Jump to content

Ivan Lelák

Member_50
  • Content Count

    2,863
  • Joined

  • Last visited

3 Followers

About Ivan Lelák

  • Rank
    Megazávislák

Profile Information

  • Fanoušek značky
    Fortis, Steinhart, Tag Heuer, Aviator, Sturmanskie, Traser, Prim, Breitling, Panerai...

Recent Profile Visitors

9,805 profile views
  1. Protože řemínek na hodinkách pomalu dosluhoval (zkusím ho slepit, ale to nebude mít dlouhé trvání), plácnul jsem se přes kapsu a objednal nový. NEST měl v nabídce jen 3, černý s bílým prošitím, tmavě a světle hnědé s prošitím jinou barvou hnědé. Koupil jsem jeden černý, protože pomalu doslouží i řemínek na mých B-42 Official Cosmonauts GMT a na Piloty jsem koupil tmavší hnědý. A k němu motýlovku. Včera jsem se trápil s výměnou, kdysi jsem řemínek měnil, ale včera mi to ne a nejít, tak jsem se dnes sebral, do tašky dal čtvery další hodinky, co potřebují vyměnit řemínky a zajel 100 km do Prahy, kde mi v Koscomu řemínky vyměnili. Při té příležitosti jsem si dal na ruku Aeomaster Old Radium Chronograph a asi je budu potřebovat.. No a B-42 Pilot Professional Chronograph teď vypadají takhle. Budu muset doma udělat lepší fotky, ale pro představu to stačí.
  2. Dnes jsem se stavil v Koscomu, dal si Aeromastery Old Radium na ruku a jo, to by šlo, sedí mi perfektně a 3D pocit z ciferníku je mnohem výraznější než u starších modelů.
  3. Hmm, pěkné. Já jsem dnes v práci mým malým, slabým červeným mazlíkem. A věřte, že zábava je s ním skvělá..
  4. Radek124 - nepochopil jsem možná Tvou závěrečnou otázku. Pokud myslíš bílé hodinky v kokpitu, problém to není. Pokud myslíš klasický letecký přístroj s bílým podkladem, tak to nevím, takové se nedělají, jsou jen "bílá na černé", i z důvodu neoslňování, resp. nepřitahování zraku k výrazné bílé ploše. I já mám v UL glass cocpit, ale jako záložní přístroje mám černou klasiku. Zajímavé je, že ty obrazovky jsou přitom dost výrazné, jde ale regulovat jas. Popravdě, ani jsem nezkoušel, jestli jdou přepnout do nějakého "nočního" režimu, protože létám ve dne a to nepůsobí nijak rušivě výrazně. Klasický osvětlený letecký přístroj s bílým podkladem a černými ručkami a indexy jsem neviděl a ani bych ho asi nechtěl. libor2002 - na něco, co sám nepovažuješ za TOP, Tě rozhodně zakládat nebudu. A navíc o "mých" TOP, viz. výše, píšu, že mám pocit, že je JEDNOU musím mít, což znamená, že na ně budu muset ještě nějakou dobu šetřit..
  5. Asi mne chytla druhá fortisí míza, tak v tom denně po chvilkách ležím. Mé troje Fortisy jsou z období cca 10 let zpátky. Jak tak koukám na současné modely, říkal jsem si nejdřív, že staré byly hezčí, ale pomalu se mi začínají líbit i aktuální, až jsem si řekl, které bych si tak případně koupil. Postupně se vynořovaly jedny, které se mi líbí stále víc, ale pomalu to přechází až v pocit, že tyhle hodinky jednou musím mít. No, uvidíme, jestli mi to vydrží, ale zatím vedou s velkým náskokem Aeromaster Old Radium Chronograph. Trochu retro, ručičky ve tvaru Fliegrů, které jsem kdysi měl, 3D indexy, s pouzdrem lícují řemen, který mám tak rád. A hlavně mne fascinuje barva ručiček a indexů, Old Radium, evokující staré letecké přístroje. Tuhle barvu používají i jiní výrobci, třeba Steinhart u modelu Aviation Vintage, Davosa i jiní. Ty Štajny má přítelkyně a tahle barva na černém podkladu mne fascinuje, zvlášť u 3D prvků s černým lemováním, jako mají Aeromastery. Nejdřív se mi nelíbil prázdný ciferníček na pozici 9, ale začíná mi připomínat nitkový kříž zaměřovače nebo obrazovku radaru, prostě mi to najednou přijde jako bezva nápad. Mýma očima a v tuto chvíli téměř dokonalé hodinky..:-). A co vy, máte nějaké TOP Fortisy z aktuální nabídky, které byste opravdu chtěli?
