Přejít na obsah

Breitling Emergency 2


Mirek

Doporučené příspěvky

  • Odpovědi 76
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Já teda nevím (do hardcore akcí, kde bych využil Emergency, mám daleko), ale zdá se mi velikost "kapku mimo".

Mít na ruce pěticentimetrové hovado přece zákonitě musí zavazet, nebo je to jinak?

 

Je to jinak vole, ty tomu nerozumíš :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Breitling Professional Emergency II

 

Hodinkové diskuzní weby jsou plné zaručených zpráv kategorie typu jedna paní povídala. Podle ?zaručených zpráv? to asi opravdu bude titanové pouzdro o průměru 49 mm (stávající Breitling Professional Emergency I mají 43 mm). Největší fámy jsou pak ohledně ceny, některé zdroje ji umísťují do astronomických 10 -12 tisíc USD!

 

Asi nejzajímavější je informace, která mě zajímá nejvíce. Frekvence nouzového vysílače bude 406 MHz a podle jednoho zdroje budou hodinky také přijímat (a vysílat) polohu ze satelitního pozičního systému GPS (!).

 

Nehodinkové zdroje zabývající se profesionálními nouzovými majáky hlásí také zajímavé zprávy, které by mohly potvrdit předchozí informace. Breitling v roce 2012 oznámil zámysl certifikovat svůj hodinkový radiomaják napájený Li-Ion akumulátorem (dobíjecí baterie) jako profesionální zařízení (!).

 

Vypadá to, že kombinace 406 MHz vysílače a GPS přijímače bude potřebovat hodně místa (GPS anténu je potřeba někam schovat) a celé to bude potřebovat hodně energie ? že by solární dobíjení?

 

Uvidíme, co bude nakonec pravda.

 

Poznámka k frekvencím a GPS:

 

Analogový signál na frekvenci 121,5 MHz v leteckém VHF pásmu je stále platný nouzový signál, který se používá primárně ke koncovému navedení záchranářů na pozici majáku. Důvodem je, že tento pípavý audio signál snadno naladí každá letecké radiostanice nebo radiokompas (ADF). Nevýhodou je, hlavně v odlehlých oblastech a na mořích, že dosah signálu je omezený na cca 100+km kilometrů ve velké výšce. Takže pokud zrovna někdo pozorný neletí okolo, tak je to neřešitelný problém. Navíc tento signál je stejný pro všechny radiomajáky (hodinky Breitling Professional Emergency I ho mají záměrně jiný). Tedy nikdo není schopen rozlišit, kdo ho aktivoval.

 

To digitální nouzový signál na 406MHz je úplně něco jiného. Ten má globální pokrytí díky mezinárodnímu družicovému systému pro službu pátrání a záchrany (SAR), který se jmenuje COSPAS-SARSAT (více v tomto vlákně). Nevýhodu je, že je to digitální datový signál na speciální frekvenci, který žádné letecká radiostanice nezachytí. K tomu je potřeba speciální přijímač (s anténami), který ale bohužel není u záchranných letadel a vrtulníku stále moc rozšířen. Proto se u profesionálních zařízení stále používá kombinace současného vysílání na více frekvencích - 406MHz pro globální výstrahu o nouzové situaci přes družice a 121,5 MHz pro koncové navedení záchranářů.

 

Protože každý 406 Mhz radiomaják má přidělený unikátní kód, lze jednotlivé majáky od sebe odlišit. Ve vyspělých zemích (včetně ČR) je zákonnou povinností tento kód mít registrovaný v národní/mezinárodní databázi radiomajáků. Ta obsahuje i velmi důležité kontaktní informace na majitele a jeho příbuzné. To je z toho důvodu, že záchranáři mají možnost si telefonem ověřit pravost a naléhavost nouzové signálu. Než zvednou například záchranný vrtulník, tak ?jednoduše? zavolají majiteli nebo nějakému příbuznému a poměrně jednoduše mají určitou šanci si ověřit, zda to není planý poplach. 

 

Protože je vlastnictví každého majáku dohledatelné, nebude u 406Mhz Emergency II tolik legálních a technických omezení jako u starého 121,5 MHz modelu Emergency I.  O to to bude komplikovanější při budoucích přeprodejích hodinek, protože tentokrát bude v zájmu obou stran - prodávajícího  i kupujícího - převádět si registraci.

 

A proč asi bude GPS? Přijímač GPS v radiomajácích není od toho, aby ukazoval polohu nositele na displeji, ale data o poloze pošle právě 406MHz datovým signálem přes družice COSPAS-SARSAT do pozemního záchranného střediska. To není samoúčelné, pokud by maják vysílal jen nouzový kód bez dat o GPS poloze, tak družice COSPAS-SARSAT dokáží polohu majáku určit s průměrnou přesností jen od cca 2 do 5 km (!). A ještě může družici na nízké oběžné dráze trvat cca 45 minut, než přeletí nad radiomajákem a pomocí Dopplerova posunu frekvence signálu zjistí jeho polohu. I tato relativně malá nepřesnost polohy ale znamená, že záchranáři musejí prohledávat čtverec o ploše zhruba 65 čtverečních kilometrů (!).

