Přejít na obsah

Výstup do b.c Mount Everestu a jiné krásné kopečky


Doporučené příspěvky

před 16 minutami, berdych napsal:

Nehledě na to, že místo po skále loziš po železe 🙂

 

Bavíme se o dětech a dětských lehkých ferratách prozatím, kam vše bude směřovat je ve hvězdách, takže bych to nijak nedramatizoval. A souhlasím i s tím, že ferraty mají své odpůrce, i když jsem se tedy v docela početné lezecké komunitě s nějakou větší nenávistí upřímně nikdy nesetkal. Ohledně bezpečnosti, většinou statistiky uvádí úrazy končetin, páteře velmi ojediněle, smrtelné úrazy minimální a ve většině případech v nezajištěných úsecích. Na druhou stranu sportovní lezení přináší těžkých úrazů páteře, hlavy, vnitřních zranění a občas nějaký ten smrťák vcelku často. Těžko soudit, děláme to co máme rádi a co nám život nachystá za překvápko je jedna velká neznámá .....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak píše @berdych taky by mě zajímalo, jak dopadne karabina ferratového sedu, když vší silou praští o kramli nebo skobu úchytu lana. Karabina je sice sama o sobě dost velká, ale taky dost technicky složitá a se všemi těmi dlaňovými pojistkami bych moc neveřil, že nějaký dlouhý pád přežije v celku. Když si vezmu, jako člověk opečovává lezecký materiál, a bojí se, aby někde necinknul s preskou, karabinou nebo jistítkem...

Dynamika pádu je u lezení dána taky pružností lana, které je kolem 33%. U šité smyčky nebo ferratového setu žádný pružný materiál není a tak se musí energie pádu spotřebovat rozpáráním párací brzdy. Navíc pokud lano absolvuje "ošklivý" pád, který se definuje jako UIAA pád, což je pád s pádovým faktorem 1,74 je potřeba ho "zapsat" a každé lano může absolvovat nějakých 6 až 8 UIAA pádů a pak je dobré ho vyřadit. Asi je zbytečné sem psát teorii počítání pádového faktoru. Každopádně takový pád stojí za to a pozná to člověk i na vlastní páteři. A pády s vyšším pádovým faktorem už znamenají tutově buď zlomená záda a nebo přeškubnutí šité smyčky. 

Vždycky když se sunu z vrcholku skály ke slaňáku (slaňovacímu kruhu), který často bývá pod okrajem skály zvlášť na písku, aby člověk při dobírání druholezce nebo při slaňování nedrbal skálu, tak si říkám, jak si člověk připadá bezpečně, že je cvaknutej odsedkou ke kruhu a přitom čistě matematicky to není nikterak komfortní situace: když budu na délku smyčky nad kruhem (dejme tomu 80 cm) a spadnu až pod kruh tedy 80 cm pod kruh, tak se proletím po dráze 160 cm, a to znamená, že jsem právě docílil pádového faktoru 2 a švy té šité smyčky to velmi pravděpodobně nevydrží. Jasně, že v reálu se člověk třeba nějak sveze po skále, ale nikdy nedocílí volného pádu po celou dobu.

Petzl vyrábí už i odsedky z dynamického materiálu, jako jsou lana, akorát, že je to takové moc neohebné a při lezení to trochu překáží, takže dávám přednost šité smyčce respektive Daisy Chain, což je několik šitých smyček, které jsou spojeny do takového řetězu a dá se tedy odsedka zkrátit dle potřeby.

Upraveno uživatelem michalval
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Stále se jedná o nebezpečnou zálibu, kterou si hodně lidí neuvědomuje a samozřejmě průšvihy se stávají. Úrazy v horách mě zajímaji dlouhá léta, ale nikdy jsem neslyšel že by někdo slétl z ferraty, praskli mu obě karabiny a on tak pokračoval pěkně dál k poslednímu polibku země. Ale věřím tomu, že stát se to může, třeba na Dachsteinu jsme na kolmé stěně dělali i 15m délky mezi kramlemi a tam ujet už by mohlo znamenat cokoliv, a i kdyby výstroj vydržela, následky by byli fatální. Proto si každý musí vybrat svým fyzickým i psychickým schopnostem rovnocenného soupeře. A jelikož své limity navyšujeme, v úsecích kde si nejsem jistý se pěkně odjistit, což se samozřejmě dělá i na ferratě. Na svém prvním a jediném ferratovém kurzu jsem byl v Rakousku asi před patnácti lety, takže s toho už vím prd a jen lezeme, ale teď  na připravovaný kurz s klukem s námi jde také dobrý borec, který už má dost za sebou, tak se například na problém prasknutí karabin zeptám. 

Upraveno uživatelem African
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Koukám do ulic že Nepálci rozvolnili, hmmm, dle mých kámošů v Kathmandů dost brzy, no ale uvidíme, čísla zatím klesají. Letenky nám stále platí na druhou sezónu a jak se říká - naděje umírá poslední, ale, ale, ale...... 😬

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 30. 6. 2021 v 14:28, berdych napsal:

Upřímně řečeno, představa, že letíš jištěný na ocelovém lanu a že se zastavíš po deseti metrech o kramli a ten feratový set to "odpruží" a karabina nepraskne, se mi přetáčejí panenky.

