Přejít na obsah

Davosa - pilotky RAF


Doporučené příspěvky

Snad nikomu nebude vadit, tento příspěvek. Dnes po několika letech snažení jsem sehnal poslední odznak do sbírky. Jsou to odznaky všech perutí RAF s působením ČS pilotů za druhé světové války. Odznaky vyráběla firma RYNA, dnes už není a raznice jsou údajně zničené. Tak se chci podělit o trošku té radosti :)

attachicon.gifIMG_20161021_201909.jpg

no fajn, pěkný, nemohl bys to více rozvést - perutě, lidi, osudy? Se mi zdá, že je toho víc, než se běžně ví...

thx

***

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně jsem chtěl napsat jen o perutích, které nejsou chronicky známé. Ale to nejde, musím to napsat celé, tak se omlouvám, že to bude kompletní. Pokud bude mít někdo další informace budu jen a jen rád. Nejsem žádný odborník.

Vše začlo náhodou... Strašně moc jsem chtěl odznak 310. stíhací perutě. Ten jsem před cca 15 lety sehnal a tím to začalo. Chtěl jsem potom všechny ČS perutě a následně jsem zjistil, že působení našich pilotů bylo u dalších perutí. Ke každé peruti bylo vyrobené i omezené množství odznaků, asi nejspíše k nějakému výročí. Vyrobené ve společnosti Ryna, dříve Znak Hradec Králové. Bohužel společnost už není a raznice jsou údajně zničené.

Tak a dál to co Vás asi zajímá více:)

 

RAF Do r. 1940 vstoupilo do řad RAF celkem 960 československých letců.

 

310. stíhací peruť

Byla první založená peruť a to 12. července 1940. Tato peruť se okamžitě zapojila do právě probíhající bitvy o Anglii, kde čs. letci dosáhli během bitvy 40 leteckých vítěztví. Prvním velitelem 310. stíhací perutě byl major AlexanderHess. Heslo perutě: Bojujeme k obnově.

 

311. bombardovací peruť

Byla založena 2.srpna 1940. Nejdříve působila v rámci bombardovacího velitelství, pak přešla k pobřežnímu velitelství. Od 10.9.1940 do 25.4.1942 provedla 311. bombardovací peruť 1061 letů v celkovém počtu 5499 operačních hodin. Napadeno 61 cílů, většina náletů byla proveda v noci. Přesun k pobřežnímu velitelství byl především z velkého nedostatku čs posádek (odletat celý operační turnus byl zázrak). I tak došlo k potopení řady ponorek a válečných lodí. Prvním velitelem byl

pplk. Karel Toman. Husitské zbraně jako motiv znaku byl hodně neobvyklí v heraldice znaků RAF. Heslo perutě: Na množství nehleďte.

 

312. stíhací peruť

Byla založena 5.září 1940 a částečně se také zapojila do bitvy o Anglii. Prvním velitelem byl major Ján Ambruž. Symbolika čápa byla ve znaku použita jako pokračování tradice čs. letců, kteří sloužili ve francouzkém letectvu u jednotky "Čápů" (Les Cigognes). Heslo perutě: Non multi sed multa. (Ne mnozí, ale mnoho.)

 

313. stíhací peruť

Byla založena 10.května 1941. Prvním velitelem byl kap. Josef Jaško. Ze třech čs.stíhacích perutí byl v roce 1942 od 30.května vytvořen tak zvaný "Wing" (stíhací skupina). Velitelem byl št.kpt. Alois Vašátko. Za celou dobu působení čs. stíhačů v rámci RAF, od srpna 1940 do ledna 1945, dobyli čs.stíhači 362 vítěztví nad německým letectvem. Heslo perutě: Jeden jestřáb mnoho vran rozhání.

