Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestnáctá
6.2 Technické parametry ASKANIA Taifun TAI 682
Obrázek 6-6 ? ASKANIA model Taifun TAI 682 českého letectva byly dodávány i s tímto světlým koženým řemenem, který je ?pronýtován? šrouby a maticemi imitujícími nýty. Autor fotografie: Polifka
Jednou z technologických zajímavostí, kterou se modely Taifun včetně TAI 682 pyšní, je velmi odolné, tvrdé ocelové pouzdro. Ve starších podkladech českého zastoupení Askanie se mi podařilo objevit do češtiny přeložený text, který toto konstrukční řešení a jeho přínosy velmi krásně popisuje. Byla by škoda, aby tento text zůstal někde zapadnut a proto ho zde uvádím v plném znění (trocha korektní rovnováhy neuškodí, když texty společnosti ELTON hodinářská jsem také použil v sekcích o hodinkách PRIM).
Je tu ale jedna skutečnost, o které Askanie zarytě mlčí, ale zkušeným očím Chronomagorů celého světa neunikla. Celá ta úžasná technologie totiž pochází od dalšího německého výrobce hodinek ? DAMASKO! Ano, DAMASKO je dodavatelem těchto velmi odolných pouzder a jejich korunek. Je to jejich patentovaná technologie a majitel DAMASKO potvrdil, že byl dodavatelem pro Askanii. Dodnes zůstává pouze neznámé, zda byl kontrakt jednorázový a už se nebude opakovat, nebo zda dodávky stále probíhají (třeba i s ročním limitem). Ostatně ASKANIA si komponenty jako pouzdra sama nevyrábí pro žádné své hodinky, ale nechává si je dělat u subdodavatelů na zakázku.
Obrázek 6-7 ? Pohled na šroubovací víko pouzdra modelu Taifun TAI 682 českého letectva. Autor fotografie: Polifka
A zde je onen text, jehož původní verzi sepsaly ve společnosti DAMASKO, jak se můžete přesvědčit na tomto odkazu (ani ilustrace se nenamáhali změnit).
-----------------------
Pouzdro hodinek má jednu důležitou funkci, tedy kromě základní estetické, která má přivábit pozornost zákazníka. Totiž chránit křehký a složitý strojek, který je v něm uložen. Protože je pouzdro vystaveno vnějším vlivům, velmi trpí, opotřebovává se a časem ztratí původní krásu. Pouzdro už ničím chráněné není, a přitom jeho stav je jedním z ukazatelů, podle kterého se stanoví cena hodinek na sek..dárním trhu, na aukci.
Jedním ze způsobů, jak zabránit znehodnocení pouzdra, je vyrobit ho z co nejtvrdšího materiálu. Nejvíce se v hodinářském průmyslu používá ocel 316L. Je sice odolná proti korozi, ale je také relativně měkká. Případné nárazy způsobují na pouzdru značné škrábance i promáčknutí.
Existuje sice možnost povrch oceli 316L vytvrdit až na 1200 z 10 000 možných podle Vickerse (platina má tvrdost asi 150, zlato asi 300, titan kolem 500, na hodnotě 1200 začíná tvrdost high?tech keramiky). Problém ovšem je, že tvrdá je pouze vrchní vrstva ocelového pouzdra, do níž se difúzně napustí uhlík, a materiál nelze kalit, aby si ocel zachovala svoji tvrdost v celém objemu.
Testy firmy Askania prokázaly, že tento druh ošetření povrchu pouzdra není vhodný. Může totiž dojít k takzvanému efektu vaječné skořápky ? vejce má sice obal tvrdý, ale křehký. Navíc zkušebně vytvrzený povrch se dal poškrábat i obyčejnou pinzetou z pružinové oceli.
Materiál pod vytvrzenou vrstvou prostě nebyl schopen takovému tlaku odolat. Proto se muselo postupovat jinak. Roztavená ocel je pod vysokým tlakem obohacena dusíkem. Díky němu a přítomnosti uhlíku je slitina dostatečně tvrdá a zároveň velmi odolná proti korozi. Experti tak došli cestou speciálního procesu kalení k extrémně tvrdé, bezniklové a nerezové oceli.
Jak vysoké nároky tento materiál splňuje, svědčí jeho používání v kuličkových ložiscích tryskových motorů, v ložiscích rotoru helikoptér, v palivových čerpadlech raketoplánů a další speciální využití.
