Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Hodinky Omega Flightmaster byly se svými sedmi ručičkami, třemi korunkami, dvěma tlačítky chrona a vnitřní otočnou lunetou nejkomplikovanějším mechanickým chronografem, který kdy Omega uvedla na trh. Psal se rok 1969, od roku 1957 byly v prodeji hodinky Omega Speedmaster Professional Chronograph a nespala ani konkurence. Své první moderní chronografy uváděli na trh přední švýcarští výrobci, jako byl Heuer nebo Breitling. Zatímco Breitling se se svými modely Navitimer a Cosmonaut prezentoval jakožto výrobce cílící na "letecké" využití svých hodinek, Heuer se zase prezentoval se svými "racing" modely.  Bylo to prostě zlaté období nástupu chronografů (hodinek se stopkami, které se staly synonymem sportovních hodinek), často modelů vymezujících se jako hodinky pro dobrodružné činnosti ? potápění, létání, cestování a nabízející tak svým zákazníkům možnost cítit se jako frajer. A frajerská chrona té doby bezesporu byla.
  
Každá firma si šla svou vlastní cestou. Společnosti Heuer i Breitling začaly sázet na nově vyvinutý automatický chronograf, Omega vsadila na úpravu strojku cal. 321, ze kterého se zrodil strojek cal. 861. Strojek cal. 861 pak tvořil základ i nově zavedených hodinek Omega Flightmaster. Hodinek, které odsoudil být od začátku tak trochu v pozadí úspěch mise Apollo IX a tím i nastupující ikonický "supermodel" Speedmaster. Ten ostatně z úspěchu misí Apollo těží dodnes.
  
Model Flightmaster byl od počátku prezentován jako chronograf vyvinutý speciálně pro piloty, pro které je důležité mít na svých hodinkách možnost odečtení dvou časových pásem. K tomu u prvních Flightmasterů sloužila nejen centrální GMT 12h ručička, ale také subciferník na pozici 9, který v synchronizaci s hlavní hodinovou ručičkou rozlišoval "AM" a "PM", tedy 24 hodinový režim.

 

post-36202-0-14596100-1428674877_thumb.jpg

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vizuálně byly Flightmastery zajímavé ze všech stran. Na první pohled upoutá jejich výrazné "soudkovité" pouzdro, které se sice v následujícím období stalo dost populárním a od Flightmasterů si jej nakonec vypůjčily i Speedmastery v řadách Mark a koneckonců i Seamastery jako např. "Big Blue" a další, ale ve své době to bylo prostě něco nového a neokoukaného. S tím souvisela i jejich velikost. 43 mm šířky bez korunek, 52 mm"lug to lug" a 15 mm výšky není ani dnes až tak úplně málo. A v roce 1969 to byl nevídaný jeden velký kus švédské oceli. A možná to byly právě hodinky Omega Flightmaster, které odstartovaly módu soudkovitého pouzdra. Minimálně v katalogu Omegy pro rok 1969 to byly jediné hodinky se soudkovitým pouzdrem a v následujících letech soudkovitá pouzdra v nabídce Omegy jen přibývala.
  
Na dýnku Flightmasterů pak vyniká leptaná silueta připomínající letoun Douglas DC-8 s nápisem "flightmaster". Jak jsem si při cca půlročním shánění těchto hodinek nemohl nevšimnout, díky tomu, že zdobení dýnka je dost slabě leptané, jakékoliv hrubší leštění jej nenávratně poškodí a opakované nebo jedno hrubší leštění úplně zničí. Dýnko Flightmasterů je tak ideálním indikátorem původnosti jejich stavu.

