Přejít na obsah

Výstup do b.c Mount Everestu a jiné krásné kopečky


Doporučené příspěvky

před 15 hodinami, StanoBare napsal:

Bells - Momentum je asi najpredávanejší model od BD. To, že vyzerá akoby obyčajne, to vôbec nevadí, hlavne, že ti sedí. S tými švami na nohavičkách - máš pravdu, ale predsa len tam máš minimálne kraťasy, takže to tak nevadí. Osobne mi najviac vadí prešívanie na bedrovom páse, zvlášť ak lezieš v lete hore bez. Toto vadilo napr. pri Mammut OphirSlide - novší model, kde pozdĺž celej hrany je našité páskovanie. Neviem, či to bol problém len daného kusu, ale vyčnievajúca zatavená hrana opáskovania + prešívanie, to nepríjemne škrabalo. Pritom u staršieho modelu s tým nebol vôbec žiaden problém. U modelov, kde prešívanie je bez opáskovania a vyvedené mimo styčnú plochu s telom, je to výborné a bezproblémové. Myslím, že aj tvoj Momentum to tak má.

Príklady toho okraja:

Mammut Ophir Slide:

Petzl Adjama (model 2021

 

Katany - áno máš pravdu, oni sú prehnuté. Tak už budeš vedieť do budúcna, že aký typ načo. Tak či tak skončíš pri dvoch modeloch🙂. Mne sa u Katan páči to, že ani po čase nemäkne a nedeformuje sa prehnutie, čo mi dosť vadilo pri Pearl laces ešte od Rock Pillars.

Joo o prodejnosti mluvil i prodavač, že je to hodně oblíbený sedák i obecně a chápu proč :) Toto by měla být ještě nějaká novější, upgradovaná verze, ale tím upgradem asi BD nemělo na mysli něco zásadního, já rozdíl mezi starším a novějším nepoznal :) 
S těmi švy je to přesně, jak píšeš, shoduje se to s mými pocity, když jsem zkoušel všechno možné a že ono těch různě, ne zrovna šťastně prošitých apod., je vážně dost. BD to má právě super, protože všechny části, které se dotýkají těla a nohou jsou krásně čisté a volba tak byla vlastně celkem jednoznačná. Být dostupný i Petzl, tak věřím, že bych odešel právě s ním, i jako laik vidím, že je celkově lepší, ale nechtělo se mi už čekat, BD byl za fajn cenu, ještě klapla i sleva, takže nebylo o čem přemýšlet a nelituju, jsem max spokojený. Petzl si můžu koupit třeba někdy v budoucnu, až budu chtít udělat obměnu.

Katany - ono je to i o zvyku, po xx držkopádech, kdy mi ujela noha/y tu styčnou plochu volím jednak pečlivěji a už jsem si i zvykl, že když je velká plocha, tak na ní stejně nestojím celou nohou a jde to. Ovšem neříkám, že by se třeba nějaké druhé lezky s jiným zaměřením nehodili, ale na to je hodně brzy, na to, jaký jsem amatér si doufám teď vystačím takto :) Na odolnost jsem zvědavý, když vidím, jak vypadají po 2 měsících, tak jsem trošku "zděšený", ale chápu, že lezky sotva vydrží jako nové, když je neustále o něco drbu, takže hlavně když budou držet pohromadě :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, Bells napsal:

Joo o prodejnosti mluvil i prodavač, že je to hodně oblíbený sedák i obecně a chápu proč :) Toto by měla být ještě nějaká novější, upgradovaná verze, ale tím upgradem asi BD nemělo na mysli něco zásadního, já rozdíl mezi starším a novějším nepoznal :) 
S těmi švy je to přesně, jak píšeš, shoduje se to s mými pocity, když jsem zkoušel všechno možné a že ono těch různě, ne zrovna šťastně prošitých apod., je vážně dost. BD to má právě super, protože všechny části, které se dotýkají těla a nohou jsou krásně čisté a volba tak byla vlastně celkem jednoznačná. Být dostupný i Petzl, tak věřím, že bych odešel právě s ním, i jako laik vidím, že je celkově lepší, ale nechtělo se mi už čekat, BD byl za fajn cenu, ještě klapla i sleva, takže nebylo o čem přemýšlet a nelituju, jsem max spokojený. Petzl si můžu koupit třeba někdy v budoucnu, až budu chtít udělat obměnu.

