Přejít na obsah

Obytný automobil


Doporučené příspěvky

  • po měsíci...
  • Odpovědi 1,4tis.
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

V Hornbachu som zachytil skladačkové solárne systémy Ecopower, dosť ma ten princíp zaujal, nepoznal som to. Nemá niekto skúsenosti, prípadne iné značky? Karavan som kúpil s nefunkčným panelom a polozdochnutou baterkou, ktorú sa mi v zime podarilo doraziť úplne... A toto by bolo flexibilnejšie, môžem to vybrať z karavanu a zbaliť do auta a podobne. Chcel by som niečo naozaj blbuvzdorné, mám sa LiFePo báť?ecoflow-delta-2-220w-portable-solar-panel-42462812864676_2000x_cr.thumb.jpg.d69569326fb6197879dfadd014eb05bb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 18 hodinami, wawrik napsal:

V Hornbachu som zachytil skladačkové solárne systémy Ecopower, dosť ma ten princíp zaujal, nepoznal som to. Nemá niekto skúsenosti, prípadne iné značky? Karavan som kúpil s nefunkčným panelom a polozdochnutou baterkou, ktorú sa mi v zime podarilo doraziť úplne... A toto by bolo flexibilnejšie, môžem to vybrať z karavanu a zbaliť do auta a podobne. Chcel by som niečo naozaj blbuvzdorné, mám sa LiFePo báť?ecoflow-delta-2-220w-portable-solar-panel-42462812864676_2000x_cr.thumb.jpg.d69569326fb6197879dfadd014eb05bb.jpg

Nejsem odborník, ale myslím, že LiFePo se není třeba bát, koneckonců lithiové akumulátory dnes vládnou světu od mobilů po auta. Osobně mám lithiovou baterku jako startovací v ultralehkém letadle, elektrokolo, několik powerbank, mobil, tablet, notebook, svítilny a všechny fungují jak mají. V posledních letech se rozmáhají i do obytných aut jako trakční a domnívám se, že masovějšímu rozšíření brání jen jejich cena. Zbytek lithiové technologie (nabíjení vybalancování článků atd.) je už vychytaný a osobně se nebojím požáru ani jiného rizika, i když stát se může všechno. Lithiové baterky jsou při srovnatelných parametrech menší i lehčí než olověné, při správném používání mají zhruba 2x větší životnost. Systém Ecoflow (Ecopower jsem nenašel) je v podstatě solární panel připojený k velké powerbance s výstupy. Výkon musí každý posoudit sám, já mám třeba v autě 180 Ah olověnou trakční baterku, se kterou vydržím 4 dny bez dobíjení, výpočet mi dělal odborník. Někdo má tak malou spotřebu, že když vyrazí na dovču s nabitým Ecoflow a solárem, bude mu to stačit, jinému to stačit nemusí. Autor píše o karavanu, s těmi je zvykem spíš pobývat v kempech, kde je možné se připojit na elektřinu, ale když elektřina k dispozici nebude, musel by nastoupit výše uvedený výpočet.

Co tak čtu, lidé se shodují na tom, že kvalitní solár na střeše + kvalitní olověná trakční baterie + vzájemné propojení a napojení na elektrický systém auta či karavanu vyjde výrazně levněji než tyhle powerbankové systémy. Nevím, ale jestli to platí i pro případ, že bych měl v autě místo olověné trakční baterie lithiovou. 

Jsem zvědavý na názory odborníků, případně mne opravte, pokud nemám v něčem pravdu..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ježiš, ja som moták, samozrejme som myslel Ecoflow. Pardon. (Jo, a link na ten spomínaný sortiment v Hornbachu.)

