Honza.manta Odesláno 30. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 30. března 2011 Ahoj jsem koukal, že Ricous shání korunku na Letecké automaty, a že by tam měla pasovat z Igenů. Nevíte někdo jak to je? Mně pan hodinář říkal že z Igenů na Letecké nejde, že je jiná (jestli má širší (ale kdyby byl širší, těžko by se zase asi vešel do běžného pouzdra Sportů 2), nebo delší krček), už nevím. Každopádně mi ta "zabraná" korunka na Igeny přijde i z vrchu mírně vypouklá, podobně jako to měly korunky na PS 2.1. Na leteckých automatech ať už zabraná nebo plná korunka mi vypouklá nepřipadá. Nevíte tedy jak to je a nepasuje na letecké automaty obyčejná korunka jako se dávala třeba na Humberta? A je vůbec ještě možné někde sehnat novou původní korunku na tyhle hodinky? Kdyby ten čas šel přetočit o pár let nazpátek Na letecké pasuje jakákoli korunka z jiných PS2. Z PS1 je dohromady s hřídelkou o necelý milimetr delší - takže by trčela ven. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ricous Odesláno 30. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 30. března 2011 Petr Svetr: dovolím si ocitovat SZ od Accutrona:"K leteckým primkám se používaly korunky od Igenů a to jak v provedení s krčkem tak bez krčku. Někde tady na Chronomagu najdeš obrázky, neboť se korunky probíraly dost podrobně." Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
accutron Odesláno 30. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 30. března 2011 Na letecké pasuje jakákoli korunka z jiných PS2. Z PS1 je dohromady s hřídelkou o necelý milimetr delší - takže by trčela ven. Netrčela. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Honza.manta Odesláno 30. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 30. března 2011 Netrčela. Jakou tam dáváš hřídelku? Či jaký jiný fígl používáš? PS2 mají dlouhý krček korunky a kratší hřídelku a PS1 mají krátký krček korunky a delší hřídelku a dohromady je korunka s hřídelkou na PS1 o cca 0,6mm delší než na PS2. Už se to tu několikrát řešilo. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 30. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 30. března 2011 Co se týká zjištění původu konkrétních hodinek dle dýnka, ptal jsem se pilotů na jiném foru a bohužel to prý není možné, nebo by to asi bylo velmi obtížné. Hodinky kolovaly mezi piloty, pozemním personálem... Piloti jich vystřídali za své působení i několik kusů (když se mu hodinky rozbili, prostě je vyměnil za jiné). Takže to je asi nemožné. Ledaže byste měl hodinky přímo od nějakého pilota a řekl by vám jak a kde všude je používal. Pokud byste měl hodinky ve stavu viditelně opoužívaném, je docela velká pravděpodobnost, že si asi pěkně zalétali. Ale pokud byste přeci jen nějakou informaci o původu zjistil bylo by to fajn , co člověk ví. Komu: Petr Svetr A já, kdo z místních se na tom fóru ptal. Mělo mně napovědět, že podklad na té fotce leteckých Primek a tvoje zdejší přezdívka jedno a to samé jsou: Jsi to ty? Komu: všichni Jinak se asi díky Petrovi na Modelářském diskusním fóru objevila následující odpověď: ?Klasické pilotní hodinky - nosil je létající personál - piloti, palubáři, radisti, navigátoř Ani nevim esi se eště fasují. Při odchodu do zálohy se museli vracet, jinak stály myslím okolo tisicofky (když se "ztratily"). Taky mám doma jedny. Podle čísla zjistíš prd, bo je někdo nafasoval a když je vrátil, nafasoval je někdo další. Třeba máš moje (měl jsem postupně dvoje) Chodily calkom na k***t, někdy o minutu za den napřed, jindy nazad...? Autorem