Katany - ono je to i o zvyku, po xx držkopádech, kdy mi ujela noha/y tu styčnou plochu volím jednak pečlivěji a už jsem si i zvykl, že když je velká plocha, tak na ní stejně nestojím celou nohou a jde to. Ovšem neříkám, že by se třeba nějaké druhé lezky s jiným zaměřením nehodili, ale na to je hodně brzy, na to, jaký jsem amatér si doufám teď vystačím takto :) Na odolnost jsem zvědavý, když vidím, jak vypadají po 2 měsících, tak jsem trošku "zděšený", ale chápu, že lezky sotva vydrží jako nové, když je neustále o něco drbu, takže hlavně když budou držet pohromadě :)

V prosinci jsem se rozhodl po 10 letech (čistě z preventivních důvodů) vyhodit svůj sedák Petzl Sama a koupit nový Petzl Adjama. Protože nikde v Liberci nebyl skladem, tak jsem koupil v rychlosti BD Momentum. Tento sedák je sice lehoučký, dobře vypracovaný (údajně rychle schne ať už od potu nebo od sněhu), taky se mi líbí centrální oko, které je užší, ale zase je pořádně tlusté, takže se mi do něj pohodlně zakládala karabina jistítka, ale...ale začalo mi vadit, že nohavičky a bederák jsou tak moc odlehčené a tenké, že jsou mi nepohodlné, prostě mě tlačí. A to v něm na stěně v sedím jen pár vteřin při tom, kdy mě parťák spouští dolů. Neumím si představit, že bych v něm seděl na skále třeba čtvrt nebo půl hodiny u štandu. Takže jsem to rozsekl tím, že jsem objednal Petzl Adjama 2021. Dnes přišel a je to paráda. Stejně měkkoučkej jako Sama (jen má navíc štelovatelné nohavičky). Konečně na něm udělali pořádně velký materiálový oka a taky už oka "nevisí" dolů, ale hezky trčí do strany (což má BD udělaný parádně). Zítra ho prubnu na stěně. V podstatě jsem zbytečně a na chvíli zběhnul od Petzla, ale vím, že pro mě je Petzl to nejlepší. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 hodinami, Bells napsal:

Katany - ono je to i o zvyku, po xx držkopádech, kdy mi ujela noha/y tu styčnou plochu volím jednak pečlivěji a už jsem si i zvykl, že když je velká plocha, tak na ní stejně nestojím celou nohou a jde to. Ovšem neříkám, že by se třeba nějaké druhé lezky s jiným zaměřením nehodili, ale na to je hodně brzy, na to, jaký jsem amatér si doufám teď vystačím takto :) Na odolnost jsem zvědavý, když vidím, jak vypadají po 2 měsících, tak jsem trošku "zděšený", ale chápu, že lezky sotva vydrží jako nové, když je neustále o něco drbu, takže hlavně když budou držet pohromadě :)

V pohode, tiež som amatér, takže si vystačím s jedným modelom, ale už keď človek lezie dlhšie, zistí aká kombi modelov je fajn. Čo tak poznám kolegov, tak klasika - jeden pár s tvrdšou a druhý s mäkkšou podrážkou. To opotrebovanie nerieš. Pritom Katany majú tvrdšiu alternatívu gumy na podrážke. Mäkkšia sice ešte lepšie drží, ale ide dole rýchlejšie. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, michalval napsal:

... že jsem objednal Petzl Adjama 2021. Dnes přišel a je to paráda. Stejně měkkoučkej jako Sama (jen má navíc štelovatelné nohavičky). Konečně na něm udělali pořádně velký materiálový oka a taky už oka "nevisí" dolů, ale hezky trčí do strany (což má BD udělaný parádně). Zítra ho prubnu na stěně. V podstatě jsem zbytečně a na chvíli zběhnul od Petzla, ale vím, že pro mě je Petzl to nejlepší. 

