M916 Odesláno 21. února 2009 Nahlásit Odesláno 21. února 2009 (upraveno) Někdy se stane, že pro své vysněné hodinky prodáte jiné, o kterých si myslíte, že ve stínu těch nových je nebudete nosit. A najednou je vám nějak smutno... A tak to bylo se mnou a Breitling. Velmi rychle jsem zjistil, že po Breitling Hercules, které jsem prodal zpět svému původnímu majiteli, vzniklo v mé srdeční krajině prázdné místo s visačkou "B". Současná produkce (snad kromě již zmíněných Hercules) není pro mě úplně to pravé, proto jsem pátral po eBay. Mnoho času jsem strávil putováním po net-drátech celého světa a viděl tam krásné TransOcean, Chrono-matic, Bullheads. Nakonec jsem objevil Breitling Chronomat Big Case, hodinky, které se vyráběly s různými strojky od roku 1968. Moc jich za slušnou cenu k mání není, ale nakonec se mi podařilo najít tento kousek ref. 1808 s motorem caliber 11. Chronomaty jsem koupil od firmy z německé eBay jako nošené, ale velmi zachovalé, koupě byla bezproblémová a během týdne byly hodinky doma. Ocelové pouzdro je o velikosti 48 mm, z čehož jsem měl trochu obavy, protože nejsem zastáncem orlojů na ruce. Vzhledem k obvodu mého zápěstí (21 cm), tvaru pouzdra (dýnko vypouklé, což působí na ruce dojmem nízkého pouzdra) a umístění korunky na devítce, jsou však pohodlně nositelné a v běžném životě nepřekáží. Dýnko je šroubovací, nápisy na něm jsou zubem času setřelé ? i když čitelné (zřejmě po leštění četných rýpanců). Najdeme zde logo, nápis Breitling automatic, referenční a výrobní číslo, vodotěsnost (water resistant), nárazuvzdornost a ostatní obvyklé údaje. Korunka je signovaná a je umístěná na druhé straně pouzdra (na devítce). Proč tomu tak je, bylo již popsáno mnohokrát a dodnes se o tom vedou spory; pro mě nejhezčí varianta je ta, že konstruktérům nového automatického kalibru s chronografem šlo o zdůraznění funkce stopek, proto umístili korunku na druhou stranu, aby ?nepřekážela" při měření časových úseků. Luneta je bez potisku, po obvodu vroubkovaná a má velmi jemnou aretaci. Její funkce je spojena s použitím kruhového logaritmického měřítka (viz dále). Ciferník je zřejmě původní nerestaurovaný, protože již na fotkách z eBay byl patrný rez na vystouplých indexech. Běžně to však vidět není a jinak je ciferník perfektní. Jeho uspořádání bylo tím nejdůležitějším, proč jsem vybral právě tento model. Samotná časoměrná část je poměrně malá, její průměr je pouhých 25 mm. Na trojce je umístěn 30-ti minutový sčítač chronografu, na devítce hodinový (do 12-ti hodin) a na šestce okénko s červeným datumem. Indexy v ostatních místech jsou plastické a jak jsem se již zmínil, zblízka je na nich patrná oxidace. Jednotlivé hodiny nejsou označeny čísly, v horní části mezi indexy je natištěno logo ?B" a nápis BREITLIG GENEVE, ve spodní AUTOMATIC CHRONOMAT a kolem datumky SWISS MADE. Dělená stupnice má pět dílků v každé minutě, stopovaný čas lze tedy odečítat na dvoudesetiny vteřiny. Kolem tohoto číselníku je umístěno setinné dělení, kruh je tedy rozdělen na sto dílků, což je používáno např. u průmyslových stopek. Dále je umístěna tachymetrická stupnice pro odečet rychlosti (při změření času letmého kilometru vám vteřinová ručka chronografu ukáže dosaženou rychlost) a zcela vně číselníku se nachází to, co Breitling dělá Breitlingem, kruhové logaritmické měřítko (slide rule). Dnes se již můžeme nad touto pomůckou lehce pousmát, v době vzniku (1942) to však byl pro letce důležitý nástroj pro výpočty. Model Chronomat byl první, kde bylo principu slide rule použito a v různých obměnách se, hlavně u modelu Navimetr, objevuje dodnes. Pevná část číselníku má v průměru 33 mm, další 3 mm měří pohyblivá část ?logára", která se otáčí lunetou. Barevnou kombinaci číselníku tvoří základní bílá (v mém případě stříbrná s lehkým smetanovým nádechem), subciferníky jsou v barvě černé a stejně tak je černá i luneta (u popisovaného kusu po obvodu používáním již částečně ?ošoupaná" až na základní kov). Potisk je proveden černou barvou, setinné dělení kruhu a důležité hodnoty slide rule jsou červeně. Ručky jsou oranžové (ručka hodinového sčítače bílá), zblízka jsou patrny opravy barvy. Luminiscence je zřejmě původní, brzy slábne, ale ručky vydrží celou