Na karavan fórach práve ľudia dosť riešia prechod z olovených na LFP. Pri tomto prenosnom riešení sa mi páči, že je flexibilné a v prípade dobrého slnka sa to dá rýchlo vytiahnuť a dobiť. Alebo za hodinu dobiť niekde pri zásuvke. Prípadne v aute. A potom trebárs nabité zobrať, keď pôjdem na pár dní mimo karavan len s autom.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, Ivan Lelák napsal:

Nejsem odborník, ale myslím, že LiFePo se není třeba bát, koneckonců lithiové akumulátory dnes vládnou světu od mobilů po auta. Osobně mám lithiovou baterku jako startovací v ultralehkém letadle, elektrokolo, několik powerbank, mobil, tablet, notebook, svítilny a všechny fungují jak mají. V posledních letech se rozmáhají i do obytných aut jako trakční a domnívám se, že masovějšímu rozšíření brání jen jejich cena. Zbytek lithiové technologie (nabíjení vybalancování článků atd.) je už vychytaný a osobně se nebojím požáru ani jiného rizika, i když stát se může všechno. Lithiové baterky jsou při srovnatelných parametrech menší i lehčí než olověné, při správném používání mají zhruba 2x větší životnost. Systém Ecoflow (Ecopower jsem nenašel) je v podstatě solární panel připojený k velké powerbance s výstupy. Výkon musí každý posoudit sám, já mám třeba v autě 180 Ah olověnou trakční baterku, se kterou vydržím 4 dny bez dobíjení, výpočet mi dělal odborník. Někdo má tak malou spotřebu, že když vyrazí na dovču s nabitým Ecoflow a solárem, bude mu to stačit, jinému to stačit nemusí. Autor píše o karavanu, s těmi je zvykem spíš pobývat v kempech, kde je možné se připojit na elektřinu, ale když elektřina k dispozici nebude, musel by nastoupit výše uvedený výpočet.

Co tak čtu, lidé se shodují na tom, že kvalitní solár na střeše + kvalitní olověná trakční baterie + vzájemné propojení a napojení na elektrický systém auta či karavanu vyjde výrazně levněji než tyhle powerbankové systémy. Nevím, ale jestli to platí i pro případ, že bych měl v autě místo olověné trakční baterie lithiovou. 

Jsem zvědavý na názory odborníků, případně mne opravte, pokud nemám v něčem pravdu..

Mám na střeše karavanu profi namontovaný solar 150 w nové generace a k tomu dvě trakční baterie, jedna cca 90ah.

I při dnu, kdy nesvítí slunce stále dobíjím a stačí mi to na vše od čerpadel v tanku s vodou, na hajzl, mytí nádobí, svícení, uvnitř i venku, dobíjení telefonu, reproduktoru atd atd.

 

Svítím, dobíjím

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 15 hodinami, long napsal:

Mám na střeše karavanu profi namontovaný solar 150 w nové generace a k tomu dvě trakční baterie, jedna cca 90ah.

I při dnu, kdy nesvítí slunce stále dobíjím a stačí mi to na vše od čerpadel v tanku s vodou, na hajzl, mytí nádobí, svícení, uvnitř i venku, dobíjení telefonu, reproduktoru atd atd.

 

Svítím, dobíjím

Mám trakční 180 Ah a vydržím bez elektřiny 4 dn, což se ještě nikdy nestalo, protože přejíždím a baterka se dobíjí. Nicméně to co píšeš je skvělé, moje baterka je cca jako Tvé dvě 90-ky, u mne jede kompresorová lednice, LED osvětlení, nabíjení mobilu/tabletu, vodní čerpadlo pro dřez, něco málo si vezme horkovzdušné benzínové Webasto a to je zhruba všechno, takže by mne podobný solár co máš Ty nejspíš udělal soběstačným. Ale jak píšu, zatím to nepotřebuji. 

