Přejít na obsah

Breitling Navitimer 806


malda

Doporučené příspěvky

Jsem tu mezi svýma, takže mi budete rozumět. Jsou v životě chronomagora chvíle, kdy narazí na hodinky, ze kterých se mu zatají dech, spadne mu brada, vykulí se oči, roztřepou ruce, posadí ho na zadek, vlezou mu na mozek a nevytluče je z tama dřív, než se mu objeví na zápěstí. Tehdy ho naopak začnou hřát u srdce. A to jsou ty nejkrásnější okamžiky, kvůli kterým se ani nesnažíme naši chorobu léčit.

 

Většinou je to láska a první pohled. Mně se ale stalo něco neuvěřitelného. Takhle mě dostaly hodinky, které znám v podstatě od doby, kdy jsem se začal o hodinky zajímat, a které jsem viděl snad tisíckrát. Asi jsem se musel k Breitlingu a jeho ikonickému modelu Navitimer postupně propracovat.

 

Navitimery jsou tak nějak zvláštní. Jsou to prostě svoje vlastní hodinky, které v tomto designu nemají obdoby. Můžete je proklínat, nenávidět jako leštěnky pro mafiány a podsadité bouchače, ale jejich kouzlo se jim upřít nedá. Jejich historie, když si prohlížíte například aktuální nabídku na Chronu24, přesně kopíruje historii, tedy vzestupy a pády, společnosti Breitling. Narazíte na slušnou nabídku dochovaných hodinek ze 60tých a začátku 70tých let. Pak najdete pár quarzek, někdy až úsměvného vzhledu. Následuje díra z temné minulosti společnosti Breitling, no a pak se najednou objevuje víc a víc nabídek hodinek z konce 80tých let a dál až k současné široké, a troufnu si říct dost atraktivní, nabídce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Navitimer je mezi touto nabídkou legenda. Samotný název, a že na první pohled vypadá, že se někdo sekl a místo "Y" píše název měkce, má své vysvětlení. Vznikl totiž spojením slov "navigation" a "timer". Se slovem "navy", tedy označením pro vojenské námořnictvo, fakt tyto hodinky nic společného nemají. Otočná luneta s vložkou pod sklem navazující na číslelník, charakteristický prvek těchto hodinek, totiž není ničím jiným, než jakýmsi logaritmickým pravítkem schopným převádět mezi rychlostí, časem a vzdáleností. Určíte tak, jakou rychlostí kam doletíte za jaký čas, když dvě z těchto tří veličin znáte a jste zrovna pilot. Například když vím, jakou vzdálenost a za jaký čas jsem urazil, odečtem zjistím průměrnou rychlost atd. Prostě trojčlenka na číselníku, která navíc umí převádět mezi rychlostí v mílích a kilometrech a snad i další věci.Neptejte se mě jak se s ní dá tohle všechno zjistit. Snažím se tomu přijít na kloub, ale zatím marně. Podrobných návodů, jak lunetu navitimerů využít, je na netu včetně youtube hodně.

 

Mimo tyto zajímavé funkce má tento typ lunety ještě jednu, nechtěnou. Díky špatné vodotěsnosti prvních modelů pouští dovnitř vodu a proto většina dochovaných číselníků a zejména vložek lunet dnes vypadá tak, jak vypadá. I zaklapávací dýnko dává tušit, že s vodotěsností těchto hodinek to nikdo moc vážně nemyslel. NOSové číselníky a vložky lunet se občas objevují, ceny jsou strašné a bohužel se za originály občas vydávají i aftermarket díly. Mě se jedna originál NOS vložka lunety podařila relativně slušně vydražit na ebayi, ale to je spíš náhoda. Zatím je na cestě.

 

Za rok zrodu těchto slavných hodinek se považuje rok 1952, i když některé zdroje uvádějí, že do prodeje se hodinky dostaly až v roce 1954. Model Navitimer nebyl ale nic tak úplně nového a převratného. Vznikl zdokonalením přechozího modelu Chronomat z roku 1942. Tyto hodinky se strojkem Venus 176 byly používány i leteckými silami USA. Právě tímto modelem vznikla tradice leteckých hodinek Breitling, která trvá dodnes.

