Přejít na obsah

Výstup do b.c Mount Everestu a jiné krásné kopečky


Doporučené příspěvky

před 1 minutou, Gres napsal:

A knizka je taky vyborna 🙂

Neznal jsem, díky.

V tom filmu je vidět, že to je Polák každým coulem - prostě na tu horu vylezeme, když to stálo tolik peněz. Včetně toho, že nepomůžu parťakovi, který později umře, protože to stálo tolik peněz 😞 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Knizka je super, spousta krasnejch fotek, popisy vystupu a hlavne prave taky to pozadi, jak shaneli kde co, vozili polsky vyrobky do Kathmandu a tam je prodavali apod... Ale jak pises je tam presne videt i ta palicatost a zatvrzelost, kdyz uz se sehnaly penize a nechali je vyjet, tak se to proste vyleze a hotovo. Vzpominam si na pasaz kde mu Artur Hajzer rekl ze by s nim na dalsi vypravu jezdit nemel protoze kolem nej umiraj lidi, ale stejne jel...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 54 minutami, michalval napsal:

Jo Meru je pecka, jako i další věci, které dělal Jimmy Chin. 

Ještě doporučuju polský film Jurek (pochopitelně o Kukuczkovi z roku 2014) zase trochu z jiného soudku - o tom, jak se lezlo ve velehorách horolezcům z východního bloku za komunistů i o tom, jakej to byl beran a dost nekompromisní člověk (ale to je pochopitelné že?).

Jurka jsem viděl před týdnem, taky pecka a hlavně mi byl Kukuczka strašně sympatický člověk, prostě stará škola :notworthy:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, michalval napsal:

S těmi lezečkami je to samozřejmě těžce individuální: já si lezečky musím sundat hned po vylezení, slanění nebo spuštění, protože bych v nich nevydržel. Jsou lidi, kteří jsou v nich celý tréning na stěně nebo pobyt na skále. Jak říká můj kamarád: "musíš mít nohu v pěst" 😄 S tím ale úplně nesouhlasím - jasně adrenalin při lezení způsobí, že nic v tu chvíli necítíš, ale zase by to utrpení nemělo být velké. A taky, jak píše @Ajaj každé lezečky se roztáhnou, některé víc některé méně. Léta používám LS Miura - tkaničkové. Před tím jsem jednu sezonu zkusil Miury VS tedy na 3 suché zipy, protože mě štvalo to pořád rozvazovat / zavazovat. Ale je to úplně jiná bota - zatímco tkaničková verze se po čase (hezky) roztáhne a vím, že pak to bude ideál, tak sucháče zůstanou jako kopyto. Po roce je prodřu a vyměním, výměnu lepičky ani obsázky u Restday už nedělám, protože se z toho stane kopyto. Ale spousta lidí nedá na podražené lezečky dopustit.

Tak to já sundavám taky, je to vážně přišerně nepohodlná věc musím říct :) Samozřejmě je otázkou, jak jsou na tom ty půjčovací, stav asi nebude zrovna nej, i to je jeden z důvodů, proč bych raději vlastní. Nebaví mě si pořád půjčovat a taky ne všechny jsou zrovna moc ok, předminule jsem trefil nějaký dost divný pár a to jsem trpěl teda fest, taky se mi ani nelezlo moc dobře, potřebuju být v pohodě.
Osobně bych asi raději sucháče, právě pro tu jednodušší práci s nima, ale nevím no, asi bude přece jen lepší prubnout všechno možné
a vzít co sedne nejlépe. Já v těch botkách prostě vysloveně trpět nechci, neleze se mi pak dobře, takže určité pohodlí potřebuju.

V prvotním výběru mám toto:
https://www.hudy.cz/aragon?variant=89010&size=331627
https://www.hudy.cz/zenit?variant=89013&size=331720
https://www.hudy.cz/finale-vs?variant=60713&size=34516

 

Před hodinou, Harwey napsal:

toto si uz asi tiez videl

Viděl :) v neděli jsem měl po sobotním lezení takový chill den, protože jsem byl totálně mrtvý, přepálil jsem to až moc, takže jsem na videa čučel asi půl dne :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, michalval napsal:

Neznal jsem, díky.