 

post-36202-0-98487200-1428674960_thumb.jpgpost-36202-0-35540800-1428674971_thumb.jpg
  
I z boku hodinky Flightmaster upoutají na první pohled barevným odlišením dvou korunek na levé straně a tlačítek chronografu na straně pravé. Barvy těchto tlačítek a korunek přitom korespondují s barevným odlišením ručiček. Levá černá korunka na pozici 8 slouží k otáčení (černé) vnitřní lunety sloužící se svou 60 minutovou škálou a indexy po pěti minutách k odčítání kratších úseků. Levá modrá korunka na pozici 10 pak slouží k nastavení modré GMT ručičky. Tlačítka chrona pak mají na sobě oranžové a žluté půlměsíčky. To proto, že u  Flightmasterů byly ručičky chrona sice většinou oranžové, ale na přání se dodávaly (snad za příplatek) i se žlutě kadmiovanými ručičkami svítícími v infračerveném světle používaném v pilotních kabinách (musím ale dodat, že jsem zkoušel nasvítit hodinky infračerveným světlem a žádnou lepší čitelnost žlutých ručiček jsem nepozoroval).  Mimo tuto "svítící úpravu" pak byly číselníky a tři ručky (hodinová, minutová a GMT) standardně opatřené tritiovou luminiscenční barvou, o čemž svědčí nápis "T ? Swiss Made ? T" na číselníku. Moje Flightmastery dodnes dokonce slabě svítí. Což se o jiných mých, byť novějších, omegách s "téčkem" říct nedá.
 

post-36202-0-51015900-1428675035_thumb.jpgpost-36202-0-13464900-1428675055_thumb.jpg

 


Hodinky Omega Flightmaster se dodávaly na tahu, a to na vizuálně standardním tahu používaným u ostatních modelů omega té doby, zejména Speedmasterů.  Jedná se o hojně používaný tah ref. čísla 1162 v šířce 22 mm s překlápěcí sponou. Tah je ve dvou variantách, starší má jednodušší články v kartáčované úpravě, novější má články s leštěnou vložkou. Překlápěcí spona svým obyčejným upínacím mechanizmem spíš budí dojem nějakého čínského šuntu, ale tak prostě tahy té doby vypadaly. K parádním sponám omega tak, jak je známe dnes, byla ještě dlouhá cesta. Dle katalogů té doby byly však Flightmastery II. a III. generace (viz dále) prodávaly i na racing řemenu za mírně nižší cenu.

 

post-36202-0-11735200-1428675065_thumb.jpgpost-36202-0-29217400-1428675081_thumb.jpgpost-36202-0-45962500-1428675097_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Flightmastery se dočkaly tří generací. Katalogově se dle webu omegy řadí do kolekce Seamaster. Na internetu je jim ale většinou přisuzována příslušnost ke kolekci Speedmaster. Dokonce s konstatováním, že Flightmastery jsou jediné hodinky z kolekce Speedmaster v historii, které na sobě nenesly nápis Speedmaster. Pravda je ale ta, že nikdy na sobě (na dýnku) nenesly ani nápis Seamaster s koníkem. Přitom ve stejném období například vyráběná obdobně slepá ulička kolekce Omega Speedsonic na dýnku nápis Seamaster i s koníkem měla.
  

post-36202-0-41080300-1428675196_thumb.jpg

 

Co se týče prodejní ceny, Flightmastery byly o cca 20% dražší, než současně prodávané hodinky Speedmaster Proffesional ST 145.022. Například v roce 1974 stály Speedmastery "Moonwatch" 124,50 ?, Flightmastery II. a III. generace shodně 157 ?. Byly dokonce dražší, než automatické Speedmastery Mark IV model ST 176.0009, které stály 165,50 ?. Dražší byly naopak Seamastery 600 (PloProf) model ST 166.0077, které stály 173,50 ?. V porovnání nejdražší pak byly ladičkové hodinky Speedsonic, které ve verzi Lobster s chronem a Day/date (model ST. 188.0001) stály kolem 235?, tedy skoro dvakrát tolik, jako model Speedmaster Professional.

 

post-36202-0-55546300-1428675209_thumb.jpg
  
První generace Flightmasterů nesla označení ST 145.013. Katalogové označení je možno rozšifrovat takhle: ST = steel (ocel), 1 = pánské, 4 = manuální chronograf, 5 = "watter resistant", 013 označení konkrétního modelu, tedy 13. verze ocelového manuálního vodě odolného pánského chronografu značky Omega.