Veľmi dobrá voľba. Napriek tendenciám robiť čo najľahšie a zbaliteľné  sedáky, tak tento sa tomu trochu vymiká a to je len dobre. Adjama ma výborne riešené oká na materiál, sice nie sú plastové, ale hlavne nie sú malé. Napr. spomínaný nový model Mammut Ophir oproti staršiemu modelu, má oká dosť menšie a dokonca ani tak neodstávajú, takže nacvak/odcvakávanie expresiek nešlo super pohotovo, čož je vec zvyku, ale aj tak s Petzlom sa to nedá porovnať. 

Polstrovanie u Adjamy je výborné, čo sa ocení, ak si na dlhšie odsadneš do štandu, predsa len, nie každý ide na rýchlovku :-)). Nohavičky medzi nohami sú sice hrubšie, zvlášť to napojenie na nastavovací popruh, tam už je fajná hmota, ale pri lezení to neobmedzuje. Možno pri chôdzi, ako som sa dočítal, ale neviem ako ty, nič také hrozné nepociťujem. Nastavovacie popruhy na nohavičkách normálka širšie, Mammut v nových modeloch šiel dosť do úzkych (viď Fast Adjust modely).

 

Upraveno uživatelem StanoBare
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 38 minutami, StanoBare napsal:

V pohode, tiež som amatér, takže si vystačím s jedným modelom, ale už keď človek lezie dlhšie, zistí aká kombi modelov je fajn. Čo tak poznám kolegov, tak klasika - jeden pár s tvrdšou a druhý s mäkkšou podrážkou...

Tu ešte upresním, že do kombi berú aj viac s agresívnejšou špičkou a druhý menej agresívnou, Hrubšia guma, tenšia guma...

Upraveno uživatelem StanoBare
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 8 hodinami, StanoBare napsal:

Nohavičky medzi nohami sú sice hrubšie, zvlášť to napojenie na nastavovací popruh, tam už je fajná hmota, ale pri lezení to neobmedzuje. Možno pri chôdzi, ako som sa dočítal, ale neviem ako ty, nič také hrozné nepociťujem. Nastavovacie popruhy na nohavičkách normálka širšie, Mammut v nových modeloch šiel dosť do úzkych (viď Fast Adjust modely).

 

Ještě jsem v něm nelezl, odpoledne vyzkouším. Ale máš pravdu, že pásek u nohaviček je jinak ušitý a toho materiálu je "na gulách" trochu víc, ale to mi nevadí. tak nějak ve mě vzbuzuje široký pásek víc důvěry než úzký 🙂  Například bederní pás u BD Momentum je u přezky hodně úzký, ale zase přezka hezky tlustá, bytelná.

EDIT: mimochodem díval jsem se jaký je skutečný rozdíl ve váze sedáků: Petzl Adama 515 g vs. BD Momentum 302 g (ve velikosti L). Pro někoho je to možná hodně, pro mě zanedbatelné - pohodlí při sezení je důležitější, big wally s 10 friendama a 20 preskama, nelezu 😄 

Upraveno uživatelem michalval
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@michalval Já jsem s BD teda spokojený i co se týče pohodlnosti, na stěně zatím žádný problém, takže uvidím, až v něm budu třeba déle na skále a když to bude blbé, tak jsem měl úplně stejně jako ty zálusk na nový Petzl, takže vím do čeho jít, tak nějak mi to i potvrzují tvá slova :) 

Hmotnosti sedáků jsem ani nijak nestudoval, jen vím, že je ten BD vážně lehounký a dle čísel skutečně je, jak vidím a ten rozdíl je teda pořádný, to se BD musí uznat :) Nevím sice, jak hodně to může být znát v reálu, ale asi by i mohlo vzhledem k tomu rozdílu.

