Přejít na obsah

Dějiny F1


Kalifx

Doporučené příspěvky

  • Odpovědi 358
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Course, dnes 70% auto 29% gumy 1% pilot :)

Kalifx, jen drobnost - správně je tyrrell P34, nedávno jsem si z nostalgie dával tenhle obrázek na plochu monitoru

 

Ten poměr dnešní důležitosti jednotlivých "součástí" bych podepsal :) Ale dřív se dalo mluvit i o drsnějším soupeření mezi konstruktéry vozů F1. Především proto, že šlo téměř výhradně o mechanickou a ne elektronickou válku. Namátkou geniální Chapman a jeho přítlačné lamely v Lotusu 78, které upravil na výsuvné tým Williams v modelu FW07, a které byly v roce 1981 zakázány. Nebo Brabham toho bláznivýho Ecclestonea, kterej namontoval do zadních partií ventilátor, přisávající doslova vůz k silnici. Jednou s tím vyjel, vyhrál a zakázali mu to. :) Ale je pravda, že už tenkrát začalo to počítačové šílenství vystrkovat růžky a vyvrcholilo to v podstatě modelem Williams FW15 z roku 1993, kterej byl tak nacpanej elektronikou, že ho do sezony 94 už tuším ani nepustili. V tomto případě poprvé argumentovala komise tím, že je kladen příliš velký důraz na auto a příliš malý na schopnosti pilota. Tak nevím. S ohledem na to, kam to dnes dospělo...

 

P.S. S tím Tyrrellem máš samozřejmě pravdu. Byl to model P34.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten poměr dnešní důležitosti jednotlivých "součástí" bych podepsal :) Ale dřív se dalo mluvit i o drsnějším soupeření mezi konstruktéry vozů F1. Především proto, že šlo téměř výhradně o mechanickou a ne elektronickou válku. Namátkou geniální Chapman a jeho přítlačné lamely v Lotusu 78, které upravil na výsuvné tým Williams v modelu FW07, a které byly v roce 1981 zakázány. Nebo Brabham toho bláznivýho Ecclestonea, kterej namontoval do zadních partií ventilátor, přisávající doslova vůz k silnici. Jednou s tím vyjel, vyhrál a zakázali mu to. :) Ale je pravda, že už tenkrát začalo to počítačové šílenství vystrkovat růžky a vyvrcholilo to v podstatě modelem Williams FW15 z roku 1993, kterej byl tak nacpanej elektronikou, že ho do sezony 94 už tuším ani nepustili. V tomto případě poprvé argumentovala komise tím, že je kladen příliš velký důraz na auto a příliš malý na schopnosti pilota. Tak nevím. S ohledem na to, kam to dnes dospělo...

 

P.S. S tím Tyrrellem máš samozřejmě pravdu. Byl to model P34.

oni ani tak nebyly přítlačné lamely, ale tvar spodku, ty lamely tam byly k tomu, aby se tam ten vytvořený podtlak neztrácel. A Chapman ten zákaz pohyblivých částí vozu vyřešil tím, že se jakoby celá karoserie při jízdě snížila a ty bočnice vytvořila....ale pak to stejně zakázali. A jestli to byl Lotus 80? Nevím.

Ale zase i když byl Chapman určitě super novátor, tak Lotusy byly obecně hodně křehké a dodnes myslím, že se spekuluje jestli třeba Rindt nebyl oběť tohohle nešvaru, když v té Parabolice tak nějak nezatočil. A to se občas stalo, že jim i ulétlo přítlačné křídlo viz. havárie Rindta rok před smrtí.

 

P.S. naprosto upřímně se přiznám, že F1 rozumím podstatně víc než hodinkám ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

oni ani tak nebyly přítlačné lamely, ale tvar spodku, ty lamely tam byly k tomu, aby se tam ten vytvořený podtlak neztrácel. A Chapman ten zákaz pohyblivých částí vozu vyřešil tím, že se jakoby celá karoserie při jízdě snížila a ty bočnice vytvořila....ale pak to stejně zakázali. A jestli to byl Lotus 80? Nevím.

Ale zase i když byl Chapman určitě super novátor, tak Lotusy byly obecně hodně křehké a dodnes myslím, že se spekuluje jestli třeba Rindt nebyl oběť tohohle nešvaru, když v té Parabolice tak nějak nezatočil. A to se občas stalo, že jim i ulétlo přítlačné křídlo viz. havárie Rindta rok před smrtí.

 

P.S. naprosto upřímně se přiznám, že F1 rozumím podstatně víc než hodinkám ;)

 

 

Poprvý byl tenhle "efekt obráceného křídla" použitej určitě v Lotusu 78. Jak byl zdokonalovanej dál (do zákazu) už přesně nevím. Fakt je, že Chapman jel prostě vždycky nadoraz. Mimochodem důsledkem této inovace bylo, že vůz na vozovce téměř totálně seděl (to byl samozřejmě záměr :) ), ale bohužel byli piloti vystavování neobvykle velkému přetížení G v zatáčkách. Celkem logicky. Bývalí členové týmu pak potvrzovali dokonce občasné krvácení pilotů z nosu po skončení jízdy na okruzích s velkým podílem po sobě následujících zatáček nebo přechodů z dlouhých rovinek (vysoká koncová rychlost) do táhlých zatáček....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za tohle vlákno. Nostalgicky jsem si zavzpomínal na svoje dětství, kdy mě formule braly jako každého kluka. Nádherná auta, staré reklamy, dneska je to o ničem. Ach jo.