 

Breitling Chronomat 1942:

 

post-36202-0-62843700-1462616035_thumb.jpg

 

Dobové reklamy na model Navitimer:

 

post-36202-0-35102200-1462616049_thumb.jpgpost-36202-0-19674600-1462616052_thumb.jpgpost-36202-0-43693300-1462616058_thumb.jpgpost-36202-0-39922200-1462616062_thumb.jpgpost-36202-0-25613500-1462616065_thumb.jpgpost-36202-0-63745500-1462616067_thumb.jpgpost-36202-0-21883400-1462616074_thumb.jpgpost-36202-0-74106900-1462616076_thumb.jpgpost-36202-0-12826700-1462616080_thumb.jpg

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

První model Navitimeru s referencí 806 se udržel v produkci podle některých zdrojů až do konce 70tých let. Za tu dobu sice Navitimer 806 neprošel žádným razantním vývojem, přesto se model Navitimer 806 vyráběl ve více variantách lišících se vzhledem číselníku a použitým logem na číselníku. Tradičně najedeme na číselníku zvláštní logo Breitlingu v podobě dvou stylizovaných letadel - tzv. "twin jet" logo. Často se také na číselníku místo loga Breitlingu objevuje znak organizace ?Aircraft Owners and Pilots Association? (AOPA). Jedná se o hodinky, které byly údajně dodávány přímo členům této organizace. Breitling přitom Navitimery prezentoval jako výsledek spolupráce právě s AOPA, a to nejen v dobové reklamě, ale dokonce na dokladech dodávaných k hodinkám. Podle dalších zdrojů však byly s logem AOPA Navitimery vyráběné pouze na začátku produkce, potom se už vyráběly jen logem dvou letadel. Jsou pak známé další varianty dle přání zákazníka, například varianta pro irácké letecké síly se svým vlastním logem na číselníku a dále s propracovaným logem iráckého letectva na dýnku a další.

 

Na internetu je více návodů, jak datovat Navitimery, některé si částečně odporují. Je v tom fakt zmatek. V nejobecnější rovině platí, že nejstarší Navitimery mají celočerný číselník, pozdější modely ze 60tých let mají bílé subciferníky, nejprve malé, potom větší. Starší Navitimery mají také širší ručky. Vývojem prošla i vložka lunety. Detaily jsou ale malé.

 

Navitimer 806 - první varianta s celočerným číselníkem:

 

post-36202-0-69845800-1462616244_thumb.jpg

 

Navitimer 806 - model z přelomu 50tých a 60tých let už s bílými subciferníky, ale o menší velikosti:

 

post-36202-0-02625200-1462616249_thumb.jpg

 

Navitimer 806 - model z přelomu z druhé poloviny 60tých let s většími bílými subciferníky:

 

post-36202-0-88661300-1462616257_thumb.jpg

 

Detail číselníku pro irácké letectvo:

 

post-36202-0-28052500-1462616279_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pak ještě existuje jeden jednodušší způsob datace hodinek Breitling, a to za pomoci jejich výrobního čísla a této tabulky:

 

post-36202-0-18339000-1462616335_thumb.jpeg

 

Na moje Navitimery, o kterých jsem se z papírů dočetl, že se prodaly 10.1.1968, sedí na tuto tabulku dokonale a měly být vyrobeny v roce 1967.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Navitimery 806 se vyráběly mimo klasickou ocel v nepříliš populární pozlacené úpravě a naopak v nejcennějším celozlatém provedení. Rozdíl mezi pozlaceným a celozlatým provedením je na první pohled v tom, že pozlacená verze má klasické ocelové dýnko, celozlatá má zlaté i dýnko. Po celou dobu produkce byly osazovány strojkem Venus 178, pouze krátce na začátku produkce v roce 1954 byly osazovány strojkem Valjoux 72. I tato informace však není jistá a možná se Valjoux 72 v omezeném počtu používal i nadále. Navitimery se dále objevují se strojkem Valjoux 7736. Mělo by se jednat o kusy ze závěru produkce. Tyto hodinky se poznají podle zdobnějšího dýnka s označením nikoliv "806", ale "806-36".

 

Zlaté Navitimery:

 

post-36202-0-72693400-1462616380_thumb.jpg

 

Dýnko Navitimerů s valjouxem 7736:

 

post-36202-0-72235500-1462616390_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Navitimer 806 na začátku 60tých let doplnil model Navitimer 809 Cosmonaute se stejným strojkem. Podstatný rozdíl mezi těmito modely byl hlavně v tom, že Cosmonaute měl "GMT" pochod hodinové ručičky, která obkroužila číselník jednou za 24 hodin. Oba modely šly trochu do pozadí koncem 60tých let. To proto, že právě v této době Breitling spolu s Heuerem a společností Hamilton vyvinuli první automatický chronograf označovaný jako Calibre 11. Tak vznikl model Navitimer 1806 s úctyhodnou velikostí 48 mm. Uvést tento model na trh stihl Breitling ještě na konci 60tých let. Vzniklo i několik dalších provedení Navitimerů s automatickým strojkem, ale i s manuálním strojkem, oproti 806 navíc s datovým oknem na klasické pozici 4:30. Navitimery 806 se však vyráběly dál. Podle některých zdrojů až do roku 1979. Jiné zdroje uvádějí konec výroby v roce 1972. Fakt je ten, že jsem na internetu objevil dost podrobný katalog Breitlingu z roku 1973 a Navitimer 806 už v něm není.