V tom filmu je vidět, že to je Polák každým coulem - prostě na tu horu vylezeme, když to stálo tolik peněz. Včetně toho, že nepomůžu parťakovi, který později umře, protože to stálo tolik peněz 😞 

Tohle je těžké téma a nikoho nelze odsuzovat, každý je v horách sám za sebe a nikoho tam pod nátlakem nenutili. Koukej třeba na Messnera, tvého oblíbence, vždyť byl úplně to samé a navíc měl úplně jiné možnosti díky režimu a přílivu peněz vycestovat. Ale někomu dávat za vinu, že někdo jiný právě kvůli nim ve vysokých horách zemřel je prostě blbost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 minutami, African napsal:

Tohle je těžké téma a nikoho nelze odsuzovat, každý je v horách sám za sebe a nikoho tam pod nátlakem nenutili. Koukej třeba na Messnera, tvého oblíbence, vždyť byl úplně to samé a navíc měl úplně jiné možnosti díky režimu a přílivu peněz vycestovat. Ale někomu dávat za vinu, že někdo jiný právě kvůli nim ve vysokých horách zemřel je prostě blbost.

Jasně. Nikoho neviním, ani Kukuczku. Aby člověk mohl lézt ve vysokých horách, musí být jiný a to jiný znamená i to, že je schopen jít za svým cílem. A to taky znamená, že to nebude žádný vychechtaný sluníčkář, to je mi jasný. Ano, jsi tam sám za sebe a sám se rozhoduješ, nikdo to od Tebe nemůže vyžadovat. Radek Jaroš zabalil výpravu na Dhaulagiri tuším v roce 2009, proto, že zachránili dva (shodou okolností) Poláky a pak ještě pomohli dvěma Španělům. Musel se rozhodnout, jestli jim pomůže (pokud ne, je na 99% po nich) nebo jestli dokončí výpravu. A taky musel vědět, že vrchol se tedy nekoná a že je milon v čudu. A Kukuzcka byl solitér (což je u horolezců časté a někdy i nezbytné), ale odmítl se vrátit kvůli členovi vlastní výpravy, který pak na výškovou nemoc zemřel. Ale byl to především fenomenální horolezec, a kdyby se narodil na západě a ne na východě asi by mého oblíbence Messnera překonal v mnoha dalších věcech...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, michalval napsal:

Jasně. Nikoho neviním, ani Kukuczku. Aby člověk mohl lézt ve vysokých horách, musí být jiný a to jiný znamená i to, že je schopen jít za svým cílem. A to taky znamená, že to nebude žádný vychechtaný sluníčkář, to je mi jasný. Ano, jsi tam sám za sebe a sám se rozhoduješ, nikdo to od Tebe nemůže vyžadovat. Radek Jaroš zabalil výpravu na Dhaulagiri tuším v roce 2009, proto, že zachránili dva (shodou okolností) Poláky a pak ještě pomohli dvěma Španělům. Musel se rozhodnout, jestli jim pomůže (pokud ne, je na 99% po nich) nebo jestli dokončí výpravu. A taky musel vědět, že vrchol se tedy nekoná a že je milon v čudu. A Kukuzcka byl solitér (což je u horolezců časté a někdy i nezbytné), ale odmítl se vrátit kvůli členovi vlastní výpravy, který pak na výškovou nemoc zemřel. Ale byl to především fenomenální horolezec, a kdyby se narodil na západě a ne na východě asi by mého oblíbence Messnera překonal v mnoha dalších věcech...

Radek je borec, ale nejde to vůbec srovnávat.....ale opravdu ani trochu, to jsou úplně jiné světy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hledal jsem co Jerzy Kukuczka nosil na kopec za hodinky.

Něco málo jsem našel, nedovedu je ale identifikovat.

Třeba to někdo pozná..

398771521_z25364299ICRElzbieta-Pietak-i-Jerzy-Kukuczka-w-bazie-pod-polud.jpg.51b08e0b0aee8bdf773faad4430a56da.jpg

zdroj:https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,150462,25360030,ostatnia-wyparawa-jerzego-kukuczki-nagle-jest-lacznosc-i-ten.html?disableRedirects=true

21.jpg.e78385c900fec2e7bf6cef72bf5b693a.jpg

http://www.goat.cz/index.php?path=Himalaj_Horolezci_Kukuczka_KukuczkaPage

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K výberu lezeckého vybavenia pre Bellsa.

