Přejít na obsah

PRIM Elegant


Sorbus

Doporučené příspěvky

Značka Prim firmy Elton z Nového Města nad Metují nebývala v horní části mého pomyslného žebříčku cílových hodinek. Naopak, dlouho se krčila na jeho spodním konci. Leč jak hodinkově dozrávám, začínám se na řadu věcí dívat jinýma očima a oceňovat také něco z toho, co jsem dříve přehlížel. A tak dnes posílám své osobní zkušenosti a dojmy z nových hodinek Prim Elegant. Jsou to mé první Primky od doby, kdy jsem opustil základní školu.

 

Nejprve jak jsem se k nim dostal. Koncem zimy jsem opět zabrousil na stránky Eltonu a došel jsem k názoru, že některé modely by přece jen nemusely být špatné. Velikostí by jich pár sedlo i na mé útlé zápěstí a navíc tu byl nový kalibr s manuálním nátahem a datumovkou. Kombinací těchto parametrů se dnes všichni výrobci pochlubit nemohou, značná část z nich buď odsunula manuální nátah na okraj své produkce nebo v souladu s dnešním trendem pro mne příliš zvětšila průměr hodinek. Nicméně z fotografií nebylo možné si udělat jasný obrázek a navíc je zde tolik renomovanějších firem, u kterých se poměr cena versus "hodinářská muzika a vnímání značky" zdál být mnohem lepší.

 

Jenže červík pokušení se zabydlel a začal o sobě dávat vědět. Hodinky s ručním nátahem mají zvláštní kouzlo a třeba Elton opravdu umí něco, co stojí za hřích. Už se mi přece stalo, že jsem na hodinky zcela změnil názor, když jsem je viděl naživo. Mé racionálnější já ovšem oponovalo řadou tvrdých protiargumentů. Na co proboha ještě jedny hodinky? To se s nimi budu každý den natahovat, když mívám ráno problém s nalezením koupelny, o rozpoznání správného konce kartáčku na zuby ani nemluvě? A potom, copak jsem na tomto fóru nečetl o Eltonu a jeho hodinkách desítky polemických diskusních vláken plných bouřlivých emocí a temných vášní, která kdyby znal Shakespeare, tak roztrhal své hry a napsal skutečné drama?

 

Člověk však není tvor racionální a tak jsem jednoho dne prostřednictvím webového kontaktního formuláře poslal Eltonu dotaz, zda by bylo možné si jejich hodinky prohlédnout a vyzkoušet. Nic jsem si od toho nesliboval. Ostatně, třeba mi ani neodpoví. Neuplynula však ani hodina a měl jsem v emailové schránce zdvořilé poděkování za zájem o výrobky firmy Elton doprovázené dotazem, zda mohou mé kontaktní údaje předat svému obchodnímu zástupci, který by mi hodinky předvedl. Odeslal jsem souhlasnou odpověď a za pár hodin zvonil telefon a já si se zástupcem Eltonu domlouval schůzku.

 

U jedné schůzky, jednoho emailu a jednoho telefonátu nakonec zdaleka nezůstalo. Tak intenzivně jako nákupem těchto Primek jsem se ještě žádnými hodinkami nezabýval. Prohlížel jsem, zkoušel, diskutoval, vznášel nové a nové dotazy a měnil svá předchozí rozhodnutí. A sympatický zástupce Eltonu trpělivě předváděl, vysvětloval, konzultoval s kolegy z výroby a radil. Když se totiž přede mnou plně otevřela dostupná škála možností individualizace hodinek, tak jsem začal zvažovat i kombinace, které bych předtím bez přemýšlení vyloučil nebo by mne ani nenapadly. Poté, co jsem se ustálil na rozhodnutí koupit model Elegant (takový Diplomat, Pavouk, Kupka nebo Spartak jsou ovšem naživo také krásné společensko-univerzální hodinky), jsem musel zvažovat minimálně tyto základní možnosti:

 

Kalibr automatický nebo manuální? V tom jsem měl jasno. Pokud už další hodinky, tak "ruční klasiku". Číselník černý nebo stříbřitý? U černého datumovku bílou nebo inverzní černou? Indexy a ručky zlaté nebo stříbrné? Korunku zkosenou nebo rovnou? A prázdnou nebo s monogramem nebo s jiným symbolem? Dýnko s průhledem nebo bez něj? Jaké údaje a jaký nápis na něj nechat vyfrézovat? Nechat číslo hodinek vyrýt i na bok pouzdra mezi nožky? A co teprve úpravy strojku, kde se otevírá nejméně 30 kombinací: dvě možnosti povrchového pokovení (nikl, zlato) vynásobeno třemi možnostmi úpravy šroubků (modřené, stříbrně leštěné, zlacené) vynásobeno pěti možnostmi úpravy můstku (prázdný jen s kruhovou dekorací, anebo s natištěným českým lvem nebo jiným symbolem, anebo se lvem nebo jiným symbolem v zlatavé barvě díky vyfrézování do hodinářské mosazi pod svrchním pokovením, anebo se lvem či jiným symbolem vyfrézovaným a pokoveným stejným kovem jako zbytek můstku, anebo se lvem či jiným symbolem vyfrézovaným a pokoveným kontrastním kovem ke zbytek můstku).