Poprosil bych ty, co mají ten film Formule jedna, jestli by ho někam nenasdíleli, nemůžu ho nikde najít. Samozřejmě dabing s Pecháčkem.

No nic, zamáčknu slzu a jdu hledat zašantročenou knihu z osmdesátých let o F1.

Ještě foto mojí nejoblíbenější formule.

 

post-219-1216124785.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je tady někdo, koho nadchla doba před válkou? Především Tazio Nuvolari, pakGiuseppe Farina,Alberto Ascari,Rudolf Carraciola atd. Doba kdy jezdec byl schopen vyhrát svým uměním s o třídu horším autem.

ahoj, jj, to je presne voda na muj mlyn. do zatacky vlitli tri, a vsem bylo jasny, ze jeden proste neprojede.. caracciola na kostkach na starym masecu v kohoutkach kilo a podobny ulety.. jojo, to byly casy...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za tohle vlákno. Nostalgicky jsem si zavzpomínal na svoje dětství, kdy mě formule braly jako každého kluka. Nádherná auta, staré reklamy, dneska je to o ničem. Ach jo.

Poprosil bych ty, co mají ten film Formule jedna, jestli by ho někam nenasdíleli, nemůžu ho nikde najít. Samozřejmě dabing s Pecháčkem.

No nic, zamáčknu slzu a jdu hledat zašantročenou knihu z osmdesátých let o F1.

Ještě foto mojí nejoblíbenější formule.

 

post-219-1216124785.jpg

Kdysi jsem stavěl zmenšeninu tohohle auta.....a když dávali ten film, bral jsem si z ní volant do kina.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No vidíš,mohl jsem Ti půjčit v motorestu čtení o té době kdy vyhrávali jezdci a ne auta.

A pamatujete chlapi takové ty speciály, které vycházeli 2 x ročně o F1? Snad k Motoru nebo ke Světu motorů. Vždycky tam bylo popsané složení týmů, o jezdcích, na čem ten rok tým jezdí atd.. První ročník nebo dva to mělo takový zvláštní formát jakoby na výšku, pak už normální. Já to vždycky pročítal celou sezonu. Jenom škoda, že to člověk pak nearchivoval...... :crybaby:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Milovníkům předválečné a těsně poválečné éry můžu doporučit britskou dokumentární trilogii Tajemné zákulisí:

 

Formule 1 - Tajemné zákulisí (Frontová linie)

Formule 1 - Tajemné zákulisí (Meze a limity)

Formule 1 - Tajemné zákulisí (Řiď a kontroluj)

 

tato série šla i u nás na ČT2. Většina se sice týká pozdější doby, ale historie rozhodně není opominuta. Nebo téměř dvouapůlhodinový dokument "Nejlepší vozy F1", také v češtine (šel tuším na Spektru) kde si milovníci "hardcore" technických popisů určitě přijdou na své. Je tu rozpitván snad každý model nebo modelová řada všech vozů v dějinách F1, ale i v období před vznikem Grand Prix. Mimochodem otisky v úvodu vlákna je právě z tohoto dokumentu...

Upraveno uživatelem Kalifx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je tady někdo, koho nadchla doba před válkou? Především Tazio Nuvolari, pakGiuseppe Farina,Alberto Ascari,Rudolf Carraciola atd. Doba kdy jezdec byl schopen vyhrát svým uměním s o třídu horším autem.

 

 

Nuvolari,Farina,Ascari,Carraciola.... Gentlemani zabudlo sa na jednu zenu ! Eliska Junkova :speak_cool:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To mě zajímá, taky mám někde nějaký knížky. Máš Junkovou nebo třeba von Brauchitsche ? Zrovna se chystám vyzkoušet jaká je u vás pramenitá voda. :wine:

no,mám knížku Vteřiny za volantem.Jsou tam všechny legendy,včetně Junkové.Začíná to Emillem Levasorem a končí Denny Hulmem. A jak pojedeš okolo tak se zastav :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Našel jsem ještě pár technických zajímavostí, které stojí za připomenutí

 

 

S šestikolkou neexperimentoval jen Tyrrell, ale v poněkud bizarní koncepci čtyř kol vzadu se o totéž pokusil Williams Saudia (FW08D) Mimochodem dalším sponzorem byl též TAG, jehož hvězdné období přišlo hlavně v čase spolupráce s McLarenem - TAG Porsche.

 

post-1975-1216473521.jpg post-1975-1216473561.jpg

 

a March 240

 

post-1975-1216473615.jpg

 

a jak se zdá, tak zálusk mělo i Ferrari

 

"Finally, there's the Ferrari six wheeler, which was tested by Niki Lauda and Carlos Reutemann in 1977. This one was different than the others in the way that it didn't feature two small wheels shortly behind each other, but two full size wheels next to eachother."

 

 

 

Dalším zajímavým kouskem (někteří jej označují za nejzajímavější vůz vůbec) byl Arrows A2 (pohrobek vozů Shadow). Ohromující výsledky v aerodynamickém tunelu se bohužel nepodařilo přenést do praxe (viz citace z Wikipedie). Ale i tak je to krasavec :)

 

post-1975-1216473909.gif

 

"...Neměl přítlačná křídla, která byla nahrazena dvojitou řadou bočních lišt nacházejících se uvnitř boků karoserie, které byly téměř v rozporu s pravidly. Aerodynamický tvar vozu ohromoval při testech v aerodynamickém tunelu, na dráze však byl velkým zklamáním. Vůz se špatně ovládal v zatáčkách a projevovala se nedostatečná funkce zavěšení kol."

Upraveno uživatelem Kalifx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...