Jump to content

Švýcarské hodinky v československé armádě


Recommended Posts

Zdravím,

 

tak tedy taktéž přispěji. Po dědovi - pilotovi - zůstaly Lemanie. Zřejmě je fasoval někdy v první půlce padesátých let, kdy nastoupil do služby. Identifikační údaje jsou následující - číslo MVS 3962, číslo strojku 490963. Aktuální stav je nálezový. Mechanicky jim vůbec nic není, po natažení krásně běží. Je zjevné, že dýnko bývalo párkrát ne úplně odborně otevřeno. Zároveň vteřinovka je červená, což jsem ze zdejší diskuse pochopil, není úplně obvyklé, případnou dědovu úpravu nemohu vyloučit. 

Ovšem jejich stav mě přivádí k zásadní otázce: koho byste doporučili, kde bych je mohl dát zrenovovat? Rád bych jim vdechl druhý život. Preferuji Prahu, případně okolí. 

 

Mnohokráte děkuji za případná doporučení!

 

post-65873-0-09046000-1571324861_thumb.jpg

post-65873-0-68093000-1571324883_thumb.jpg

post-65873-0-80901300-1571324847_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 393
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Krásný dobrý den,
píši tuto zprávu, abych se Vás zeptal na následující.
Na tomto fóru jsem našel velice užitečné info ohledně prvorepublikových hodinek, které se užívaly u pluků útočné vozby. Chtěl bych se Vás zeptat, co si myslíte o těchto hodinkách, mohli by pocházet z oné doby (cca roky 1937-1938) a jedná se o originál?
http://www.antik-hod...-hodinky-eterna
Předem děkuji za odpověď.

Link to post
Share on other sites

Já ti nevím, mě to dost smrdí....

 

Výstřižek.JPGVýstřižekl.JPG

 

Gravírování na mě působí novým dojmem, celkem září a je moc ostré.

Chtělo by to fotku ve větším rozlišení, aby bylo vidět, jestli se gravírovalo přes ty rýhy a oleštěné části dýnka.

 

Navíc chybí čárka nad A, což jsem nikdy neviděl, takže to vypadá, že nějaký podnikavec zvýšil hodnotu hodinek ....

Link to post
Share on other sites

Klidně to může být z té doby. Jediné, co vím naprosto jistě je to, že se to dělalo na starém ručním gravírovacím stroji s předlohou. Člověk který to dělal, byl buďto nalitý a nebo začátečník:) Je to krásně vidět na hloubce písmen. Na začátku má gravírovací frézu hluboko a tak v průběhu operace ubíral hloubku v ose Z. Čarka nad "a" chybí jen proto, že osoba neprojela jehlou celou předlohu(vysvětloval jsem to o pár stránek zpět). Tato práce ve mě evokuje nezaškoleného mladého kluka, který měl najednou gravírovat nějaká dynka. Na armádu mi to celkem i sedí. Kde je pravda už asi nikdo nezjistí, ale já bych si vsadil na to, že to autentické je.    

Link to post
Share on other sites

Já bych nevsadil ani vorla, tento model jsem s takovým značením jinde neviděl  a na jednokusové série v armádě nevěřím...

Jen vyjadřuji svůj názor.

Link to post
Share on other sites

Co znamená nápis HS 68? Hlavní správa??? kde Franta vzal ty hodinky? Má zapotřebí tam něco gravírovat? Jen podotknu, že podobných hodinek má kýble a kde to vešechno vzal? 

Link to post
Share on other sites

Děkuji Vám všem co jste mi odpověděli. Nedá mi to však a musím se Vás zeptat ještě na jednu věc. Byl byste někdo z Vás natolik ochotný a mohl mi najít na internetu/sehnat originální vojenské prvorepublikové hodinky Eterna (pokud možno z roku 1938) ve velmi dobrém stavu za cenu max. 20 tis.Kč?

Předem Vám moc děkuji za odpověď.