Ale budu rád, když mi někdo pomůže se vzdělat, protože si bohužel neumím spočítat, kolik Ah má akumulátor v tom Ecoflow, co píše Wawrik ani jak je to srovnatelné se mnou nebo s Tebou. Když to vezmu obráceně a použiju vzorec Wh= Ah x V, pak moje 180 Ah baterka, 12 V, má 2160 Wh. Píšu to správně? Takže pokud by zvolil jeden z těch zdrojů, co má 2016 Wh, dá se říci, že ta baterka bude výkonově podobná jako moje nebo Tvoje? Ty píšeš, že máš 150 W solár. Jeden ze solárních panelů k Ecoflow je tento 160 W: https://www.hornbach.sk/p/solarny-panel-ecoflow-1eco1000-04-160w/10473855/. V popisu píšou, že za ideálních podmínek tenhle solár nabije 2016 Wh za 15,5 hodiny. No dobře, kdyby za 30 hodin, ideální podmínky vždy nejsou. Protože máš podobný výkon soláru, dá se říci, že by Ti tenhle systém Ecoflow také v pohodě stačil? Nebo obráceně, protože já vydržím na baterku 4-6 dnů, tj. 100-150 hodin bez elektřiny, znamená to, že když tenhle solár nabije podobnou baterku jako mám já za mnohem kratší dobu, čili příjem té baterky by byl mnohem větší než výdej, také by mi ten Ecoflow stačil?

A teď mne prosím nějaký odborníku oprav, protože možná plácám nesmysly. Díky. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 20. 3. 2023 v 19:15, wawrik napsal:

V Hornbachu som zachytil skladačkové solárne systémy 

No co chceš slyšet? Funguje to.... Výhodou je přenositelnost, různé možnosti nabíjení, spoustu výstupů pro napájení všeho možného, prostě řešení vše v jednom. Panel můžeš umístit na slunce, zatímco auto nebo karavan máš ve stínu. Naproti tomu je to zase dražší, hůře rozšiřitelné a opravitelné než napevno umístěný systém z jednotlivých komponent. Chce to uvážit jak to člověk bude používat, co s tím bude napájet a podle toho zvolit řešení a kapacitu baterie. Jinak značka Ecoflow je v pohodě stejně jako třeba Buletti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nějaké to menší ecoflow mám doma asi rok, ne na solár, ale jako záložní řešení pro výpadek proudu v zimě k topení, v létě k mrazáku nebo i napájení normálního nářadí kolem domu, vlastně kdekoliv, kam se s tím chcete vláčet. Pokud nemáte doma na střeše solár a bateriové úložiště, tak za mě je ta možná přenositelnost například i do karavanu (který ale nemám), když je třeba, výhoda. Nevím jak cenově a výkonově pro provoz obytňáku, ale s ohledem na univerzálnost je to gut 👍.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, Goran02 napsal:

Nějaké to menší ecoflow mám doma asi rok, ne na solár, ale jako záložní řešení pro výpadek proudu v zimě k topení, v létě k mrazáku nebo i napájení normálního nářadí kolem domu, vlastně kdekoliv, kam se s tím chcete vláčet. Pokud nemáte doma na střeše solár a bateriové úložiště, tak za mě je ta možná přenositelnost například i do karavanu (který ale nemám), když je třeba, výhoda. Nevím jak cenově a výkonově pro provoz obytňáku, ale s ohledem na univerzálnost je to gut 👍.

@Ivan Lelák hele baterie máme stejné a i cca odběr, jen já mám topení plynové a tak mohu mít lednici.

Dělala a dodávala mi to firma komplet včetně chytrých krabiček, jakých si regulátorů a usměrňovačů za cca 10 t kč  před rokem a půl a jediné co jsem si dodával byly dvě trakční baterie za cca myslím 2t kč jedna. Komplet 14 t kč s tím, že já mám již minulý rok a letošní furt dál karavan na jednom místě a nevozím ho a  a tedy nedobíjím z auta. Mohu vymyslet bazmek na pohánění lednice z baterie, ale karavan má rozvod na 230/12, také že by to asi bylo i zbytečné.

