Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část první
Obrázek 1 ? Hodiny AČS-1, index ?B"
1 Úvod
Tento příspěvek je věnován celý sovětským (respektive ruským) leteckým palubním hodinám řady AČS-1, která zahrnuje modely AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN (v azbuce ???-1, ???-1?, ???-1?? a v anglické transkripci AChS-1, AChS-1M, AChS-1MN).
Sovětské/ruské mechanické hodiny řady AČS-1 byly (a možná ještě jsou) ve výrobě více než 40. let! Za tu dobu se staly standardní součástí kokpitů řady sovětských/ruských vojenských letadel.
V našich končinách to byly nebo ještě jsou vrtulníky řady Mi-8/17/171, Mi-24/35, stíhací a bitevní letouny MiG-21, 23, 29 a Su-22, 25 nebo také malý An-2 či velký dopravní letoun Tu-154. Výčet typů by byl asi mnohem delší, ale v prvé řadě nesmíme zapomenout, že uvedené palubní hodiny byly montovány i do letounů z československé/české produkce: Aero L-39 Albatros, Let L?410 Turbolet a Zlín Z-42/43/142/143.
1.1 Obsah
Tento článek je členěn do osmi navazujících kapitol:
1 Úvod
2 Letecké palubní hodiny řady AČS-1
3 AČS-1
4 AČS-1M
5 AČS -1MN
6 Jak rychle rozpoznat modely a verze hodin?
7 Technické údaje společné pro hodiny řady AČS-1
8 Hodiny AČS-1M v letadlech L-39, Mi-171, Mi-35 a Tu-154
9 Historie hodin řady AČS-1
Z technologických důvodů je pak blogové verze tohoto článku rozdělena na 6 částí.
1.2 Poděkování
Tento příspěvek je z velké části založen na příspěvcích dalších členů fóra, bez jejichž příspěvků a fotografií by tento souhrn nemohl nikdy vzniknout. Pro jednoduchost uvádím odkazy na jednotlivá diskusní vlákna, kde jsem čerpal informace:
topic/34054-acs-1m-typ-v/
topic/27828-palubni-hodiny/
topic/27602-letecke-palubni-hodiny-1988-nos-stav/
topic/12704-nahradni-dily/
topic/9766-acs-1-rozdily/
topic/503-palubni-hodiny/
Pokud jsou známy autoři jednotlivých informací nebo fotografií, jsou uvedeny jmenovitě. V blogu je také použito množství dalších zdrojů informací a kdykoliv to bude praktické, jsou tyto zdroje jmenovitě zmíněny.
2 Letecké palubní hodiny řady AČS-1
2.1 Verze
Letecké palubní hodiny řady AČS-1 se okolo roku 1991 vyráběly v následujících verzích:
(1) AČS-1 (v azbuce ???-1, anglické transkripci AChS-1)
(2) AČS-1M (v azbuce ???-1M, v anglické transkripci AChS-1M)
(3) AČS -1MN (v azbuce ???-1??, v anglické transkripci AChS-1MN)
Zkratka AČS v označení hodina vyjadřuje ?Letecké hodiny se stopkami", v ruském originále pak ???? = ??????????? ???? ? ????????????".
2.2 Funkční odlišnosti
Tato kapitola popisuje pouze nejdůležitější odlišnosti, podle kterých se dají jednotlivé verze a subvariaty od sebe na první pohled odlišit.
Hlavní funkční odlišností hodiny AČS-1 od hodin AČS-1M/AČS-1MN je jiné řešení stopek. Zatímco historicky starší AČS-1 mají stopky pouze na malém spodním subciferníku s indexem ?CEK", kde jsou dvě ručičky. Jedna ručička ukazuje uběhnutý čas v minutách a druhá v sek..dách. Velká centrální sek..dová ručička pak ukazuje sek..dy normálního času.