Link to post
Share on other sites

Co znamená nápis HS 68? Hlavní správa??? kde Franta vzal ty hodinky? Má zapotřebí tam něco gravírovat? Jen podotknu, že podobných hodinek má kýble a kde to vešechno vzal? 

 

Já přeci netvrdím, že to gravíroval Franta, když vidíš Poláky co dokážou s Primkama, tak gravírování dýnka je velká prkotina.

Čech by čárku nevynechal...

Také ručky jsou pochybné. Velmi čisté chromované na dost omšelém cifru a vteřinovka v mosazi ?

 

Za mě bastl - opět jen můj názor

 

A na ostatní věci se zeptej Franty :-)

Link to post
Share on other sites

Tak každý na to může mít jiný názor, to je samozřejmě správné. Koukám na ten nápis z pohledu technologie výroby a ta je stejná jako u všech označených leteckých hodinek z té doby. Pokud by se to dělalo na jiném stroji než na tom co jsem ukazoval, vypadalo by to úplně jinak. Nebyl by tam vidět tah ruky, ale krokový motor. Jak dotyčný renovátor přišel na to, že doprostřed má udělat nápis HS68? to byl nápad z hůry? Argument typu: nikdy jsem takový nápis neviděl, čárku nad á by našinec nevynechal neberu jako argument. Jak je možné, že u Longines chybí nožka pro R a jak je možné, že jsou dvoje stejná čísla? Vysvětlení je jednodušší než se zdá.    

Link to post
Share on other sites

Děkuji Vám všem co jste mi odpověděli. Nedá mi to však a musím se Vás zeptat ještě na jednu věc. Byl byste někdo z Vás natolik ochotný a mohl mi najít na internetu/sehnat originální vojenské prvorepublikové hodinky Eterna (pokud možno z roku 1938) ve velmi dobrém stavu za cenu max. 20 tis.Kč?

Předem Vám moc děkuji za odpověď.

 

Idealne si dej poptavku sem do prislusneho vlakna a cekej.

 

Lemanie se za ty prachy jeste sehnat daly. Eterny asi budou uz vetsi orisek. Ale treba budes mit stesti.

Link to post
Share on other sites

Tak každý na to může mít jiný názor, to je samozřejmě správné. Koukám na ten nápis z pohledu technologie výroby a ta je stejná jako u všech označených leteckých hodinek z té doby. Pokud by se to dělalo na jiném stroji než na tom co jsem ukazoval, vypadalo by to úplně jinak. Nebyl by tam vidět tah ruky, ale krokový motor. Jak dotyčný renovátor přišel na to, že doprostřed má udělat nápis HS68? to byl nápad z hůry? Argument typu: nikdy jsem takový nápis neviděl, čárku nad á by našinec nevynechal neberu jako argument. Jak je možné, že u Longines chybí nožka pro R a jak je možné, že jsou dvoje stejná čísla? Vysvětlení je jednodušší než se zdá.    

 

 

Sice nevím proč jsou podle tebe mé argumenty špatné a tvé dobré, zejména, když jsi žádné narozdíl ode mne nepředložil.

A že se odvolávám na to co jsem viděl a neviděl, vždyť to je právě argument, o tom jediném mohu relevantně mluvit, pokud mi můj argumnet vyvrátíš, rád si rozšířím obzory...

 

Ukaž další takové hodinky /stejný model/ se stejným označením, nebo alespoň označením HS ,což nemusí mít nic společného s naší, ani jinou armádou a může znamenat naprosto cokoli.

Proč by jedno označení razili lisem a další ryli ručním strojem? Na ostatních hodinkách MVS je vidět, jak se to dělalo.

Mě si rozhodně nepřesvědčil o ničem, nevidím jediný relevantní argument, který by ukazoval, že jsou to vojenské hodinky z majetku vojenské správy.

Technologii rytí nikdo nezpochybňuje, ale ta přeci není zárukou originality, takhle se dělaly i cedulky na dveře a podobných mašin bude určitě dost..

