Tak si tak trochu odpovím sám + možná to bude pro některé lákadlem do světa keramiky případně RADO
Z hlediska „nepoškrábatelných“ materiálů jako tvrdokovů, safírových skel apod. začala společnost RADO experimentovat již v roce 1962, kdy představila svůj model DiaStar 1. Označovaný jako „první nepoškrábatelné hodinky na světě“ a to díky použití tvrdého kovu a safírového skla.
RADO DiaStar 1 (1962)
Co se týče keramiky v hodinkách, za jakýsi začátek by se dal považovat rok 1986, kdy přichází na svět první keramické hodinky a to od IWC, konkrétně model IWC Da Vinci Perpetual Calendar, reference 3755. Ve stejném roce RADO uvádí své hodinky Integral, což jsou první hodinky na světě s náramkem vyrobeným z keramiky odolné proti poškrábání. Od této doby se stává RADO jakýmsi průkopníkem v oblasti keramiky používané na výrobu hodinek. Je fér říct, že spousta ostatních značek používá keramiku pro výrobu hodinek, ale zdaleka ne v tak velké míře jako RADO.
IWC Da Vinci Perpetual Calendar, reference 3755 RADO Integral
Co se týče společnosti RADO, tak jejich „zářezy“ v oblasti materiálů obecně a samozřejmě keramiky jsou:
Tvrdokov:
RADO si získalo reputaci jako inovátora v oblasti materiálů v roce 1962, kdy představilo svůj model DiaStar 1 vyrobený z tvrdokovu a se safírovým sklem. Jde o kompozitní materiál vyrobený z keramiky (karbid wolframu) a pojivového kovu (dříve kobalt, nyní nerezová slitina). Tvrdokov má totožnou tvrdost jako keramika a zároveň houževnatost kovu. Na rozdíl od High-tech keramiky od RADO je však těžký. Karbid wolframu má hustotu 19,3 gramů na 1 cm3 a tvrdokov jako takový 15 gramů na 1 cm3. Původně byl tento kompozit vyvinut pro výrobu nástrojů a vrtáků. Pak ale RADO vidělo možnost použít tento kompozit pro (v té době bezkonkurenční) hodinky z hlediska odolnosti proti poškrábání. Trvalo však dalších 24 let, než RADO využilo své zkušenosti s tvrdokovem a přišlo s high-tech keramikou v hodinkách integral v roce 1986.
High-tech ceramic:
Jde o nekovový materiál, kde v případě RADO je preferovanou sloučeninou oxid zirkoničitý a to v „ultra-jemné“ a „ultra-čisté“ podobě. Díky tomu lze docílit plné hustoty po smrštění teplem na rozdíl od tradiční keramiky, která zůstává po vypečení porézní a křehká. Oxid zirkoničitý začíná jako ultra-jemný prášek s extrémně vysokým bodem tání (obvykle více než 2000 °C) a proto jej nelze běžně odlévat. Zpracováním jde samozřejmě o mnohem složitější proces než u běžných materiálů.
Keramika na bázi oxidu zirkoničitého se slinuje ve speciálních vysokoteplotních pecích. Tímto procesem dochází k odstranění poréznosti a konečnému vytvrzení na 1250 Vickers. Pro porovnání, nerezová ocel má tvrdost 180 Vickers.
Nespornou výhodou dále je, že jde o chemicky inertní materiál, který je „biokompatibilní“ (oxid zirkoničitý byl například používán pro výrobu femorálního hřebu u ranných kyčelních implantátů). Jde tedy o materiál hypoalergenní.
Keramika se svou hustotou 6,0 gramu na 1 cm3 je výrazně lehčí než ocel (8,0 gramu na 1 cm3) a díky hladkému povrchu, který se rychle přizpůsobí teplotě kůže, je také velmi pohodlná. RADO dále přidává do keramiky stopové prvky v nepatrných koncentracích, čímž lze docílit změny elektrických nebo optických vlastností materiálu (lze docílit například různých barev).
Plasma high-tech ceramic:
Vychází z bílé keramiky, která je podrobena plasmovému zpracování. Během tohoto procesu se mění molekulární skladba keramiky pomocí plynů aktivovaných plazmovým výbojem při 20.000 °C ve speciální peci. Samotná keramika se při tomto procesu zahřeje na ca 900 °C. Výsledkem je šedý kovový lesk při zachování vlastností ostatních high-tech keramik od RADO (tvrdost, odolnost proti poškrábání, lehkost). Jde o (jak jinak ) patentovaný proces RADO. Kovového vzhledu je dosaženo bez použití jakéhokoliv kovu.
HyperChrome Ultra Light:
Jde o keramiku z nitridu křemíku, což je v tomto případě křemík v kombinaci s atomem dusíku. Materiál má „do sebe zapadající konstrukci“, která mu dodává vysokou houževnatost. Jeho jedinečná struktura jej činí extrémně odolným vůči nárazům a otřesům (použití pro části motorů v automobilovém průmyslu, výroba zařízení pro spinální fúzi v lékařském průmyslu).
Se svou hustotou 3,0 gramu na 1 cm3 jde o materiál lehčí než titan.
HyperChrome (Tvrzený titan):
Titan jako takový je lehčí a přitom pevnější než ocel, což je důvodem jeho obliby v letectví a moderní medicíně. Dále je hypoalergenní a odolný vůči korozi. Hlavní nevýhodou však je jeho měkkost a snadná poškrábatelnost. RADO se vydalo cestou vytvrzení titanu, které spočívá v jeho vystavení plynům, které pronikají 50 mikronů do hloubky povrchu. Dochází ke změně molekulární struktury a tím ke zvýšení odolnosti proti poškrábání.
