Jump to content

Ivan Lelák

Member_50
  • Posts

    3,535
  • Joined

  • Last visited

3 Followers

Profile Information

  • Pohlaví
    Muž
  • Fanoušek značky
    Fortis, Hamilton, Tag Heuer, Eterna, Sturmanskie, Prim, Traser, zatím platonicky Longines, Breitling, Panerai...

Recent Profile Visitors

11,627 profile views

Ivan Lelák's Achievements

Megazávislák

Megazávislák (7/8)

  1. Líbí se mi. Nevím proč, ale když koukám na fotku v úvodu vlákna, nějak mne to uklidňuje. Cítím jednoduchou harmonii, klid, hodinky mi přijdou vyvážené designem i barevně. Naživo to může být jinak, na ruce zase jinak, navíc mám rád u hodinek na denní nošení datum, i když tohle by hodinky na denní nošení nebyly. Za mne mají jediné zásadní mínus - bronz. Elegantní hodinky do společnosti, dokonce k obleku, pro formální příležitosti, si s patinou bronzu prostě neumím představit. Nerez, zlato, PVD v barvě bronzu, jako mám na Hamiltonech, to by za mne bylo OK. Takhle to nejsou hodinky pro mne, byť nepochybuji, že se prodají stejně jako ostatní limitky Eltonu.
  2. Ahoj, zpočátku jsem se servisu bál, protože jsem o amerikách nic nevěděl, ale mám pár kamarádů, kteří se v tom orientují a říkali, že se nemusím bát. Což se potvrdilo, za těch víc než 7 let a skoro 70 tisíc km se mi auto nikdy na cestách po Evropě nezastavilo, vždy nastartovalo a dovezlo mne domů. Jedinou závadou byla prasklá žárovka v předním světle, což je u tohoto auta celý světlomet, stojí ale pár korun. Firem nebo lidí, které v ČR dělají servis klasických amerik, je hodně, já jezdil do jedné u nás v HK, teď mi dělá servis kamarád, co se tím živí a jsou i další. Jak se člověk dostane k tomuhle autu, postupně pronikne i do komunity a pak už se dá sehnat všechno. Náhradní díly u nás prodává víc firem, jedna dobrá je třeba v Ostravě, jednou jsem přes známého objednával i v Americe, kde je spousta obchodů a posílají i k nám. Bezva ale je, že to auto skoro žádné díly nepotřebuje, je opravdu spolehlivé a 95% investic do něj byla prevence a abych ho udržoval v dobré kondici, protože už je to skoro veterán, jejich ceny už často stoupají a udržovat je v dobrém stavu se vyplatí. U mne to byly zadní brzdy, nějaké silentbloky, ložiska v kolech, resp. zadní poloosy, tlumiče, nechával jsem repasovat alternátor, doma mám připraveny kompletní přední brzdy, až přijde jejich čas, řešil jsem nějakou počínající korozi atd., servis nechávám dělat vždy přes zimu a na sezónu je auto zase připravené..
  3. Mám trakční 180 Ah a vydržím bez elektřiny 4 dn, což se ještě nikdy nestalo, protože přejíždím a baterka se dobíjí. Nicméně to co píšeš je skvělé, moje baterka je cca jako Tvé dvě 90-ky, u mne jede kompresorová lednice, LED osvětlení, nabíjení mobilu/tabletu, vodní čerpadlo pro dřez, něco málo si vezme horkovzdušné benzínové Webasto a to je zhruba všechno, takže by mne podobný solár co máš Ty nejspíš udělal soběstačným. Ale jak píšu, zatím to nepotřebuji. Ale budu rád, když mi někdo pomůže se vzdělat, protože si bohužel neumím spočítat, kolik Ah má akumulátor v tom Ecoflow, co píše Wawrik ani jak je to srovnatelné se mnou nebo s Tebou. Když to vezmu obráceně a použiju vzorec Wh= Ah x V, pak moje 180 Ah baterka, 12 V, má 2160 Wh. Píšu to správně? Takže pokud by zvolil jeden z těch zdrojů, co má 2016 Wh, dá se říci, že ta baterka bude výkonově podobná jako moje