Přejít na obsah

Ivan Lelák

Členové_50
  • Příspěvky

    3 822
  • Registrace

  • Přítomen

3 sledující

Profile Information

  • Pohlaví
    Muž
  • Fanoušek značky
    Fortis, Hamilton, Tag Heuer, Eterna, Sturmanskie, Prim, Traser, zatím platonicky Longines, Breitling, Panerai...

Návštěvy profilu

13 202 zobrazení profilu

Ivan Lelák's Achievements

Megazávislák

Megazávislák (7/8)

  1. Asi jsem mohl ušetřit, kdybych koupil 934, na druhou stranu jsem si říkal, že je lepší mít rozestup mezi koly 25 cm místo 22 cm. Taky se mi líbila chybějící hrazda s rámovými úchyty kol, které bych jinak musel prostrkávat skrz kola a kvůli které bych musel asi sklápět prázdný nosič, když bych chtěl otevřít kufr. Ale asi to není takový problém. A napadlo mne také, že se někdy může stát, že budu chtít sundat jen kolo nejblíž u auta nebo to prostřední, což by u 934 asi nešlo, nebo jo?
  2. Protože už máme doma dva Haibiky a vloni se dokoupilo ještě normální ne-E kolo pro juniorku, řešíme jejich přepravu autem. Sápat se s tím na střechu mi přišlo jako blbost, takže nosič na kouli. Bohužel, časy nosičů za pár kaček jsou asi pryč, resp. když chci opravdu bytelný nosič s relativně velkou nosností pro 3 kola, tak už je to celkem pálka. Navíc jsem chtěl nosič skládací, protože garáž je fakt narvaná. Nakonec vyhrál EPOS 3 od Thule - je pro 3 kola, skládací, pochopitelně vyklápěcí, nosnost 60 kg, max. hmotnost jednoho kola 30 kg, pozice na kola jsou od sebe kvůli elektrokolům dál (25 cm) v přední části není hrazda s výklopnými rámovými držáky kol, ale každá pozice pro kolo má svůj, hned u sebe, sklopný do strany. Pro sejmutí se sklopí oba boky, nosič se snadno sundá a protože má kolečka, jako kufr se odveze do garáže, kde zabere minimum místa. V nosiči je i úložný prostor, do kterého se dá přikoupit nájezdová lyžina, dlouhý provlékací zámek a jako příslušenství se dělá i servisní držák kola, kam se kolo zavěsí. Zatím jsem nadšen, i když jsem ještě kola nepřevážel. Takže můžeme převážet 2 ekola i s baterkami nebo baterky vyndáme a můžeme vézt 2 ekola + jedno normální. Jen se s dovolením zeptám: - v prodejně říkali, že koule musí být před nasazením nosiče suchá, nejlépe ji pokaždé odmastit - děláte to a čím? - poprosím o další zkušenosti s přepravou elektrokol - vozíte je s baterkami nebo bez nich, přikrýváte kola, zamykáte a když tak čím, máte třetí RZ nebo přehazujete zadní atd.? Díky.
  3. Zkouším experimentovat s krytem Spigen. Otevřeně říkám, že jsem byl vždy proti těmhle "šprc.ám" na hodinkách, ale pro formálnější příležitosti mám mechanické hodinky, tyhle jsem chtěl zkusit nastylizovat trochu volnočasověji, ale zase ne tak jako mé letecké Garmin D2 Charlie nebo nějaké G-Shocky. A nejen nastylizovat, ale i hodinky trochu ochránit. I přes můj výše zmíněný odpor jsem si říkal, že za 4 stovky ten pokus stojí, navíc mám se značkou Spigen dobré zkušenosti z mobilů. Kryt není z gumy či silikonu, jde o poměrně tvrdý plast, nicméně trochu elastický. Na pouzdro se tím pádem nenavléká úplně snadno, z hodinek se nejdřív sundá řemínek, pak se navlékne kryt (což zpočátku připomíná strkání ježka do klece) a řemínek se vrátí zpět. S trochou cviku je to ale otázka minuty, takže není problém nosit hodinky střídavě s krytem i bez. Kryt sedí velmi precizně, čehož je důkazem i to, že otočná luneta, ke které velmi těsně