noc, i když odečet času je k ránu velmi obtížný. Vteřinovou ručkou tento model není vybaven. Ciferník je chráněn plastovým sklíčkem. Hodinky pohání jeden z prvních automatických kalibrů s chronografem, legendární kalibr 11, který byl po úpravě jako kalibr 12 použit v sedmdesátých letech u mnoha slavných modelů firmy Heuer (uvedu zde např. model Autavia). Pozor, existuje ještě strojek Breitling 11 s ručním nátahem, který byl upraven z Lémenia 1873 (stejný základ jako používá např. Omega v Moonwatch). V popisovaných hodinkách je ale umístěn kalibr vytvořený ve spolupráci firem Heuer, Breitling, Hamilton-Buren a Dubois-Depraz. Základem je časoměrný stroj Buren 1281 s mikrorotorem (foto kalibru Hamilton 666 je uvedeno ilustrativně pro představu umístění mikrorotoru), na kterém byla postavena nástavba chronografu 8510 od firmy Dubois-Depraz. Stroj má 17 kamenů, incabloc, 19.800 A/h a korunku na devítce. Od známější ?dvanáctky" se liší počtem kmitů (číslo 19.800A/h u jedenáctky mě překvapilo, nevím, jestli 5,5 ?tiků" za vteřinu přináší nejaké výhody, ale nenašel jsem žádný údaj, který by to vyvracel) a tím, že nemá zlacené můstky. Popisované hodinky čeká servis, jdou pravidelně, ale téměř minutové zpoždění za den ukazuje na potřebu vyčištění a revizi. Uvedené foto strojku je opět ilustrativní, protože nemám vhodný nástroj na otevření dýnka (tisícihran). Otevřené ale již byly hodinářem a zběžná kontrola nezjistila žádné viditelné problémy. Hodinky byly při prodeji doplněny novým neoriginálním koženým páskem 22-18 mm s bílým prošitím (vzhledově podobný původnímu) a jazýčkovou sponou s logem firmy Breitling. Rok výroby odhaduji na období 1969-1970, vzhledem k tomu, že kalibr 11 byl používán krátce a velmi brzo po uvedení byl nahrazen již zmíněným vylepšeným kaliberm 12. Breitling Chronomat Big Case ref. 1808 jsou hodinky, které pro milovníka starších kousků mají všechny potřebné atributy: typický Breitling vzhled (ale přitom na tuto firmu velmi střízlivý ciferník), neobvyklé pouzdro, legendární kalibr. Recenzovaný kousek je ve velmi dobrém stavu, přitom ale nese na sobě drobné známky používání a má přirozený ?vinatge look". Přes svůj rozměr nepůsobí na ruce nepatřičně a nosí se pohodlně; jediné, co bych jim vytkl, je horší čitelnost ruček v šeru, protože jejich barva není s ciferníkem kontrastní. Celkově ale na mě tento model působí příjemným dojmem, dýchá z něj kus historie a stačí pouze letmý pohled na zápěstí, abyste si byli jisti, že se jedná o hodinky, jejichž jméno začíná velkým ?B". P.S. Pro srovnání uvádím na závěr fotografii se všeobecně známými hodinkami Omega SP Moonwatch (42 mm) a pár foto na ruce. Upraveno 21. února 2009 uživatelem M916
Baker Odesláno 22. února 2009 Nahlásit Odesláno 22. února 2009 Trochu jsem se obaval starsich kousku, ale vidim, ze je to v pohode. Diky.
Gilius Odesláno 22. února 2009 Nahlásit Odesláno 22. února 2009 Teda Jirko.....chválím a gratuluju!! Vintage je vintage....a tyhle jsou super!!!!! Ať Ti dlouho dělají radost
M916 Odesláno 22. února 2009 Autor Nahlásit Odesláno 22. února 2009 Ještě jsem zapomněl přidat odkaz pro zvídavé koumáky, co nepamatují časy, kdy se místo kalkulačky používalo celkem běžně logaritmické pravítko: návod na použití :-) a ještě odkaz na naší Foto Galerii, kde jsou další fotky těchto Breitlingů: Foto Galerie
gerhard Odesláno 22. února 2009 Nahlásit Odesláno 22. února 2009 Velmi pekna recenzia ,chyba nadhlad si velmi zamilovany , ma to vsak pre nas pozitivny dopad,vela sme sa dozvedeli. ...a propos ,kde sa mam dat zoperovat na 21cm zapastie,robia to na plastike alebo rekonstrukcna chirurgia?
M916 Odesláno 22. února 2009 Autor Nahlásit Odesláno 22. února 2009 Velmi pekna recenzia ,chyba nadhlad si velmi zamilovany , ma to vsak pre nas pozitivny dopad,vela sme sa dozvedeli. ...a propos ,kde sa mam dat zoperovat na 21cm zapastie,robia to na plastike alebo rekonstrukcna chirurgia? Člověče, to moje zápěstí dělali rodiče, ale to už je padesát let... a pak to chce dobře papat, bumbat a jednou to dorůst musí Je fakt, že na věc, která se mi nelíbí na 100% bych recenzi napsat neuměl, to máš pravdu, neměl bych potřebu
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se