odpovědi není nikdo jiný než Ing. Jaroslav Špaček (pplk v.v.), jinak obrovská letecká legenda, asi nejznámější vrtulníkový pilot u nás, neúnavný letecký publicista, který v letectvu pilotoval bitevní vrtulník Mi-24 Hind a 231. letku pomáhal dotáhnout do NATO Tiger Association. Hodinky PRIM Letecké Automatic vlastní dodnes. Mimochodem vlastní i jedny PRIM Hind, u kterých byl autorem myšlenky na tygří vteřinovku. A svoje Hindy rozhodně nešetřil. A když už jsme u těch internetových odkazů na jiná diskusní fóra, tak tady uvádím přepis jedné odpovědi o PRIM Letecké Automatic, na kterou sem už Petr Svetr dával jednou odkaz: ?? Inac,ked som nastupil do leteckej skoly /VVLŠ SNP/ v Kosiciach,tak ako piloti sme fasovali starucke predpotopne hodinky ako Lemanie, Longines ,a tusim Omega, vsetky vyzerali rovnako stroho a usporne,nemali nic prebytocne ani vynimocne,iba ukazovali cas a mali fosforovy cifernik.Celkom mi bolo luto,ked sa museli vratit/asi v 3.rocniku/ a nafasovali sme tieto Primky.Tiez boli skromne, a hlavne sa sami natahovali.Skoda , ze teraz su na dne Bukoveckej priehrady pri KE.Neviem,ci som za ne nezaplatil 1000 Kčs. No a neviem,ci je to pravda,ale zvlastnostou leteckych hodiniek je,ze sa vraj na rozdiel od potapacskych a vselijakych podvodnych pretlakovych hodiniek naopak vysaval sa z nich vzduch vo vyveve a boli podtlakovane.Jeden z dovodov a vlastne hlavny dovod bol, ze v odhermetovanej kabine na velkej vyske kazde hodinky prasknu,teda sklicko.U podtlakovych k tomu nedojde. Mozno nemam pravdu , ale logicke to je a takto sme to mali vysvetlene my,a hlavne ak sa daju taketo hodinky do opravy,tak stracaju vlastnost leteckych hodiniek,pokial nie su zatvarane po oprave v specialnej vyveve na podtlak. No a ako dokaz, jeden nemenovany moj kolega z pilotnej triedy v Kosiciach, sa po vianociach stal vlastnikom fungloviek krasnych svajciarskych hodiniek Omega, a na jednom lete,tusim zrovna na takom,kde sme cvicili lietanie s odhermetovanou kabinou na L-29 videl ako sa mu sklicko na hodinkach nafuklo a odletelo.Samozrejme po lete to technici museli hladat a chalan musel odoslat hodinky na servis do Svajciarska,teda cez svojho predajcu.Asi po dvoch mesiacoch mu prisli opravene a tak ho nenapadlo nic ine ako znova si ich zobrat do lietadla a stalo sa mu to zase.Chudak bol nestastny a uz ich nenosil. Takze tak to asi je s hodinkami a lietadlami. Myslim,ze tie primky boli celkom dobre,/najkrajsie na nich bol ten pilotny znak/,mal som kolegov,ktori prezili katapultaz a hodinkam nic nebolo/35 g pri vystreleni/,takze kvalitne odolne hodinky nemusia byt hned Martin Baker alebo take. Kua , to som toho zas vypotil?? Hodinky PRIM Letecké Automatic skutečně fasovali jenom letci (= letový personál). A toto pravidlo platí dodnes. Jen je potřeba dát pozor, že někdy se slovem technik myslí palubní technik (člen letové posádky, například na Mi-24) a někdy se technikem myslí technik letounu, což je skutečně pozemní nelétající personál. Nicméně i neletové profese si mohli najít cestičku, jak se těm hodinkám dostat, ale zpravidla potřebovali nějakého k fasování oprávněného letce, s kterým se uzavřela soukromá dohoda. Škoda, že se dosud rozpovídali jen piloti a dosud nikdy nepromluvil výstrojní náčelník nějakého útvaru ? to bychom se možná dozvěděli, jak to skutečně bylo. K armádním hodinkám se za výjimečných okolností mohl dostat i voják základní služby, jak dokládá následující příběh převzatý z tohoto diskusního fóra: ? ? Na přehledové obrazovce P-12 se objevil