přiléhá, se i nadále volně otáčí, byť k tomu slouží jen výsek mezi pozicemi 8 a 10. Na to jsem si musel chvilku zvykat. I přes tvrdost je kryt tenký a skoro nezvětšuje velikost hodinek. Hodinky jsou mnohem méně zranitelné, nesundávám je ani při práci na zahradě a nebojím se svých typických ťukanců o futra. Jsou ale 3 věci, které mne přesvědčily o tom, že kryt mám na hodinkách nonstop už několik týdnů - po počátečních rozpacích jsem si uvědomil, že hodinky s krytem vůbec nevypadají zle. Jasně, nejsou tolik společenské (ale na to mám jiné), ale nevypadají ani příliš drsně. S vhodně zvoleným ciferníkem a řemínkem nepostrádají jistou eleganci, byť s výrazně sportovnějším nádechem. Druhá věc je pohodlnost nošení. Kryt zasahuje i do spodní části hodinek a ty jsou teď na ruce mnohem příjemnější, dokonce tak, že jsem s nimi začal spát a sundávám je jen na nabíjení, když jdu do sprchy nebo měním řemínek. A za třetí - víc utopená tlačítka na pravé straně, takže nehrozí stisknutí omylem, třeba o rukáv, vylomení o cokoliv a když chci tlačítko stisknout, nemusím se bát, že bych ho větší silou nějak narval do pouzdra. Utopení tlačítek je teď naprosto optimální a příjemné. Takže výsledek "testu" - za mne je kryt vhodný pro toho, kdo chce k telefonu Samsung hodinky stejné značky, výborně vybavené "smart" funkcemi", ale kromě kanclu budou sloužit i k fyzické práci, volnočasovým aktivitám a sportu (byť k tomu existují sofistikovanější sporttestery - Garmin, Polar, Suunto..).
  4. Sprinter namalovala AI po zadání "Obytný Mercedes Sprinter Taklamakan v přírodě". Taklamakan je existující obytné auto, na Sprinterech 4x4 ho dělá tuším holandská firma, zabývající se převážně loděmi (takže dřevo atd. uvnitř spíš připomíná jachtu), montáž probíhá v Německu, kousek od CZ hranic. Vloni ho kupovala bývalá přítelkyně, je to relativně malé auto pro dva lidi, ale jí vyhovuje.
  5. Tak se nám blíží sezóna. Do Důry mne čeká nová baterka, menší servis a STK, prostě prkotiny, takže se mohu bavit povídáním s AI, která mi na vyžádání vytváří různé obrázky. Že by inspirace..?
  6. Tohle je téma, ke kterému sice nepřispěji konkrétní radou, ale fascinuje mne ta touha, snad absťák něco dalšího si koupit, i když vlastně nic nepotřebuju. Naprosto to chápu a jsem šťastný, že tohle období mám už za sebou, poslední mechanické hodinky jsem si koupil před 2 roky, teď před Vánocemi jen jedny smartwatch. Dal jsem si za úkol vždy při nákupu hodinek prodat jiné, což je obtížné, protože se dostávám do stavu, kdy mne s každými hodinkami pojí společné zážitky či nějaký silný příběh, to máme s autorem podobné. V hlavě mám ještě aspoň jedny PRIM, ale ze současného portfolia značky se mi nic nelíbí, takže čekám a uvažuji i o zakázkové výrobě. V poslední době mne hodně láká značka Bremont, dřív jsem chtěl aspoň jedny Panerai a pár dalších, ale tyhle preference se časem mění. Rolex mne dřív nelákal, teď si ho umím představit, ale zatím ta touha výrazně nesílí. Co mám na rozdíl od autora vlákna jinak je, že nemám potřebu získávat od druhých tipy a doporučení. Pro mne je to zcela nepřenosná věc. Hodinky pro mne znamenají až něco trochu intimního, mám s nimi svým způsobem vztah, musí mezi námi přeskočit jiskra a ta se musí během záměrného oddalování nákupu - trvá to v řádu měsíců - rozhořet v silnou touhu. Jasně, kdysi jsem na to také zkoušel