High-tech diamond:
V roce 2002 přišlo RADO s V10k, což byly hodinky s povrchem z high-tech diamantovým povlakem na tvrdém kovovém podkladu. RADO uvádí kvocient tvrdosti na 10.000 Vickers.
Safírové sklo:
Před příchodem modelu RADO DiaStar 1 v roce 1962 (kde RADO použilo safírové sklo) používali výrobci plastová a minerální skla. Dnes běžná součást hodinek byla patrně poprvé použita v tomto odvětví společností RADO. Jinak jde o syntetický, tepelně zpracovaný safír zformovaný do plátů a dosahující tvrdosti 9 na Mohsově stupnici (těsně pod diamantem). Zpracování syntetického safíru vychází z vynálezu Francouzského chemika Auguste Verneuila z roku 1902.
Série True Thinline:
V roce 2011 bylo představeno kompletně keramické pouzdro s tloušťkou pouhých 5 mm (jde o quartzové modely). U automatických strojků v modelové řadě True Thinline jde o tloušťky ca 8 – 9 mm, což je pořád velmi slušné, když porovnáme s některými nejtenčími hodinkami na světě:
· Piaget Altiplano Ultimate 910P, tloušťka 4,3 mm
· Bulgari Octo Finissimo Minute Repeater, tloušťka 3,12 mm
· Vacheron Constantin Patrimony Contemporaine Ultra-Thin Calibre 1731, tloušťka 3,9 mm
· Bulgari Octo Finissimo Tourbillon, tloušťka 3,95 mm
· A asi nejtenčí Piaget Altiplano Ultimate Concept, tloušťka 2 mm
Piaget Altiplano Ultimate Concept
Samozřejmě jde o modely v úplně jiné kategorii.
Další značky pracující s keramikou / netradičními materiály
IWC
Keramika:
IWC představila první keramické hodinky na světě, Da Vinci Perpetual Calendar (Ref. 3755), v roce 1986. Od té doby společnost uvedla na trh pouzdra hodinek vyrobená z vysoce výkonné keramiky z černého karbidu boru nebo z hnědé keramiky z nitridu křemíku. Nejnovějším příkladem keramiky ze Schaffhausenu je pískově zbarvené keramické pouzdro Pilot’s Watch Chronograph Top Gun Edition „Mojave Desert“ (Ref. 389103).
Ceratanium:
Nejnovějším inovativním materiálem ze Schaffhausenu je Ceratanium® (keramizovaný titan). Nový materiál je lehký a robustní jako titan, ale zároveň podobně tvrdý a odolný proti poškrábání jako keramika. Ceratanium® je založeno na speciální slitině titanu, která je vyrobena speciálně pro IWC. Všechny součásti v pouzdře jsou vyfrézovány, soustruženy a vyvrtány z polotovaru. Poté jde do pece ke slinování. Během tohoto procesu dochází k fázové přeměně a povrch kovu je keramizován. Tento proces mu dodává nejen vlastnosti typické pro keramiku, jako je extrémní tvrdost, ale také výraznou, matnou černou barvu.
HUBLOT
Materiál Cermet:
keramika kombinovaná s kovy
Magic Gold:
Jde o nejpevnější vyrobený a certifikovaný materiál z 18K zlata. Tohoto bylo dosaženo využitím nepatrných pórů v keramice, které byly vyplněny 24 K zlatem. 24K zlato se roztaví a pod vysokým tlakem je vtlačováno do dutin v keramice. Švýcarská centrála pro kontrolu drahých kovů určila, že Magic Gold je ze 75% čisté zlato a HUBLOT jej tedy může nazývat jako 18K zlatý materiál.
Safír:
Hublot mimo sklíčka používá syntetický safír i na výrobu celých pouzder a to v různých barvách
OMEGA
Liquidmetal:
Od roku 2010 spojuje OMEGA svou keramiku se slitinou nazvanou Liquidmetal, která nabízí nové možnosti zdobení v kovové šedé barvě s vynikající odolností proti poškrábání a trvalou stabilitou. Tato amorfní slitina se skládá z titanu, zirkonu a mědi a je třikrát tvrdší než nerezová ocel. Při spojení s keramickými díly může být Liquidmetal nabízen v kontrastních povrchových úpravách (kartáčovaný nebo leštěný), díky rozdílu v tvrdosti obou materiálů.
ROLEX
Cerachrom:
Rolex používá keramiku pro vložky do lunety a to od roku 2005 ve formě jednobarevné keramiky. V roce 2013 přišel s „batman“ modro černou vložkou a v roce 2014 s červeno-modrou na modelu GMT-Master II. Keramika se obecně snadněji vyrábí ve tmavších barvách. Výroba světlejších barev je složitější a výroba dvoubarevné keramiky je dílem patentovaného procesu, kdy se začíná s výrobou v jedné barvě a druhá je přidána následně, ale ještě před vytvrdnutím. Rolex si nechal tento proces patentovat.
Další značky, které pracují s keramikou jsou například:
Audemars Piquet, Zenith, Bvlgari, Panerai, Longines
Většinou jde ale jen o některé modely v rámci portfolia, které jsou vyrobeny z keramiky, případně netradičních materiálů. Velmi často jsou samozřejmě řešeny z keramiky vložky lunet u různých výrobců.