  6. Radek124 - díky za zajímavý pohled. S něčím souhlasím, na něco mám jiný pohled nebo si nejsem jistý, zda to mohlo být příčinou problémů Fortisu. S prvním odstavcem souhlasím, snad jen s výjimkou "solidní" ceny, tu vnitřně limitovanou nemám. Určitě ses mne nedotkl. Politiku do toho tahat nechci, i když samozřejmě nemohu vyloučit, že si někdo Fortisy nekoupí právě proto, že s nimi létají do kosmu Rusové. A upřímně, pocitově mi mnohem víc "kosmické" přijdou Fortisy než Bulovy, Rolexy nebo Omegy, i když při výběru šlo spíš asi o to, co musí hodinky vydržet a umět než o design. Nemyslím, že pilotní machrindex je degradován tím, že piloti jsou vnímáni jako "točvolanti", takhle to až na výjimky nevnímá ani laická ani odborná veřejnost. Jestli je celkově poptávka po leteckých hodinkách menší, to neumím posoudit, možné to je a napadá mne, že pokud něco degraduje pilotní machrindex, tak to, že výrobci se až absurdně předhánějí v nabídce tzv. "leteckých" hodinek. Některé obchody dokonce mají možnost filtrace leteckých hodinek a když na to kouknu, nějak mi nedochází, proč je spousta hodinek označena za letecké. A ani dotyčné firmy neměly s letectvím nikdy nic společného. Když se kouknu do výloh obchodů s hodinkami, skoro všude je nějaký model nebo fotka letadla, přičemž mi příslušná kolekce hodinek nepřijde letecká vůbec ničím a často mi nic neříká ani ta značka, natož aby měla s letectvím něco společného. Možná je termín "letecké hodinky" tak profláklý a trh tak přesycený "leteckými" hodinkami, že se ty opravdu kvalitní prodávají méně. A pokud je značka jako Fortis na takové hodinky víceméně specializovaná, může to pro ni znamenat problém. Kdysi pro mne měly obrovský machrindex třeba některé IWC, obvykle když jsem viděl jen fotku. Ale ve skutečnosti už mi tak atraktivní nepřišly a lépe v tom vnímám třeba zrovna Fortis. Je to holt i o osobním vnímání. S čím souhlasím je šroubování cen, které podle mne neodpovídalo inovacím. A to by mohl být hlavní kámen úrazu. Možná i to, že Fortis v očích laické veřejnosti nepatří mezi prémiové značky a spousta lidí ani netuší, že taková značka existuje. Breitling, Omega, Rolex, Tag Heuer, ty zná každý. Je fakt, že spousta lidí netuší, že existuje nějaké IWC nebo Rado. Ale znalci to vědí, navíc ty značky si udržují určitou výjimečnost a exkluzivitu, třeba i díky inhouse kalibrům nebo cenám, které rostly postupně a kopírovaly úroveň a poptávku. A evidentně se najde dost lidí, kteří si jejich hodinky koupí. A právě do takové skupiny by chtěl Fortis postoupit. Včera jsem četl nějaký rozhovor s Juppem Phillipem, jeho názory mi přijdou zdravé a logické, chtějí se posunout výš (úrovní, kvalitou i cenou), chtějí se držet letecké a kosmické specializace, nehodlají měnit výrobní postupy směrem k vyloučení člověka z výroby, to vše vnímám pozitivně. Ale i na téhle cestě se to může stokrát zadrhnout, budu Fortisu držet palce, protože mám tu značku rád. PS: Spacematic se mi také nelíbí, i když to ani spousta jiných hodinek a přitom jsou to legendy a celebrity. Třeba když se řekne "Rolex", vybaví se mi americká ulice a chlápek, co přede mnou rozevře kabát, zevnitř posetý hodinkami a vybafne "Nechceš zaručeně pravý Rolexky"?