 

Navitimer 809 Cosmonaute:

 

post-36202-0-83923100-1462616439_thumb.jpg

 

Navitimer Chronomatic cal. 11:

 

post-36202-0-57738000-1462616446_thumb.jpg

 

Navitimer ref. 7806 se strojkem Valjoux 7740:

 

post-36202-0-96404500-1462616460_thumb.jpg

 

Navitimer LED:

 

post-36202-0-01602000-1462616455_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V druhé polovině 70tých let to už šlo se společností Breitling z kopce. S nástupem quartzových strojků vsadili nejpokrokovější švýcarští vizionáři, mezi které vedle Heueru Breitling rozhodně patřil, právě na baterku. Být ale novátorský za každou cenu se někdy nevyplácí a právě toto byl ten případ. V dalším období vzniklo několik quarzových Navitimerů, které snad ani nestojí za komentář. Poslední Navitimer z této generace vznikl v roce 1974. Jenom věhlasem značky se prostě proti levné konkurenci se stejnými vlastnostmi v quartzové rovině jít nedalo.

 

Společnost Breitling se dostala do problémů a před úplným krachem v roce 1979 ji zachránilo to, že značku koupil výrobce low-endových hodinek Sicura, společnost přestěhoval z Ženevy do Grenchenu a postupně se začaly dít věci. Od roku 1986 se začaly objevovat první Navitimery se strojkem Lemania 1872, pak modely s Valjouxem 7750 a s dalšími externě dodávanými strojky. Konečně v poslední době, od roku 2009, začal Breitling vyrábět svůj vlastní "in house" strojek označovaný jako Breitling 1. Lepší restart firemní tradice si asi těžko můžeme představit. Společnost Heuer dnes může závidět.

 

Zvláštní osud pak měly tehdejší skladové zásoby společnosti Breitling. Ty skoupily jiné společnosti a vesele produkovaly hodinky ve vzhledu (mimo jiné) původních navitimerů pod svými značkami dál. Typicky to byly například "navitimery" od společnosti Sinn, které jsou z větší části vyráběné právě z dílů Breitling.

 

Sinn "Breitling Navitimer 806":

 

post-36202-0-97086500-1462616529_thumb.jpg

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale zpět k Navitimerům 806. Jak už jsem napsal, asi jsem se musel k těmto hodinkám postupně vypracovat. Pokukoval jsem po nich dlouho a nijak netlačil na pilu. Samotná koupě byla trochu divočina, protože jsem svoje Navitimery objevil náhodou na zahraniční obdobě bazoše a za dost nižší cenu, než jak se prodávají nejlevnější Navitimery 806 bez not a krabice na Chronu24 nebo kdekoliv jinde. To mi přišlo podezřelé. Navíc s prodejcem byla ze začátku dost špatná domluva. Odpovídal na mejly tak po dvou dnech, vymýšlel, abych mu poslal kopii pasu, aby jsme sepsali kupní smlouvu s ověřenými podpisy a tuto si prvně přeposílali a ještě dodával, že má zájemců víc, čímž se to snažil urychlit. Ze začátku jsem tak nabyl dojmu, že to je nějaká levota. Psal jsem to tady i do aktualizace stavu - ještě to mám v profilu.

 

Jediný důvod, proč jsem dál s tím člověkem jednal, bylo to, že prodával víc různých věcí a všechny byly podle fotek focené na stejném místě. Tím pádem jsem tak nějak předpokládal, že to úplně podvod být nemusí, fotky všech věcí musel dělat jeden člověk a na jednom místě a prodejce ty hodinky minimálně má u sebe.

 

Pak jsem postupně zjistil, že prodejce je starý pán v důchodu, bratr původního majitele, který nedávno zemřel, a jen chce, aby se hodinky dostaly do dobrých rukou. Google prozradil, že prodejce je architekt v důchodu a minimálně lokálně uznávaná osoba. Takže jsme si bez emocí vyjasnili své představy o celém obchodu k oboustranné spokojenosti a všechno dobře dopadlo. 

Ne, že bych se teď stal ambasadorem Breitlingu. Musím ale konstatovat, že Navitimer je povedený a nadčasový model. Sice trochu nepřehledný - přece jen je toho na číselníku dost a ručky jsou celkem malé - ale vzhledem k tomu, že mám (zatím) dobré oči, nevadí mi to. Tyto navitimery jsou pro mě se svým průměrem 41 mm tak akorát. Jsou to navíc manuály, takže nejsou ani nijak vysoké. Koupil jsem je na řemenu, který pochopitelně není původní, stejně jako trnovka.

