Přejít na obsah

Design obecně a hodinek zvláště


Prouky

Doporučené příspěvky

Nevím, zda to ode mne není příliš troufalé, těch příspěvků tady zatím moc nemám a stále se zde považuji za nováčka. Ale napadlo mně, když už jsou tu vlákna o nožích, zbraních atp. začít se zabývat designem hodinek obecně. Buď jsem špatně hledal, nebo to zde opravdu není. Zkrátka specializované vlákno věnované vlivům výtvarného umění, architektury, technologií a dalších vlivů na podobu a design hodinek je také velmi zajímavé téma. I z pohledu historického vývoje hodinek. A tvar, podoba,zdobení, pouzder,ciferníků,ručiček,strojků, tahů atd., jsou minimálně stejně zajímavá témata, jako použité technologie. Zkuste sem dávat své názory na to, co se vám z pohledu designu líbí či nelíbí. Jaké vlivy podle vás formují tvary a podoby hodinek. Vždyť lze říci, že hodinky jsou součástí kulturních vlivů a trendů. A ne vždy jde pouze a jenom o módu. Navíc nám toto vlákno může otevřít i prostor do jiných dimenzí než technologických.

Jedním ze zajímavých příkladů hodinek, které mne v tomto směru hodně oslovily a lze u nich vysledovat přímou souvislost s mohutným výtvarným proudem Bauhausu jsou Junghans Max Bill Chronoscope. Trochu jsem to zmínil ve vláknu věnovaném Meister Chronoscope stejné značky. Podobných příkladů najdeme jistě celou řadu.

Zkusme zde vytvořit názorovou platformu týkající se designu,samozřejmě hodinek především.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 47
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Ať pátrám v paměti jak pátrám ten vztah tam vidím pouze u toho bauhausu a pak jeste pokud si vzpominam swiss manufaktura ikepod spolupracovala s marcem newsnem, jo vlastne prim tusim jeste s olgoj chorchoj. Samozrejme treba orloj je umeni samo o sobe, ruzne stolni hodiny atp, ale "moderni" hodinarina, nevim spis se soustredila na vykon a design byl vyrazni utilitarni - pro me nejvetsi milnik 50 leta a ikony jako explorer, submariner a speedmaster - neprekonatelne. Picaso nosil submariner napriklad. Jinak neberu takove ty ruzne snahy o vyjadreni na ciselniku jako napr. Hublot. Vic me nenapada.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Reknu jednu kacirskou myslenku - vetsinou, kdyz se do hodinek zacne montovat designer, dopadne to blbe. Viz. zrovna Olgoj Chorchoj. Jsem rad ze me oblibene puvodni designy - Panerai, Rolex, Omega, Laco, IWC, apod. nedelal nejakej homodesigner, ale inzenyr, potapec nebo voják Posted Image

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já s vámi souhlasím. Připadámi, že v dnešní době se hodinky nosí spíše jako kýčovitý náramek než decentní ozdoba či doplněk. Dneska se dělají hodinky zbytečně velké (nemyslím pilotky) a těžké i když technologicky jsme mnohem dále. Nosím stále hodinky z 70. let, protože mi přijdou nejpractičtější. Jsou lehké (a to jsou na tahu) vejsou se pod každou košili a člověk o nich skoro neví. Pro mě jsou asi nejhezší designově hodinky z 50. až 70. let...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

chlapi ale rovno povedzte ze Genta, Hysek, Giugiaro boli/su chochoti bez talentu.. :)

 

edit: ale zase kto povazuje useknutu hodinovku za dizajnerske "povyrazeni", tak to je potom ina debata, hehehe

 

