Přejít na obsah

Výstup do b.c Mount Everestu a jiné krásné kopečky


Doporučené příspěvky

před 32 minutami, moco napsal:

 Máte aktuálně tip na lepší volbu třívrstvé membránové bundy než Tilak Raptor (gore-tex Pro)?

 Co je s Raptorem? Lepšího toho v té kategorii moc nebude, je to všechno na stejné brdo. Jedině že by ti neseděla, to pak jo, střih si každý výrobce drží svůj. Můžeš zkusit něco z Eiger Extreme série od Mammuta třebas...to už jsou hadry mířený do extrému.

https://www.hudy.cz/nordwand-advanced-hs-hooded-jacket-men-1010-26910?variant=65567&size=226918

Upraveno uživatelem African
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@African jen tak sonduji, od tilaku mám několik věci a jsou v pohodě. Nyní mám pár let Stinger Pro a kamarád ji chce odkoupit, tak bych si doplatil a koupil rovnou Raptora, ten má oproti Stingeru Pro “výbavu” na sjezdovky v podobě kapsy na ramenou a sněhový pás, a nemá “protismerné” kapsy, má je klasické.  A má volnější střih, nicméně Stinger Pro mi sedí fajn, ale Raptor mi přijde více univerzální. 
Každopádně důvod proč to zvažuji je ten, že si na Raptora doplatím jen 3k

Upraveno uživatelem moco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 27 minutami, michalval napsal:

Dobré ranko, doporučuji Vaší ctěné pozornosti - Mára Holeček a jeho úvahy o dnešním lezení ve vysokých horách a letošním zimním výstupu na K2

https://fb.watch/3Mt18i35Y-

Jop, četl jsem včera, přesně takový je Mára 👍 V pondělí by to mělo vyjít v Lidé a Hory...docela se na nové číslo klepu, bude tam toho víc :guitar:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tá Holečkova úvaha je... zaujímavá. Len som nejako nepobral tú dehonestáciu (neviem, možno oprávnenú) nepálskeho výstupu. Je v niečom kontroverzná? Mali nejaký nadmerný support? Opakujem - neviem, pýtam sa. AFAIK okrem Nirmala nemal nikto nejaký veľký support pri budovaní postupových táborov, ktorý bol navyše ešte pomerne nedávno štandardom. Mýlim sa? O čo ide? Navyše pri väčšine novodobých športových výkonov okolo osemtisícoviek tí rekordéri často využívajú napríklad istenie vybudované niekým iným, inou výpravou. Nie je to len generačný konflikt ako bol kedysi pri „novátorskom“ alpskom štýle, len prevrátený naruby - že sa vyžaduje nejaký posun v postupe, technike a podobne?

Upraveno uživatelem wawrik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 minutami, wawrik napsal:

Tá Holečkova úvaha je... zaujímavá. Len som nejako nepobral tú dehonestáciu (neviem, možno oprávnenú) nepálskeho výstupu. Je v niečom kontroverzná? Mali nejaký nadmerný support? Opakujem - neviem, pýtam sa. AFAIK okrem Nirmala nemal nikto nejaký veľký support pri budovaní postupových táborov, ktorý bol navyše ešte pomerne nedávno štandardom. Mýlim sa? O čo ide? Navyše pri väčšine novodobých športových výkonov okolo osemtisícoviek tí rekordéri často využívajú napríklad istenie vybudované niekým iným, inou výpravou. Nie je to len generačný konflikt ako bol kedysi pri „novátorskom“ alpskom štýle, len prevrátený naruby - že sa vyžaduje nejaký posun v postupe, technike a podobne?

Netvrdím, že ten zimní výstup nic nebylo, to rozhodně ne. Ale chápu rozdíl mezi tím, když vyrazí Mára s parťákem a v BC si maximálně zaplatí kuchaře a dovoz věcí do BC a nebo výstup s velkou agenturou a armádou lidí za sebou. A jsem rád, že Ti naši borci (Rakoncaj, Jaroš, Tráva, Hák) jsou vyznavači lehkého stylu. Musí to být větší záhul a tím pádem větší výkon. Jestli použijí fixy a žebříky někoho jiného nevím, ale pochybuju o tom. A zmínka o tom, že lezec s kyslíkovou maskou vypadá jako "vypadlý z Gripenu" mě vyloženě rozchechtala.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lezců jako Mára, kteří tvoří prvovýstupy bez kyslíku alpským stylem je na zeměkouli jako maku a dnes se tyto výstupy cení nejvíc. Výstup na K2 Nepálci je parádní výkon, a to nejdůležitější že jsou první, ale a a je tam to velké ale, za pomoci kyslíku. O obrovským supportu jak píše Wawrik ani nemluvě, ale to už je druhostranné. Poláci, kteří se specializují na zimní výstupy a na zimní K2 byli několikrát, už několik let zpátky prohlásili, že se za pomocí kyslíku dá K2 vylézt a s největší pravděpodobností by ji dávno vylezli. Ale nechtěli tu krásnou horu a velký milník v lezení dehonostovat . Adam Bielecki má krásný slogan  “oxygen climbing the 8,000’ers is like doing the Tour de France on an electric bike.” :D Takže horolezecký svět bude nadále čekat se zatajeným dechem na ten skutečně první férový výstup v zimě na K2 a to bez pomoci  kyslíku.  Vsadím se, že jednou bude patřit Polsku :notworthy:

A když už jsme rozjeli zimní výstupy a velká jména, je dobré zmínit i pana Mora 👍

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Simone_Moro

Upraveno uživatelem African
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 31 minutami, michalval napsal:

 A zmínka o tom, že lezec s kyslíkovou maskou vypadá jako "vypadlý z Gripenu" mě vyloženě rozchechtala.

Presne, tiež som sa smial :D Takže chápem správne, že ide o klasický horolezecký konflikt postupový vs. alpský štýl a nemusím po tom pátrať ďalej?

@African Oni však nešli s kyslíkom všetci, pokiaľ viem, nie? Nemám čas to teraz hľadať, ale marí sa mi, že viacerí išli po celý čas bez kyslíka.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 15 minutami, wawrik napsal:

Presne, tiež som sa smial :D Takže chápem správne, že ide o klasický horolezecký konflikt postupový vs. alpský štýl a nemusím po tom pátrať ďalej?

@African Oni však nešli s kyslíkom všetci, pokiaľ viem, nie? Nemám čas to teraz hľadať, ale marí sa mi, že viacerí išli po celý čas bez kyslíka.

 

Za pomocí kyslíku se připravila celá cesta včetně fixních lan, výškové tábory a proto celý výstup se bere v horolezeckém světě jako první, právě za pomoci kyslíku.

Upraveno uživatelem African
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jo, jenze ono se resi, jestli ho mel k dispozici nebo ne

z clanku co jsem nahore uvadel:

Kilian Jornet said recently on Instagram: “If someone in the team is carrying O2, the exposure disappears since if the non-O2 climber has a problem, he/she has immediate access to O2.

In this sense, what really makes all the difference is not just the use of oxygen, but its availability. Years ago, ExplorersWeb founder Tom Sjögren spoke of “psychological O2” — how if O2 is available in a higher camp or a cache, a climber will take more risks and go higher than if that potentially life-saving resource were not available.

Jon Griffith recalls his experience on Everest and the difference oxygen makes:

“I’ve used O2 on Everest and I could not believe the difference it made. I went from feeling like I was at 7,500m (cold, bit weak, lightheaded) to feeling like I was running around in the Alps in summer. It’s not just the additional fuel it gives your muscles. It’s the cognitive ability and the warmth it also gives. It’s an amazing feedback circle. I think people massively underestimate the difference O2 makes, I certainly did. It’s also not just about pushing yourself physically further. It’s also about knowing when to turn around — on O2, it doesn’t matter, you just turn around. But without O2, you are on a ticking timer: You need to know when to turn around in order to get back down low enough before your body and brain shut down on you. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, wawrik napsal:

Presne, tiež som sa smial :D Takže chápem správne, že ide o klasický horolezecký konflikt postupový vs. alpský štýl a nemusím po tom pátrať ďalej?

@African Oni však nešli s kyslíkom všetci, pokiaľ viem, nie? Nemám čas to teraz hľadať, ale marí sa mi, že viacerí išli po celý čas bez kyslíka.

 

Mára je takový filozof a já jeho moudra čtu rád. Ale je to filozof s praxí, který něco dokázal, není to jen obyčejný kecal 🙂

Já to neberu jako konflikt, ale pro mě je zřetelný rozdíl mezi tím, když přijdeš pod horu, sbalíš si to nenutnější a vylezeš s tím nahoru; a nebo pokud máš s sebou 20 lidí, kteří tahají fixy a kyslík. Obojí je výkon, ale ten první je mnohonásobně těžší.

A navíc jsem pochopil, že Mára nebude klasický sběratel vrcholů (Koruny Himáláje nebo Koruny Světa) vylezených normálkami (dost často byli ve sporu třeba s Radkem Jarošem), ale že hledá spíš to, co před tím nikdo nevylezl, je to na menším kopci a je to lezecky náročné. Někde psal, že taková hora v Patagonii, která má sice "jen" 2 km výšky, ale je to od nuly (od moře) a je to nepřeržitá stěna je mnohem horší než lecjaká osmitisícovka. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, michalval napsal:

Já to neberu jako konflikt, ale pro mě je zřetelný rozdíl mezi tím, když přijdeš pod horu, sbalíš si to nenutnější a vylezeš s tím nahoru; a nebo pokud máš s sebou 20 lidí, kteří tahají fixy a kyslík. Obojí je výkon, ale ten první je mnohonásobně těžší.

To rozhodne. Ja som sa len nechytal, o čom to píše, tak som sa na to opýtal. „Konflikt“ expedičného a alpského štýlu je tu odvtedy, čo s ním všelijakí Messnerovia začali :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...