Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Odesláno

Zdravím Vás,

 

prešiel som si tu vlákna o pilotkách, a narazil som na delenie na B-Uhren a na chronografy čo sa týka Luftwaffe.

 

B-Uhren vyrábali Laco (Lacher & Co), Wempe (Chronometerwerke Hamburg), A. Lange & Söhne, Stowa (Walter Storz)  a IWC. 

Chronografy zasa Tutima a Hanhart (alebo ešte niekto???)

 

No a teraz to, po čom pátram. Bolo nejaké takéto delenie počas WWII i v iných leteckých silách (USA, UK, Japonsko...)?

 

Ak bolo, tak aké? Respektíve prečo v bombardéroch nosili B-Uhren, a v stíhačkách zasa chrona.

 

Z mojho nefundovaného pohľadu mi pre situáciu "tam hore" (kde som nebol :-), v strojoch ktoré som nepilotoval, v náročných situáciach ktoré som nezažil :-)...vychádzajú ako praktickejšie B-čka. Čo Vy na to? 

 

Vďaka za odpovede a diskusiu :-)

 

F.

Návštěvník swanieck
Odesláno

Generelně řečeno....B-Uhren slouží primárně k navigaci a to při letu IFR(let bez viditelnosti země) - prováděl navigátor v bombardéru, pilot pilotoval. Chronograf zase slouží k přesnému změření nějakého časového úseku(např doba trvání leteckého souboje, výpočet rezervy paliva), ale i k navigaci...ve stíhačce seděl většinou jen jeden pilot a tak měl více úkolů naráz, takže měl složitější aparát i na zápěstí.

 

Samozřejmě byly mezi budíky na palubní desce i velké palubní hodiny, někdy i se stopkami, které se daly lépe ovládat rukou v rukavici, ale v letectví se spousta systému(zvláště těch na kterých visí osud pilota a stroje) zdvojuje.

 

V dnešní době je chrono pro pilota většinou jen na parádu( avionika i ve sportovních letadlech a větroních už umí spočítat téměř všechno).

 

Ale i dnes může nastat nenadálá situace, kdy se můžou letecké hodinky sakra hodí.....třeba výpadek palubní sítě a černá obrazovka a z kabiny vidíš jen bílou mlhu......jistě věc velmi nepříjemná, zůstane ti jen rychloměr, variometr, kompas a chrono.

A pak  pomůže výpočet, když od poslední známe polohy letíš magnetickým kurzem 140 při rychlosti 250 km/h po dobu 45 minut při spotřebě paliva 42 l/hod. Proto i dnes absolvent pilotního výcviku zvládá elementární navigační úlohy za pomoci ICAO mapy, úhloměru s pravítkem  a hodinek.

 

Tam nahoře jsem byl, letěl jsem s kde čím, ale ty báječné stroje o kterých mluvíš jsem nepilotoval - těch už je v letuschpném stavu jen pár kouskůa jsou  k vidění na airshow.

 

Pro orientaci, co měli pánové piloti kdysi na ruce třeba tento odkaz: http://militarywatchbuyer.com/

 

Wanieck

Odesláno

Ale i dnes může nastat nenadálá situace, kdy se můžou letecké hodinky sakra hodí.....třeba výpadek palubní sítě a černá obrazovka a z kabiny vidíš jen bílou mlhu......jistě věc velmi nepříjemná, zůstane ti jen rychloměr, variometr, kompas a chrono.

A pak  pomůže výpočet, když od poslední známe polohy letíš magnetickým kurzem 140 při rychlosti 250 km/h po dobu 45 minut při spotřebě paliva 42 l/hod. Proto i dnes absolvent pilotního výcviku zvládá elementární navigační úlohy za pomoci ICAO mapy, úhloměru s pravítkem  a hodinek.

 

Tam nahoře jsem byl, letěl jsem s kde čím, ale ty báječné stroje o kterých mluvíš jsem nepilotoval - těch už je v letuschpném stavu jen pár kouskůa jsou  k vidění na airshow.

 

Pro orientaci, co měli pánové piloti kdysi na ruce třeba tento odkaz: http://militarywatchbuyer.com/

 

Wanieck

 

a nebo i dneska  lítáš na ultralajtech, na konzolích nebo třeba i v balónu...

;)

Odesláno

Generelně řečeno....B-Uhren slouží primárně k navigaci a to při letu IFR(let bez viditelnosti země) - prováděl navigátor v bombardéru, pilot pilotoval. Chronograf zase slouží k přesnému změření nějakého časového úseku(např doba trvání leteckého souboje, výpočet rezervy paliva), ale i k navigaci...ve stíhačce seděl většinou jen jeden pilot a tak měl více úkolů naráz, takže měl složitější aparát i na zápěstí.

 

Samozřejmě byly mezi budíky na palubní desce i velké palubní hodiny, někdy i se stopkami, které se daly lépe ovládat rukou v rukavici, ale v letectví se spousta systému(zvláště těch na kterých visí osud pilota a stroje) zdvojuje.

 

V dnešní době je chrono pro pilota většinou jen na parádu( avionika i ve sportovních letadlech a větroních už umí spočítat téměř všechno).

 

Ale i dnes může nastat nenadálá situace, kdy se můžou letecké hodinky sakra hodí.....třeba výpadek palubní sítě a černá obrazovka a z kabiny vidíš jen bílou mlhu......jistě věc velmi nepříjemná, zůstane ti jen rychloměr, variometr, kompas a chrono.

A pak  pomůže výpočet, když od poslední známe polohy letíš magnetickým kurzem 140 při rychlosti 250 km/h po dobu 45 minut při spotřebě paliva 42 l/hod. Proto i dnes absolvent pilotního výcviku zvládá elementární navigační úlohy za pomoci ICAO mapy, úhloměru s pravítkem  a hodinek.

 

Tam nahoře jsem byl, letěl jsem s kde čím, ale ty báječné stroje o kterých mluvíš jsem nepilotoval - těch už je v letuschpném stavu jen pár kouskůa jsou  k vidění na airshow.

 

Pro orientaci, co měli pánové piloti kdysi na ruce třeba tento odkaz: http://militarywatchbuyer.com/

 

Wanieck

 

Dík za úvodné vysvetlenie. Tú stránku z tadiaľto poznám. Snáď sa ešte ozvú i ďalší, a budú odpovede i na tie ďalšie otázky.

 

F.

Návštěvník swanieck
Odesláno

no teda pokud někdo lítá v UL a nebo balonu a nevidí na zem a horizont,  tak by měl jistě zaskočit k notáři a sepasat poslední vůli :fyou:

Odesláno

no teda pokud někdo lítá v UL a nebo balonu a nevidí na zem a horizont,  tak by měl jistě zaskočit k notáři a sepasat poslední vůli :fyou:

 

to jistě... ale víš jak je to s počasím, stane se... :-D

  • po 2 týdnech...
Odesláno

Pro "bombarďáky" byly důležité veliké ciferníky, aby byly schopni při světle i tmě zaznamenat odpočet vteřin ke shození + navigace. U stíhačů nevím, v dnešní době co jsem měl možnost vidět, tak nosí kde co, amíci hodně géčka, evropani si potrpí na klasiku v oceli :-)

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...