 

post-36202-0-61607600-1428675233_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na trh se Flightmastery ST 145.013 dostaly v roce 1969, tedy ve s tejném roce, kdy Omega představila nový strojek cal. 861. Strojek Flightmasterů je pak označovaný jako cal. 910 a nebyl montovaný do žádných jiných hodinek.  Cal. 910 však měl jepičí život. Zákazníky odrazovala absence sekundové ručičky na subciferníku na pozici 9. Tu u cal. 910 oproti cal. 861 nahradila již zmiňovaná AM/PM ručička, která subciferník obkroužila jednou za 24 hodin. Hodinky prostě při vypnutém chronu vizuálně stály a na jejich číselníku se nic nehýbalo. Nebylo tak na první pohled zřejmé, jestli jsou hodinky v chodu. Omega musela chtě nechtě ustoupit ze svého záměru "echt leteckých" hodinek a přiblížit se blíž k hodinkám Speedmaster cal. 861. To byl začátek jejich konce.
  

post-36202-0-61901900-1428675305_thumb.jpgpost-36202-0-74485800-1428675312_thumb.jpg


Vznikl tak upravený strojek cal. 911 lišící se od strojku cal. 861 pouze GMT nástavbou na centrální ručičku. Opět je možno konstatovat, že se jedná o strojek, který žádné jiné hodinky neměly. Tak vznikly hodinky s katalogovým číslem ST 145.026 (II. generace) a objevily se v katalogu pro rok 1971. Lišily se v prvé řadě barevnou úpravou číselníku, kde namísto zelené barvy poloviny subciferníku na pozici 9 najdeme standardní podobu subciferníku sekundové ručičky v černé barvě. Tento model se dál od předchozího liší mírně vyšším pouzdrem, což si vyžádal vyšší strojek.
  

post-36202-0-40041700-1428675334_thumb.jpg


Modely ST 145.013 a ST 145.026 se dále liší tím, že zatímco model ST 145.013 má sklíčko z tvrzeného skla mírně vypouklé, ST 145.026 má sklíčko ploché. U obou je deklarována vodotěsnost na 6 Atm. Dnes pochopitelně u dochovaných kousků bezpředmětná veličina.

 

Poslední model Flightmasterů je model ST 145.036 (III. generace) z roku 1973. Ten se pak od předchozího modelu liší viditelným světlým těsnícím kroužkem plochého, ale masivnějšího sklíčka. Díky této úpravě vzrostla deklarovaná vodotěsnost hodinek na 12 Atm. Jinak jsou modely ST 145.026 a ST 145.036 na pohled stejné (na fotkách často nerozlišitelné). Oba modely se pak taktéž vyskytují s oranžovými nebo žlutými ručičkami chrona. A jak jsem již psal, i cena obou modelů byla kupodivu stejná.
  

post-36202-0-63160800-1428675365_thumb.jpgpost-36202-0-07435100-1428675349_thumb.jpg


I v rámci jednotlivých modelů se však objevují různé barevné varianty číselníků, a to zejména u modelu ST 145.013. Běžný celočerný číselník se objevuje ve světlejší hnědé nebo snad khaki barvě, případně jsou v této barvě pouze subciferníky. Nejedná se však o jiný model, pouze variantu běžného provedení.

 

post-36202-0-26127800-1428675401_thumb.jpgpost-36202-0-01960000-1428675407_thumb.jpg
  
Pro všechny tři modely pak platí, že díky častým pozdějším opravám a výměnám dílů se nelze spolehnout na barvy ručiček, vypouklé či ploché sklíčko a další detaily odlišující jednotlivé modely.  ST 145.013 prozradí spolehlivě pouze AM/PM subciferník na pozici 9.  Modely ST 145.026 a ST 145.036 zase spolehlivě odlišuje pouze těsnící kroužek sklíčka. Běžně se dále vyměňují korunky a tlačítka, tak, že nové nemají ono barevné odlišení. Kupodivu se stává, že tlačítka na Flightmastery se objevují po repasi na jiných hodinkách, viz foto Tissotů, které nedávno šly na Aukru.