jít analyticky - "Tak co nemám - hranaté hodinky, Big date, GMT, modrá chrona, černé hodinky, zlaté...". Takhle si v podstatě mohu nadefinovat až skoro konkrétní hodinky nebo výběr dramaticky zúžit, ale když jsem je pak měl (nebo v lepším případě aspoň zkusil na ruce), najednou bylo všechno jinak. Můžu si nadefinovat ženu snů, někdo mi ji nadělí a - nic, nula, nuda, žádná jiskra. A takhle to mám i s hodinkami. Proto se už nebojím, o nic se nesnažím a nechávám tomu volný průběh - s těmi pravými mne osud zase svede dohromady způsobem, o kterém nic netuším, ty nejlepší hodinky si mne prostě najdou...
  7. Ještě k NC - moje NBFL z roku 2003 má 6 rychlostí a samosvor. Máš pravdu, je to bezva. V NC je určitě víc místa, já měřím 178 cm, v NBFL je to pohoda, ale 190 cm kamarád už měl problém, který v NC není. A k Tvé připomínce k vlivu vyšší hmotnosti NC "jen" o 50 kg. Tady nejde o výkon či krouťák, ten je u jakékoliv MX-5 ve srovnání s opravdu sportovními auty směšný a kdyby mi šlo o výkon, nikdy bych MX-5 nechválil. MX-5 je ale hlavně o zatáčkách a tam je 50 kilo znát. Já si zatáčky nejvíc užívám sám. Když jedu ve dvou (to je těch cca 50 kilo navíc), je auto nejen línější v přímém směru, ale znatelně horší v zatáčkách, prostě si musím ty limity posunout. Když se jedu vyblbnout do zatáček, mám rád i co nejméně benzínu v nádrži. MX-5 je na tyhle věci citlivá, dokonce je znát i malý kousek, o který se sníží (nebo posune, nevím, nejsem expert) těžiště při stažené střeše, s nataženou střechou si to v některých momentech tak neužiju. Nikdy bych nemyslel, že ten rozdíl poznám a dlouho jsem dělal za jinak stejných podmínek pokusy, než jsem se v tom utvrdil.
  8. Zajímavá zkušenost. myslím tím MX-5 ND. Já jezdím NB po faceliftu, rok 2003, už skoro 13 let. Jezdil jsem, byť krátce, s NA, NC i ND a upřímně, ze všeho nejméně mi sedla právě NC. Možná to bylo hmotností (NC je myslím ze všech generací nejtěžší a navíc mi dělal spolujezdce majitel), asi jsem to s ní ani neuměl ale ty jízdní vlastnosti a hravost, to mi přišlo "nejhorší" (schválně píšu uvozovky, je to jinak skvělé auto). Ale neměl jsem ji v ruce jako mou NBFL, tak nejsem úplně objektivní.
  9. Měl jsem Stenhart Aviation GMT, stejné pouzdro. Na mé cca 19 cm zápěstí to byly velké hodinky, ale stále ještě nositelné a nepobuřující, líbily se mi a rád jsem je nosil. S nostalgií na ně vzpomínám a stále si říkám, jestli bych si je neměl, třeba v chrono verzi, zase koupit.
  10. Protože je to úžasné auto, které haní jen neználci..:-). První generace se dokonce stala sportovním autem roku, v konkurenci všech možných Porsche atd. MX-5 je spolehlivé auto s tak skvělými jízdními vlastnostmi, že ji brávali jako etalon dokonalosti do srovnávacích testů jinak třeba mnohem výkonnějších a dražších sportovních aut. Pravda, třetí generace, je sice prostorná, na svou dobu moderní, ale co se týče těch geniálních genů, které měla NA a zdědila je NB, tak to skoro vypadá jako by NC měla jednoho z rodičů někde odvedle. Poslední generace, ND, je už prý zase dokonalá, ale jel jsem v ní jen krátce, tak to neumím posoudit.
  11. Jj, už jsem také dohledal, že byly i na tahu. Ne každá limitka má vždy konkrétní určení, třeba událost, výročí nebo pro koho je určena. Terčík sice odkazuje na letectví (s trochou fantazie radar, zaměřovač, průlet nad konkrétním bodem), díky modelu akrobatického éra za tím je určitě RBAR, kde se Hamilton oficiálně angažoval, jak píšeš, i když speciální edice "Red Bull Air Race" byly jiné hodinky.. V každém případě jsou krásné..