  7. Co myslíte, že bylo příčinou problémů za bývalého vlastníka? Růst cen? Nedostatečné inovace? Četl jsem rozhovor s novým majitelem a ten říká, že chybou bylo, že dřív chtěl Fortis oslovit každého. To mi nepřijde, modelových řad je pár a stále jsou zaměřeny na letectví, kosmonautiku a námořnictvo, snad jen některé barevné mutace jsou myslím zbytečné.
  8. Jsem trochu staromilec a cítil, že Fortisy z doby před cca 10 lety se mi líbily víc než nové. Ale když to tak procházím, musím uznat, že současné modely se mi líbí stejně jako v roce 2008, když jsem poprvé držel v ruce katalog a znal ho nazpaměť. Nelíbí se mi všechny, ale tehdy také ne. Nedávno jsem zjistil, že v roce 2018 Fortis změnil majitele, což je moje ostuda, protože všude říkám jak mám tu značku rád. Nový vlastník, Jupp Phillip, vypadá jako sympaťák, který sám o sobě říká, že je dlouhá léta fanouškem Fortisu. Jinak ho neznám, jen jsem zaznamenal, že chce posunout značku na úroveň značek jako je IWC atd. No, proč ne. Také jsem si všiml, že nové modely jsou o dost dražší. Některé se přitom na první pohled ani moc neliší od starších, ale pak jsem si všiml u jiných modelů změn ve tvaru pouzdra, korunky či tlačítek nebo třeba u Aeromasterů mnohem víc 3D prvků pod sklíčkem, což se mi líbí a třeba o Aeromasteru Old Radium Chronographu docela reálně uvažuji. O dalších případných konstrukčních změnách nic nevím. Předpokládám ale, že změny, třeba i komplikovanější design, nejsou zadarmo nehledě k tomu, že od roku 2008 stoupla kromě cen třeba i průměrná mzda:-). Rád bych poprosil místní odborníky o informaci, které modely byly uvedeny na trh až po změně majitele Fortisu, zda je něco známo o připravovaných modelech, popř. zda Jupp Phillip poodkryl ze svých plánů do budoucna něco víc. Díky.
  9. Radku, abych se přiznal, vůbec nerozumím Tvému poslednímu příspěvku:-):-):-). Pravda, já stále Fortisy hodnotím optikou 10 let starou, tehdy se mi líbily. Tématická omáčka se kydat do propagace nemusela, resp. byla tam, ale nebyla to vymyšlená omáčka. Ty hodinky fakt do kosmu létaly (možná stále létají, nevím), opravdu jimi byly vybaveny nejrůznější letecké jednotky a ne proto, že jim za to někdo zaplatil, ale že prostě vyhrály konkurs (osobně mi víc letecké přijdou mé chytré Garminy D2 Charlie, ale budiž). Fortis byl v minulosti v mnohém novátorský. Prostě mám tu značku rád a tak na ni nedám dopustit. Sice si to snaží poslední roky pokazit, ale doufám že se jí to nepodaří. Sice se s novými majiteli obávám o směřováním a aby neztratila svou původní tvář, ale nesmím se chovat jako senilní staromilec a doufat, že to dobře dopadne:-):-).