nebo Tvoje? Ty píšeš, že máš 150 W solár. Jeden ze solárních panelů k Ecoflow je tento 160 W: https://www.hornbach.sk/p/solarny-panel-ecoflow-1eco1000-04-160w/10473855/. V popisu píšou, že za ideálních podmínek tenhle solár nabije 2016 Wh za 15,5 hodiny. No dobře, kdyby za 30 hodin, ideální podmínky vždy nejsou. Protože máš podobný výkon soláru, dá se říci, že by Ti tenhle systém Ecoflow také v pohodě stačil? Nebo obráceně, protože já vydržím na baterku 4-6 dnů, tj. 100-150 hodin bez elektřiny, znamená to, že když tenhle solár nabije podobnou baterku jako mám já za mnohem kratší dobu, čili příjem té baterky by byl mnohem větší než výdej, také by mi ten Ecoflow stačil? A teď mne prosím nějaký odborníku oprav, protože možná plácám nesmysly. Díky.
  4. Nejsem odborník, ale myslím, že LiFePo se není třeba bát, koneckonců lithiové akumulátory dnes vládnou světu od mobilů po auta. Osobně mám lithiovou baterku jako startovací v ultralehkém letadle, elektrokolo, několik powerbank, mobil, tablet, notebook, svítilny a všechny fungují jak mají. V posledních letech se rozmáhají i do obytných aut jako trakční a domnívám se, že masovějšímu rozšíření brání jen jejich cena. Zbytek lithiové technologie (nabíjení vybalancování článků atd.) je už vychytaný a osobně se nebojím požáru ani jiného rizika, i když stát se může všechno. Lithiové baterky jsou při srovnatelných parametrech menší i lehčí než olověné, při správném používání mají zhruba 2x větší životnost. Systém Ecoflow (Ecopower jsem nenašel) je v podstatě solární panel připojený k velké powerbance s výstupy. Výkon musí každý posoudit sám, já mám třeba v autě 180 Ah olověnou trakční baterku, se kterou vydržím 4 dny bez dobíjení, výpočet mi dělal odborník. Někdo má tak malou spotřebu, že když vyrazí na dovču s nabitým Ecoflow a solárem, bude mu to stačit, jinému to stačit nemusí. Autor píše o karavanu, s těmi je zvykem spíš pobývat v kempech, kde je možné se připojit na elektřinu, ale když elektřina k dispozici nebude, musel by nastoupit výše uvedený výpočet. Co tak čtu, lidé se shodují na tom, že kvalitní solár na střeše + kvalitní olověná trakční baterie + vzájemné propojení a napojení na elektrický systém auta či karavanu vyjde výrazně levněji než tyhle powerbankové systémy. Nevím, ale jestli to platí i pro případ, že bych měl v autě místo olověné trakční baterie lithiovou. Jsem zvědavý na názory odborníků, případně mne opravte, pokud nemám v něčem pravdu..
  5. Pro absenci vhodnějšího vlákna (aspoň jsem o veteránech žádné nenašel) se chci zeptat zde. Přítelkyně, resp. její dcery, zdědily 6 aut BMW, v různém stavu, některá bez TP, jiná s. Něco jsou dle mého vraky, vhodné možná na ND, něco by bylo vhodné na velkou renovaci a dvě auta jsou v celkem pěkném stavu, i když i na nich je dost práce (stříbrné 528 a novější zelené, které je i pojízdné). Protože k nim nemá vztah, ráda by je prodala (popř. něco hodila do šrotu), ale téměř netuší, jaká by mohla být jejich hodnota, rád bych se touto cestou zeptal, zda není mezi místními fandy veteránista a fanda značky BMW, který by poradil, pomohl ocenit, případně nevěděl o případných zájemcích nebo měl sám zájem. Snad není tento příspěvek proti pravidlům. Předem děkuji. Pěkný den.