 

post-36202-0-91278400-1428675519_thumb.jpg

post-36202-0-09088300-1428675374_thumb.jpg

post-36202-0-92041800-1428675381_thumb.jpg

post-36202-0-70255500-1428675386_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z nějakého mě neznámého důvodu má dost (i jinak netknutých Flightmasterů) poškozený potisk vnitřní lunety, případně očesaný její vnější okraj. Důvod neznám. Snad se tak děje při neodborném usazování sklíčka při jeho výměně. Dalším neduhem pozdějších úprav je pak přebrušování pouzdra, kdy není dodržen směr brusu na "sluníčko", ale pouzdra hodinek se brousí dokola, a v té nejbrutálnější úpravě dokonce leští. Každé leštění pak musí chtě nechtě otupit dost ostré hrany pouzdra. Už ani nemusím zmiňovat, že barva v korunkách a tlačítkách chrona dostává dost na frak (je to prostě jen barva na oceli bez základovky), a u většiny dochovaných kusů je poškozená. Podle mě je ale pořád lepší mít originál tlačítko nebo korunku bez správné barvy, než ji mít vyměněnou za jinou neoriginální. Barva se dá v pohodě dodělat.

 

Mimo shora uvedené tři modely pak existuje ještě bonbónek v podobě celozlatých Flightmasterů z 18 karátového zlata odvozený od modelu ST 145.013, tedy se strojkem cal. 910. Jedná se o limitovanou sérii 200 kusů ref. čísla BA 345.0801.  Některé zdroje přitom uvádí, že těchto hodinek bylo vyrobených jen 30 kusů. Má se jednat s váhou 250g o de facto nejtěžší náramkové hodinky, které kdy Omega vyrobila. O jejich ceně, a že v aktuální nabídce jsou, není třeba se zmiňovat? Fullgold moony jsou proti nim levné? Zajímavostí je to, že číslo jedna z této limitky bylo určeno pro krále Husseina.

 

post-36202-0-17042400-1428675587_thumb.jpg

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

I Flightmastery mají svůj (i když skromný) příběh. I ony se ve stínu Speedmasterů účastnily vesmírného programu, kdy v roce 1975 je na společné misi Apollo-Sojuz používal ve verzi ST 145.036 sovětský kosmonaut Alexej Leonov. Není ale jisté, jestli nakonec ve vesmíru byly. Jisté je pouze to, že je Leonov nosil během příprav na misi. Osobně si myslím, že ve vesmíru nebyly, a to díky sklíčku z tvrzeného skla, které by při případném rozbití zamořilo kabinu vesmírné lodi drobnými volně poletujícími a nebezpečnými střepy. Taky z toho důvodu trvala NASA při přebírání Speedmasterů na plastu, který se při rozbití neroztříští na malé úlomky a hodinky jsou tak pro použití v beztížném stavu bezpečné.

  

post-36202-0-31317900-1428675645_thumb.jpgpost-36202-0-04246800-1428675717_thumb.jpg

  
Další perličkou Flighmasterů je to, že tyto hodinky v sedmdesátých letech (zřejmě model ST 145.026) nakoupilo Federální ministerstvo vnitra ČSSR pro svůj vrtulníkový Letecký oddíl. Takové hodinky mají na dýnku vygravírovaný nápis LO-FMV a pořadové číslo. Kolik takových hodinek bylo, nevím. Viděl jsem na fotkách pouze číslo 37 a zde na fóru se psalo o čísle 4. Nemám žádné další informace, a pokud je někdo má, budu vděčný za jejich doplnění.

