Hodinky PRIM (MPM) a BOSCH a katapultáž z letounu L-39 aneb havárie letounu L-39ZA u Třebíče v prosinci 2010
Tento článek navazuje na první díl, který pojednával o hodinkách, které zažily katapultáž z letounu při předchozí havárii letounu L-39C v červenci 2010 u Holic. Diskusi k tomuto tématu je pak věnováno toto diskusním vlákno na Chronomagu.
?Vojenské letadlo typu L-39ZA (evidenčního čísla 2341) se ve čtvrtek 16.12. 2010 odpoledne zřítilo u obce Biskupice na Třebíčsku. Dvojici pilotů se podařilo včas katapultovat a dostat se na zem jen s lehkými zraněními.
Piloti se katapultovali dva kilometry za Biskupicemi poté, co stroj navedli do lesa. Nehoda se stala v 14:42 SEČ. Stroji za letu vysadil motor kvůli pumpáži. Piloti ho navedli do neobydlené oblasti a následně se katapultovali. Oba dva jsou bez vážných zranění. Na místo byla vyslána Letecká pátrací a záchranná služba. Ze základny u Náměšti nad Oslavou vzlétla na místo nehody rychlá pátrací záchranná skupina s vrtulníkem Mi-24, který oba piloty vyzvedl."
Tolik stručná zpráva, která proběhla loni před vánoci v našich médiích (a opět pár detailů tam tehdy nebylo). A na připomenutí pár fotografií:
Náladová fotografie letounu L-39ZA evidenčního čísla 2341 v šťastnějších časech:
A akčnější fotografie jiného letounu L-39ZA při odpalu salvy neřízených raket:
A takto to vypadalo na místě dopadu:
Podařilo se my zjistit také pár hodinářských detailů speciálně pro toto fórum:
Oba piloti, příslušníci 222. výcvikové letky z 22. křídla na letecké základně Náměšť nad Oslavou, měli na sobě své náramkové hodinky a oboje přestály katapultáž (v ideálních podmínkách za poměrně nízké rychlosti) i poměrně tvrdé padákové přistání do korun vzrostlých stromů bez úhony. A svým majitelům slouží k naprosté spokojenosti i nadále. Čtenáře předchozí dílu asi nepřekvapí, že se opět jednalo o hodinky s quartzovými strojky. Ale překvapením asi bude, jak o moc obyčejné hodinky to byly.
Přední pilot v hodnosti kapitána se katapultoval v klouzavém letu ve výšce okolo 800 stop (250 m) nad terénem při rychlosti do 160 uzlů (300 km/h). Zadní pilot také v hodnosti kapitána se katapultoval o 4 sek..dy později chvíli později ve výšce okolo 650 stop (200 m) nad terénem.
Reklamní hodinky ?BOSCH POWER TOOLS? předního pilota. Jediné, co lze z hodinek vyčíst je, že jsou německého původu. Viz norma DIN 8310 na zkoušku voděodolnosti. U hodinek s odolností pouze 3 ATM jsem to ještě neviděl. Pilot s hodinkami doslova propadl skrz větve stromu až na zem.
PRIM (MPM) zadního pilota. Ty hodinky se nezdají, ale přežily opravdu drsnou katapultáž. Pilot měl poraněnou páteř (komprese obratlů) a musel si dát dlouhou rehabilitační dovolenou, než se vrátil do letuschopného stavu. Taktéž akrobatické sešplhání z koruny vzrostlého stromu, kde zůstal viset na padáku dostatečně daleko od kmenu stromu, nepatří ke standardním zážitkům.
P. S.: Už druhá ztráta letounu řady L-39ZA za půl roku měla na naše letectvo velmi dramatický dopad. Během krátké doby přišlo o 2 letouny L-39 z celkem 18 provozovaných letounů tohoto typu, tedy 10% ztráty. Následkem této havárie byly znovu uzemněny všechny letouny typu L-39 registrované v českém vojenském rejstříku. To naráz vyřadilo z provozu hned dvě cvičné letky (222. výcvikovou letku z Náměšti a pardubické státní Centrum leteckého výcviku ? CLV). Tedy plnou polovinu všech našich proudových ?stíhačkových? letekl! Odstaveno v hangárech se přes noc ocitlo všech 16 zbývajících letounů typu L-39 v majetku našeho ministerstva obrany (MO ČR), což představovalo 30% všech ?taktických? proudových letounů provozovaných MO ČR! Ty letouny sedí na zemi dodnes a ještě téměř devět měsíců po této události není známo datum, kdy znova vzlétnou.
Tento nebetyčný průser ale způsobil, že tentokrát se vyšetřování vedlo mimořádně důkladně. Havárii opět zapříčinila závada motoru. Ale na rozdíl od minulé havárie se tentokrát hledala i odpověď na otázku přesných příčin závady motoru, která byla podle zaznamenaných dat identická se závadou z července 2010. Zasvěcené odborníky prý už závěrečné komuniké MO ČR nepřekvapilo. Za viníka opakovaných technických závad byl označen státní podnik Letecké opravny Malešice (LOM), které daný typ motorů opravoval a generálkoval pro MO ČR. Vyšetřování ukázalo, že LOM už více než jak 20 let nekomunikuje s originálním výrobcem motoru, nebyl jím certifikován jako autorizovaný servis a celou tu dlouhou dobu si staré originální postupy z doby před rokem 1989 upravoval podle svého. A přestože LOM je podnik vlastněný MO, tak tentokrát se to už nedalo po česku zamést pod koberec. Velký díl na tom měly i moderní černé skříňky, které byly na letouny v posledním desetiletí instalovány. Právě díky nim mohla vyšetřovací komise přesně analyzovat a porovnávat průběhy závad obou motorů.
Pro Chronomag v tom může být poučení, že neautorizovaný servis může mít svá rizika a pokud je to hodně složitý výrobek, tak se to časem zpravidla vymstí.
- Konec -
2 komentáře
Doporučené komentáře
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se