  10. Za mne krásný hodinky. Sice to není výrazněji pojatá limitka jako v případě Mars 500, jejichž úžasná barva indexů a číslic byla speciálně vyvinuta, aby odpovídala barvě "Rudé planety" Marsu, ale logo na pozici 9 je výrazné a v kombinaci s oranžovým silikonem je to podle mne nekonfekční paráda. Odolnosti PVD bych se nebál, tyhle hodinky nebude nikdo (kromě účastníků zmíněné mise) "prasit", já mám Mars 500 asi 7 let a zatím je povrch jako nový. Někdo tu namítl, že hodinky vypadají dost "sériově" a uvedl příklady úprav, které mohl výrobce zvolit k většímu odlišení od běžných modelů. A někdo mu odpověděl, že to by bylo drahé. Ano, Amadee se asi mohly víc odlišovat, to ano a asi by byly ještě výjimečnější. Na druhou stranu, že se odlišují relativně málo mi nevadí, protože se mi i tak líbí a logo na devítce, jak jsem už psal, je výrazné a hovoří jasnou řečí. Ale pevně věřím, že cena nebyla tím, zo Fortis vedlo jen k malým úpravám. Kolem roku 2010 stála běžná nechrona B-42 kolem 40 tisíc, možná i míň a základní chrona 55 tisíc korun. Mars 500, což byla v podstatě obyčejná nechrona v limitované verzi, s PVD, jinou barvou číslic atd., stála stejných 55 tisíc korun, tedy stejně jako chrona s kalibrem 7750! Tenkrát bych řekl, že si každý rozmyslí si je koupit, ale Marsy 500 se staly úspěšnými hodinkami a jednou z legend značky. Chci tím říci, že kdyby se Fortis rozhodl udělat Amadee odlišnější a klidně i dražší, nejspíš by se prodávaly stejně dobře. Ale mně se líbí i tak jak jsou.
  11. Tohle je sice ze včerejška, ale aspoň něco. To mi, pánové i dámy, chcete jako říct, že tady skoro nikdo nenosí Fortisy:-)? U ostatních značek se to hemží denními přírůstky a tady chcípnul pes, co si o nás ostatní pomyslí? Dokonce mi jeden známý, jinak ve světě hodinek velmi zběhlý odborník, napsal, že myslel, že Fortis je jen navoněná bída, dokud jsem mu neosvětlil historii značky. Značky, která vznikla v roce 1912 a už v roce 1926 dala na trh první sériově vyráběné automaty na světě, drží spoustu prvenství, šla ostatním v mnohém vzorem a její hodinky si nehrají na kosmické či letecké, protože ony kosmickými a leteckými opravdu jsou! Věděli jste třeba, že tenhle model v menším provedení, Pilot Professional Chronograph, se stal v roce 2001 oficiálními hodinkami maďarského vojenského letectva? Tak je noste, protože je k nim i bonus - jsou krásný a mají nejlepší dvojitý antireflex co jsem kdy viděl:-):-)!
  12. Daemonultimate, no, ony ty hodinky snad ani z technického hlediska lepší nebyly, aspoň doufám, nemohu to porovnat. Věřím, že Fortis si kvalitu stále udržuje, nejen kvůli kosmické a letecké minulosti i přítomnosti, ale je to legenda, s jejíž jménem by se nevyplatilo hazardovat. Koneckonců, firma vznikla v roce 1912 a už v roce 1926 dala na trh prví sériově vyráběné automatické hodinky na světě. A domnívám se, že i jejich zkušenosti s automatickým nátahem přispěly k tomu, že jsou tak úspěšní v kosmu, protože ne každé automaty jsou schopné v beztížném stavu udržovat hodinky v chodu po delší dobu. A protože např. v případě mezinárodní vesmírné stanice ISS šlo právě o dlouhodobý pobyt v kosmu a Fortis to uměl, navázal úspěšnou spolupráci s ruským kosmickým programem. Já ale spíš píšu subjektivně o designu. Když listuji katalogem Fortis z roku 2008, tak tam vlastně není nic, co by se mi nelíbilo. Jasně, nebyla to žádná velká pestrost, i když ciferník ala popsaná