Na useknutou hodinkovku mi nesahej!!!:) Ze zmíněných tří pánů mi nesedí ani jeden.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Toto téma jsem před pár dny zběžně prohlédnul, přečetl příspěvky a šel dál. Ale od té chvíle se mi v hlavě uhnízdila úvaha nad jeho obsahem. Pokládal jsem si otázky na téma designu náramkových hodinek, a došel k závěru, že pojem "design náramkových hodinek" v sobě zahrnuje až nečekané množství podkategorií, které se navzájem ovlivňují, doplňují, jsou v kontrastu nebo harmonii. Hodinky nejdou ani dost dobře zařadit do žádné výtvarné kategorie, na první pohled by se mohlo zdát, že jde o "užité umění" ale tato kategorie neobsáhne hodinový strojek. V hodinkách se potkává materiálový design ? s nepřeberným množstvím variací a možností prumyslový design ? který tiká v jejich kalibru, obalový design ? který kalibr chrání pouzdrem, víčkem a sklíčkem, grafický design ? který řeší dekorace, ciferník, dezény na površích, umístění a podobu loga, oděvní design ? který celé hodinky doplní vhodným řemenem, a v neposlední řadě šperkařský design ? který doladí vše drahými kovy, minerály, leštěnými fasetami a filigrány. Všechny zmíněné směry designu musí vždy vzejít z rukou designéra specialisty a to dává hodinkám onu "duši" onu "esenci života". Jako při výrobě japonského meče spolupracuje mistr slévač, kovář, výrobce jílce, tsuby, pochvy a nakonec mistr brusič ? meč pak má svoji duší a každý kdo na něm pracoval do ni přidal kousek ze sebe.

 

Proto podle mého nelze vytvořit jedinečné, hodiny, které by obsahovaly myšlenku jediného designéra ? jedním člověkem a z jedné hlavy (viz třeba výše zmíněné Primky) vždy to bude jen jakýsi solitér bez hlubšího charakteru, ke kterému jeho autor přišel, splnil zadání a odložil jej, bude jim vždy chybět tradice, historická návaznost a otisk značky. Případné odkazy na starší modely v podobě tvarové podobnosti některých forem působí spíše jako parodie, nebo parafráze (abych to řekl eufemicky) Je možné dívat se na hodinky jako na odraz okamžiku jejich vzniku ? vždy však musíme mít na paměti, i pro jakou společenskou vrstvu byly určeny ? těžko ze zlatých empírových hodinek odhadneme, jaký život měla střední třída té doby. Na druhou stranu víme, že hodinky byly dříve nákladnou záležitostí a proto z nich spolehlivě vyčteme vkus a cítění lidí zámožnějších. Vrátím-li se k samotnému designu, je z výše uvedeného výčtu jeho směrů zřejmé, že hodinky kterým se věnovala náležitá péče, vždy trpí určitou mírou schizofrenie tvarů, funkcí a vzhledu. Dostal jsem se zde k jakési definici, ale te se totálně zhroutí v okamžiku, kdy na googlu zadám slovo "hodinky" a budu konfrontován s neobsáhnutelným množstvím ? ale to už je spíše odkaz dnešní spotřební společnosti, která nectí dané tradice a inklinuje k prchavé popkultůře. Navíc nás stále více ovlivňuje marketing značek a často dříve než samotné hodinky, jejich design a provedení ? vnímáme jejich značku a životní styl, který daná značka ztělesňuje. Často nás zajímá více než samotné hodinky jejich image a míra společenské prestiže, které nám přinese jejich vlastnění a to je také určitý směr designu ? image design. Z hodinářů se stávají reklamí experti, z konstruktérů se stávají autoři kuriozních komplikací a z hodinek se stává pouťová atrakce.

 

Naštěstí existuje řada těch, kteří si svého řemesla váží a respektují odkazy a tradici značek, které jim byly dřívější generací svěřeny ? proto krásné hodinky, virtuozní hodinářská práce a dobrý design nikdy nezaniknou a vždy budou naší součástí. Proto jsou podle mého názoru hodinky více než odrazem daného slohu (nebo výtavrného směru - chcete-li) indikátorem vkusu, ale i nevkusu dané doby.

Upraveno uživatelem diode
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nemohu než nesouhlasit.