Novější hodiny AČS-1M a AČS-1MN (kde index ?M" asi podle analogie s ostatními sovětským vojenským vybavení asi znamená ?Modernizovaný", podobně pak ?N" znamená ?Noční") mají přepracovaný strojek. Spodní subciferník stopek ?CEK" má pouze minutovou ručičku. Sek..dy stopek pak ukazuje pouze velká centrální sek..dová ručička, která při vypnutých stopkách stojí. Velký hlavní ciferník času už neukazuje sek..dy normálního času.
Tato změna zajišťuje lepší, rychlejší a bezpečnější odečtení hodnot na stopkách ? sek..dová ručka je větší a nelze si ji zaměnit s minutovou na subciferníku. Tyto hodiny jsou tedy primárně určeny pro pilotní prostory takových letounů, kde jsou hodiny umístěny poměrně daleko na přístrojové desce a kde je pilot bez pomoci dalších členů letových posádek, jako je navigátor. Tedy stíhačky, stíhací bombardéry, bitevní letouny či proudové cvičné letouny jako bylo Aero L-39 Albatros.
Hodiny AČS-1MN se od hodin AČS-1M liší zabudovaným elektrickým nasvícením ciferníku. Proto mají AČS-1MN jiné rozměry a tvar ciferníku, větší hmotnost a nový (jediný) elektrický konektor. Hodiny AČS-1 a AČS-1M jsou vzhledově a prakticky identické, což působí problémy při ?webové" identifikací příslušné verze hodin.
2.3 Originální příručka
Kompletní technický popis, přehled odlišností jednotlivých variant, provozní pokyny jsou sepsány v originální ruské technické příručce ????? ???-1, ???-1?, ???-1?? -??????????? ?? ??????????? ????????????" , která k dispozici ke stažení ve formátu PDF, zde.
Poznámka: V případě problému s otevření staženého PDF souboru, zkuste nejdříve přejmenovat názvu souboru do latinky.
3 AČS-1
Obrázek 2 ? Hodiny AČS-1, index ?B"
3.1 Varianty ručiček a ciferníku
Hodinky AČS-1 se vyráběly ve dvou variantách číselníku a ručiček:
(1) Index ??" na číselníku a za sériovým číslem v dokumentaci = (v latince to znamená také ?K" jenom tvar fontu je v azbuce trochu odlišný) = bílou barvou natřené ručičky a indexy (pro osvětlení červeným světlem externího osvitu).
(2) Index ?B" na ciferníku a za sériovým číslem v dokumentaci = (v latince to ale znamená "V") = ručičky a indexy jsou pokryty luminiscenční barvou s ?dočasnou dobou dosvitu".
Originální ruské znění je zde:
???? ??????????? ? ???? ????????? ???????? ?????????? ? ???????:
(1) ????? ??????? (??? ????????? ??????? ??????). ? ???? ?????? ?? ?????????? ????? ?????? ????? ?????????? ?????? ''?" (???-1, ???-1?, ???-1??), ??? ????????? ????? ?????? (?????? "?") - ???-1??.
(2) ??????????? ?????????? ????????. ? ???? ?????? ?? ?????????? ????? ?????? ????? ?????????? ?????? "?" (???-1, ???-1?).
Obrázek 3 ? Luminiscence hodiny AČS-1, index ?B". Stáří hodin a podmínky při pořízení fotografie nejsou známé.
3.2 Barva terče v signálním otvoru na ciferníku
Barva terče (pozice 6) ciferníku je závislá na variantě ručiček a ciferníku. Není možné použít stejné barevné kódování pro hodiny osvícené červeným světlem (Index ??") a hodiny, kde ručičky které svítí sami (Index ?B"):
(1) Index ??" - stisknutím červeného ovládacího knoflíku (pozice 6 na výkrese) se objeví šedivý, šedivý ? bílý nebo bílý terč.
(2) Index ?B" - stisknutím červeného ovládacího knoflíku (pozice 6 na výkrese) se objeví červený , červený ? bílý (luminiscenční) nebo bílý (luminiscenční) terč.
Poznámka: Pokud by byl terč červený i u verze s indexem ??", tak by v noci při osvícením červeným světlem v kokpitu letounu nebylo možno rozlišit jednotlivé barvy terče, protože i ten bílý by byl červený.