Na těch 220 pouštím a budu honit vlastně jen lednici ale i to by šlo vyřešit právě tím plynem, nebo tou elektřinou přes solo měnič a časový spínač, kdy je v noci zbytečné, když v noci lednici neotevírám ji  napájet a  třeba na šest hodin vypnout bez ztráty kytičky. Vystačil bych si vlastně, když nad tím tak přemýšlím bez 220 vůbec 🙂

 

Solar mé velikosti mi přijde pro karavan, nebo obytný vůz perfektní a mám to již z minulého karavanu odzkoušené v praxi.

p.s. tříplotýnkový vařič a topení Truma jsou na plynovou 10 kg láhev a když tam mám dvě a dám tam jen propan, tak mi díky jiným vlastnostem než propan butan vystačí ty dvě 10 kg láhve na celou sezonu bez starostí

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 30. 11. 2022 v 11:00, Ivan Lelák napsal:

Sezóna bohužel končí a tohle je poslední letošní fotka Důry, teď už tahle jachta odpočívá, připojena na elektřinu, v suchém zimním doku. Přes zimu se udělá běžná údržba a na jaře zase vyrazíme, už se nemohu dočkat..

IMG_20221108_161721.jpg

Ahoj,snad se tu ještě nikdo neptal,jak je to u nás s dílama na tyhle koráby?Myslím hlavně podvozek a motor..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, Johanes napsal:

Ahoj,snad se tu ještě nikdo neptal,jak je to u nás s dílama na tyhle koráby?Myslím hlavně podvozek a motor..

Přeci se jedná z 99% o nadstavbu na původní podvozek včetně motoru. Z toho plyne, že u VW jdeš do VW servisu a nebo u Fiatu do Fiata a díly včetně práce, kterou si vozidlo žádá ( olle, brzdy, veškeré podovozkové části, spojka atd. Ti vyřeší v daném zcela běžném servisním středisku pro tu jednotlivou konkrétní značku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 38 minutami, long napsal:

Přeci se jedná z 99% o nadstavbu na původní podvozek včetně motoru. Z toho plyne, že u VW jdeš do VW servisu a nebo u Fiatu do Fiata a díly včetně práce, kterou si vozidlo žádá ( olle, brzdy, veškeré podovozkové části, spojka atd. Ti vyřeší v daném zcela běžném servisním středisku pro tu jednotlivou konkrétní značku.

Myslim, Mirku, ze Johanes se pta Ivana konkretne na jeho "Duru", pripadne tento typ aut

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Murphy97 napsal:

Myslim, Mirku, ze Johanes se pta Ivana konkretne na jeho "Duru", pripadne tento typ aut

JJ jasně, ale krom zastavby, která originální být nemusí a hodně lidí, uživatelů si ji personifikuje, bude opět komplet včetně motoru a podvozkových částí lehce sehnatelné u GM. V konečném důsledky jsou v USA  i u firem  v Čechách, které sem ty díly vozí za košík švestek.

Ale jistě přesně více  a lépe odpoví @Ivan Lelák.

Děkuji za Ti upozornění. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, long napsal:

JJ jasně, ale krom zastavby, která originální být nemusí a hodně lidí, uživatelů si ji personifikuje, bude opět komplet včetně motoru a podvozkových částí lehce sehnatelné u GM. V konečném důsledky jsou v USA  i u firem  v Čechách, které sem ty díly vozí za košík švestek.

Ale jistě přesně více  a lépe odpoví @Ivan Lelák.

Děkuji za Ti upozornění. 

Ano měl jsem namysli tyhle ameriky.Líbí se mi jejich velikost a jednoduchý a silný motor,jen nevím jak je to s údržbou v ČR. Sám spím půl roku ve Vianu u Lipských jezer kde i pracuji,ale to je i zároveň rodinné auto,tak ho nechci nějak moc přestavovat.Tyhle velký ameriky bych si ale dovedl představit..

37C6FF50-97A3-4413-A407-C42C38EFF427.jpeg

29452D64-BB70-4FAC-A545-F0CF306D1873.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 22. 3. 2023 v 22:48, Johanes napsal:

Ahoj,snad se tu ještě nikdo neptal,jak je to u nás s dílama na tyhle koráby?Myslím hlavně podvozek a motor..