@StanoBare Ano, takové nějaké kombo lezek by mi taky dávalo smysl, tak nějak bych je nejspíš i využil v případě stěny vs boulder. Na stěnu tvrdší agresivnější a na boulder měkčí, minimálně na ten Smíchovský ano, tam jsou cesty na boulderu často s různými plochami, kde by se to přesně hodilo a kde mi ty Katany ujíždí, ale při změně stylu se to dá i s Katanami, takže dobré a dokud nepolezu něco extra, tak to hrotit nebudu :) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 hodinami, Bells napsal:

@michalval Já jsem s BD teda spokojený i co se týče pohodlnosti, na stěně zatím žádný problém, takže uvidím, až v něm budu třeba déle na skále a když to bude blbé, tak jsem měl úplně stejně jako ty zálusk na nový Petzl, takže vím do čeho jít, tak nějak mi to i potvrzují tvá slova :) 

Hmotnosti sedáků jsem ani nijak nestudoval, jen vím, že je ten BD vážně lehounký a dle čísel skutečně je, jak vidím a ten rozdíl je teda pořádný, to se BD musí uznat :) Nevím sice, jak hodně to může být znát v reálu, ale asi by i mohlo vzhledem k tomu rozdílu.

 

Tak jsem vyzkoušel Petzl Adjama a tady jsou první dojmy: sedák je bohatě polstrovaný a tím pádem luxusně pohodlný. Bederní pás i nohavičky jsou hezky široké, bederák sedí docela vysoko na bocích, takže sezení v něm je bez problémů. Zakládání karabiny s grigrinou je v pohodě. Přestože mám v sedáku uvázanou odsedku Multi Chain Evo od Climbing Technology, která se uvazuje na takovou vylepšenou liščí smyčku a dělá to takový větší uzel, tak to nepřekáží při zakládání jistítka do centrálního oka, ani při navazování lana do oka v bederáku a nohavičkách. Navazovací oka bederáku a nohaviček jsou barevně odlišené od zbytku sedáku, tak je na první pohled vidět, jestli lano protahuju dobře nebo blbě. Mimochodem: jak se navazujete na lano? Já protáhnu oko nohaviček a bederáku zespodu a vážu osmičkový uzel, ale jsou lidi, kteří ještě navíc křížem protáhnou centrální oko. 

Materiálová oka jsou perfektní - velká a odstávají do stran, takže se na ně všechno hezky cvaká a vycvakává.

Pouze mě sedák trochu tlačí v tříslech / na gulách, tam je toho materiálu u nohaviček trochu více (smyčka nohaviček je docela široká, plus je tam šev a přezka), jak psal @StanoBaretak ještě snad došteluju nastavení nohaviček, jak co do obvodu, tak výšku posazu nohaviček to gumou vzadu.

Tady jsem Ti udělal trochu modelku pro představu 😄 

IMG_4499.thumb.JPG.bc5d8a49e18a8aad7f060ada1ae64ca1.JPG

IMG_4500.thumb.JPG.da099ea32ff715f26ffe119906c23f8d.JPG

IMG_4501.thumb.JPG.b480674ab76d2ac9ad7ab445dc23b1af.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na bigwally sa uprednostnia pohodlné sedáky, dokonca aj mohutnejšie, majú širší bedrový pás. Hmotnosť sa skôr rieši u športového lezenia vyšších obtiažností.

Michalval - díky za prvé dojmy. Ano, trochu to tam medzi nohami tlačí, v podstate ani neviem prečo sa im v tom mieste tak nahromadil materiál. Ale to sa usadí. V tomto smere je ešte pohodlnejší Mammut Comfort Fast Adjust, kde to napojenie nohavičkového pásu + popruhu je riešené lepšie = tenučké, vôbec to necítiť.

