Přejít na obsah

Vibrograf, Watch Timing Machine


Jeremy

Doporučené příspěvky

Jsem trochu mimo toho všeho, takové ty trochu nadstandartní součástky mi nic neříkají - piezoměnič ?

 

http://www.gme.cz/cz/index.php?product=641-050 k tomu připájíš mono jakck 3,5mm na kablíku a je to.

 

 

 

praktická realizace zde http://forum.chronomag.cz/index.php?s=&amp...st&p=256337

Upraveno uživatelem Marfi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Po roku...
  • Odpovědi 149
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

  • po měsíci...

Neviem prečo riešite takéto polovičaté konštrukcie keď priamo Biburo má odporúčané zapojenie z dvojicou operačných zosilňovačov. Je to celkom jednoduché funkčné a otestované zapojenie ktoré zvládne každý prvák elektrotechniky.

 

post-1994-077960900 1297882791.jpg

 

Ak bude trochu času tak možem zopár kúskov spraviť nie je to ani drahé ani náročné.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám ešte aj iné zapojenie tiež cez 4 operačné zosilňovače a naviac má odposluch snímaného signálu cez slúchadla a reguláciu zosilnenia posledného stupňa.

 

A mohl by jsi zde přidat toto zapojení,nebo alespoň odkaz na jeho stažení.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to je všechno v PDF souborech na stránkách autora - alespoň španělsky - furt lepší než japonština, kterou nám Acrobat pomalu ani neotevře. Ale obrázky a schémata jsou excelentní. Pak může ještě trochu pomoci třeba Online překladač PDF souborů Google.

 

Manuál:

http://tokeiyade.michikusa.jp/download/manual-de-usuario-de-biburo.pdf

Popis:

http://tokeiyade.michikusa.jp/download/tutorial-construir-preampli.pdf

 

Je to ale pro nelektricky vzdělané mechaniky, zde na fóru o hodinkách, přecejenom trochu odbornější.

Já asi jednou vezmu ten svůj jednoduchý ale spolehlivý aparátek s jedním tranzistorem a obejdu s tím všechny možné PC a notebooky s nejrůznějšími mikrofonními vstupy abych fakt vyzkoušel, zdali to funguje jenom mně a pár šťastlivcům tady, nebo jestli je příčina proč to tu někomu nefunguje v odlišné HW konstrukci různých zvukových PC vstupů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podľa mňa je verzia z 1 operačným zosilňovačom ktorá je odporúčaná autorom programu skoro rovnako jednoduchá ako to zapojenie z 1 tranzistorom :) napájanie je možné prerobiť rovnako na USB port stačí dať preč súčiastky označené v obdĺžniku a potom sa zapojenie zjednoduší ešte o 5 súčiastok. Na to miesto sa potom pripojí +5V z USB konektora.

 

post-1994-045159600 1298248712.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Po roku...

Ahoj,

 

dovoluji si přispět do mlýna této diskuze několika poznámkami.

 

Již pár let jsou PC a notebooky vybaveny integrovanými zvukovkami, jejichž mikrofonní vstupy jsou stereofonní, citlivé a nešumící.

 

V mém případě se jedná o integrovanou zvukovku s obvody Realtek ALC269. Součástí vstupních obvodů pro mikrofon bývá předzesilovač, který se v anglicky mluvících Windows jmenuje "Microphone Boost" či tak nějak obdobně. Ten je vhodné nastavit na maximum - v mém případě zesílení 30dB. Také je vhodné zapnout "Noise Suppression", potlačení šumu a hluku. Pokud to tedy zvukovka umí.

 

Zapojení vlastního mikrofonního vstupu je zřejmě podobné tomuto:

 

Posted Image

 

, alespoň se tak chová při měření multimetrem zvenku. Napětí na prázdno je 2,4V, proud nakrátko je skoro 0,5mA. Podobné to bude u většiny současných zvukovek. K dispozici je tedy napětí a proud právě tak dostačující pro malý předzesilovač, musí se ale šetřit. Naštěstí stereo není pro snímání hodinového strojku potřeba, a tak nic nebrání tomu, aby byl jeden vstup použit jako vstup, a ten druhý jen jako napájecí zdroj.

