Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část první
1 Úvod
V současné době existuje celá řada náramkových hodinek, které jejich výrobci z různých důvodů označují ? určeno pro piloty". Po pravdě řečeno, prakticky jakékoliv hodinky jsou pro piloty. Jenom záleží na tom, v čem jejich nositel létá. A jste-li aktivním vojenským pilotem na bojových letounech nebo uvažujete, že to bude Vaše budoucí kariérou, tento blog má pro Vás pár postřehů ohledně toho, co by takové správné pilotní hodinky měly vydržet.
Docela nedávno jsem měl příležitost být očitým svědkem události, kdy u ?pilotek" (celokovové s water resitance 10ATM) došlo následkem vystavení velmi nízkému tlaku k jejich strukturální poruše s následným ?explozivním" rozpadem přímo na pilotově ruce. Tedy absolutně nepřijatelné ?chování". Naštěstí během této události se nikomu nic nestalo, protože k tomu došlo při speciálním pozemním testu. Šlo o tzv. letecko-lékařský výcvik pilotů v hypobarické (podtlakové) komoře, kde se vojenští letci učí zvládat situaci dekomprese kokpitu svého letounu při letu ve velké výšce nad 10 km. Kdyby k poruše ale došlo ve skutečném letounu ?tam nahoře", mohly by být následky fatální.
To mě jako profesionála pracujícího v oboru záchranných systémů a vystřelovacích sedadel vojenských letadel a s tím související problematiky pilotní výstroje, nakoplo k publikování tohoto blogu o pilotních hodinkách Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1.
Zklamu ale asi Ty, kteří doufají, že uslyší verdikt, které jsou ty nejlepší. Tento blog se tím vůbec nezabývá. Na pilotní hodinky se tu pohlíží jako na další přístroj na palubě letounu. Proto je zde věnováno hodně prostoru požadavkům na BEZPEČNOST a vzájemnou slučitelnost hodinek s letounem, jeho záchranným systémem, pilotní výstrojí. Samostatné kapitoly jsou také věnovány popisu různých scénářů během nouzových situací na palubě letounu.
Aby to vše dávalo trochu hlavu patu i pro běžného čtenáře, pokusil jsem se to zjednodušit, jak jen to šlo. Za případnou přílišnou simplifikaci a průměrování hodnot se dopředu Všem omlouvám.
2 Marathon Navigator a MIL-PRF-6374G
Jako základní vzor (chcete-li etalon), který podle mě definuje, co takové hodně specifické hodinky pro stíhací piloty na moderních vojenských letounech s vystřelovacími sedadly, musí a nemusí vydržet, jsou hodinky Marathon Navigator, konkrétně model WW194001.
Tyto hodinky jsou pro armádní zásobovače známy pod NATO katalogizačním číslem NSN: 6645-01-364-4042 a v technické mluvě US vládních specifikací lze tyto hodinky označit jako MIL-PRF-46374G Type III, Class 1.
2.1 Základní parametry
Základní parametry jsou (převzato z webové stránky výrobce):
- Intended Use: High altitude, Pilot/parachute
- Bi-Directional Time Zone Ring
- Analogue dial with 2 time scale
- Water resistant to 6 atmospheres (ATM)
- Stop Second (hack) high torque movement
- Fibreshell high impact case with stainless steel engraved back. Hesalite Crystal forgives excessive external pressure changes.
- Fibreshell high impact, waterpoof and dustproof case.
- Black face features both 12- and 24-hour dials, with luminous hands and hour markings, white numerals and a sweep second hand. Luminous Features are indicated by self lighting tritium tubes
- This watch is made in accordance with MIL-PRF-46374G Type III, Class 1
- This watch comes with black nylon mil-spec strap (Xtra long to fit over uniform). This strap is manufactured in accordance with MIL-S-46383B, Type III.
- Note: This watch is available only to Government and approved Departments and Ministries.
V době silného marketingu výrobců luxusních modelů se může zdát trochu divné, že by na těchto hodinkách bylo něco extra. Na první pohled jsou to ?obyčejné" plastové hodinky s Quartzovým strojkem a obyčejným nylonovým řemínkem, které jeden můj kolega popsal jako ? staré Primky s nějakou jinou lunetou ". Ale zdání klame.
Záměrně uvádím tyto hodinky uvádím jako etalon vybavení pro stíhací piloty, protože:
- Jsou navrženy s vojenskou ?jednoduchostí" a důkladností pro jediný účel a nemají ani gram navíc (doslovně i v přeneseném slova smyslu), než je nezbytné pro jejich funkci nebo logistiku letectva.
- Dlouhodobě ověřeno časem v reálném provozu u vojenských pilotů. Nejedná se o žádný neprověřený revoluční výtvor ovlivňovanými proměnlivými módními trendy, ale jde o výrobek, který je výsledkem evoluce, která trvala několik desetiletí.
- Fantastický poměr výkon/cena.
- Specifikace a jí požadované minimální technické parametry hodinek včetně absolvovaných zkoušek odolnosti nejsou žádným tajemstvím. Hned víte, na čem jste.
2.1 Odolnost hodinek
Protože se jedná hodinky vojenské a navíc se specializací pro letové posádky (piloty, navigátory či operátory zbraňových systémů) na výkonných bojových letounech, musí být hodinky dostatečně odolné. Musí bezpečně odolat podmínkám na palubě letounu za běžných provozních situacích. Musí přežít v nouzových situacích včetně opuštění letounu katapultáži a poté sloužit svému nositeli po padákovém přistání do terénu.
Z tohoto důvodu specifikace MIL-PRF-46374G předepisuje hodinkám kategorie Type III, Class 1 následující minimální požadované odolnosti:
- Odolat vibracím ve třech osách, v každé ose po dobu 20 minut, celkem po dobu 60 minut.
- Odolat pádu z 0,5 metru a poté funkční přečkat expozici různým skladovacím teplotám. Celkem se jedná o 4 teplotní cykly za sebou (včetně teplot -45°C, respektive +60°C). Každý cyklus trvá 24 hodin.
- Water resitance ? ?ponoření" na 1 ATM po dobu 5 minut a poté ?ponoření" na 3 ATM po dobu dalších 5 minut
- Water lakeage - namočeny ve vodě po dobu 24 hodin bez průsaku
- Zachovat si funkčnost a přesnost pokud jsou vystaveny silnému magnetickému poli po dobu 10 minut. Pro srovnání: pro nepilotní Type I požaduje MIL-PRF-46374G osmkrát slabší magnetické pole po dobu jen 30 sek..d!
- Fungovat za nízkého tlaku odpovídajícího nadmořské výšce 10 700 metrů po dobu 60 minut
- Odolat solné mlze
- Odolat lidskému potu (požaduje se test roztokem a výpary kyseliny mléčné)
- Být čitelné v absolutní tmě po dobu 8 hodin více, bez nutnosti jakékoliv aktivity uživatele jako je například sepnutí tlačítka.
- Minimalizovat nežádoucí odlesky.
- Uchycení řemenu musí odolat síle odpovídající závaží o hmotnosti 7 kg.
- Konec první části -
0 komentářů
Doporučené komentáře
Neexistují žádné komentáře
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se