Sedák - pozri ešte Mammut OPHIR SLIDE, robia ho v 3 a 4-sponových variantoch. Používali sme dlhodobo (8 rokov) 3 sponový. Je to velmi obľúbený model a je pohodlný aj pri dlhšom stáni v štandoch, alebo pri doleze ku kruhu/nitu, chceš si odsadnúť a oddýchnuť si. Je fajn odvetrávaný, čo oceníš v lete. My sme s Ophir začínali. Osobne mi trochu vadia tie nové materiálové pútka, zmenšili ich oproti staršiemu modelu a aj ich uchytenie do bedrovej časti je iné. Ale dá sa. A ak pri lezení vydržíš a budeš chcieť niečo viac, tak velmi odporúčam Comfort a Comfort Knit Fast adjust, kde sice cena rozbolí hlavu, no po prvom riadnom vyskúšaní to rýchlo prejde. Komfort pri odsadnutí a odvetrávanie je teda perfektné.

Za vyskúšanie stojí aj Petzl ADJAMA 2021 - krásny pohodlný sedák, velmi sa mi páči tvar a rozmiestenie závesných putiek na materiál, tie prvé v rade krásne odstávajú = velmi pohodlné rýchle nacvakávanie a odcvakávanie zo sedáku. Na to, že nemajú perforované panely bedrovej a nohavičkovej časti, tak vetrajú dobre, je možné nájsť video, ako to majú pod polstrovaním poriešené. Treba riadne vyskúšať, lebo tento model má hrubšie polstrovanie aj medzi nohami a trochu to pri plnom odsadnutí tlačí.

Kolegovia majú napr. Ocún NEON (nastaviteľné  nohavičky), Singing rock GARNET a Climbing Technology DEDALO.

A už len na okraj témy - najviac na mňa zapôsobil Edelrid. Nie je u nás tak rozšírený, ale mal som model Gambit a to bola totál pecka. Dotiahnuté detaily - napr, materiál popruhov, parádne ľahký preklz doťahovacích spon, pričom sa nepovoľujú, štruktúra materiálu sedáku, tvar a umiestenie materiálových putiek a to predné úzke pevné oko...bomba. Mal len jeden problém - nohavičky mali vpredu napojenie popruhov do obráteného "Y", s elastickým meshom. Tým sú popruhy vedúce od slabín bližšie u gulí a pri odsadnutí to tlačí. Stále si to potom treba naprávať aj po medzikrokoch pri lezení. 

 

Lezečky - velmi závisí od frekvencie lezenia, lebo inak ich neroztiahneš a odtrpíš v malom čísle celú sezónu v domnení, že už povolia - vlastná skúsenosť s Ocún (vtedy RockPillars) Pearl laces. 

Tiež odporúčam LaSportiva. Na začiatok nemusíš mať agresívne prehnutú špičku a asymetrické kopyto. U nás začiatočníci nosili Tarantuly, Mythos, teraz z novšej kolekcie Finale. Ak ťa to chytne viac, velmi odporúčam napr. Katany. Len treba dobre skúšať, aj na stupoch (napr. ako u Hudy). Toto bude najdrahšia položka, kým si nájdeš pre seba najvhodnejší model. 

K veľkosti - mám bežnú velkosť 44-44.5(9-9.5) a Katany sú 42.5(zodpovedajú 8.5). Po pár lezeniach pekne sadnú. Všeobecne u Lasportivy radia ísť dole o dve, dokonca až o dve a pol čísla. Keďže máme nižšiu frekvenciu lezenia, tak som dal o číslo menej = 8.5 a vôbec neľutujem. Lezenie len tak na pohodu, aj vážnejšie veci - paráda.

Šnurovanie vs. sucháče - mám radšej šnurovanie, pekne lezečku stiahnu. Nevadí žiaden bordel. Raz mi sice v predajni vraveli, že sucháče nie sú vhodné na drolivý povrch, ale kolegovia ich používajú aj tu, proste sa to očistí, nemajú problém. Čo mi trochu vadí, je odstávanie časti flapu u toho protismerného sucháča. Ak dotiahneš viac - napr. ako u Otaki. To potom dre o skálu pri bočnom stupe.

U začiatočníkov je to, myslím, jedno. 

 

Upraveno uživatelem StanoBare
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kukuzcka - v knihe popisujú, ako sa im pri stretnutí zdal Messner so svojou výbavou, akoby z inej planéty.

A ak si dobre pamätám, tak v knihe sa spomína aj problém u Kukuczkových kolegov, vadilo im, že si v "honbe" za 14 osemtisícovkami, proste príde z jedného vrcholu k druhému, kde je všetko vybudované a on lezie až na vrchol.