 

Piezoměnič mívá velký vnitřní odpor. Mikrofonní vstup ho prakticky zkratuje. To je důvod, proč po přímém připojení takový snímač moc "neseje" :-). Nejlépe je tedy začít emitorovým sledovačem. Ten má zesílení rovno jedné, ale velký vstupní odpor a malý výstupní. Za ním může následovat zesilující stupeň. Možností zapojení je mnoho, mě nejlépe fungovalo toto jednoduché:

 

Posted Image

 

Vstupní odpor celého zesilovače je v řádu stovek kiloOhmů, možná megaOhm, zesílení okolo 10. Hodnoty součástek nejsou kritické, na místě obou tranzistorů vyhoví jakýkoli NPN bipolární transistor s betou (h21e) okolo 250ti.

 

Potud elektrika. Nyní mechanika. Inspirován příspěvky v tomto tématu jsem na střed "celoplechové" strany piezoměniče přilepil vteřinovým lepidlem hliníkový nýtek o průměru 2,5mm. Vhodnější by asi byl tvrdý plast. Nýtek lehce vyčnívá otvorem v panelu malé plastové krabičky, v které je piezoměnič pružně připevněn čtyřmi "bobečky" Lukoprenu, do kterých je disk po obvodě každých přibližně 90° lehce "zanořen" - viz náčrtek.

Posted Image

 

 

Po ztuhnutí Lukopren spolehlivě drží piezoměnič na svém místě, a přitom je upevnění přiměřeně pružné. Misto Lukoprenu půjde použít jakýkoli silikonový tmel, třeba ten sanitární.

 

Demo verze Amplimeteru (eTimer) obsahuje výborné automatické naladění detekční úrovně a eliminace šumu (tlačítko vpravo "ALC"). Naladit Biburo na vyběhané či kulhající hodinky není tak snadné.

 

Konec mého mletí.

 

Zdravím

 

Martin

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsíci...

No, není zač.

 

Koukám, že jsem v zápalu sdílení řešení zaměnil levý a pravý kanál na konektoru.

 

Ne že by to nějak vadilo, jen pro pořádek.

 

A rigorózně vzato by kondenzátor C1 měl být spíš nějaká keramika, třeba M1. Tedy správněji 100nF. Či něco okolo.

 

Není to kritické, jako ostatně skoro nic v tom schematu.

 

Těch 10uF u piezoměniče bude také fungovat, jen aby z toho někdo nedostal pupínky.

 

Martin

 

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak Biburo chodi hezky, po te, co sem si pohral s nastavenim urovne sumu. Autokalibrace je tam naprosto dementni, nicmene uroven sumu se da celkem pohodlne nastavit v ini souboru. Je to sice trochu jako drbat se levou rukou za pravym uchem, ale co uz.

Ale chtel bych nakej soft, na kterem bude dobre videt kulhani. Nevite o necem? A nebo pokud to jde v Biburu, tak poradite jak?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Popis prográmku BIBURO jsem sem kdysi vkládal, ale proč opět nepřidat, že :-)

===============================================

Od vylepšené verze 2.0.2.6 program umí nasadit

buď kmity za sekundu nebo kmity za hodinu: BPS nebo BPH.

Změnu si program zapamatuje v INI souboru.

Při zobrazení na BPH (a vypnutí AUTO) lze mnohem citlivěji měnit

číselnou hodnotu Beat Per... a tím synchronizovat i s pendlovkami.

ZMĚNU LZE PROVÉST kliknutím myší na "digitální" písmena

v černém pruhu programu. Texty v tomto pruhu mají

bublinovou nápovědu zobrazující se po najetí myši.

Také kliknutím na čísla vlevo od MS (Beat Eror)

se změní jejich barva se zelené na žlutou a nějak se změní

jejich vypovídací hodnota (?).

 

Vyzkoušel jsem si že lze zkoušet i Quartz budíčky

nebo hodinky. Otáčení motorku dá dostatečný zvuk

ke kontrole - jen viz níže o pomalých kmitočtech.

-------------------------------------------------------------------

Máme-li připojené vyzkoušené přesně jdoucí hodinky,

můžeme si podle nich zkalibrovat chod programu.