 

Pokud je ale 406MHz vysílač vybavený integrovaným přijímačem GPS, tak jsou data o poloze v čase několika minut odeslány přímo na geostacionární satelit nad rovníkem (nebo na prolétající satelit na nízké oběžné dráze). Pokud je přijímán GPS signál, tak je přesnost určení polohy radiomajáku zhruba do stovky metrů. I tato relativně nízká hodnota ale v praxi ne vždy postačuje, protože záchranáři nemusejí v špatném počasí nebo složitém terénu zachraňovaného vůbec najít. Proto se v praxi stále používají další metody navedení - radiomaják na frekvenci 121,5 MHz nebo různé světelné signály.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, je to tak. Hodinky budou mít akumulátor a v příslušenství bude dokovací stanice pro dobíjení. Cena bude vysoká a myslím že hodně za hranicí 7500 USD.

 

 

Breitling Professional Emergency II

 

 

Nehodinkové zdroje zabývající se profesionálními nouzovými majáky hlásí také zajímavé zprávy, které by mohly potvrdit předchozí informace. Breitling v roce 2012 oznámil zámysl certifikovat svůj hodinkový radiomaják napájený Li-Ion akumulátorem (dobíjecí baterie) jako profesionální zařízení (!).

 

Vypadá to, že kombinace 406 MHz vysílače a GPS přijímače bude potřebovat hodně místa (GPS anténu je potřeba někam schovat) a celé to bude potřebovat hodně energie ? že by solární dobíjení?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobíjecí akumulátor LiIon? Proboha proč, to znamená strašnou závislost na tom nezapomenout si hodinky (respektive emergency modul v nich) pravidelně dobíjet.

Vždyť jsou technologie jednorázových chemických baterií, které vydrží roky "spát" a až ve chvíli kdy je to potřeba jsou okamžitě nastartované a schopné podávat výkon.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na stránkách Breitlingu už je oficiální prezentace. Modul má dobíjecí baterii kvůli kapacitě, ty dvě frekvence by asi standardní baterka dlouho neutáhla. Nabíjecí kolébka je navíc schopna provést test baterie, takže když půjdeš do akce, budeš mít jistotu, že hodinky jsou ready.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Videa k Breitling Professional Emergency 2 jsou na světě - více zde. Nejzajímavější je pak

:

 

http://www.youtube.com/watch?v=IwrAkNoNYbo

 

Emergency 2 bude skutečně certifikovaný nouzový radiomaják pro systém COSPAS-SARSAT. Bude současně vysílat digitálně na 406MHz a analogově 121,5 MHz. GPS nebude (!). 

 

Souběžné vysílání na 406 MHz (ten má velký výkon a potřebuje hodně energie)  a 121,5 MHz pochopitelně vyžaduje více elektrické energie, proto Emergency 2 mají deklarovanou výdrž jen 18-24 hodin. Emergency 1 měly 24-48 podle stavu baterie a okolní teploty.

 

Zatímco Emergency 1 měly povolený rozsah teplot jen do -10° C (s doporučením při teplotách pod 5°C je nechat na ruce), tak nové Emergency 2 už jsou do -20°C, jak je požadováno pro certifikovatelné radiomajáky COSPAS-SARSAT třídy Class 2.

 

S tím souvisí baterie - zatímco vysílač u Emergency 1 napájely dvě knoflíkové 3V lithiové baterie CR2025 (každá s kapacitou okolo 165 mAh), tak u Emergency 2 je dobíjitelný Li-Ion 4,2V (nebo 3,4V údaje si protiřečí) akumulátor s velkou kapacitou 1150 mAh od francouzské společnosti PROLLiON, který bude schopný uspět v certifikaci dle požadavků organizace COSPAS-SARSAT.

 

Protože se akumulátor se sám vybíjí, je jeho pravidelné dobíjení nutností pro zajištění maximální kapacity. Dobíječka je součástí nového testeru pro Emergency 2. U Emergency 1 výrobce ?důrazně doporučoval? test funkce radiomajáku před každým předpokládaným použitím, tak předpokládám, že stejné doporučení bude i u Emergency 2. Jen s tím rozdílem, že současně s testováním bude probíhat dobíjení akumulátoru.

 

Stejně se ale budoucí majitel nevyhne nákladné výměně akumulátoru. U Emergency 1 se to doporučovalo každé 2 roky (první výměna s prohlídkou byla zdarma u autorizovaných nákupů). Další výměna baterií (opět spojená s důkladnou prohlídkou/repasí hodinek) je podle aktuálního ceníku zpoplatněna částkou 420 EUR. U Emergency 2 to zcela určitě bude více vhledem k ceně speciálního akumulátoru.

 

EDIT: Mirek24 byl rychlejší 

Upraveno uživatelem Petr_P
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vzdycky to byly moje milovany hodinky. Takovej tool pro denni noseni. V titanu a lehky, dokonce bych rekl i elegantni.

To vylepseni s GPS je urcite super, i ta dokovaci stanice. Co je problem z meho laickeho pohledu je, ze ty hodinky proste uz nejsou tak pekny. Naopak bych rekl hnusne velky a neforemny. Takze asi uz budou fakt jen pro profiky a ne pro kancelarsky zachranare, jako jsem ja.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Peťo, byl jsem o pár minut rychlejší, ty jseš ale opět s informace zcela vyčerpávající, ostatně jak je tvým dobrým zvykem ;)  Ještě k tomu akumulátoru, podle mě by z logickýho hlediska měl vydržet mnohem déle, než dva roky, na prezentačních fotkách dýnka je ale vidět cedulka s upozorňujícím nápisem, že se má baterka vyměnit v lednu 2015...na Li-Ion akumulátor se mi to zdá být až zbytečně krátká frekvence, vždyť jinde ty akumulátury vydrží několikanásobně dýl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...