cíl v prostoru někde mezi Trnavou a Piešťanami. Mezi tím z interkomu zaznělo heslo pro BP a VS Hlohovec se jakoby probudilo, Matůš jim nyní vítězoslavně vrátil ty kokoty, že na ně nebude čekat a začal jim dávat souřadnice z naší P-12, protože nikdo v celé síti PVO o žádném letadle nevěděl a nesledoval je. Matůš řval vzrušením a požadoval " pridělení ciela ku zničení!!!" V těch letech na všechny potenciální narušitele v prostoru od Jindřichova Hradce po Petržalku startovala hotovost z Mošnova. Ovšem tentokrát to byl opravdu šrumec. Cca 1-2 min. po oficiálním vyhlášení poplachu se na obrazovce nad Moravskou Bránou objevily tentokrát dvě značky a pátrač, který vynášel trasu na planšet dělal úsečky dvakrát tak dlouhé než obyčejně. Ty Migy musely mít dlouhej oheň u zadku. Za pár otoček přehledového RL přeskočily Beskydy a byly u Trnavy. V té době se Cesna již otočila, vracela mezi Trnavou a Bílými Karpatami směrem k Bratislavě, To bylo 19.47 hod. Ty Migy měly asi co brzdit, protože ji přelétly ale otočkou ji znovu dostihly a potom v okruzích ji eskortovaly až do Bratislavy, kde ji donutily přistát kolem 20.00 hod. ? Po několika dnech celý oddíl nastoupil a přijeli nějací potentáti, už nevím zda to bylo z MNO či velitelství PVOS a byl přečten slavnostní rozkaz. Pplk. Matůš C. dostal pochvalu před nastoupenou jednotkou od MNO, myslím i finanční odměnu, strojník od P-12 dostal koženou tašku a písemnou pochvalu a operátor P-12, který jako první vyhledal a předal narušitele do sítě PVO dostal náramkové hodinky s věnováním od ministra obrany. ?.? Není to sice důkaz, že šlo o PRIM Letecké Automatic (navíc by musely mít zcela nové víko bez sériového čísla), ale naznačuje to, jak se také v té době dfalo dostat k hodinkám od armády (letectva, PVOS). Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
accutron Odesláno 31. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 31. března 2011 Jakou tam dáváš hřídelku? Či jaký jiný fígl používáš? PS2 mají dlouhý krček korunky a kratší hřídelku a PS1 mají krátký krček korunky a delší hřídelku a dohromady je korunka s hřídelkou na PS1 o cca 0,6mm delší než na PS2. Už se to tu několikrát řešilo. Jaká tam je natahovací hřídel netuším a měřit se mi to nechce za což se omlouvám. Co vím přesně je to, že se o žádný fígl nejedná a takto hodinky odcházely z Eltonu. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr Svetr Odesláno 31. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 31. března 2011 Tak díky všem za odpovědi a diskusi. Ikdyž zřejmě po těch letech používání a opravování můžou mít ty hodinky asi každé už něco jiného. Nějak to zkusím pořešit přes inzerci tady na foru, až pořídí Ricous, abych mu neuškodil-ikdyž to asi nehrozí, ale on by asi raději tu zabranou . Na Aukru je všeho, ale korunka za celou dobu tak jedna na PSI na dvojky nic. Ahoj Petře, máš pravdu, to jsem se ptal a pátral já , jsi na to přišel, ani jsem ti nestihl poděkovat za článek a odpověď na modelforu - děkuji. Jsem rád že jsi obohatil i ostatní, mě to přišlo moc málo informací. Ale tak aspoň tak . Jestli se někomu povede dohledat historii jeho hodinek, bude to fajn. Na druhou stranu je fajn, že i když se to nepovede, většina hodinek má tu historii jistě dost pestrou nato, aby si z těchto představ každý mohl vzít velkou spoustu potěšení, že ty hodinky může nosit na své ruce. Mimoto, jak také přijít k leteckým automatům. Mluvil jsem náhodou (všiml jsem si že měl na zápěstí tyto hodinky) s jedním člověkem. Pracoval prý jako mechanik v Čáslavi. Hodinky prý spadly z ruky kamarádovi při seskoku padákem, tak se domluvili na ztrátě a hodinky mu zaplatil a nechal si je. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