 

 

sppáva.jpg detail.JPG

 

a mluvíš li o tomhle, tak si to pořádně prohlédni, takhle rozházené rytí /zejména u čísel/ jsem na žádných hodinkách neviděl, takže k tomu mám nedůvěru a zase ti rád zopakuji, tohle by čech neudělal i když to podle tebe není argument :lol2:

 

A vysvětlení je opravdu jednoduché, říká se tomu šmelina...

Link to post
Share on other sites

Nápis s chybou u "R" je za mě ok. Určitě to bylo vyrobené stejným postupem a stejnou technologii jako všechny nápisy na Longines MVS. Kdyby to chtěl někdo padělal, určitě by chtěl upozornit tím, že tam udělá chybu? Nebyla projeta předloha, je to běžná chyba(taky jsem jich dost udělal, když jsem na tom stroji dělal). Od počítače nelze vyloučit, že to udělal někdo v garáži na starém stroji(lze to vyloužit v laboratoři pod mikroskopem analýzou).

Link to post
Share on other sites

a mluvíš li o tomhle, tak si to pořádně prohlédni, takhle rozházené rytí /zejména u čísel/ jsem na žádných hodinkách neviděl, takže k tomu mám nedůvěru a zase ti rád zopakuji, tohle by čech neudělal i když to podle tebe není argument :lol2:

Přesně takto to vypadá, když člověk chvátá a jehlu v předloze nevede přesně a pomalu. Prostě to ten člověk načmáral protože chvátal a možná proto zapomněl i na to "R". Když člověk chvátá a nebo to nemá v ruce, občas jehla skoro vyskočí z předlohy a přetáhne. Je to vidět na "P" gravírování HS68

post-46377-0-87960100-1578487647_thumb.png

Link to post
Share on other sites

Ty o voze, já o koze.....

 

Technologii gravírování nezpochybňuji, ale to přece není žádné potvrzení originality.

Co se týká chyb, tak jo, určitě můžou vzniknout, ale na žádném nezpochybnitelném originálu jsem je NIKDY neviděl, pouze na podezřelých kouscích, závěry si z toho udělá každý sám....

 

A my dva, se shodneme, že se neshodneme :lol2:

 

HOWG

Link to post
Share on other sites

3)

Největší záhadou u hodinek Eterna MVS, na kterou jsem bohužel nikde nenašel žádnou odpověď, je výskyt hodinek s kalibrem 852 s mimostřednou vteřinovkou a odlišným pouzdrem kruhového tvaru.

 

Na víku jsou označeny kruhovým nápisem Majetek vojenské správy a číslem ve formátu HS.xxx. Dosud jsem viděl fotografie dvou hodinek tohoto provedení.  První jsou HS.109, číslo strojku 2472911 (číslice 9 je odhad, není moc dobře rozlišitelná) a druhé HS.143, číslo strojku 2742801 (viz přiložená fota). To už by neměla být náhoda.

 

Podle internetových přehledů sériových čísel strojků Eterna by to znamenalo, že oba strojky byly vyrobeny okolo roku 1937. A pokud Pro mě je asi někdy v té době byly vyrobeny také vlastní hodinky, pak je možné, že byly dodány československému MNO ještě před rokem 1939.

 

Co si tom myslíte?

 

Autora a zdroj níže přiložených fotografií bohužel neznám.

 

attachicon.gifeternaganott4.jpg

 

attachicon.gifeternaganott5.jpg

 

attachicon.gifeternaganott6.jpg

 

attachicon.gifeternaganott7.jpg

 

attachicon.gifeternaganott10.jpg

Naštěstí to tu nepíšu a neuvádím jen pro tebe ale pro všechny členy. Tady se můžeš podívat na další stejné hodinky. S nápisem uprostřed HS. K těm anomáliím s chybějícím R a stejným číslem se nemá cenu už vyjadřovat, někdo to pochopí a někdo má holt svou teorii:) 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...