 

Inu, byl jsem polapen. Skvělou komunikací, hodinkami, novými kalibry (v reálu působí neporovnatelně lépe, než na oficiálních fotografiích) i tím množstvím detailů, které si mohu zvolit. Výsledkem jsou tedy hodinky Elegant, což je shodou okolností limitka 60 číslovaných kusů k 60. výročí založení firmy. Zákazníci si vybírají číslo svých hodinek z dosud nepoužitých čísel a výroba skončí prodejem šedesátého exempláře.

 

A teď už k samotným hodinkám. Pouzdro o průměru 38.4 mm je z leštěné oceli se závitovým dýnkem a vodotěsností do 50 m. Číselník jsem zvolil stříbřitý se zlacenými ručkami a zlacenými reliéfními indexy. Nápis na pravé straně odpovídá použitému manuálnímu kalibru, při užití automatického kalibru se dává jiná varianta nápisu. Cylindrické sklo je safírové stejně jako průhled dýnka. Srdcem hodinek je manuální in-house kalibr 94 (přesněji 94.00, protože existuje varianta 94.01 se zvětšeným datovým věncem určená pro větší modely). Průměr strojku je 25.6 mm, výška 5.0 mm, frekvence chodu 21600 půlkmitů za hodinu (3 Hz) a počet kamenů 17. Udávaná rezerva chodu je 40 hodin, ale tento údaj už zastaral a vrátím se k němu o pár odstavců dále.

 

Nad úpravou strojku jsem strávil dost času. Mám rád střídmou eleganci, a proto jsem a priori počítal s mou oblíbenou barevnou kombinací stříbřitého pokovení, modrých šroubků a červených kamenů. Když jsem ale zjistil, co všechno technologové Eltonu mohou nabídnout, a když jsem si uvědomil, že má preferovaná kombinace je v hodinkovém světě poměrně častá, tak jsem začal zvažovat i jiné možnosti. Nakonec jsem zvolil zlacený povrch s leštěnými ocelovými šroubky. Zlatý vzhled se k manuálnímu kalibru myslím docela dobře hodí. A kromě toho, jak pravil básník: "Zlato září jak oheň planoucí za noci. Vyniká nad všechny věci a statky." (Pindaros, Óda k poctě Hieróna Syrákúského, olympijského vítěze v koňských dostizích). Buď jak buď, tato drobná marnivost je vnějším pozorovatelům povětšinou skryta a teplý třpyt strojku je určen především pro mne samotného. Po určitém váhání jsem se také rozhodl ozvláštnit můstek lvíčkem, kterým Elton zdobí zejména rotory automatických kalibrů, a to ve stejném stříbřitě niklovaném provedení jako údaje o kalibru na okraji můstku. Když už kupuji ryze české hodinky, tak proč na nich nemít jeden z našich symbolů.

 

Ani výběr řemínku se neukázal tak jednoduchou věcí, jak jsem si na začátku představoval. Po zajímavých diskusích nad hromadou nejrozmanitějších barevných a materiálových variant z toho, co běhá, létá i plave, jsem zvolil tmavě hnědého pštrosa. Zdá se mi vhodný k obleku i k neformálnímu oblečení, příjemně se nosí a má zajímavou a přitom nijak nápadnou povrchovou strukturu. Časem možná zkusím aligátora nebo krokodýla v trochu výraznější hnědé, uvidíme.

 

Tolik ke specifikaci hodinek, a teď k mým pocitům a prvním zkušenostem. Hodinky působí velmi decentním dojmem, ale při pozornějším pohledu ihned zaujmou jemně propracovanými detaily a kvalitou materiálů. Šedavě stříbřitý konkávně tvarovaný číselník a vysoké cylindrické sklo jim dodávají ušlechtilý lehce archaický nádech. Umístění nápisů na číselníku podél jeho vodorovné osy považuji za šťastné, číselník tak působí vyváženě. Datumovka neruší, ale podílí se na celkovém harmonickém dojmu. Po pravdě se bez ní z praktických důvodů na žádných hodinkách neobejdu.

