl nedávalo.

@Patrik Co na tuto akvizici říkáš? Dá se očekávat zlepšení, nebo očekáváš opět nějaký spor za využití finančního arbitra? (Jestli si dobře vzpomínám na tvoji příhodu s letenkou :) )

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Banky jsou velmi konzervativní a nemají důvod měnit systém. Minimum zákazníků to odradí, takže přínos minimální a rizika velká (hrozba špatné implementace nových postupů). Protože hrozby sankcí za porušení pravidel AML a KYC jsou vysoké.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Určitě konzervativní..a za dobrým účelem 1) aby byla celkově co nejmenší chybovost (a i tak banky dost bojují s datovou kvalitou 2) každá změna technologie / procesu / systému v bance je brutálně drahá. Vyšší úroveň automatizace účtu ti zpravidla ušetří nějaký čas pouze u standardizovaného retailu a blbě se ti k tomu hledají dodatečné výnosy vyplývající z automatizace. 

Momentálně řeším v jedné konzervativní instituci spadlý nápočet dat, ale odpoledne / podvečer k tomu napíšu více... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně, jak píše SAFI. Kolik lidí si ten účet nezaloží, jen kvůli tomu, že nemůže použít datovou schránku, ale musí poslat sken občanky? Deset za měsíc? Ti by fakt nezaplatili zavedení nového systému. Zkrátka v bankách více, než kde jinde, platí, že "co funguje, do toho se nerejpá".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Otevření účtu čistě jen přes bankovní identitu není moc dobrý nápad. Protože jako banka nevíš, kdo fyzicky za tím počítačem sedí. Třeba to může být vnuk babičky. Je možné, že by tím banka porušila zákonná pravidla identifikace klienta  a opatření proti praní špinavých peněz. 

Ale když babička musí přijít na pobočku, tak tam jsou kamery, doklady se online ověří, zdali nejsou kradené a pokud by bankovní úřednice měla pocit, že babička otevírá účet pod nátlakem, tak to může nahlásit. 

V řadě rozhodnutí banky řeší ochranu peněz klientů a reputační riziko. Protože 1-2 takové případy pro banku znamenají mnohem větší ztrátu (finanční i nefinanční). nehledě na to, že banka bude muset ČNB vysvětlovat proč zvolila tento postup, ČNB jí tam může poslat dohlídku, atd a to stojí obrovské kapacity na straně banky - zejména velmi zkušených lidí, kteří pak nemůžou pracovat na business projektech. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A víte kluci, že mě tohle jako klienta / potenciálního klienta vůbec nezajímá. Stejně jako třeba nezajímá moje zákazníky, kolik stojí moje technologie potřebná k uspokojování jejich potřeb. A ještě se mi nestalo, že by zavedení modernější technologie (na jejím počátku vždy "brutálně drahé") bylo neefektivní, nevyplatilo se a nebo bylo více chybové. A nechcete mi tvrdit, že lidi na přepážce nebo na druhé straně internetu kontrolující doklady nebo jejich skeny jsou (budou) levnější a méně chybovější než elektronický systém, že ne (Patriku, přece samozřejmě víš, že nejde jen o naskenování na jedné straně, ale i nějaké další úkony na straně druhé)? Je mi líto, je to zaostalost v dnešní době.

Já nechci vyvolávat nějaký flejm, to vůbec. Jen mi prostě vadí ta netečnost. Jedno jestli úřad státní správy nebo banka. V době, kdy fakticky ověření identity elektronickými prostředky je ukotveno v zákoně. A jako argument, že se to nevyplatí? To snad ne? Krom toho, že to usnadní práci klientovi (a to jde opravdu jen o hloupé naskenování nějakého dokumentu), tak to samozřejmě usnadní práci na druhé straně (a tam asi bude těch úkonů více, než hloupé skenování) a to přeci musí být nutně levnější. No a mužeme se pak bavit o tom, jak moc je bezpečné a relevantní ověřovaní identity pomocí nějakého skenu. Podpis vám na dálku třeba takhle nikdo neověří (to je také prostředek k ověření identity nějakou autoritou).

No a než jsem to dopsal - safi, o návštěvě pobočky nebyla řeč, kdybych chtěl někam chodit a to fakt nechci, povzdech, kterým tahle debata začala, bych přeci nenapsal. A to nemužeš snad myslet vážně ten poslední příspěvek. Neni náhodou tak trochu na hraně ověřování identity pomocí těch skenů, viz výše?

Upraveno uživatelem geometr
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono je to složitější, trochu se tu pere legislativa GDPR a AML, existují částečně si protiřečící závazná stanoviska/výklady FAÚ a ÚOOÚ. Můj pocit je, že dokud FAÚ neodsouhlasí výslovně, že identifikace na dálku datovkou je OK, tak si nikdo nic netroufne. Ptz případný problém s FAÚ je zásadní, interní audit to napráší dozorčí radě atd. atd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Petr11: Jak píše sery.vlk - banky mohou (a budnou moci) dělat jen to, co jim ČNB a další státní orgány dovolí. V rámci neustále se zpřísňujících pravidel kolem AML a KYC neočekávám nějaké velké uvolnění, co se týče identifikace klientů, spíše naopak. Už teď mám od lidí v mém okolí čím dál častější zprávy o blokování převodů vyšších částek (např. při platbách za nemovitost) a očekávám, že to bude čím dál horší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 14 minutami, Petr11 napsal:

Brzy tady bude nová česká moderní banka fungující plně v cloudu, tedy v něčem o čem si ČS a další banky mohou nechat zdát a dál náročně spravovat svůj pravěkej systém...

