orol Odesláno 4. července 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. července 2015 Takový blbý dotaz - Jak posunout regulační páčku u náramkových hodinek o maličký kousek.Je to taková ta moderní páčka, co NEMÁ to pěkné dlouhé raménko se stupnicí. Máte na to nějkaou fintu? Ďekuji Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
vana Odesláno 13. července 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 13. července 2015 Vytvořil jsem si na to z měděných drátků takové prodlužovací ukazatele. Pomocí milimetrové stupnice na konci je tak možné kontrolovat posunutí regulační ručky poměrně s velkou přesností (třeba u automatů SEIKO se mi podařilo dosáhnout +- 5s za měsíc). U kalibru na fotce mám třeba spočítané, že posunutí ručky o 1 mm změní chod o 18 sekund za den, podle toho už snadno vypočítám potřebné posunutí. Jinak posunuji to šroubováčkem, jednou hranou ho opřu o můstek, druhou mám v té mezírce objímky reg. ručky a pomalu jím otáčím.. Tenhle systém se mi natolik osvědčil, že jsem si nakonec vytvořil celou sadu takových ruček, i na budíky. Legendární B71 je tak možné seřídit s přesností na několik vteřin za den...Fotky viz http://vaana.rajce.idnes.cz/nastenka Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
tondako Odesláno 14. července 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. července 2015 Vytvořil jsem si na to z měděných drátků takové prodlužovací ukazatele. Pomocí milimetrové stupnice na konci je tak možné kontrolovat posunutí regulační ručky poměrně s velkou přesností (třeba u automatů SEIKO se mi podařilo dosáhnout +- 5s za měsíc). U kalibru na fotce mám třeba spočítané, že posunutí ručky o 1 mm změní chod o 18 sekund za den, podle toho už snadno vypočítám potřebné posunutí. Jinak posunuji to šroubováčkem, jednou hranou ho opřu o můstek, druhou mám v té mezírce objímky reg. ručky a pomalu jím otáčím.. Tenhle systém se mi natolik osvědčil, že jsem si nakonec vytvořil celou sadu takových ruček, i na budíky. Legendární B71 je tak možné seřídit s přesností na několik vteřin za den...Fotky viz http://vaana.rajce.idnes.cz/nastenkaHezký.... koukám, že lidová tvořivost nezná hranic. Jako nápad to není špatný, z nouze. Nicméně vibrigraf je vibrograf. ( teda správně se to jmenuje Comparator ) Jde o to, že často se laici snaží zaregulovat hodinky, které se regulovat nedají, resp regulace neřeší problém v hodinkách. Nezjistíš nestenoměrný chod v různých polohách, kulhání, chybu v kroku, nestejnoměrný průběh hnací síly atd, atd. To, že se ti povede zaregulovat hodinky na nějakou přesnost je spíš věcí náhody. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
vana Odesláno 14. července 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. července 2015 Hezký.... koukám, že lidová tvořivost nezná hranic. Jako nápad to není špatný, z nouze. Nicméně vibrigraf je vibrograf. ( teda správně se to jmenuje Comparator ) Jde o to, že často se laici snaží zaregulovat hodinky, které se regulovat nedají, resp regulace neřeší problém v hodinkách. Nezjistíš nestenoměrný chod v různých polohách, kulhání, chybu v kroku, nestejnoměrný průběh hnací síly atd, atd. To, že se ti povede zaregulovat hodinky na nějakou přesnost je spíš věcí náhody.O vibrografu jsem samozřejmě také přemýšlel, ale nakonec jsem se rozhodl dát peníze raději do ultrazvukové čističky. Jinak hodinky samozřejmě měřím v různých polohách, nejjistější je ale stejně je zkrátka chvíli nosit na ruce, protože hraje roli také teplota (vliv na tuhost vlásku, tepelná roztažnost u setrvačky.. tedy pokud není bimetal). Na seřízení kulhání myslím docela stačí kombinace minimálního nátahu a vlastního sluchu. Co se týká nestejnoměrné hnací síly, tam už to může být horší. Nicméně pokud je pružina v pořádku a záběr všech soukolí přesný, myslím, že by tenhle problém neměl vzniknout. Pružinu mažu grafitovou vazelínou, díky které se odvíjí pravidelně a nepřeskakuje. Záběr kontroluji při volnoběhu, snažím se řídit pravidlem, že soukolí by se mělo točit natolik lehce, aby se pak setrvačností trochu vrátilo (tuším, že to psal Filipenský/Hájek). Ale uznávám, že to je trochu jiná situace, než při záběru.. Zjištění chyby v kroku už je horší, to uznávám. Ale myslím, že není problém pomocí pomalého otáčení setrvačky zkontrolovat přesnost záběru každého zubu. Tím chci jen říci, že jako hodinář amatér-samouk se myslím můžu bez vibrografu v pohodě obejít Teď už se tím stejně zabývám spíš okrajově, pracuji jako učitel na zušce. Ale ještě tak před sedmi lety v dobách největšího hodinářského nadšení jsem vážně přemýšlel, že půjdu z gymplu na učiliště do Polné Nakonec zvítězila konzervatoř..Jinak co se týká těch automatů, snad to náhoda nebyla - asi po roce nošení se začaly pravidelně trochu pozdit, tak jsem spočítal potřebné posunutí a podařilo se mi je vyregulovat opět na původní přesnost.. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