Pouzdro je však jen jednou z choulostivých součástí hodinek, a navíc má jednu velkou slabinu. Tou je otvor, kterým prochází osička korunky. Bez náležité péče je vstupní branou pro vlhkost a prach, činitele, které mohou strojek naprosto zničit. V případě chronometru je podobných otvorů v pouzdru ještě víc ? kromě korunky jsou to ovladače pro spuštění měření času a nastavování různých ostatních funkcí.
Hodinářští konstruktéři proto věnují tomuto problému zvýšenou pozornost. Ovládací prvky se skládají z viditelné části korunky a tlačítek a také z hřídelky, která zajišťuje přenos pohybu. Jedním z hlavních problémů, který bylo třeba vyřešit v průběhu konstrukce nové korunky a systému tlačítek, bylo najít řešení, jak utěsnit ovládací prvky proti vlhkosti a prachu. Běžné systémy používají dvě těsnění ve tvaru písmene O, vyrobená z elastického materiálu, jako je například Nitril. Životnost tohoto těsnění závisí na kvalitě materiálu, ale i na intenzitě tření mezi tyčinkou a O kroužkem. Tření zvyšuje opotřebení a vede také k tomu, že se opotřebí těsnicí prvky a neplní dále svoji funkci. Řešení se našlo ? lubrikační buňka. Konceptem tohoto unikátního prvku je v podstatě trubička vyrobená z firemní patentované vytvrzené nerezové oceli, která se našroubuje do děr vyvrtaných skrze pouzdro, určených pro korunku a tlačítka. Buňka je vyplněná syntetickým viskózním lubrikantem a utěsněná pomocí dvou prvků Viton, které zabraňují prosakování a vychýlení lubrikační buňky. Lubrikant zahladí mikroskopické nerovnosti povrchu vyleštěné korunky a tyčinky tlačítka, a tak zamezí tření a opotřebení. Lubrikační systém nabízí dlouholetou spolehlivost těsnění a ovládacích prvků. Je to zatím to nejlepší, co bylo k řešení tohoto problému vyvinuto.
Obrázek 6-8 ? Schéma konstrukčního řešení korunky a hřídelky od firmy DAMASKO v hodinkách ASKANIA Taifun. Zdroj fotografie: DAMASKO Uhrenmanufaktur
Další ohrožení strojku, před nímž ho neochrání ani nejtvrdší pouzdro, představuje magnetické pole. Každé hodinky Taifun jsou proti jeho působení vybaveny důležitým technickým detailem, který sice není na první pohled viditelný, ale má obrovský vliv na přesnost chodu hodinek v silném magnetickém poli. Je to antimagnetické pouzdro, jakýsi druhý obal strojku. Tento prvek obsahuje pouze několik málo typů mechanických hodinek pro piloty. Jedinečné vnitřní pouzdro sestává z číselníku, kroužku zabraňujícímu pohybu a druhé zadní stěny. Tyto součástky jsou vyrobeny ze speciálního materiálu s antimagnetickými vlastnostmi, který je schopen odolat magnetickému poli až do intenzity 80 000 A/m. Vyrábějí se s maximální přesností, a to z toho důvodu, aby přesně zapadaly a nedocházelo k ovlivňování krokového ústrojí hodinek působením magnetického pole. Ochrana proti magnetickému poli v kombinaci s martenzitickou extrémně vytvrzenou ocelí je patentem firmy Askania.
Obrázek 6-9 ? Schéma konstrukčního řešení antimagnetické pouzdra od firmy DAMASKO v hodinkách ASKANIA Taifun. Zdroj fotografie: DAMASKO Uhrenmanufaktur
Součástí pouzdra je rovněž korunka. Při vývoji nové korunky mají konstruktéři na mysli fakt, že doslova každý běžný systém šroubovací korunky má hned dva slabé body, které mohou dříve či později způsobit závadu. To je způsobeno pohyblivým uložením spojovacích prvků korunky. Obvykle se skládají z dosti slabého šestihranného šroubu, který má šířku jednoho milimetru. Dalším důvodem, proč bývá mechanismus korunky závadný, je špatný výběr materiálu. Většina výrobců hodinek stále ještě používá mosaz, alpaku nebo poněkud měkkou nerezovou ocel. To vede v mnoha případech ke zkosení hran šestistranného šroubu, což způsobuje, že přiléhavé usazení je prakticky nemožné. Pak není možné provést ruční natažení hodinek ani seřídit čas.
Zdá se, že většina výrobců hodinek si je tohoto problému vědoma, a používají proto horší napojení korunky, která je trvale připojena na natahovací systém. Špatný výběr materiálů, jak je uvedeno výše, má také občas na svědomí poškození a opotřebení závitů mechanismu korunky, což má dopad na vodotěsnost hodinek.