Originální ruské znění je zde:
(1) ????? (????????) ??????? ???????? ????? ????????????? ??? ?????? ????? ? ???????? ???????, ?????, ???????? ? ???????? ??????? ????????? ??????? ?????? ? ????????? ?????????.
(?) ????? ????? ???????????? ????????? ??????? ?????? ??????? ???????. ????????? ???????? ??????? ?? ?????.
(?) ??????? ??????? ???????????? ???????????? ???????? ??????? ?? ????? ? ????????? ?? ?????? ??????? ???????.
(?) ???? ????????? ??????? ?????? ?????????????? ??????? ?? ???????? ??????? (?? ??????). ??? ???? ? ????????????? ????????? ?????????? ????? ?????? ???????? ????? (??? ????? ? ???????? "?") (???-1, ???-1?) ??? ?????? (??? ????? ? ????????? "?" ? "?") (???-1, ???-1?, ???-1??).
(?) ??????? ????????? ??????? ?????? ?????????????? ?????? ??????? ?? ???????. ??? ???? ? ????????? ?????????? ????? ?????? ???? ??????: ???????? ? ?????????? ????? (??? ????? ? ???????? "?") ??? ?????? ? ?????? (??? ????? ? ????????? "?" ? "?").
(?) ??????? ??????? ????????? ??????? ?????? ? ????????? ????????? ????????????? ??????? ??????? ?? ????? ???????. ? ????????? ?????????? ????? ?????????? (??? ????? ? ???????? "?") ??? ?????? ?????? ????? (??? ????? ? ????????? "?" ? "?").
Obrázek 4 ? Hodiny AČS-1, index ?B". Terč indukující zvolenou funkci hodin je viditelný v signálním otvor v číselníku. Ovládá se velkým červeným knoflíkem. Na rvním obrázeku je vidět bílý terč a na druhém pak červený.
Obrázek 5 ? Hodiny AČS-1, index ?? - v signální otvoru jsou vidět současně terče obou barev = pole rozděleno vertikálně na šedou a bílou polovinu
3.3 Ukazatel stopek
Ukazatel stopek (pozice 3) označený indexem ?CEK" (v latince ?SEK" to neznamená sek..d je to zkrácenina ruského slova ???????????", což znamená stopky). Tento ciferník je rozdělen na 60 dílků a ukazuje jak minuty (tlustá ručička) tak sek..dy (tenká ručička).
Originální ruské znění je zde:
??????? ????? ??????????? ? ????? ???-1 60 ???, ? ????? ???-1? ? ???-1?? 30 ???.
(3) ????? "???" (???????????) - ??? ??????? ??????? ?????? ??????????? ? ??????? ??? ????? ???-1?, ???-1??, ? ??????? ? ???????? - ??? ????? ???-1.
Obrázek 6 ? Hodiny AČS-1, index ??" - barva terče v signálním otvoru číselníku je šedivá. Ovládá se velkým červeným knoflíkem. Na obrázku je zřetelně vidět šedivý terč a také obě ručičky stopek. Fotografie Auto fotografie - NIGHTinGALE
?
3.4 Identifikační znaky na zadní straně pouzdra
Na zadní straně pouzdra hodin je reliéfní nápis v azbuce ????-1"
Obrázek 7 ? Hodiny AČS-1. Reliéfní nápis ????-1" vykukuje těsně nad upevňovací objímkou. Dva černé konektory dole jsou šroubovací svorky pro připojení napájení ohřevu hodin (27 V stejnosměrného proudu) a kovový ?šroub" nahoře vlevo je šroubovací krytka regulátoru adjustace přesnosti chodu (viz index minus vlevo a puls vpravo). Malá kruhová plocha slonové barvy je pečeť na jednom ze šroubů držící pouzdro hodin pohromadě s mechanismem uvnitř. Další šrouby ošetřené načervenalou hmotou (vazelínou?) jsou nesymetricky umístěny po okraji dna pouzdra a po obvodu válcového pouzdra za rovinou ciferníku.
- Konec první části -
0 komentářů
Doporučené komentáře
Neexistují žádné komentáře
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se