Ahoj,

zpočátku jsem se servisu bál, protože jsem o amerikách nic nevěděl, ale mám pár kamarádů, kteří se v tom orientují a říkali, že se nemusím bát. Což se potvrdilo, za těch víc než 7 let a skoro 70 tisíc km se mi auto nikdy na cestách po Evropě nezastavilo, vždy nastartovalo a dovezlo mne domů. Jedinou závadou byla prasklá žárovka v předním světle, což je u tohoto auta celý světlomet, stojí ale pár korun.

Firem nebo lidí, které v ČR dělají servis klasických amerik, je hodně, já jezdil do jedné u nás v HK, teď mi dělá servis kamarád, co se tím živí a jsou i další. Jak se člověk dostane k tomuhle autu, postupně pronikne i do komunity a pak už se dá sehnat všechno. Náhradní díly u nás prodává víc firem, jedna dobrá je třeba v Ostravě, jednou jsem přes známého objednával i v Americe, kde je spousta obchodů a posílají i k nám. Bezva ale je, že to auto skoro žádné díly nepotřebuje, je opravdu spolehlivé a 95% investic do něj byla prevence a abych ho udržoval v dobré kondici, protože už je to skoro veterán, jejich ceny už často stoupají a udržovat je v dobrém stavu se vyplatí. U mne to byly zadní brzdy, nějaké silentbloky, ložiska v kolech, resp. zadní poloosy, tlumiče, nechával jsem repasovat alternátor, doma mám připraveny kompletní přední brzdy, až přijde jejich čas, řešil jsem nějakou počínající korozi atd., servis nechávám dělat vždy přes zimu a na sezónu je auto zase připravené..

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, díky za dlouhý report, mile mě překvapil. Koukám po něčem takovém,ale asi trochu mladším,tak snad i tam bude ta spolehlivost podobná.Ještě si o tom musím něco načíst. Hezký víkend a mnoho veselých kilometrů.Honza

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...
V 21. 3. 2023 v 15:50, wawrik napsal:

Ježiš, ja som moták, samozrejme som myslel Ecoflow. Pardon. (Jo, a link na ten spomínaný sortiment v Hornbachu.)

Na karavan fórach práve ľudia dosť riešia prechod z olovených na LFP. Pri tomto prenosnom riešení sa mi páči, že je flexibilné a v prípade dobrého slnka sa to dá rýchlo vytiahnuť a dobiť. Alebo za hodinu dobiť niekde pri zásuvke. Prípadne v aute. A potom trebárs nabité zobrať, keď pôjdem na pár dní mimo karavan len s autom.

Já jsem to objednal minulý rok v akci -20%, dorazilo to v březnu a dokoupil jsem solarní panel ten 160W a rozšiřující baterii. Člověk nikdy neví, kdy se to bude doma hodit po nějaké blackoutu, navíc v karavanu mám jen základní měnič 300W, takže udělat si kafe nebo čaj po cestě někde na zastávce po cestě není špatný :) Zvládne to i těch 1800W, varnou konvici mám 500W a Nespresso 1250W, takže záloha se hodí.

 

Také se těším na sezonu, letos jsem pořídil něco lepšího, tak se pustíme i do zahraničí.

Karavan1.jpeg

Karavan.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale jsem rád, že se to vešlo do 7 metrů, běžně už je dnešní standard 740 mm, pak je problém s celkovou váhou. Například v Rakousku řeší váhu obytných aut opravdu hodně, pokuty jsou velké a navíc jsou schopni zakázat další jízdu. My jsme ve obsazení 3 dospělí těsně pod 3500 kg a to není napuštěná skoro žádná voda. Chtěl jsem na stáří něco pěkného a tedy je to moje druhé a zároveň poslední obytné auto. Potřebovali jsme ložnici uzavíratelnou dveřmi (kvůli rušení z obývací části) a pohodlné spaní dole, ne v alkovně. Kupodivu se s tím jezdí skvěle, zadní kamera a obří zrcátka poskytnou kompletní obraz o okolí. Mají to fakt vymyšlený, nakonec mrkněte na video prodejce.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...