 

post-6808-0-84737000-1477162491.jpg

 

1.Squadron

F/Lt. Karel Kuttelwascher bojoval už ve Francii a již zde zaznamenal první sestřely. 14.8.1940 byl přijat do RAF, kde začal létat u 1.britské stíhací squadrony, u které se během války vystřídalo 30 československých letců. U této perutě se vyznamenal jako noční stihač a v roce 1942 dosáhl hodnosti Flight Lieutnat a velel A-flightu. Celkem dosáhl 18 sestřelů a 5 pravděpodobných. Krátce létal na letadlech Mosquito u 23. noční squadrony. Vyznamenání mnohokrát československé, francouzské a anglické. Po II.světové válce se vrací do Anglie, kde 18.8.1959 umírá na infarkt ve věku 43 let. Bohřben v Uxbridge u Londýna. Heslo perutě:In omnibus princeps.

 

post-6808-0-91278900-1477163329.jpg

 

68.noční stíhací peruť

Založena v lednu 1942. Celá polovina této perutě (B Flight) měla ve stavu československé letce, kteří byli velice úspěšní dostalo se jim cti, že mohli navrhnout znak této perutě a její heslo! Hlava sovy je jistě tím pravým symbolem "nočního lovu".

Prvním velitelem byl kap. V. Veselý. Heslo perutě: Vždy připraven.

 

post-6808-0-99025200-1477163769.jpg

 

111. squadron

111. stíhací peruť, která působila ve Skotsku. Zúčastnila se bitvy o Anglii a v té době byla vyzbrojena stíhačkami Hurricane I. V rámci této squadrony bojovali i čs stíhací letci, kteří dosáhli významných úspěchů v leteckých bitvách. Byli to J. Mansfeld, O. Kučera, O. Hrubý, K. Zoubek, L. Zadrobílek, J. Příhoda, F. Vancl. Heslo perutě: Adstantes.

 

post-6808-0-34508000-1477164256.jpg

 

138. squadron " Měsíční peruť"

Vznikla v srpnu 1941 se zvláštním určením provádět v okupované Evropě výsadkové akce. 28. prosince 1941 provedla tato peruť výsadek parašutistů do Československa.. Výsadek byl určen k vykonání atentátu na Reinharda Heydricha. Největší osobností této perutě byl Leo Andrle. Za svoji činnost obdržel v roce 1942 vyznamenání DFC. V bohaté bilanci ztratila tato peruť 70 posádek. Vedle Angličanů, Kanaďanů, Poláků zahynulo také 11 československých letců. Meč přetínající oprátku ve znaku, teprve v roce 1944 potvrdil anglický král Jiří VI. Heslo perutě "Freedom" jasně vystihuje činnost perutě.

 

post-6808-0-11706000-1477165116.jpg

 

222.squadron

Velkou osobností této perutě byl Otto Smik. Působil celkem v 310,312, 131,122 a 127. squadrony. Většinu svých vítěztví dosáhl u 222.  Má na kontě 11 potvrzených, 1 pravděpodobný a 3 poškozená letadla. Na jeho kontě jsou také 3 bezpilotní letadla V1. Jako jeden z mála čs letců létal také na stíhačce Hawker Typhoon. U této squadrony bojovali také J. Plášil, R. Ptáček, O. Paulů a J. Hlaďo.

Otto Smik zahynul 28.11.1944 při odvážném útoku na nádraží Zwole, které bylo mimořádně chráněno silným flakem. Obdržel nejvyšší československé vyznamenání, dále francouzké a anglické. Heslo perutě: Pambili bo.

 

post-6808-0-67371700-1477165989.jpg

 

303.sguadron

Polská peruť založená 1940 a vyzbrojená Hurricany M.k.I. Peruť zasáhla v bitvě o Anglii a peruti bylo přiznáno celkem 126 sestřelů. Díky tomu se stala nejúspěšnější jednotkou v tomto období.  V této peruti létal nejúspěšnější československý stíhač Sgt. Josef František. Se svými 17 sestřely patří k nejúspěšnějším stihačům RAF v bitvě o Anglii. Josef František zahynul při letecké nehodě 8.10.1940 v Cuddington Way v Ewellu. Je pohřben na hřbitově polského letectva v Northwoodu. Heslo perutě jsem nenašel :/

 

post-6808-0-14544000-1477166687.jpg

 

600.squadron "City of London"

Peruť se zúčastnila bitvy o Anglii. Byla vyzbrojena dvoumotorovými stroji Bristol Beaufighter Mk.IIF a Mk.VIF. U perutě létal v roce 1942-43 Josef G. Hanuš a to ve funkci velitele A-flightu v hodnosti Squadron Leadera. Celkem sestřelil 5 německých letadel. Nejvyšší československá, francouzská a anglická vyznamenání. Zemřel v Anglii 21.4.1992 ve věku 80 let.