diver60 Odesláno 31. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 31. března 2011 a operátor P-12, který jako první vyhledal a předal narušitele do sítě PVO dostal náramkové hodinky s věnováním od ministra obrany. ?.? no a me jako operatora K-66 zvane "Kabina"(nebo taky Myjava) skoro zavreli kdyz mi malem ulitlo SR-ko (odbornici vedi...) takze to bylo vyrovnane a ja hodinky nedostal a sehnal jsem je az po 30letech :clap: Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 31. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 31. března 2011 Mimoto, jak také přijít k leteckým automatům. Mluvil jsem náhodou (všiml jsem si že měl na zápěstí tyto hodinky) s jedním člověkem. Pracoval prý jako mechanik v Čáslavi. Hodinky prý spadly z ruky kamarádovi při seskoku padákem, tak se domluvili na ztrátě a hodinky mu zaplatil a nechal si je. "Neviděli jste moje hodinky?" :lol2: Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 31. března 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 31. března 2011 a operátor P-12, který jako první vyhledal a předal narušitele do sítě PVO dostal náramkové hodinky s věnováním od ministra obrany. ?.? no a me jako operatora K-66 zvane "Kabina"(nebo taky Myjava) skoro zavreli kdyz mi malem ulitlo SR-ko (odbornici vedi...) takze to bylo vyrovnane a ja hodinky nedostal a sehnal jsem je az po 30letech :clap: Radiolokační komplex K-66: Radiolokátor P-12: Lockheed SR-71: Obrovská rychlost SR-71 dělala PVOS celého východního bloku velké problémy: Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
diver60 Odesláno 1. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 1. dubna 2011 No jo, je to ta masina v sestave byly dva ty kolotoce co je v zadu a k tomu 4x PRV13 vykon to melo tusim 2MW na antenu tj.vsechno dohromady 16MW, kdyz se povesila na antenu zarivka tak normalne svitila. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 1. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 1. dubna 2011 No jo, je to ta masina v sestave byly dva ty kolotoce co je v zadu a k tomu 4x PRV13 vykon to melo tusim 2MW na antenu tj.vsechno dohromady 16MW, kdyz se povesila na antenu zarivka tak normalne svitila. Jak daleko jste s tím viděli? Cca 450 km? Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
diver60 Odesláno 1. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 1. dubna 2011 Uz je to dost dlouho tak abych nesiril nejake bludy, tenkrat to byla nejnovejsi masina PVOS. V CSSR byly 3ks, na záp hranici VS celkem asi 15ks ktere se prekryvaly, tak jsme se tak nejak povazovali za elitu na RL. Byly tam 3 rozsahy 200,400 a 800km normalne se jelo na 200 realny dosah byl tech 400 ale na 800 se hlidala ta stratosfera to bylo hned poznat pac to skakalo po 40-50km na otacku RL coz je minuta. Paradoxem bylo ze dva tatovi bratranci litali v te dobe v US Air Force v Nemecku tak nevim jak me tenkrat soudruzi prolustrovali. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