školní tabule od Rolfa Sachse, kde byla třeba číslice 11 uvedena jako druhá odmocnina ze 121, je dostatečná úchylárna, ale Foris si na široké portfolio tehdy nehrál. Pár základních modelových řad (Official Cosmonauts, Flieger, Pilot, Square..), od každé pár modelů (základní, GMT, chrono, popř. limitované kolekce s budíkem, vlastním kalibrem a certifikátem C.O.S.C.), černé ciferníky, bílé, menší verze i větší B-42, bylo to pár kombinací na podobné téma, ale mně to vyhovovalo. Jsem pilot, zajímám se o dobývání vesmíru a tak mi to stačilo. Jednoduchost, přehlednost, účelnost, jen malinko osvěžená nějakým designovým prvkem. Trochu mi to připomínalo motocyklový program firmy BMW před 20 lety...
  13. Vlastně ani nevím, proč se 24-hodinová otočná luneta dělá s půlnocí nahoře. Ale logiku to má, v tu chvíli den začíná i končí. Ony ty B-42 Official Cosmonauts GMT umožňují sledování tří časových pásem. První je klasika, druhé pomocí GMT ručičky proti vnitřnímu pevnému kroužku, který je dělený na 24 hodin a půlnoc je dole a třetí pomocí otočné lunety. Zajímavé je u vnitřního pevného kroužku barevné rozlišení horní a spodní poloviny. Horní je světlá (a kroužek je očíslován šestou hodinou ranní na pozici 9 až 18. hodinou na pozici 3) a spodní polovina je tmavá. Tak nějak se naznačuje, že v rozmezí 6.00-18.00 je den, zbytek je noc a poloha GMT ručky na první pohled, tedy je-li v horní či spodní polovině naznačí, jak to je. Což se na palubě kosmické lodi během oběhů Země může hodit když chci vědět, jestli je doma den nebo noc..:-).
  14. Cože, on inzeruje budíčkový Fliegery????? To vědět, asi bych neodolal. Ale velikost byla stejná, byly to taky B-42, pokud se nepletu. Jinak souhlas, fortisí kolekci z doby před cca 10 lety považuju za nejlepší.
  15. S dovolením se pochlubím novým přírůstkem, fotky jsou převzaté z inzerce, snad se prodejce nebude zlobit. První Fortisy jsem si koupil v roce 2008 a od té doby asi 4 další. Nakonec mi zůstaly B-42 Mars 500 a B-42 Official Cosmonauts GMT, pokud nepočítám prastaré legendy Eloga Flipper. Mám i hodinky jiných značek, ale Fortis má v mém srdci vyhrazené pevné místo a tak jsem neodolal a dnes těm stávajícím pořídil brášku. A to brášku, za kterým je možná příběh, který se nás obou týká. V roce 2008 jsem jel do pražského Koscomu pro B-42 Pilot Professional Chronograph. Vybral jsem si je jako pro mne top Fortisy, měl jsem je tam zamluvené. Ale znáte to, jedna věc je fotka a druhá reál. A třetí reál na ruce. A tak jsem tehdy z obchodu odjížděl s jinými Fortisy, B-42 Flieger Chronograph. Ale vypadá to, že hodinky, které pro mne byly původně rezervované, si zanedlouho potom koupil někdo jiný. Já Fliegry po dvou letech prodal, ne že by se mi nelíbily, ale potřeboval jsem peníze, ale celých těch 10 let říkám, že si je jednou, nebo Piloty, které tehdy prohrály jen o fous a šlo spíš o jemné pocitové rozdíly, zase koupím. Ale ani jeden model se už nevyrábí, čas plynul, stále jsem na to myslel a ejhle, najednou se v místní inzerci objevily tyhle piloty. No a i když to nevím na 100%, s velkou pravděpodobností jde o stejný kus, pro který jsem si jel tenkrát do Prahy. Prostě si mne našly, já nezaváhal a už jsme spolu.. A jsou stále nádherné.
×
×
  • Create New...