  
Hodinky Omega Flightmaster přišly, za pár let odešly a tak trochu upadly v zapomnění.  V tichosti je nahradily Speedmastery v řadách Mark, které jim ukradly soudkovité pouzdro, a nově nabídly automatické strojky v kompilaci s datem. Doba si žádala pokrok a pokrok Flightmasterům nepřál. Přesný důvod ukončení výroby Flightmasterů jsem nezjistil. Tipuju ale, že v módě automatů a dočasném úpadku tradiční švýcarské hodinařiny v sedmdesátých letech v souvislosti s nástupem různých elektrických systémů, které nakonec převálcoval systém quartz, se Flightmastery jevily neperspektivní a drahé. Byly to prostě nejdražší manuální chrona s nijak valnou vodotěsností v nabídce Omegy té doby. Osadit už tak vysoký strojek ještě rotorem pro autonátah by podle mě už dost neúměrně zvýšilo i tak vysoké pouzdro. Model Flightmaster vypadl z katalogu Omega, kde se naposled objevil v roce 1977, a od té doby se hodinky s tímto označením nevrátily. Nedávno pouze omega oprášila vzhled Flightmasterů v rámci modelu Speedmaster Professional X-33. Jedná se však funkčně o úplně jiné hodinky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A moje Flightmastery? Sháněl jsem je půl roku, protože Flightmastery mě prostě uhranuly od první chvíle, kdy jsem uviděl jejich fotku na internetu. Čekal jsem na tu správnou nabídku toho správného modelu fakt dlouho. A ta přišla. Vzhledem k tomu, že chystám vlastní vlákno ve stylu "jak Malda ke svým hodinkám přišel", nebudu toto vlákno zaplevelovat svými duševními pochody, na konci kterých se mi na ruce blyští tyto krásky. Chtěl jsem členům Chronomagu představit hodinky, které pro mě představují vrchol hodinařiny z přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Nejsou ze zlata, není na nich žádný diamant, nestojí za nimi žádný srdceryvný příběh. Je to kus obyčejné oceli se srdcem, které žádné jiné hodinky nemají. Jsou to prostě hodinky s velkým "H" a svou sílu a krásu nemají potřebu prezentovat v novodobých marketingových blábolech.  Kdo chce, najde si je. A pokud si je najde i díky mému dlouhému a nudnému příspěvku, budu rád. Ty hodinky si zaslouží pozornost.

 

Detailní fotky svých hodinek dodám později. Z nějakého důvodu se mi nenačítají obrázky, resp. načítají, ale hrozně dlouho. Jsem rád, že se mi alespoň podařilo dát ty fotky do předchozích příspěvků.

post-36202-0-55478100-1428676460_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Budu se opakovat, parádní hodinky, super počtení ( dal jsi si s tím docela dost práce ), někdy bych je rád viděl osobně a už se těším, až to vyfotíš i s tím dalším, co čekáš a soccerama :-)))).To už budu víc, než tiše závidět. V záplavě autávií neokoukanej kousek, paráda.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Budu se opakovat, parádní hodinky, super počtení ( dal jsi si s tím docela dost práce ), někdy bych je rád viděl osobně a už se těším, až to vyfotíš i s tím dalším, co čekáš a soccerama :-)))).To už budu víc, než tiše závidět. V záplavě autávií neokoukanej kousek, paráda.

Marťas, ale já už fakt nic jiného nemám:) Tohle byly ty, na které jsem čekal a konečně se  dočkal. Je pravda, že mám v lázních ještě jedny chrona ze sedmdesátých, které jsem tu ještě neprezentoval. To ale už nic podobného není.

 

A jsem rád, pokud se článek líbil. Dal jsem si záležet, i když už teď jsem si tam jednu chybu našel a štve mě:(Tak prosím čtenáře o shovívavost. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Peťo, Radku,  Richarde. Díky moc! Snad můj příspěvek nenudil. Jsem rád, že se můžu pochlubit aspoň tady na fóru. Ukázat je mojí drahé polovičce doma, tak bych měl vážně strach o svůj život:)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...