 

Současná hodinářská produkce je o přeplácaných hovadinách. Dostalo se to do slepé uličky, kdy je to leckdy jen vymýšlení toho, kam přidat fasetku, kombinaci materiálu, prvky atd. Naopak třeba Nooka, Starck, Newson, Arad atd. výmýšlí a posunují hodinky zase o kus dál. Většina hodinářských firem pouze replikuje již ozkoušené. Mají zacíleno na určitou klientelu a společenský status.

 

Zároveň je to začarovaný kruh. Ikonické Max Bill hodinky vznikly díky průniku jeho talentu a osvícenosti Junghansu. V současné době žádná zvučná firma prostor podobným projektům nedává. Důsledkem toho, jelikož hodinky jsou poměrně sofistikovaná věc narozdíl třeba od porcelánu apod., vznikají designovky výlučně jako levné quarz kousky. Což zase není třeba tu na fóru považováno tak úplně za hodinky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnešní produkce skutečně nekontrolovaně chrlí hodinky do všech směrů a ony přeplácané hodvadiny jsou jen další háček na koupěchtivé a to je právě to zmiňované stigma nevkusu dnešní doby.

 

Neznevažuji práci designérů, kteří vstoupí do vod času a vytvoří svoji vizi hodinek. Takový počin je vskutku úctyhodný ? tvrdím však, že tam vždy musí být onen prúnik, který zmiňuješ. Musí to na něco navazovat a někam to musí směřovat. Tradice a kontinuita jsou přidané hodnoty, které sebelepší moderní design nepřekoná. Podotýkám, že ve své uvaze se nezaměřuji na "levné quarzky" ;)

Upraveno uživatelem diode
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

JO, chápu jak to bereš. Každý to ostatně máme nastavené jinak. Tradice a kontinuita je spíš takový imaginární pevný bod v současné společnosti, která je z velké části zastydnutá v moderním stylu myšlení v postmoderní éře, nehledě na to že už přecházíme do až postpostmoderní éry. Důazem tohoto smýšlení je i design a další půmyslově/umělecky/technologická odvětví. Takový Starck a další designéří ty tzv. levné quarzky vyrábí účelově. Sféra hodinek je jedním z odvětví které navazuje na buržoazní a statusové výrobky. Jejich cílový segment si kupuje status, ne pěknou věc. Chronomag a nadšenci do hodinek jsou zanedbatelné procento zákaznictva u kterého dochází k průniku statusu a nároku na estetiku. Naopak design na současné odbornou veřejností selektované nejvyšší úrovni, má potenciál právě v tzv. bobo segmentu. Ty levné quarzky které třeba já od Starcka apod mám jsou ve většině odborných a zájmových publikacích o industrial designu. Zatímco většina hodinek prezentovaných na tomto fóru je leda tak v katalogu pro pracháče a za rok je vystřídá jiný model. Takže ta kvalita není o ceně ani o quarz....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V podstatě hovoříme o tom samém, rozdíl je jen v tom, že ty o tom hovoříš více ze sociologického pohledu a já zase z markentingového - a troufám si tvrdit, že se v názoru na toto téma v podstatě potkáváme.

 

Ten post post post post post moderní vývoj je daň za rychlost šíření informací a pořád nabírá na obrátkách a kulminace v nedohlednu. Ale nakonec zase přijde doba, kdy budou lide v galerii obdivovat bilá plátna s nepatrnou perforací od skalpelu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jojo v podstatě se potkáváme. Z toho socio-kulturního hlediska to beru proto, že marketingový pohled je dost neúprosný a moc se s kulturními produkty, což design, umění, estetika atd rozhodně jsou, nekamarádí. Jinak jsem tím výše chtěl říci že ten kvalitní design hodinek tu pořád je. V jedné knize s Maxem je nyní Starck. Ten odklon od ceny, tradice, kalibrů atd. je právě ten příznak posunu a vývoje společnosti. Proto by jsi to měl vnímat v kontextu bez segregace "levných quarzů".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...