Mám takový pocit, že mě jejich headhunteři už oslovili. Každopádně takováto konkurence bude vždy vítaná a ukáže i velkým bankám cestu vpřed. Úplně brzy to zase až tak nebude, protože podle mých informací mají před sebou ještě pořádný kus práce 🙂 

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, geometr napsal:

A víte kluci, že mě tohle jako klienta / potenciálního klienta vůbec nezajímá. Stejně jako třeba nezajímá moje zákazníky, kolik stojí moje technologie potřebná k uspokojování jejich potřeb. A ještě se mi nestalo, že by zavedení modernější technologie (na jejím počátku vždy "brutálně drahé") bylo neefektivní, nevyplatilo se a nebo bylo více chybové. A nechcete mi tvrdit, že lidi na přepážce nebo na druhé straně internetu kontrolující doklady nebo jejich skeny jsou (budou) levnější a méně chybovější než elektronický systém, že ne (Patriku, přece samozřejmě víš, že nejde jen o naskenování na jedné straně, ale i nějaké další úkony na straně druhé)? Je mi líto, je to zaostalost v dnešní době.

Já nechci vyvolávat nějaký flejm, to vůbec. Jen mi prostě vadí ta netečnost. Jedno jestli úřad státní správy nebo banka. V době, kdy fakticky ověření identity elektronickými prostředky je ukotveno v zákoně. A jako argument, že se to nevyplatí? To snad ne? Krom toho, že to usnadní práci klientovi (a to jde opravdu jen o hloupé naskenování nějakého dokumentu), tak to samozřejmě usnadní práci na druhé straně (a tam asi bude těch úkonů více, než hloupé skenování) a to přeci musí být nutně levnější. No a mužeme se pak bavit o tom, jak moc je bezpečné a relevantní ověřovaní identity pomocí nějakého skenu. Podpis vám na dálku třeba takhle nikdo neověří (to je také prostředek k ověření identity nějakou autoritou).

No a než jsem to dopsal - safi, o návštěvě pobočky nebyla řeč, kdybych chtěl někam chodit a to fakt nechci, povzdech, kterým tahle debata začala, bych přeci nenapsal. A to nemužeš snad myslet vážně ten poslední příspěvek. Neni náhodou tak trochu na hraně ověřování identity pomocí těch skenů, viz výše?

Třeba banka, pro kterou dělám už 5 let externě na projektech má strategii, že nechce být bankou, která první přináší technologické novinky. Technologické novinky chce implementovat časově tak, aby nebyla ani první, ani poslední. Mnohem větší důraz klade na důvěryhodnost pro klienty tak, aby v období ekonomické nejistoty do ní přesouvaly prostředky kontrakty z menších bank. A evidentně tato strategie funguje. 

Malé a střední banky to mají dost složité a celkově jsou mnohem méně stabilní. A budoucnost pro ně nevypadá moc dobře. Zejména pokud se snaží poskytovat širší spektrum bankovních produktů a služeb. Důvodem jsou vysoké fixní náklady na provoz banky na které menší skupina klientů nevygeneruje dostatek úrokových a poplatkových výnosů. 

ČNB a další instituce ti definují, jaké predikční a kontrolní činnosti musíš provádět a na to potřebuješ armádu kvalifikovaných lidí a hrozně drahé systémy (Licence, implementace a nastavení a provoz). A u těch systémů je jedno, zdali u nich máš jen 100 000 klientů nebo 1 milión, náklady máš +- podobné ( pokud bychom o obou bank uvažovali o stejné nabídce produktů a běžely by na stejném HW - zjednodušuju). Ve výsledku máš jako menší nebo střední banka mnohem méně prostředků na inovace a rozvoj. Minimálně z pohledu IT světa. Mnohem více tak IT systémy a řešení různě slepuješ a celkově se ti mnohem hůře dodržuje kvalita dat a procesy. A pak se děsíš každé nové regulace, která pro tebe znamená shromažďování nových informací o klientech nebo obchodech, případně komplexní metodiku pro vykazování.  Protože přidání nového políčka do core banking systému, kde žijí svůj život úvěry, účty, karty, transakce, atd.. tě ev výsledku může stát stovky tisíc a na jeho zavedení můžeš čekat klidně i rok (pokud se nejedná o pole, na které není navázána žádná funkcionalita).

Samozřejmě - najdou se i výjimky. Ale i dost jednoduchých bank je založeno čistě za účelem nabrat retailové klienty a pak být za 5 let prodána jiné bance.  

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě doplním: zde se bavíme o klasických českých bankách. Měl jsem možnost se bavit s lidmi, kteří dělají pro Barclays. To je investiční banka, kde se mnohem více aktivně snaží hledat obchodní příležitosti, které jim právní prostředí nabízí 🙂 Pokud bych uvažoval o změně zaměstnavatele, tak bych šel právě tam. 

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, to je hodně omáčky. A asi bych tomu i rozuměl. Nicméně to, nad čím jsem si já povzdechl - identifikace klienta - je základním prostředkem komunikace klient - banka. Prováděná dnes a denně. To není žádná finanční odbornost ani strategie, ale provozní technický / komunikační prostředek, prakticky využívaný dnes a denně. Je mi líto,  možnost pouze skenovat doklady vnímám jako zaostalost v dnešní době.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...