Messner aj sám v jednom rozhovore podotkol, že Kukuczka bol lepší ako on a Poliakov obdivoval zvlášť za zimné výstupy. Celá tá polská generácia, čo liezla v 80/90 rokov bola namakaná a to sa týka aj žien, teda minimálne jednej, asi najznámejšej horolezkyni.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ešte doplním k tým lezečkám - ako už spomenuli kolegovia skôr, výber závisí aj od typu skaly. Zabudol som napísať, že Katana je tvrdší model, výborné napr. na travertín, či andezit. Na drolivejší povrch (pieskovec), by som volil mäkkší model, práve kvôli lepšej prilnavosti a treniu.

Ocún Pearl - zo začiatku vyzerajú viac prehnuté, ale po pár lezeniach sa to stráca a dokonca sa z nich stávajú univerzály, liezol som aj na umelej stene, travertín, andezit, žula a skúsil aj pieskovec. Neísť s číslovaním veľmi dole, pri rekre lezení cca 15x za rok sa velmi neroztiahnu, odtrpí sa to.

LaSportiva Finale (šnúrovacia verzia) - má kolega začiatočník, mierne pokročilý. Lezie len vonku - lano aj boulder. Na umelé nechodí, ale to Finale zvládnu v pohode. Obtiažnosť 4 max. 5, rekreačné lezenie. Fajn hrubšia podrážka, je taká tuhšia, ale nie zase moc tvrdá. Kupoval o číslo menšie.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@StanoBare Díky moc za hodně obsáhlé tipy a vlastně mě to potěšilo rovnou dvakrát, protože když jsem se prvotně díval, co by mě tak zaujalo, než začnu zjišťovat, zda to vůbec za něco stojí, tak jsem se očividně i trefil, což je super, protože mám tím pádem asi jasno. Samozřejmě musím i zkusit live, ale myslím, že jelikož mám 3 tipy, tak by něco klapnout mohlo.

Ze sedáků jsem měl předvybrané přesně Mammut Ophir, Petzl Adjama a Singing rock Garner :)
Z lezeček je to pak vše od La Sportiva a to Aragon, Finale a Zenit.

Na Smíchově, kam chodím lézt mají půjčovací právě Tarantuly, alespoň si myslím, že jsou to ty a tam žádná sláva, ale to je možná i jak jsem už psal, když natrefím zrovna na nějaký nejspíš víc jetý kousek, tak je to dost bída.

Každopádně díky moc, věřím, že něco z té trojice jak sedáků, tak lezeček klapne. Jen ta velikost teda, to mě vážně děsí, o dvě čísla menší si vážně nedovedu představit, to zkouším i v rámci prozatimního půjčování a je to peklo :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, StanoBare napsal:

Kukuzcka - v knihe popisujú, ako sa im pri stretnutí zdal Messner so svojou výbavou, akoby z inej planéty.

A ak si dobre pamätám, tak v knihe sa spomína aj problém u Kukuczkových kolegov, vadilo im, že si v "honbe" za 14 osemtisícovkami, proste príde z jedného vrcholu k druhému, kde je všetko vybudované a on lezie až na vrchol.

Messner aj sám v jednom rozhovore podotkol, že Kukuczka bol lepší ako on a Poliakov obdivoval zvlášť za zimné výstupy. Celá tá polská generácia, čo liezla v 80/90 rokov bola namakaná a to sa týka aj žien, teda minimálne jednej, asi najznámejšej horolezkyni.

Kterou se bohužel pro sebe nechala majestátná Kančendženga 😪 Jinak jak myslíš že to měl všechno vybudované a myslel jsi Reinholda? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Bells napsal:

 

Ze sedáků jsem měl předvybrané přesně Mammut Ophir, Petzl Adjama a Singing rock Garner :)
Z lezeček je to pak vše od La Sportiva a to Aragon, Finale a Zenit.

Stejně jako v botách od Aligátora nemůžeš šlápnout vedle 😄  tak pokud Ti sedne La Sportiva, budeš spokojen. Jen bych se vyhnul těm lezečkám s jedním sucháčem nebo bez sucháče (jen na gumu)- těžko se to nazouvá a časem se to vytahá a je z toho taková gumopvá fusekle.

Jako sedák používám Petzl Sama - už druhou generaci a teď ho vyměním po 10letech za třetí generaci. Nohavičky jsou pevné, ale má to jedinou přezku na bederáku, takže pohoda oblíkání.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 hodinami, African napsal:

Kterou se bohužel pro sebe nechala majestátná Kančendženga 😪 Jinak jak myslíš že to měl všechno vybudované a myslel jsi Reinholda? 