Môže to byť aj tým, že keď si dotiahnem bedrový popruh, tak tam nemám takú medzeru ako ty na fotke, aj nohavičky mám viac dotiahnuté = tá hrubšia časť je už viac pousunutá a tak netlačí do triesiel.

Navazovanie na lano - používame klasiku - prevlečiem lano cez horné a dolné oko + osmičkový uzol + ešte poistný uzol na tom volnom konci lana, to musí stačiť. Centrálne oko má byť volné.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za postřehy a teda vypadá super. Jestli se mě omrzí BD, nebo mi přestane vyhovovat, tak je jasno :)

S tím bederním popruhem mi hned naběhla rada prodávajícího, když jsem zkoušel sedáky a to, že když má jednu přesku, tak je ideál, aby tam nezůstala mezera bez polstrování, že je tak jednak nejpohodlnější a i střed je pak tam, kde má být bez jakéhokoliv upravování. Jak hodně na tom záleží nevím, ale pravdou je, že jsem vlastně ten svůj BD bral větší, než jsem původně myslel (jsem hubený, takže jsem si říkal ,že budu mít M, no asi nejsem až tak hubený :)). Menší jsem měl s dost velkou mezerou mezi polstrováním a celkově pak neseděl na 100%, následně mi dal větší a tam to klaplo hned.

Navazuji klasicky, provléknutí spodního + bederního oka a uzel hotovo. Stejně tak i všichni kolem, se kterými lezu.

Btw: Když vidím tu Grigrinu...plusy jsou jasné, ale nějaké mínusy z používáni se také najdou? Mě momentálně právě Grigri hrozně láká, ale nikdo kolem nemá, abych si vyzkoušel v reálu. Holky mají obě Revo a kamarád je odkojený od osmy, takže víc než kyblík nemá rád a to i s ohledem na hmotnost. Já si rozhodně nevěřím tak, abych měl jen kyblík a tak nějak chci mít i něco v záloze, kdyby něco, prostě blbá náhoda, kdo ví...takže něco automatického, poloautomat mi přijde fajn i kdyby se to nikdy samo zaseknou nestihlo, beru to prostě jako pojistku. Ovšem třeba to Revo je fakt velké, těžké, manipulace s ním mi nepřijde úplně nej. Funguje jinak sice super, ale nevím, asi to není úplně to, co bych chtěl, takže pak připadá v úvahu přesně Grigri. Nic dalšího, lepšího už ani není ne?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 minutami, Bells napsal:

Díky za postřehy a teda vypadá super. Jestli se mě omrzí BD, nebo mi přestane vyhovovat, tak je jasno :)

S tím bederním popruhem mi hned naběhla rada prodávajícího, když jsem zkoušel sedáky a to, že když má jednu přesku, tak je ideál, aby tam nezůstala mezera bez polstrování, že je tak jednak nejpohodlnější a i střed je pak tam, kde má být bez jakéhokoliv upravování. Jak hodně na tom záleží nevím, ale pravdou je, že jsem vlastně ten svůj BD bral větší, než jsem původně myslel (jsem hubený, takže jsem si říkal ,že budu mít M, no asi nejsem až tak hubený :)). Menší jsem měl s dost velkou mezerou mezi polstrováním a celkově pak neseděl na 100%, následně mi dal větší a tam to klaplo hned.

Navazuji klasicky, provléknutí spodního + bederního oka a uzel hotovo. Stejně tak i všichni kolem, se kterými lezu.