 

post-6808-0-85803600-1477167234.jpg

 

122.squadron

Hlavní operační náplní byly útočné akce a doprovody amerických a anglických bombardérů nad severní Francií, Belgií a Nizozemím. Po určitou dobu zastával funkci velitele perutě S/Ldr.Kpt. František Fajtl. Další čs letci T. Kruml, J. Hlaďo a O. Smik. Heslo perutě: Victuri volamus ( Létáme k vítězství.)

 

 

Tak a je to komplet, hodně stručné, ale aspoň něco. Závěrem musím říct, že jsem neskutečně rád, když jsem několikrát mohl navštívit a promluvit s generálem Františkem Peřinou a generálem Františkem Fajtlem. Z mého dnešního pohledu nedokážu pochopit, že tak mladí kluci 17-20 let dokažou tolik obětovat pro republiku a svobodu. Neskutečně si toho vážím a doufám, že moje děti také.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně jsem chtěl napsat jen o perutích, které nejsou chronicky známé. Ale to nejde, musím to napsat celé, tak se omlouvám, že to bude kompletní. Pokud bude mít někdo další informace budu jen a jen rád. Nejsem žádný odborník.

Vše začlo náhodou... Strašně moc jsem chtěl odznak 310. stíhací perutě. Ten jsem před cca 15 lety sehnal a tím to začalo. Chtěl jsem potom všechny ČS perutě a následně jsem zjistil, že působení našich pilotů bylo u dalších perutí. Ke každé peruti bylo vyrobené i omezené množství odznaků, asi nejspíše k nějakému výročí. Vyrobené ve společnosti Ryna, dříve Znak Hradec Králové. Bohužel společnost už není a raznice jsou údajně zničené.

Tak a dál to co Vás asi zajímá více:)

 

RAF Do r. 1940 vstoupilo do řad RAF celkem 960 československých letců.

 

310. stíhací peruť

Byla první založená peruť a to 12. července 1940. Tato peruť se okamžitě zapojila do právě probíhající bitvy o Anglii, kde čs. letci dosáhli během bitvy 40 leteckých vítěztví. Prvním velitelem 310. stíhací perutě byl major AlexanderHess. Heslo perutě: Bojujeme k obnově.

 

311. bombardovací peruť

Byla založena 2.srpna 1940. Nejdříve působila v rámci bombardovacího velitelství, pak přešla k pobřežnímu velitelství. Od 10.9.1940 do 25.4.1942 provedla 311. bombardovací peruť 1061 letů v celkovém počtu 5499 operačních hodin. Napadeno 61 cílů, většina náletů byla proveda v noci. Přesun k pobřežnímu velitelství byl především z velkého nedostatku čs posádek (odletat celý operační turnus byl zázrak). I tak došlo k potopení řady ponorek a válečných lodí. Prvním velitelem byl

pplk. Karel Toman. Husitské zbraně jako motiv znaku byl hodně neobvyklí v heraldice znaků RAF. Heslo perutě: Na množství nehleďte.

 

312. stíhací peruť

Byla založena 5.září 1940 a částečně se také zapojila do bitvy o Anglii. Prvním velitelem byl major Ján Ambruž. Symbolika čápa byla ve znaku použita jako pokračování tradice čs. letců, kteří sloužili ve francouzkém letectvu u jednotky "Čápů" (Les Cigognes). Heslo perutě: Non multi sed multa. (Ne mnozí, ale mnoho.)