  12. To je fakt, spotřeba benzíňáků šla hodně dolů.. Mám už druhého Superba a vím, že jsou dny, kdy bych se na takovou spotřebu asi nedostal. A naopak, kdybych jel ještě víc na spotřebu, což by opravdu šlo, dostal bych se ještě o dost níž. Hraje v tom roli počasí, tlak, teplota, jak je motor prohřátý (jestli po 10 km ukazuje teploměr standardní teplotu, neznamená to, že je motor a všechny jeho komponenty prohřátý tak, že si díky tepelné roztažnosti všechno "sedne", hodně to pociťuji u motorky nebo Mazdy MX-5, kdy teprve po cca 50 km jedou opravdu volně a znatelně dynamičtěji). Určitě jsou i další vlivy a upřímně, nechápu to teď v zimě, na zimních pneumatikách, první část trasy vedla hornatým terénem (jel jsem z Polska, kolem Oravské přehrady na Čadcu). Prostě se to sešlo a já i na okamžité spotřebě viděl, že je nízká. Tankuju Vervu. Normálně tak nejezdím, u minulého Superbu jsem měl dlouhodobý průměr cca 6,3-6,5, tady jsem za prvních 5000 km na průměru 5,9, což je v zimě fakt dobrý, vzhledem k velkému počtu krátkých poskoků. Můj první byl Superb Sportline, také kombík, z roku 2017, tam jsem měl průměrnou spotřebu cca 6,3 v létě a 6,8 v zimě. Ale záleží na trasách. Jeli jsme třeba do Le Mans, 4 lidi, spousta báglů, byli jsme těžcí, jeli jsme svižně, hlavně po Německu (no, i z Francie mi pak přišla pokuta) ale hodně po dálnicích. Za skoro 2000 km byl průměr 6,1. Později jsem zjistil, že mezi nastavitelnými režimy je i ECO. To my petrolheadi samozřejmě nesnášíme, ale zkusil jsem to a spotřeba šla min. o půl litru dolů. Reakce na plyn byla trochu línější (asi jako při režimu Comfort), ale stále OK a pozor, DSG se po sundání nohy z plynu přepínalo na "plachtění", kdy byl zařazen neutrál (nebo rozepnuté obě spojky), to mělo na spotřebu také velký vliv. U nového Superba (2023) je "plachtění" zařazeno už do normálního jízdního režimu. Asi na to má vliv i 7 stupňů převodovky oproti dřívějším 6 atd., ale spotřeba je opravdu menší než u předchozí generace. Do toho Polska i zpět jsem jel na jednu nádrž a pak ji ještě dojížděl, to už jsem na spotřebu nejel a tankoval jsem po 1250 km (ještě to ukazovalo dojezd 30 km).
  13. Mnoho lidí s láskou vzpomíná na první porevoluční Octavii s motorem 1,9 TDi. Měl jsem ji tehdy s tím červeným "i" (nastavitelné lopatky turba), výkon 81 kW. Jedním z vychvalovaných parametrů byla spotřeba, která byla v pohodě 4,5 l/100 km, jednou se mi podařilo j stáhnout až ke 3 litrům, byl to pokus při jízdě z LB do HK. Teď jezdím Superbem Scout, což je dost velký kombík, 4x4, DSG, dvoulitr, 147 kW. Před týdnem jsem jel ze Slovenska, část po dálnici, 2 lidi + bágly, nespěchali jsme a tak jsem zkusil jet úsporněji, ale zdaleka ne tak připosr..ě jako kdysi s Oktávkou. Po prvních 120 km byl průměr 4,4 l/100 km a to jsme jeli v hornatém terénu, dokonce mi to v jednu chvíli spočítalo dojezd na nádrž přes 1400 km (nádrž má prý 66 l). Na dálnici spotřeba povyskočila, ale i tak byl po 400 km průměr 4,9 l/100 km a průměrná rychlost 74 km/h. Což mi přijde dost dobrý. Dlouhodobě jezdím těsně pod 6 litrů, ale jak je vidět, když se chce... PS: Byl to jen pokus pro zajímavost
×
×
  • Vytvořit...