  6. S tou odpruženou sedlovkou Suntour je to sranda - zavrhují ji fullisté a rozmlouvá ji i dost prodejců, asi v domění, že prodají full namísto hardtailu + Suntouru. Ale to je nepochopení - tahle sedlovka nemá nahradit celopéro, nemá z hardtailu udělat trailový a skákací speciál. Má jen zvýšit komfort v situacích, pro které je hardtail určen. A to dělá skvěle. Zatímco výše uvedení tuhle sedlovku pomlouvají, snad všichni její majitelé jsou nadšení:-). Včera jsem po letech oživil, spíš z nostalgie, tuhle prastarou ruční GPS. Zkoušel jsem jako navigaci mobil (LG G6, co už nepoužívám na volání), měl jsem ho pod fólií na horní brašničce, ale na přímém slunci nic moc, byť mapy.cz jsou skvělé a fungují i offline. Tenhle Garmin má malý displej, ale skvěle čitelný a dvě tužkové baterky vydrží přes 20 hodin. Měl jsem ho na turistiku, poklady, občas na kolobrndu nebo staré kolo, spíš kvůli datům a hrubé orientaci, kde jsem a taky jako rezerva na motocesty. Mockrát se osvědčil, ale už dlouho ležel v šuplíku, tak jsem ho šoupnul na řídítka. Radši bych ale používal mobil a mapy.cz, ale vadí mi mizerná čitelnost na slunci. Jak řešíte navigaci na elektrokole vy, teda pokud ji řešíte?
  7. To je dobrý důvod a myslím, že elektrokol jako dopravních prostředků bude přibývat, na cesty do práce, cargo pro firemní zásobování, s budkou pro děti a košem nebo korbou na náklad, pro přepravu více lidí atd., budou jednostopá, dvoustopá i třístopá, každou mezírku na trhu výrobci zaplní, už teď je to vidět, i když hlavně v zahraničí, ale i u nás - tuhle fotku od nás z práce už jsem sem dával..
  8. Nejsem prvoplánový škarohlíd. Orlíků je zdánlivě dost, ale asi to není ojedinělé a kdybychom zkusili všechny orlí limitky spočítat, zase tak moc jich asi nebude. Orlíky jsou eltoní rodinné stříbro a tak s ním pracují, proč ne. Je lepší si moci vybrat, model či limitku, která mne osloví. Mně třeba přijdou skoro stejná skoro všechna Seika, taková konfekce na stovky způsobů:-). Tyhle hodinky se budou dělat jen na zakázku, proč ne, líbí se mi nápad s patriotismem a hrdostí, toho není nikdy dost a v dnešní době je dobré si to připomínat, vždy můžeme být hrdí na spoustu věcí a "Pravda vítězí" je víc než 100 let české heslo na vlajce prezidenta (vůbec se tím nevyjadřuji k nedávné volbě). I hodinky se mi líbí, u hodinek na denní nošení mám rád datum, ale tyhle by nebyly na denní nošení. Jediné co se mi nelíbí je budoucí patina bronzu i když barva se mi líbí. Takže bych oželel bronz a přivítal PVD povlak v podobné barvě (mám to na Hamiltonech), popř. mám rád titan, ale to by muselo být zase jinak barevně sladěné. Takže za mne dobrý.
  9. Dnes jsem si vzal tyhle Precisty PRS-9..
  10. Mám pár Fortisů, baví mne klasické modely B-42. Mám rád všechny stejně, ono jde těžko mít rád některé ze svých dětí méně či víc. Tak snad zmíním Aeromastery Old Radium Chronograph, i když možná větší srdcovkou jsou B-42 Pilot Professional Chronograph, které si mne po mnoha letech našly, což je příběh, který jsem už zmiňoval jinde.