 

313. stíhací peruť

Byla založena 10.května 1941. Prvním velitelem byl kap. Josef Jaško. Ze třech čs.stíhacích perutí byl v roce 1942 od 30.května vytvořen tak zvaný "Wing" (stíhací skupina). Velitelem byl št.kpt. Alois Vašátko. Za celou dobu působení čs. stíhačů v rámci RAF, od srpna 1940 do ledna 1945, dobyli čs.stíhači 362 vítěztví nad německým letectvem. Heslo perutě: Jeden jestřáb mnoho vran rozhání.

 

attachicon.gif Isq.jpg

 

1.Squadron

F/Lt. Karel Kuttelwascher bojoval už ve Francii a již zde zaznamenal první sestřely. 14.8.1940 byl přijat do RAF, kde začal létat u 1.britské stíhací squadrony, u které se během války vystřídalo 30 československých letců. U této perutě se vyznamenal jako noční stihač a v roce 1942 dosáhl hodnosti Flight Lieutnat a velel A-flightu. Celkem dosáhl 18 sestřelů a 5 pravděpodobných. Krátce létal na letadlech Mosquito u 23. noční squadrony. Vyznamenání mnohokrát československé, francouzské a anglické. Po II.světové válce se vrací do Anglie, kde 18.8.1959 umírá na infarkt ve věku 43 let. Bohřben v Uxbridge u Londýna. Heslo perutě:In omnibus princeps.

 

attachicon.gif 68sq.jpg

 

68.noční stíhací peruť

Založena v lednu 1942. Celá polovina této perutě (B Flight) měla ve stavu československé letce, kteří byli velice úspěšní dostalo se jim cti, že mohli navrhnout znak této perutě a její heslo! Hlava sovy je jistě tím pravým symbolem "nočního lovu".

Prvním velitelem byl kap. V. Veselý. Heslo perutě: Vždy připraven.

 

attachicon.gif 111sq.jpg

 

111. squadron

111. stíhací peruť, která působila ve Skotsku. Zúčastnila se bitvy o Anglii a v té době byla vyzbrojena stíhačkami Hurricane I. V rámci této squadrony bojovali i čs stíhací letci, kteří dosáhli významných úspěchů v leteckých bitvách. Byli to J. Mansfeld, O. Kučera, O. Hrubý, K. Zoubek, L. Zadrobílek, J. Příhoda, F. Vancl. Heslo perutě: Adstantes.

 

attachicon.gif 138sq.jpg

 

138. squadron " Měsíční peruť"

Vznikla v srpnu 1941 se zvláštním určením provádět v okupované Evropě výsadkové akce. 28. prosince 1941 provedla tato peruť výsadek parašutistů do Československa.. Výsadek byl určen k vykonání atentátu na Reinharda Heydricha. Největší osobností této perutě byl Leo Andrle. Za svoji činnost obdržel v roce 1942 vyznamenání DFC. V bohaté bilanci ztratila tato peruť 70 posádek. Vedle Angličanů, Kanaďanů, Poláků zahynulo také 11 československých letců. Meč přetínající oprátku ve znaku, teprve v roce 1944 potvrdil anglický král Jiří VI. Heslo perutě "Freedom" jasně vystihuje činnost perutě.

 

attachicon.gif 222sq.jpg

 

222.squadron

Velkou osobností této perutě byl Otto Smik. Působil celkem v 310,312, 131,122 a 127. squadrony. Většinu svých vítěztví dosáhl u 222. Má na kontě 11 potvrzených, 1 pravděpodobný a 3 poškozená letadla. Na jeho kontě jsou také 3 bezpilotní letadla V1. Jako jeden z mála čs letců létal také na stíhačce Hawker Typhoon. U této squadrony bojovali také J. Plášil, R. Ptáček, O. Paulů a J. Hlaďo.

Otto Smik zahynul 28.11.1944 při odvážném útoku na nádraží Zwole, které bylo mimořádně chráněno silným flakem. Obdržel nejvyšší československé vyznamenání, dále francouzké a anglické. Heslo perutě: Pambili bo.