 

Strojek je vizuálně zajímavý. Na rozdíl od leštěných indexů a ruček je zlatý povrch můstku díky zdobení matnější. Soustředné kruhy, kterými je můstek dekorován, vyvolávají při natáčení hodinek hru světel a stínů. Díky tomu vzniká dojem, že filigránsky vyfrézovaný stříbrný lvíček není součástí můstku, ale jakoby se nad ním vznáší. Zpětně jsem rád, že jsem se pro lvíčka rozhodl, protože strojek jemně a nevtíravě obohacuje. Kromě dekorovaného můstku a kmitající setrvačky s velkým ložiskovým kamenem přitahuje můj pohled také částečně odkryté a poměrně rychle se otáčející středové ozubené kolečko. Zkrátka, pozorování strojku mne nenudí.

 

Natahování doprovází tichý vrnivý zvuk a korunka přitom klade přiměřeně mírný odpor. Hodinky nosím teprve týden, proto se závěry o přesnosti a stabilitě chodu vyčkám, až se strojek řádně zaběhne. Zatím eviduji denní odchylku přibližně +5 sekund. Kromě sledování přesnosti jsem provedl také měření délky chodu a výsledkem jsem byl nadmíru překvapen. Hodinky po plném natažení běžely 57 hodin a 25 minut, tedy víc jak 17 hodin nad deklarovanou rezervou. Během této doby zvládly dokonce třikrát přehodit datum, protože experiment začal v pátek večer a skončil v pondělí za úsvitu. Dotázal jsem se v Eltonu po příčině tak krásného výsledku a zjistil jsem, že se začal montovat nový typ pérovníku. Proti tomu dosavadnímu pojme delší pero a navíc je osazován perem z nového materiálu s lepšími mechanickými vlastnostmi. Předpokládám, že zanedlouho bude parametr rezervy chodu zvýšen také v oficiální specifikaci kalibru. Po zahájení výroby nové verze kalibrů 94 a 98 se zvětšeným datovým věncem se tak jedná už o druhou inovaci kalibrů v tomto roce.

 

Průměr pouzdra je na hranici toho, co obecně považuji pro své zápěstí za únosné. Hodinky však sedí na ruce nesmírně příjemně, jsou lehké a díky oblému profilu hladce vklouzávají pod rukáv košile. Samy tak o sobě nedávají nijak vědět, což je pro mne jedno ze základních kritérií, kterým každé hodinky posuzuji.

 

Ještě několik slov k ceně. Řada možností úprav, jako je volba barevné kombinace ciferníku, datumovky a ručiček, výběr korunky včetně vyrytí monogramu, vyfrézování individuálního nápisu na dýnko, zlacení strojku apod., je zahrnutá v základní ceně hodinek prezentované na firemních stránkách. Připlácel jsem pouze za vyrytí čísla limitky na bok pouzdra, za leštěné šroubky a za lvíčka na můstku. Spolu s příplatkem za doživotní asistenci jsem se tak dostal zhruba 10% nad základní cenu. Když vezmu v úvahu vlastní produkci většiny komponent, malosériovost výroby, vysoký podíl ruční práce, množství individuálních úprav, garantovaný bezplatný servis každé dva roky a osobní přístup k zákazníkovi, tak mám pro cenu těchto hodinek pochopení.

 

Co říct závěrem. Jedná se o pečlivě zpracované a podle mého názoru opravdu elegantní hodinky s atraktivním domácím kalibrem, vyrobené českou firmou podle mých přání. Proces jejich výběru a specifikace jsem si nesmírně užil a jejich nošení mi dělá velkou radost. Tož tak.

 

 

K hodinkám patří dřevěná kazeta a certifikáty.

post-11943-056863300 1307180453.jpg

 

 

Tichá harmonie.

post-11943-049550400 1307180469.jpg

 

 

Oblé linie pouzdra.

post-11943-050754700 1307180494.jpg

 

 

Vlídné soužití s chlupatou rukou.

post-11943-029423200 1307180508.jpg

 

 

Osobní část textu na obvodu dýnka je zakrytá planou růží, in-garden kalibr R2011. Rozostření v levé části je způsobené snímáním z pravé strany kvůli eliminaci odlesků.

post-11943-010255100 1307180517.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 59
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Díky všem za pochvalu. Doufám, že jste také zaregistrovali tu zvýšenou rezervu chodu :-) Pro mne těch 57 hodin byl příjemný nečekaný bonus navíc, to jsem u Primek nečekal.