Btw: Když vidím tu Grigrinu...plusy jsou jasné, ale nějaké mínusy z používáni se také najdou? Mě momentálně právě Grigri hrozně láká, ale nikdo kolem nemá, abych si vyzkoušel v reálu. Holky mají obě Revo a kamarád je odkojený od osmy, takže víc než kyblík nemá rád a to i s ohledem na hmotnost. Já si rozhodně nevěřím tak, abych měl jen kyblík a tak nějak chci mít i něco v záloze, kdyby něco, prostě blbá náhoda, kdo ví...takže něco automatického, poloautomat mi přijde fajn i kdyby se to nikdy samo zaseknou nestihlo, beru to prostě jako pojistku. Ovšem třeba to Revo je fakt velké, těžké, manipulace s ním mi nepřijde úplně nej. Funguje jinak sice super, ale nevím, asi to není úplně to, co bych chtěl, takže pak připadá v úvahu přesně Grigri. Nic dalšího, lepšího už ani není ne?

Až shodím 2-3 kila, který jsem přes zimu nabral, bude to i u mě bez mezery na bederáku 😄 

Já používám grigri na stěně už 12 let, před tím jsem měl Grigri první generace a teď jsem ji vyměnil za dvojku. Na stěně používám jedině poloautomat. Slaňovat tam nepotřebuju, je tam spousta lidí, dětí, občas psů a batohů - nikdy nevíš, kdo Tě při jištění rozptýlí nebo kdy zakopneš. Hodně mých kamarádů používá poloautomaty typu Climbing Technology Click Up nebo Mammut Smart, které jsou z jednoho kusu a pro spouštění se natáčí rukou (nemá to vačku jako Petzl). Na druhou stranu takové ty přetechnizované věci jako je Grigri+ s hromadou čudlíků už mi příjdou zbytečně složité.

Na skálu pak používám Black Diamond ATC Guide, čili kyblík s okem pro dobírání z hora a pro odjištění druholezce. Na rozdíl od Petzl Reverso se mi líbí, že oko do štandu je o 90°otočené.

 

Mimochodem @StanoBare podle nejnovější metodiky je prý pojišťovací uzel zbytečný až nevhodný, ale já na to kašlu - vážu ho odjakživa a vázat budu 🙂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Důležité je hlavně umět to jistitko používat. A to nejen ty, ale i ten, komu ho dáš, aby tě jistil. A u grigri myslím víc než kde jinde platí vyzkoušet ho praxi, abys reálně viděl, jak pracuje. Na netu koluje milion videi, kde někdo jištěný grigri proletěl celou stěnu. Důvod je jednoduchý - velká část z nás ve chvíli, kdy lezec padá, má potřebu udělat nějaký úkon. Hodně často (minimalne u prvnich verzí) se tedy stávalo, že člověk tím, že se snažil aktivně pád zachytit, poslal lezce k zemi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@michalval Díky za reference. Přesně jak píšeš, na stěně je tolik nepředvídatelných "událostí", že bych i proto chtěl nějaký automat, který dotyčnému, kterého jistím zachrání zadek, když to z jakéhokoliv důvodu nebudu já. Nyný používám Revo, co mají právě holky a té automatické funkce nebylo třeba, ale člověk nikdy neví. Každopádně Revo je právě fakt veliké a takové divné mi přijde, oni na to sice nedají dopustit, ale já nevím, takže přesně hledám alternativu a Grigri se mi líbí, proti Revu bude i asi tak poloviční, takže váha si myslím v pohodě pak.
Když koukám na nevýhody, které píšeš, tak vlastně žádné nejsou, hmotnost bude nižší, než u Reva, cena je jasná a vzhledem k použití na stěně ani slaňování neřeším, tak vlastně super.

@Maro Jo tak přesně o tom mi vyprávěl i kamarád z lezení, jak byl lézt s nějakou svojí kamarádkou, ta ho jistila Grigrinou a krásně ho takhle pustila taky, proletěl se půlkou stěny, než si to uvědomila, když na ní řval během letu...no naštěstí to dopadlo dobře, akorát teda slečna se pak po zaseknutí pěkně proletěla vzhůru :) Jo a taky už nechtěla jistit...
No každopádně Grigri má mít i nějakou upgradovanou verzi od těchto incidentů, podle mě to je právě ta Grigri+, kterou zmiňoval michalval, jakožto přetechnizovanou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 minutami, Bells napsal:

@michalval Díky za reference. Přesně jak píšeš, na stěně je tolik nepředvídatelných "událostí", že bych i proto chtěl nějaký automat, který dotyčnému, kterého jistím zachrání zadek, když to z jakéhokoliv důvodu nebudu já. Nyný používám Revo, co mají právě holky a té automatické funkce nebylo třeba, ale člověk nikdy neví. Každopádně Revo je právě fakt veliké a takové divné mi přijde, oni na to sice nedají dopustit, ale já nevím, takže přesně hledám alternativu a Grigri se mi líbí, proti Revu bude i asi tak poloviční, takže váha si myslím v pohodě pak.
Když koukám na nevýhody, které píšeš, tak vlastně žádné nejsou, hmotnost bude nižší, než u Reva, cena je jasná a vzhledem k použití na stěně ani slaňování neřeším, tak vlastně super.

@Maro Jo tak přesně o tom mi vyprávěl i kamarád z lezení, jak byl lézt s nějakou svojí kamarádkou, ta ho jistila Grigrinou a krásně ho takhle pustila taky, proletěl se půlkou stěny, než si to uvědomila, když na ní řval během letu...no naštěstí to dopadlo dobře, akorát teda slečna se pak po zaseknutí pěkně proletěla vzhůru :) Jo a taky už nechtěla jistit...
No každopádně Grigri má mít i nějakou upgradovanou verzi od těchto incidentů, podle mě to je právě ta Grigri+, kterou zmiňoval michalval, jakožto přetechnizovanou.

Ano Grigri+ má mít antipanic funkci, takže když křečovitě ve zmatku stlačíš páčku na plno, zasekne se to. Ale v ruce jsem ji neměl. Ty další čudlíky a přepínaní režimu toprope a ještě něco, mě absolutně odrzaují. Ještě jedna nevýhoda mě napadá, právě podle té historky se slečnou, co píšeš: nemá to regulaci prokluzu lana (jako se dá třeba regulovat jištění kyblíkem nebo osmou). Prostě se to sekne rychle a musíš vyskočit nebo tě těžší lezec "vyskočí" za tebe.  Jenže...na umělých stěnách ,kde jsou odlezy maximálně 1,5 metru, nehrozí dlouhé pády, pokud lezec cvaká každou presku po cestě.

@Maro To že musíš umět ovládat to, co používáš, je taková základní věc a asi neplatí jen u lezení. Jeden kamarád, výborný lezec, 40 let leze na písku,  jistí celý život osmou, mě spouštěl na stěně právě Click Upem, protože to dostal darem od syna. První lezení, neměl to v ruce, prolítl jsem se 2 metry na záda, maglajzák vysypanej, mágo všude okolo mě na koberci, a grigrina, co jsem měl nacvaklou na sedáku, zaražená až v prd... v kostrči 😄 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasné, že umět s tím musíš dycky, ale šlo mi spíše o princip, kdy zatímco na kybliku když bude s křečovitě držet lano  tak zustaneš viset, u grigri poletíš... Ale asi už je to vyřešené. Každopádně to  že tam je obrácený princip, než jak bys čekal, je pro mě rizikové, protože se znám a hlavně znám svého jističe, kterému i kdybych to 100x vysvětlil tak me pošle k zemi 😀

Jinak kdysi dávno mi na kurzu ledovcovych technik ukazoval instruktor variantu, kdy kyblik "automatizuješ" tím, že na lano chytis ještě prusik, takže když by se ti lano vysmeklo, chytí ho ten prusik. Ale to je spíš nouzovka oproti automatice. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Maro napsal:

Jasné, že umět s tím musíš dycky, ale šlo mi spíše o princip, kdy zatímco na kybliku když bude s křečovitě držet lano  tak zustaneš viset, u grigri poletíš... Ale asi už je to vyřešené. Každopádně to  že tam je obrácený princip, než jak bys čekal, je pro mě rizikové, protože se znám a hlavně znám svého jističe, kterému i kdybych to 100x vysvětlil tak me pošle k zemi 😀

Jinak kdysi dávno mi na kurzu ledovcovych technik ukazoval instruktor variantu, kdy kyblik "automatizuješ" tím, že na lano chytis ještě prusik, takže když by se ti lano vysmeklo, chytí ho ten prusik. Ale to je spíš nouzovka oproti automatice. 