Nastavuje se to v Menu: Option>Calibration>TimeSignal.

Chvíli to měří, pak vyskočí potvrzující dialog a v tu chvíli

se právě měřené hodinky stanou etalonem podle nějž

se stopa tikotu horizontálně srovná.

Takže tuto kalibraci mačkat jedině na přesně jdoucích hodinkách!

Změní to hodnotu "Hosei" v souboru "WatchMaster.ini"

Základní hodnota =0 (nula), zapisují se i záporné hodnoty.

Při zapnutí Option>Calibration>Fine Control se na konci

černého pruhu programu objeví dvě šipky DotUP a DotDOWN

a klikáním se zase mění hodnota Hosei, ale taky se ukládá do .INI !

 

NoiseLevel (úroveň šumu) v souboru WatchMaster.ini

má základní hodnotu "NoiseLevel=1000", ale zkuste

ji zvýšit třeba na 8000. Program pak měří čistěji.

Z Menu to zapínat jedině s vypnutým mikrofonem,

jinak nám to odfiltruje veškerý poslouchaný zvuk.

Případné nedopatření spravíme editací souboru .ini,

anebo jednoduše smazáním souboru WatchMaster.ini,

čímž se kompletně nastaví výchozí hodnoty.

------------------------------------------------

U PENDLOVEK je měření velmi řekněme necitlivé,

na jemné doladění do 5s za den ani nelze použít.

 

Při prodloužení kyvadla délky 30cm o 1cm klesne stopa teček

"pouze" o 45 stupňů. Takže nějaké drobné pohnutí matičkou

o zlomek otáčky stopa vůbec nezaregistruje.

Při otočení matičkou o půl otáčky dolu klesne stopa na délce

měření 120s pouze asi o 1cm na celé délce měřeného okna (120s).

 

Za účelem měření POMALÝCH KMITOČTŮ tedy postupovat takto:

Nastavit ve VIEW alespoň délku zmíněných 120s a opravdu přísně

sledovat i drobné odchylky od vodorovné stopy. A na BPH. Tak.

------------------------------------------

Jedna z možností použití:

Divil jsem se že se strojek s vestavným krokem provizorně pověšenej

na hřebíku na zdi předchází, a po naštelování ruček najednou zpožďuje.

O trošinku, ale přece.

A s Biburem se mi povedlo odhalit velice nevyváženou setrvačku.

Stačilo že strojek visel o centimetr jinak nakřivo a hned rozdíl.

Bez Bibura bych to snad hledal někde v třecí spojce ruček či kde.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo a kulhání je v Biburu vidět ve vzdálenosti těch dvou tečkovaných stop. Jsou-li stopy nalepené na sobě tak nekulháme, čím jsou stopy dále od sebe, tím víc krok kulhá.

 

Jedna stopa je vstupní paleta kotvy, druhá stopa je výstupní paleta. Celkově nepěkná stopa napovídá o špíně na paletě kotvy. Tam kde tečky vyskakují z roviny stopy, je v nepořádku něco se zuby krokového kola. Krokové kolo švýcarského kroku má 15 zubů a co tečka, to zub. Odskočí-li tedy např. každá patnáctá tečka, máme ohnutý či poškozený jeden zub krokového kola.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, to ja chapu, ze cim vic je stopa cik cak, tim vic kulhaj. Ale z toho moc nepoznam, jak bych mel posunout zaveseni vlasku, nebo vlasek uplne stahnout, pootocit a nasadit znova na setrvacku.

Teoreticky, kdyz si nahraju tikani jako wav a pak si ho hodne zvetsim v nejakem wav editoru, zmerim delku jednoho kmitu a pak delku druheho kmitu vim presne, na kterou stranu kulhaji a s trochou premysleni a experimentovani pak by z toho clovek mel

znat i presny uhel o ktery je potreba vlasek posunout. Rikal sem si, ze na tohle by mohl taky existovat nejaky program, kterej to dokaze zmerit a nejak vyjadrit primo.

 

Co se deje s tim beat errorem, kdy z na nej kliknu, cimz ho vyzlutim netusis? Nejak jsem nepozoroval zadnou zmenu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...