  11. I já vždy vybírám dlouho, elektrokolo mi trvalo 3 měsíce. Měl jsem jasno v kolech 29" a měl jsem finanční limit do 80.000,- včetně příslušenství. Všichni mi radili celopéro, vyjadřovali se k motorům, baterce, brzdám, vidlici atd., ale protože jsem se v té době v elektrokolech moc neorientoval, našel jsem jen jednu celoodpruženou alternativu a to Leader Fox Arran. Tam jsem ale narážel na určité kvalitativní kompromisy i dostupnost servisu v okolí. Na několika kolech jsem se svezl, včetně celopéra Haibike s koly 27,5", které mi půjčil kamarád a protáhl jsem ho po kopcích kolem Náchoda. Nakonec jsem se rozhodl pro hardtail a kdybych se časem rozjezdil a celopéro mi chybělo, kolo vyměním. Koupil jsem tedy Haibike Hardnine 6 s koly 29" a k němu, i přes kritiku fullistů, odpruženou sedlovku. Ta se ukázala jako vynikající kompromis, který celopéro nenahradí, ala vyfiltruje toho tolik, že rozdíl oproti běžné sedlovce je obrovský. K Tvému dotazu mohu napsat, že celopéro s koly 27,5" je v terénu znatelně lepší než hardtail s koly 29" a odpruženou sedlovkou, ale na silnici i hladší šotolině je naopak rozdíl nulový nebo minimální a protože nejezdím traily se skoky, kořeny a výmoly, celopéro mi nechybí. Třeba takový zajímavý příklad - pokud vyjedu rychlostí chůze na obrubník, překvapivě necítím žádný rozdíl mezi mým kolem a tím půjčeným full Haibikem. Za což může sedlovka, 29" kola i poměrně mohutné pláště. Protože jezdím 25 let na motorce, velkém cestovním enduru, zvyknul jsem si na kole v nerovných sjezdech mimo asfalt stoupat do stupaček, což také hraje velkou roli. Jestli časem změním názor, tak díky změně charakteru mého ježdění, který máme každý individuální a proto je myslím nejlepší se rozhodnout na základě osobního vyzkoušení všech variant.
  12. Mám hardtail Haibike Sduro Hardnine 6, motor Yamaha, kola 29", baterka 630 Wh. Jezdím spíš lehčí převody a víc točím pedály, mám to z dávných cykloturistických dob. Část tras jezdím i po rovině nad 25 km/h, tedy bez přípomoci motoru. Dobíjím obvykle po několika kratších vyjížďkách, kdy má baterka ještě min. 30%, součtem km mezi nabíjeními odhaduji celkový dojezd 120-150 km. Přítelkyně si kupuje Haibike Sduro Hardseven 5, modelový rok 2021, motor Bosch Performance Line, kola 27,5", baterka 500 Wh. Dřív jezdila na kole hodně, 100-150 km denně nebyl problém, je ale po operaci páteře a chce se ke kolu vrátit v elektrické podobě. Párkrát jsme spolu jeli kratší vyjížďku, ona na normálním kole, já na elektru a skoro jsem jí nestačil. Prostě to v ní je, i když na kole neseděla 4 roky. A baví jí to a hrozně se těší. Ale abych se konečně dostal k otázce - vím, že záleží na hmotnosti, trati atd., ale máte někdo kolo s baterkou 500 Wh a jaký máte dojezd při pohodové turistice?
  13. Tyhle klasické modely jsou sázkou na jistotu, co se týká spolehlivosti, navíc Rebar myslím splňuje podmínky pro běžné nošení třeba v Němacku. Samozřejmě má i kompromisy, když chceš něco otevřít, musíš rozevřít rukojeti, vyklopit nástroj a zase rukojeti sevřít. Občas někomu může vadit, že rovina ostří nože je v úrovni mezi rukojeťmi a nedá se krájet úplně naplocho. Nebo že nemá Rebar nůžky apod., i když to je vlastnost, o které každý ví když ho kupuje. Mimochodem, když jezdím směrem na západ, Rebara si beru často a vždy k němu přihodím sadu bitů s držákem, který se nasazuje na ten povedený křížový šroubovák.
  14. Gratuluji. Rebar je spolu se Super Tool 300 poslední vývojový stupeň klasických konstrukcí Leathermanu. To sebou nese na jednu stranu určité kompromisy, na druhou stranu robustnost a jednoduchost. Navíc je moc pěkně udělaný, líbí se mi zejména saténová čepel s láskou provedenou drážkou pro palec, design křížového šroubovánu, výměnné čelisti štípaček, skvělý je i pilník.. Ať slouží.
×
×
  • Create New...