 

Pokud jde o antireflex, tak ten tam skutečně není a já jsem tomu rád. K tomuto designu se "surový" safír skvěle hodí, ale to je samozřejmě čistě věc osobních preferencí.

Upraveno uživatelem Sorbus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velmi pěkné hodinky, skvělá recenze. Navíc obdivuji tvojí odvahu a postavení se proti běžným konvencím, kdyby si 99% populace, kteří staví značku Prim někam na dno hodinkové produkce, patrně díky úměře Prim = zn. s totalitních časů, klepalo na čelo, kdyby se dozvěděli, že jsi za hodinky dal několik desítek tisíc, v době kdy jsou k dostání normálně quartzový Festiny za 5 tisíc. A já jdu zapít toto moje nejdelší souvětí v životě :cheers: .

Upraveno uživatelem habadej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No konečně příběh, který se zdá naprosto v pořádku.

Gratuluju, trochu jsem Eleganty přehlížel, vždycky jsem měl za špičku Pavouky, ale jsou krásný. Všechno to krásně ladí.

 

Pavouky jsou, zel, jeste o polovinu drazsi a pro me osobne jsou opravdu top. Ale tyhle eleganty jsou taky moc paradni a svemu jmenu rozhodne delaji cest!
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Gratuluju !!

 

To je snad poprvé, co vidím svýho tajnýho koně v primácké nabídce jinak, než na profi fotkách. A vypadá báječně. Asi nejvíc bych ocenil spořádané proporce dané přiměřeným průměrem - ručky jsou přesně dost dlouhý, datumka ještě jakš takš v koutě, otvor v dýnku nepřipomíná pračku. Strojek vypadá fešně ( já bych toho leva určitě nebral) . Bimetal se k nim výborně hodí, antireflex by vzal safíru tu vypouklost, takže by spíš škodil.

 

Takže k otazníkům:

 

Je to technicky asi buřt, a fakt se to napoprvé snese, ale proč do nich prim za tuhle cenu nedává dýnko na šroubky ?? to je na ně v pouzdru málo masa? Překvapil mě ten patkový font na nápisech dýnka, vypadá "honosně" a "klasicky", ale není ani primácký, ani šedesátiletní, jako ty hodinky. Snad je elegantní, to nedovedu posoudit. :)

 

Takže ještě obligátní výtka k tomu vynucenému obloučkovému logu, které v této poloze a k těm pruhům vypadá opravdu jako ... no raději napíšu školácky. O tom textu "na vyvážení" ani nemluvě. Datumka na trojce by fakt alspoň neřezala pruhy. Inu, napadá mě - proč asi tyhle hodinky nejsou na webu prim vyfoceny z anfasu ? A ani na dýnko. No, ono by to pak zase nebylo primácké, že.

Upraveno uživatelem cigi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velmi pěkné hodinky,spolu s pavouky dvoje co mají něco do sebe.Jak píše cigi,bylo by zajímavé dát logo primu nahoru,nápis s kameny dolů a datumku na trojku,a byl by to úplný ideál.Zkrátka přesně jak je to u pavouků.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velmi pěkné hodinky,spolu s pavouky dvoje co mají něco do sebe.Jak píše cigi,bylo by zajímavé dát logo primu nahoru,nápis s kameny dolů a datumku na trojku,a byl by to úplný ideál.Zkrátka přesně jak je to u pavouků.

 

Pak by to byly spíš skoropavouky. Nicméně si také myslím, že náznak pyžama přeseknutého širokou mezerou jen pro logo a počet kamenů není ideální. Ale nevím jak by to mělo být jinak.

 

Tak jsem si změřil rozměry na ciferníku a možná mám vysvětlení proč pás uprostřed působí zneklidňujícím dojmem. Průměr proužkovaného kruhu k průměru pouzdra je velmi hezké číslo blízké 1,41. Průměr kruhu k průměru ciferníku je blízko zlatému řezu, 1,64. Jenom k šířce vodorovného pásu nejde žádný pěkný poměr nalézt.

Lépe by to třeba vysvětlil místní architekt-kabalista. Nebo by mě s tím poslal do háje, jak to zcela jistě udělá Sorbus za to, že jsem mu pomluvil krásné hodinky. Mně se také libí, až na ten průkop.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velmi pěkné hodinky,spolu s pavouky dvoje co mají něco do sebe.Jak píše cigi,bylo by zajímavé dát logo primu nahoru,nápis s kameny dolů a datumku na trojku,a byl by to úplný ideál.Zkrátka přesně jak je to u pavouků.

 

A třeba právě proto je to u tohoto modelu tak, jak to je.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...