 

attachicon.gif 303.jpg

 

303.sguadron

Polská peruť založená 1940 a vyzbrojená Hurricany M.k.I. Peruť zasáhla v bitvě o Anglii a peruti bylo přiznáno celkem 126 sestřelů. Díky tomu se stala nejúspěšnější jednotkou v tomto období. V této peruti létal nejúspěšnější československý stíhač Sgt. Josef František. Se svými 17 sestřely patří k nejúspěšnějším stihačům RAF v bitvě o Anglii. Josef František zahynul při letecké nehodě 8.10.1940 v Cuddington Way v Ewellu. Je pohřben na hřbitově polského letectva v Northwoodu. Heslo perutě jsem nenašel :/

 

attachicon.gif 600sq.jpg

 

600.squadron "City of London"

Peruť se zúčastnila bitvy o Anglii. Byla vyzbrojena dvoumotorovými stroji Bristol Beaufighter Mk.IIF a Mk.VIF. U perutě létal v roce 1942-43 Josef G. Hanuš a to ve funkci velitele A-flightu v hodnosti Squadron Leadera. Celkem sestřelil 5 německých letadel. Nejvyšší československá, francouzská a anglická vyznamenání. Zemřel v Anglii 21.4.1992 ve věku 80 let.

 

attachicon.gif 122sq.jpg

 

122.squadron

Hlavní operační náplní byly útočné akce a doprovody amerických a anglických bombardérů nad severní Francií, Belgií a Nizozemím. Po určitou dobu zastával funkci velitele perutě S/Ldr.Kpt. František Fajtl. Další čs letci T. Kruml, J. Hlaďo a O. Smik. Heslo perutě: Victuri volamus ( Létáme k vítězství.)

 

 

Tak a je to komplet, hodně stručné, ale aspoň něco. Závěrem musím říct, že jsem neskutečně rád, když jsem několikrát mohl navštívit a promluvit s generálem Františkem Peřinou a generálem Františkem Fajtlem. Z mého dnešního pohledu nedokážu pochopit, že tak mladí kluci 17-20 let dokažou tolik obětovat pro republiku a svobodu. Neskutečně si toho vážím a doufám, že moje děti také.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně jsem chtěl napsat jen o perutích, které nejsou chronicky známé. Ale to nejde, musím to napsat celé, tak se omlouvám, že to bude kompletní. Pokud bude mít někdo další informace budu jen a jen rád. Nejsem žádný odborník.

Vše začlo náhodou... Strašně moc jsem chtěl odznak 310. stíhací perutě. Ten jsem před cca 15 lety sehnal a tím to začalo. Chtěl jsem potom všechny ČS perutě a následně jsem zjistil, že působení našich pilotů bylo u dalších perutí. Ke každé peruti bylo vyrobené i omezené množství odznaků, asi nejspíše k nějakému výročí. Vyrobené ve společnosti Ryna, dříve Znak Hradec Králové. Bohužel společnost už není a raznice jsou údajně zničené.

Tak a dál to co Vás asi zajímá více:)

 

Moc pekné a poučné :). Vďaka

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

take pridam neco k tematu RAF - mince k 75.vyroci....

 

https://ceskamincovna.cz/sada-ctyr-stribrnych-minci-1-nzd-ceskoslovensti-letci-v-raf---letouny-raf-proof-1637-8705-d/

 

a nezapomenme na dekovacku i Sedlinovi, ktery se na tom urcite take hodne namakal, jen to nebylo videt :)

 

paradni promitnuti RAF tematu do hodinek... :D

Diky vsem!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak už je mám taky. Myslím si, že ty dva roky čekání stály za to. Tímto bych tedy chtěl všem zúčastněným poděkovat, především pak financovi za ty nervy, co ho to stálo, kasperovi za komunikaci s Davosou a sedlinovi za ty "čmáranice" díky kterejm vlastně vůbec v Davose věděli, co po nich chceme. Ještě jednou díky.

 

No a když jsme dotáhli jeden projekt do konce, chtělo by to rozjet něco novýho ;)  něco sportovního se vždycky hodí

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...