accutron Odesláno 2. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 2. dubna 2011 Co se týká zjištění původu konkrétních hodinek dle dýnka, ptal jsem se pilotů na jiném foru a bohužel to prý není možné, nebo by to asi bylo velmi obtížné. Hodinky kolovaly mezi piloty, pozemním personálem... Piloti jich vystřídali za své působení i několik kusů (když se mu hodinky rozbili, prostě je vyměnil za jiné). Takže to je asi nemožné. Ledaže byste měl hodinky přímo od nějakého pilota a řekl by vám jak a kde všude je používal. Pokud byste měl hodinky ve stavu viditelně opoužívaném, je docela velká pravděpodobnost, že si asi pěkně zalétali. Ale pokud byste přeci jen nějakou informaci o původu zjistil bylo by to fajn , co člověk ví. Já měl kliku. Podařilo se mi sehnat 10 ks leteckých PSA s určením původu. Jedná se o hodinky z letecké základny v Náměšti nad Oslavou viz. "Zápis o prohlídce majetku navrženého k vyřazení", který je vidět pod hodinkami na obrázku. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Tudorovec Odesláno 2. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 2. dubna 2011 Dobrý úlovek, na kolik to přišlo? Odražená korunka je te tedy totožná s Igeny? Žádná speciální edice? Díky. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ricous Odesláno 2. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 2. dubna 2011 (upraveno) Já měl kliku. Podařilo se mi sehnat 10 ks leteckých PSA s určením původu. Jedná se o hodinky z letecké základny v Náměšti nad Oslavou viz. "Zápis o prohlídce majetku navrženého k vyřazení", který je vidět pod hodinkami na obrázku. Koukám, že i na originálech docházelo k částečnému bastlení - viz bílá vnitřní luneta. Vteřinovka u jedněch chybí - to si je sami otevírali? Korunky jsou všude původní? Jinak samozřejmě gratulace - je paráda mít k nim rodokmen... Upraveno 2. dubna 2011 uživatelem ricous Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 2. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 2. dubna 2011 Já měl kliku. Podařilo se mi sehnat 10 ks leteckých PSA s určením původu. Jedná se o hodinky z letecké základny v Náměšti nad Oslavou viz. "Zápis o prohlídce majetku navrženého k vyřazení", který je vidět pod hodinkami na obrázku. Blahopřeji, celkem slušnej oddíl (veteránů). A ten kousek napravo nahoře s bílým armovacím kroužkem, lehce posouvá hranici toho, jak mohou vypadat zaručeně originální PSA po desítkách let služby. Nemáš náhodou i foto oddílu s pohledem na jejích víka? Víka a sériová čísla se tady dost řešila, tak třeba je tam zase něco nějak jinak, než si myslíme. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
hirsch Odesláno 2. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 2. dubna 2011 Já měl kliku. Podařilo se mi sehnat 10 ks leteckých PSA s určením původu. Jedná se o hodinky z letecké základny v Náměšti nad Oslavou viz. "Zápis o prohlídce majetku navrženého k vyřazení", který je vidět pod hodinkami na obrázku. skvělej úlovek!!! Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
diver60 Odesláno 2. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 2. dubna 2011 Já měl kliku. Podařilo se mi sehnat 10 ks leteckých PSA s určením původu. Jedná se o hodinky z letecké základny v Náměšti nad Oslavou viz. "Zápis o prohlídce majetku navrženého k vyřazení", který je vidět pod hodinkami na obrázku. Pekne SUchoj hnizdecko, no tak mezi nima mozna budou ty co mel kamos a vratil je, zkusim se ho jeste zeptat jak to bylo s tema cislama. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
accutron Odesláno 2. dubna 2011 Nahlásit Sdílet Odesláno 2. dubna 2011 Nemáš náhodou i foto oddílu s pohledem na jejích víka? Víka a sériová čísla se tady dost řešila, tak třeba je tam zase něco nějak jinak, než si myslíme. Výrobní čísla jsou následující:652, 2436, 120, 2176, 248, 797, 1605, 950, 2278 a 2165. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se