tondako Odesláno 14. července 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. července 2015 Jestli si se k tomu dostal jako samouk a dokážeš rozebrat a složit hodinky, tak smekám. Nicméně jestli si chceš sám opravit hodinky a né nadělat na nich nevratné škody, možná by sis měl přečíst něco jiného než padesát let staré učebnice. Bohužel asi spousta toho nebude v češtině, nicméně jako vzdělaný člověk si s tím jistě poradíš. O vibrografu jsem samozřejmě také přemýšlel, ale nakonec jsem se rozhodl dát peníze raději do ultrazvukové čističky. Jinak hodinky samozřejmě měřím v různých polohách, nejjistější je ale stejně je zkrátka chvíli nosit na ruce, protože hraje roli také teplota (vliv na tuhost vlásku, tepelná roztažnost u setrvačky.. tedy pokud není bimetal). Ultrazvuk je fajn, ale na čištění hodinkových strojů je lepší rotačaní čistička s čistící kapalinou a minimálně dvěmi oplachovými.K té roli teploty - bimetalové setrvačky se běžně přestaly používat někdy v polovině dvacáteho století. V součastnosti jsou všechny setrvačníky monometalické vyrobené z materiálů s minimální tepelnou roztažností, to samé platí o vláscích. Důležitější podle mně je potřeba změřit rozdíl v přesnosti chodu ( samozřejmě také zkontrolovat amplitudu ) v různých polohách. Tady se projeví jednak přesnost vyvážení setrvačníku, případné opotřebení, nebo poškození čepu setrvační hřídele. Tady jseš bez vibrografu v troubě Na seřízení kulhání myslím docela stačí kombinace minimálního nátahu a vlastního sluchu. To platí možná u budíků, u hodinek s vyšší frekvencí kyvů se to podle sluchu seřídit nedá. Dá se to seřídit bez vibrografu, ale dělá se to jinak. Pružinu mažu grafitovou vazelínou, díky které se odvíjí pravidelně a nepřeskakuje. Hnací pera hodinek jsou v součastnosti samomazná, chemicky se nečistí ani následně nemažou. Pokud to uděláš, pero poškodíš, což bude mít za následek právě tu nerovnodobost chodu. Může to být ten problém s požděním tvých automatů po cca ročním provozu. Neber to rejpání ve zlém, ale jestli se tomu chceš trochu věnovat jako koníčku, tak brzy zjistíš, že na koleni to skutečně dělat nejde. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
vana Odesláno 15. července 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 15. července 2015 Jestli si se k tomu dostal jako samouk a dokážeš rozebrat a složit hodinky, tak smekám. Nicméně jestli si chceš sám opravit hodinky a né nadělat na nich nevratné škody, možná by sis měl přečíst něco jiného než padesát let staré učebnice. Bohužel asi spousta toho nebude v češtině, nicméně jako vzdělaný člověk si s tím jistě poradíš. Ultrazvuk je fajn, ale na čištění hodinkových strojů je lepší rotačaní čistička s čistící kapalinou a minimálně dvěmi oplachovými.K té roli teploty - bimetalové setrvačky se běžně přestaly používat někdy v polovině dvacáteho století. V součastnosti jsou všechny setrvačníky monometalické vyrobené z materiálů s minimální tepelnou roztažností, to samé platí o vláscích. Důležitější podle mně je potřeba změřit rozdíl v přesnosti chodu ( samozřejmě také zkontrolovat amplitudu ) v různých polohách. Tady se projeví jednak přesnost vyvážení setrvačníku, případné opotřebení, nebo poškození čepu setrvační hřídele. Tady jseš bez vibrografu v troubě To platí možná u budíků, u hodinek s vyšší frekvencí kyvů se to podle sluchu seřídit nedá. Dá se to seřídit bez vibrografu, ale dělá se to jinak. Hnací pera hodinek jsou v součastnosti samomazná, chemicky se nečistí ani následně nemažou. Pokud to uděláš, pero poškodíš, což bude mít za následek právě tu nerovnodobost chodu. Může to být ten problém s požděním tvých automatů po cca ročním provozu. Neber to rejpání ve zlém, ale jestli se tomu chceš trochu věnovat jako koníčku, tak brzy zjistíš, že na koleni to skutečně dělat nejde.Filipenský-Hájek byl vydán roku 1996, takže zas snad nejsou tolik za opicema. Troufám si říci, že na žádných hodinkách jsem nenávratné škody neudělal. Dělal jsem i generálky několika členům zdejšího fóra, myslím, že by se ozvali. A hodinky, které jsem dělal sám pro sebe vydržely většinou jít s relativní přesností a bez závady 5-6 let, než trochu ztuhnul olej.S tím bimetalem máš pravdu, dělal jsem často spíše starší kousky, takže to mám více v paměti..Jak jsem již psal, hodinky měřím v několika polohách.. S tou přesností vyvážení setrvačky máš pravdu, ale tak existuje přeci vyvažovačka. A na odhalení poškozeného čepu snad stačí lupa x12..Ohledně seřízení kulhání tedy překládám jiný postup, který jsem taky používal - stroj nechat nenatažený a pak dostat přesně do jedné linie čep setrvačky, její popudný kolíček a čep kotvy.. takhle by to šlo?V současnosti jsou sice pera samomazná, ale jak říkám - dělal jsem hlavně starší hodinky, i ty automaty už mají něco za sebou..Ve zlém to samozřejmě neberu, ale taky si myslím, že úplně na koleně jsem to tenkrát nedělal Jak ale říkám, teď už se tomu věnuji opravdu jen okrajově a už mě to ani tolik nebaví.. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jiří9 Odesláno 16. července 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 16. července 2015 Souhlasím plně s Tondou a grafit do pera nikdy. To mi připomíná naše soudruhy z NDR a bicí hodiny Waimar kteří mazali pera kdoví čím a pak se měnila síla tahu katastrofálně. Samozřejmě přeháním, ale jemná mechanika byla a je trochu jinde. Ale když Ti to funguje není co řešit. Jirka Jestli si se k tomu dostal jako samouk a dokážeš rozebrat a složit hodinky, tak smekám. Nicméně jestli si chceš sám opravit hodinky a né nadělat na nich nevratné škody, možná by sis měl přečíst něco jiného než padesát let staré učebnice. Bohužel asi spousta toho nebude v češtině, nicméně jako vzdělaný člověk si s tím jistě poradíš. Ultrazvuk je fajn, ale na čištění hodinkových strojů je lepší rotačaní čistička s čistící kapalinou a minimálně dvěmi oplachovými.K té roli teploty - bimetalové setrvačky se běžně přestaly používat někdy v polovině dvacáteho století. V součastnosti jsou všechny setrvačníky monometalické vyrobené z materiálů s minimální tepelnou roztažností, to samé platí o vláscích. Důležitější podle mně je potřeba změřit rozdíl v přesnosti chodu ( samozřejmě také zkontrolovat amplitudu ) v různých polohách. Tady se projeví jednak přesnost vyvážení setrvačníku, případné opotřebení, nebo poškození čepu setrvační hřídele. Tady jseš bez vibrografu v troubě To platí možná u budíků, u hodinek s vyšší frekvencí kyvů se to podle sluchu seřídit nedá. Dá se to seřídit bez vibrografu, ale dělá se to jinak. Hnací pera hodinek jsou v součastnosti samomazná, chemicky se nečistí ani následně nemažou. Pokud to uděláš, pero poškodíš, což bude mít za následek právě tu nerovnodobost chodu. Může to být ten problém s požděním tvých automatů po cca ročním provozu. Neber to rejpání ve zlém, ale jestli se tomu chceš trochu věnovat jako koníčku, tak brzy zjistíš, že na koleni to skutečně dělat nejde. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ramon Odesláno 29. prosince 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 29. prosince 2015 Mám doma jedny automaty, co jdou přesně, ale ta regulační páčka jak jsem se koukal je vytočená na té stupnici do plusu téměř nadoraz. Hodinky mám z druhé ruky, tak nevím, jestli to může značit nějaký zamaskovaný problém, nebo je to normální? Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
straspol Odesláno 30. prosince 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 30. prosince 2015 Mám doma jedny automaty, co jdou přesně, ale ta regulační páčka jak jsem se koukal je vytočená na té stupnici do plusu téměř nadoraz. Hodinky mám z druhé ruky, tak nevím, jestli to může značit nějaký zamaskovaný problém, nebo je to normální?Myslím že budou chtít jen vyčistit...a zregulovat. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karlos Odesláno 30. prosince 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 30. prosince 2015 Tady na tomto vlákně je hezky názorně vidět jak ohavné, nesmyslné a zcela zbytečné je citovat si vzájemně příspěvky. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
trojnik Odesláno 31. července 2016 Nahlásit Sdílet Odesláno 31. července 2016 Pouze na vibrografu a trpělivého hodináře. Po dvou letech jsem nechal v Koscomu zaregulovat svoje Certiny s Eta 2836. Odchylka po týdnu 0 sec. Sice jsem je tam nechal týden, ale stálo to za to. Díky hodináři, jste machr!!!!!!!! Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kamil Odesláno 5. června 2019 Nahlásit Sdílet Odesláno 5. června 2019 (upraveno) Oživím staší vlákno. Mám v Divemasterech od Victorinoxu 2836-2. Před rokem mi je Pepa odmagnetizoval, ale začly chodit pravidelně asi 12 vteřin do mínusu. Což mě štvalo, radši mám hodinky do plusu. Tak jsem se je odhodlal trochu poladit. Povedlo se mi příslušným šroubkem posunout odchylku na hodnotu +1 za den. Přidávám foto pro informaci, kdyby někoho zajímal posun šroubku. Původně byl přesně svisle na střed. Upraveno 5. června 2019 uživatelem Kamil Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se