Berdychu, ty chlape jeden, poděl se s námi fotkami z nějakých tvých výstupů. Máš toho asi hodně za sebou co píšeš, tak myslím že nějaké pěkné fotky z cest tady dost lidí potěší, hlavně tvůj prvovýstup by mohl být zajímavý, dík :cheers:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 17 minutami, African napsal:

Pěkné 👍 Na které šestce máte ten prvovýstup? Nějaký krátký popis by byl fajn....

Pik Jednoty 6690m pokud si pamatuji, SV pilíř - Pamír na hranici Tadžikistánu a Kyrgystánu kousek od Lenina. Dlouhý pochod pod horu údolím, snad 50 km (dva dny) a samotný výstup asi 16h. Bivakovali jsme (tábor) někde nad 5000m (-25st). Je to z roku 1990, tam se dalo dělat plno prvovýstupů, nebyly ani mapy. Bylo to velké dobrodružství, o nějaký významný horolezecký čin ani tak nešlo, ale nejsilnější životní zážitek určitě. Fotky mám jen z cesty (dělal jsem si sám), potom jsem fotil na diáky, a ty mi prostě v Hradci ztratili 🙂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aj dnes mám tie výhľady dosť v poriadku. Len  sa nejako zatiahlo, čakanie na polnočný západ Slnka bude asi dosť zbytočné...

20210710_192229.thumb.jpg.c9530b66e8180a4a27ac755a497385da.jpg

20210710_192909.thumb.jpg.8f93ad9e1a5aac5e89a812d98b59b221.jpg

20210710_173854.thumb.jpg.7b612180e80e5ce90916a753bf223176.jpg

Podarilo sa mi na dve noci zbaliť pod 10 kg komplet so všetkým, vrátane paličiek, jedla, 2 l vody, 0,7 l čaju v termoske, čítačky a iných nepostrádateľností :D

20210710_192949.thumb.jpg.502e20d2bae7f1b914d7e4b5db371396.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mal som príležitosť skoro 10 dní nosiť goráčovku s tou „novou“ Shakedry technológiou a musím uznať, že paráda. Dvojvrstvová membrána typu upside-down, kde je teflonová vrstva nalaminovaná zvrchu namiesto zospodu. A konkrétne táto (Mountain Equipment Impellor) je dokonca v GTX Pro špecifikácii, to som teda pozeral...

20210713_115206.thumb.jpg.e5feb1f30a8769379c3dbec5889b15a8.jpg

Naschvál som dosť naháňal dážď a to vytrasenie vody v podstate do sucha skutočne funguje, aj po brutálnom zlieváku. Impellor má skvelý strih, kde celý rukáv od krku až po manžetu bol bezošvý, z jediného kusu látky. Šev je iba zospodu rukávu spod pazuchy k mažete, zhora nič.

MEQ.thumb.jpg.4be86adb678cf4386aa4e9f68983b8d9.jpg

Nie je síce tak priedušná ani tak ľahká ako moja Minimus 777 s PU membránou, ale skoro. Plus vyzerá odolnejšie, nešuští toľko a má nastaviteľnú kapucňu, aj keď úplne bez šiltu. Skvelá minimalistická no funkčná bunda, nestratí sa ani ako záložná. Minulý rok som ju niekde videl za 180 €, to je celkom slušná cena za bundu s takýmito vlastnosťami a váhou 185 g (S). Oproti starej GTX Active, ktorá už pár rokov len visí v skrini, je to v priedušnosti veľký pokrok, s polovičnou hmotnosťou.

Ja len tak, keby niekto hľadal tip na hifi bundu, tak ten GTX Shakedry je zaujímavý a funkčný matroš. A hlavne už nie je vhodný len pre bežecké bundy, ale aj turistické, a znesie aj naložený batoh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Edelrid je doma, vyzkoušel jsem ho a je to výborná jistící pomůcka, člověk se s prckem hnedle cítí lépe. Kluk pěkně zapojoval nohy, ruce až jsme byli z něho sami překvapeni a po modré, červené ho tak vzali i na těžší fialovou cestu, kterou dal s bravůrností. Dohromady nastoupal 450m a myslím že jsme si to oba parádně užili, borec 👍 Vřele mohu doporučit kurz přes https://www.vodni-brana.cz/ 

Trochu jsme pokecali i ohledně výše uvedených dotazů na prasklé karabiny. Problémy s výstrojí se stávali hlavně na začátku ferratové éry, když se používali klasické lezecké karabiny, jistilo se kousky lan. Dnešní ferratové vybavení je už úplně někde jinde a prasklé karabiny a jiné problémy s výstrojí defakto nehrozí. Celotělové úvazky a absorbéry nárazu výrazně omezili i vážné úrazy páteře, které jsou v řádu jednotek po celém světě. Všichni jsme se tam shodli, že prostě při klasickém lezení se stávají daleko větší průšvihy a vážnější úrazy než při lezení ferratovém. Píšu o úrazech a nebezpečí, samozřejmě i já osobně shledávám větší krásu a poctivost v klasickém lezení 👍

 

DSC_1327.JPG

DSC01744.JPG

DSC01705.JPG

DSC01741.JPG

DSC01723.JPG

DSC01695.JPG

DSC01732_1.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...