Šroubovací korunka hodinek Askania proto došla několika konstrukčních změn. Používá se šestihranný šroub o tloušťce dvou milimetrů, takže přesahuje přes stěny. Celá korunka včetně hřídelky, závitu a všech ostatních součástek je vyrobena z vytvrzené oceli, což zaručuje nadprůměrnou odolnost proti opotřebení. Veškerá těsnění nového systému korunky jsou vyrobena z materiálu Viton, což je látka s vysokou chemickou a mechanickou odolností a má mnohem lepší vlastnosti než kterýkoliv jiný materiál, například Nitril, jenž se v současné době u náramkových hodinek používá.
Korunka a tlačítka jsou vybaveny lubrikační buňkou, která zajišťuje hladkou činnost a promazává hřídelku a těsnění. Trubičky korunky i tlačítek jsou do pouzdra našroubovány s použitím speciálního klíče.
-----------------------
Obrázek 6-10 ? Celkový pohled na kožený řemen a levou stranu pouzdra. Dvoumístné sériové číslo je vyjiskřeno na levém boku pouzdra. Autor fotografie: Polifka
Populární jméno: ASKANIA Taifun
Typové označení: TAI 682
Modelová řada: Taifun
Typ hodinek: sportovní, pánské
Kalibr: ASKANIA 2064
Pouzdro:
Korunka: zušlechtěná ocel, šroubovací
Vrchní sklo: safírové, ploché, s oboustrannou antireflexní úpravou
Kroužek: nerezový otočný kroužek, číslování po směru hodinových ručiček, luminiscenční počáteční pozice (Super Luminova)
Číselník: černý, luminiscenční hlavní stupnice (Super Luminova)
Náramek: řemínek z kůže s nýtováním s klasickou sponou s trnem nebo kaučukový řemínek s rozevírací sponou
Odolnosti:
Balení: dřevěná krabička lakovaná s certifikátem
Výroba:
Cena: cca 38 000 Kč s DPH (pro české letectvo) v cenách roku 2007, cca 70 000 Kč s DPH (cena komerční) v DPH v cenách roku 2010
Výrobce: ASKANIA AG
Poznámka: Výrobce hodinek ASKANIA AG to sice neuvádí, ale pokud moc neupravili to, co DAMASKO vyvinulo a vyrobilo, tak magnetická odolnost je zkoušena podle normy DIN 8309 (německý ekvivalent mezinárodního standardu ISO 764 Horology?Magnetic resistant watches).
Obrázek 6-11 ? Celkový pohled na kožený řemen a pravou stranu pouzdra s korunkou. Autor fotografie: Polifka
Jméno hodinek Taifun je odvozeno od jména německého sportovního a turistického letounu Messerschmitt Bf 108 Taifun (neplést s mnohem slavnějším stíhacím Bf 109) z poloviny 30. let. Bf 108 byl na svoji dobu supermoderní celokovový dolnoplošník, který dosáhl řady sportovních úspěchů a rekordů, které dnes vyzdvihuje marketing Askanie.
To, co ale marketing jaksi zamlčuje je fakt, že jeho vývoj zadal v roce 1934 sám Hermann Göring jako ministr tehdy nacisty nově zřízeného Říšského ministerstva letectví (Reichsluftfahrtministerium - RLM). Právě sportovní úspěchy a rekordy letounu byly nacisty používány k propagandě už ve 30. letech.
V materiálech Askanie se také nedočtete, že Bf 108 zařadila během druhé světové války do výzbroje i nacistická Luftwaffe, kde letoun sloužil jako spojovací a kurýrní letoun. Byl tak dobrý, že se vyráběl nejen za války (v okupované Francii), ale ještě po ní.
Největší přínos tohoto letounu ale leží jinde. Messerschmitt si na tomto letoun odladil proces návrhu lehkého, aerodynamicky čistého jednomotorového letounu a technologii výroby moderní skořepinové konstrukce z hliníkových slitin. Hned jeho další počin - stíhací Messerschmitt Bf 109 pak z civilního projektu Bf 108 přímo vycházel. Bf 109 se za druhé světové války stal legendou a téměř 34 000 vyrobených kusů z něj udělalo nejvíce vyráběnou stíhačku všech dob.
Dnes je bývalá továrna Bayerische Flugzeugwerke (pozdější Messershmitt AG) v bavorském Aušpurku (Augsburgu) součástí evropského gigantu ? aerokosmického koncernu EADS/Airbus.
- Konec šestnácté části -
0 komentářů
Doporučené komentáře
Neexistují žádné komentáře
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se