Chápu, jak to myslíš: taková ta podvědomá reakce jističe v případě, kdy bude lezce spouštět moc rychle, tak místo toho, aby dal páčku nahoru nebo ji úplně pustil, tak provede "podvědomé" ještě větší stisknutí páčky a pošle lezce k zemi. No každopádně platí, jak jsme tady psali všichni: ať už máš cokoliv, musíš s tím umět zacházet. Raději s osmou, se kterou jistíš léta než moderní samoblok, se kterým to neumíš.

A k těm pádům s Grigrinou: problém vidím v tom, že na stěně dnes leze kdekdo s minimálními zkušenostmi nebo úplně bez nich. To že Ti někdo vysvětlí, jak to funguje, ještě neznamená, že s tím umíš a už vůbec to neznamená, že se s tím zachováš správně v nějaké kritické situaci. Na to funguje jen a jen tréning a čas s tím strávený. To holt při skalním lezení nehrozilo: na skálu si sám bez zkušeností těžko vylezeš, takže tam jdeš jako začátečník s nějakým starým pardálem, který Tě to naučí. 

Viděl jsem spálené ruce od lana, kdy to jistič nezvládl s kyblíkem nebo osmou (která je mimochodem primárně určená na slaňování, ne na jištění, tření v osmě je menší než v kyblíku) a snažil se chytit lano, ale v ruce to samozřejmě neudržíš. Jak jsem psal výhodu samobloku resp. poloautomatu vidím v tom, že když budu na přeplněné lezecké stěně, kde je rámus a shon, couvat od stěny, zakopnu o bágl nebo děcko za mnou a zrovna spadne lezec a já nebudu držet lano, tak lezec neprojede až na zem.

Těch věcí, co vídám na stěně v Liberci nebo Jablonci mám na knížku: špatně založené lano do jistítka, špatné cvakání presek, noha zavlíklá za lanem při lezení, průvěs lana takový, že by lezec dal stoprocentně podlahu, lezení na statickém nebo poškozeném laně atd. Mám pocit, že na stěnu chodí někteří jako do posilovny s tím, že jim někdo udělá pětiminutový rychlokurz a už se cití být lezci. A to tady nechci dělat chytráka, lezu 12 let a pořád se učím a učit budu.

 

EDIT. Jo a prusík je dobrej, ale musíš ho prostě pořád svírat v ruce, takže je to takový otravný. Prusík používám při slaňování delší stěny, když už mám ruce utahaný nebo zmrzlý a nemám v nich cit.

Upraveno uživatelem michalval
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S tím vyskočením jsem se pobavil :D Myslím, že tě vyskočí za tebe... ale samozřejmě je to naprostá pravda, fyziku člověk neochčije :) Na tohle mě hrozně baví, když lezu s některou z holek, protože jak jsou lehké, tak je to taková pohodička je jistit. Oproti tomu s kamarádem, který má proti mě +10kg, je to jiná práce.

Lidí okolo si většinou moc nevšímám, takže nemohu poreferovat, jak to vypadá u nás v Praze, když už na někoho čumím, tak je to buď někdo, kdo leze pro mě naprostý nesmysl, takže čumím s otevřenou hubou a nebo to musí být hodně pěkné něžné pohlaví :) Ovšem vím, jak mě všichni co už lezou nějaké ty roky cepují ve všem možném, ať už je to jištění, nebo i lezení a rozhodně je to správně, i když mě to někdy s.re :) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...