 

post-36202-0-03275600-1462616585_thumb.jpg

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Navitimery se prodávaly výhradně na ještěrkových řemenech se zúžením 22/16 mm s trnovkou. Tuto informaci bych, na rozdíl od mnoha jiných týkajících se Navitimerů 806, bral jako neotřesitelnou. Minimálně kvůli tomu, že Navitimery se dodávaly v nízké žluté krabici (na žádnou jinou jsem nenarazil) typické pro hodinky prodávané na koženém řemenu. Do takové krabice by se tah s překlápěčkou prostě nevlezl. Na trnovce řemenu k Navitimerům 806 by mělo být podle mého pátrání výhradně klasické logo breitlingu, tedy okřídlené písmeno "B". Na ebayi se ale nabízejí originálně se tvářící řemeny s trnovkou s "twin jet" logem, údajně přímo určené pro model Navitimer 806. Jedná se o novou výrobu a otázka je, jestli kopíruje originál. Podle mě logo "twin jet" Breitling nikdy na trnovkách nepoužíval. Od jiného zdroje jsem prostě takovou přezku neviděl. Jen s okřídleným béčkem.

 

Novodobé nabízené řemeny s přezkami, které podle mě v originále nikdy neexistovaly:

 

post-36202-0-62796300-1462616620_thumb.jpg

post-36202-0-01707700-1462616625_thumb.jpg

post-36202-0-59074900-1462616630_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vzhledem k tomu, že razím kacířskou myšlenku, že chrona patří na tah, začal jsem pokoukávat, jestli by něco zajímavého k Navitimerům 806 nešlo sehnat. Zjistil jsem, že k Navitimerům 806 se alternativně ke kůži dodávaly dva druhy tahů, které se daly dokoupit samostatně. Jeden celkem fádní a částečně připomínající tahy na Rolexky, no a pak originální mesh. Ten mě dost zaujal, protože nic na meshi nemám. Osud tomu přál a jeden jsem na netu objevil. Sice za kacířskou cenu, ale tady to bylo o tom buď cenu akceptovat a nebo ho nemít. I když asi většina z vás bude namítat, že Navitimer patří na kůži, mě přijde v kombinaci s meshem celkem zajímavý.

 

post-36202-0-23802500-1462616830_thumb.jpg

Jak už jsem tu několikrát opakoval, profesionální recenze psát neumím. Zatím žádné vintážní chrona, které jsem si po úvaze pořídil, mě nezklamaly a platí to i pro Navitimery 806. Sedí mi velikostí i originálním vzhledem. Milé překvapení jsou stopky. Tak jak nuluje Venus 178 snad nenuluje žádný jiný strojek, co mám doma. Vše přesně na 12 při pouhém namáčknutí nulovacího tlačítka. Paráda. Naopak za největší nedostatek považuju už z fabriky ručně nanášené tritium na číselník. Je to fakt hnus a nejsem si jistý, jestli by byl schopný to někdo zrenovovat. Byl bych vděčný za tip. Většina renovovaných lumi prvků u Navitimerů, co jsem na netu viděl, nevypadá nic moc. Pak jsou ještě novodobé renovační číselníky, a ty už zase podle mě kazí "vintage vzhled" původních kusů:

 

post-36202-0-32137600-1462616837_thumb.jpg

 

post-36202-0-28375000-1462616843_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když jsem si  ten mesh pořídil, první, co mě napadlo bylo, že ta přezka je mi nějaká povědomá. Pak jsem to pochopil - stejnou, jen s jiným logem mám na Longinesech ze stejného období. Tahy vyráběla jak pro Longines i pro Breitling společnost Henry & Cie, Geneva. Používala značku HC v trojůhelníku. Je to stejné, jako když vyráběl pro Heuer tahy výrobce Gay Freres.

 

post-36202-0-03876200-1462617352_thumb.jpg

 

post-36202-0-99661400-1462617360_thumb.jpg

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Opravuji fotku z třetího příspěvku. Navitimer z přelomu 50tých a 60tých let vypadá takhle:

 

post-36202-0-15343500-1462620902_thumb.jpg

 

Druhá fotka ve třetím příspěvku je fotka Navitimer 809 cosmonaute.

 

EDIT: Sibiř: Děkuji. K tomu tahu... Nic racionálního v tom nehledej. Tak jsem to i psal v příspěvku číslo 10. Mám prostě chrona na tahu rád. Navíc, neměl jsem nikdy nic na meshi a ta kombinace Navitimer/mesh mě prostě zaujala. Takhle se mi to prostě líbí.

Upraveno uživatelem malda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...