Presne tak, ostala na Kančendžonge. Ešte som zaznamenal Kingu Baranowsku, jej to aj velmi slušilo a potom som to už prestal cielene sledovať.

Vybudované - nie nie Messnera. Kolegovia z expedície budovali postupové tábory a on sa v BC zjaví ako posledný a vylezie si, bez toho, aby sa toho zúčastnil. Veď jeden kolega Machnik, organizátor expedícií, otvorene hovorí ako ho neznášal, že sa v BC zjaví ako hviezda kvôli tým pretekom o osemtisícovky s Messnerom. A prsty v tom mal aj Poľský horo zväz, ktorý uveril, že Messnera predbehne a v podstate mu to v tom "uľahčovaní" aj napomáhal. Vyliezol, zliezol, zbalil sa a odišiel, takže nepomáhal ani pri búraní BC, aspoň tam mohol. Bolo to tak trochu nefér, veď to Wielicki sám priznáva.

Pre niektorých to bolo dosť demotivujúce a na dokonca a to viem z iných článkov, niektorí, ak zistili, že ide aj Kukuczka, tak sa odhlasovali. 

Zaujímavá je už aj spomenutá pasáž okolo smrti Czoka.

Kukuczka nebol ani pri jednom z pôrodov svojich dvoch detí, vždy aj napriek sľubom odcestoval na expedíciu. Tam to aj píšu, ako sa u neho tie výčitky vytratili, ak už sa dostal do módu organizovania expedície.

To je proste ten spoločný rys egoizmu extrémnych vrcholových výkonov, či už to chápeme, alebo nie, to asi patrí k tomu. Nakoniec aj tak tie výkony obdivujeme. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 hodinami, Bells napsal:

@StanoBare 

Ze sedáků jsem měl předvybrané přesně Mammut Ophir, Petzl Adjama a Singing rock Garner :)
Z lezeček je to pak vše od La Sportiva a to Aragon, Finale a Zenit.

Na Smíchově, kam chodím lézt mají půjčovací právě Tarantuly, alespoň si myslím, že jsou to ty a tam žádná sláva, ale to je možná i jak jsem už psal, když natrefím zrovna na nějaký nejspíš víc jetý kousek, tak je to dost bída.

Každopádně díky moc, věřím, že něco z té trojice jak sedáků, tak lezeček klapne. Jen ta velikost teda, to mě vážně děsí, o dvě čísla menší si vážně nedovedu představit, to zkouším i v rámci prozatimního půjčování a je to peklo :)

Singing Rock Garnet na mňa pôsobil tak, ako to nazvať, tak strašne obyčajne, ale verím, že to je vlastne jeho prednosť. Odvetrávanie horšie, ale ak ti to nevadí. Oni tam majú ten systém Rock&Lock u spon, z ktorých jednoducho vyvlečieš popruh, takže vieš sedák nasadiť, aj keď si v zlom teréne, máš mačky, či lyže.

Mammut Ophir Slide - postenčovali nohavičkové popruhy, zmenšili materiálové pútka oproti staršom modely Ophir Slide. Odvetrávacie otvory v páse a nohavičkách zachovali. To som mal osobne veľmi rád. Ale ak si nemal ten starší model, tak je to jedno.

Mammut Ophir Slide Fast adjust -  rovnaká verzia ako model vyššie, ale má ten ich nový systém doťahu nohavičiek = neodstáva žiaden popruh (ako napr. u Singing Rock Garnet). Je to super, len treba trochu cviku pri doťahovaní. My ten systém máme u Mammut Comfort modeloch a po zácviku je to fajn vec.

Petzl Adjama - perfektný sedák, velmi pohodlný, okraje bedrového pásu nemajú šitú obrubu, ale polstrovanie ide cez hranu - super. Nenabehli na to drastické odľahčovanie, preto aj nohavičkové popruhy sú širšie. Ako som písal, treba skúsiť, či nebude v odsadnutí tlačiť medzi nohami kvôli hrubšiemu polstrovaniu v týchto miestach.

Tarantula - to je fakt basic model, pre nenáročné rekre lezenie, v podstate som ho videl len na umelých stenách. To Finale sa vidí lepšie, príjemná tuhosť podrážky a komfort. Ono vždy minimálne jedna sezóna padne za obeť hľadaniu vhodnej velkosti. Osobne som potom už nešpekuloval a šiel do už trochu vyššej kategórie lezečky, lebo tak či tak, budeš čoskoro už liezť 5, tam ten postup ide rýchlo a všetko začína od 6 vyššie🙂.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...