Biges Odesláno 3. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 Zdárec! Rád bych se zeptal, jaké jsou vlastně nároky na hodinky pro letce. Myslím tím praktické specifikace, ne nároky ala "musí to být pořádně drahé, aby si na tom někdo namastil kapsu". K otázce mne vede diskuze o leteckých Prim, ze kterých plyne, že v současném letectvu AČR se používají ne zrovna levné mechaniky Askania. Proč tedy zrovna toto? A proč ne třeba kvartz Seiko? Díky Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Návštěvník Tada Odesláno 3. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 Protože kdyby měli levné kvarcky Seiko, tak by si nikdo nemohl nahrabat nějaké přilepšení k platu...? Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 3. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 Předmět: Odolnost leteckých hodinek pro vojenské letce Komu: Biges a všichni zájemci o tuto problematiku Rád bych se zeptal, jaké jsou vlastně nároky na hodinky pro letce. Myslím tím praktické specifikace, ne nároky ala "musí to být pořádně drahé, aby si na tom někdo namastil kapsu". K otázce mne vede diskuze o leteckých Prim, ze kterých plyne, že v současném letectvu AČR se používají ne zrovna levné mechaniky Askania. Proč tedy zrovna toto? A proč ne třeba kvartz Seiko? Díky Pečlivě to sleduji a mám pár nápadů. Třeba nějak takto? Životnost 5-10 letAnalogové zobrazování času Možnost zastavit sekundovou ručičku tzv. ?hacking?Luneta obousměrně otočná s indikací uplynulého času pomocí dvanácti hodinových indexů a prvních 20 minut i minutovými indexy. Moment na rozpohybování lunety cca 0,02 kilogram-metrů. Luneta nesmí upadnout, pokud je luneta páčena vzhůru silou 4,5 kg.Barva řemene ? černá, zbarvení všech vnějších viditelných ploch včetně spony řemene ? matné nelesknoucí černá Odolnosti: Stěžejky a spona řemene musí udržet sílu 6,8 kg, která statickým tahem působí na řemen.Materiál řemene se nesmí tavit při teplotě nižší než 250°C, musí být ohebný a nesmí degradovat v rozsahu teplot -65°C až +68°C (při vlhkosti 95%). Sklo vsazené do pouzdra musí bez sebemenšího poškození odolat pádu ocelové kuličky o hmotnosti 16 gramů a průměru 1,6 cm z výšky 30 cm. Běžící hodinky musí funkční vydržet pravidelné harmonické vibrace s amplitudou cca 0,8 mm a plynule proměnné frekvenci 30 až 60 Hz. Z toho 20 minut ve směru kolmém na ciferník, 20 minut ve směru roviny ciferníku v ose indexů 12 a 6; 20 minut ve směru roviny ciferníku v ose indexů 9 a 3.Rázy a pády ? hodinky musí být funkční a nepoškozené po pádu z 50 cm na tvrdou podložku. Poté absolvují skladovací test.Skladování za extrémních teplot ? běžící hodinky musí být skladovány za teploty -45°C po dobu 24 hodin, poté při teplotě od 15 do 32 °C po dobu 24 hodin, poté při 60°C a vlhkosti větší než 50% po dobu 24 hodin a nakonec opět při teplotě od 15 do 32 °C po dobu 24 hodin. Hodinky nesmí být poškozeny, musí být funkční a běžící.Vodotěsnost - ponořit do destilované vody o pokojové teplotě s tlakem vodního sloupce 1 ATM na dobu 5 minut a poté zvýšit tlak vodního sloupce na 3 ATM po dobu 5 minut. Nesmí dojít k žádnému průsaku vody.Dlouhodobé máčení ve vodě ? hodinky musí být při pokojové teplotě ponořeny v destilované vodě (bez talku vodního sloupce) po dobu 24 hodin. Nesmí dojít k průsaku vody.Magnetismus ? běžící hodinky nesmí být poškozeny magnetickým polem o intenzitě 10 000 A/m, které působí 10 minut paralelně s osou hřídelky. Po ukončení testu musí hodinky mít stejnou denní průměrnou přesnost jako před testem.Fungovat bez poškození za nízkého tlaku odpovídajícího nadmořské výšce 10 700 metrů po dobu 60 minut.Odolat solné mořské mlze po dobu 48 hodin.Odolat simulovanému působení lidského potu = namočení do 5% roztoku kyseliny mléčné a kuchyňské soli při 91°C, pak dvě hodiny sušit horkým vzduchem a pak nechat 20 hodin v plynných výparech 50% kyseliny mléčné. Noční čitelnost ? ručičky, indexy a počátek otočné lunety musí být dobře čitelné na tmu adoptovaným normálním zrakem ze vzdálenosti 30 cm poté, co byly 8 hodin uloženy ve tmě. Po absolvování všech předchozích zkoušek absolvovat zkoušky přesnosti:Přesnost v rozpětí 3 dnů po sobě. Průměrná denní přesnost musí být lepší ? 3 sekundy při teplotě +4°C; ? 0,7 sekundy při teplotě +24°C; ? 3 sekundy při teplotě +52°C. Kontroluje se pro polohu ciferníkem nahoru i korunkou dolů. Dlouhodobá přesnost sledována v období 90 dnů za pokojové teploty ? průměrná denní přesnost ze tří po sobě jdoucích denních měření nesmí být horší než ? 4 sekundy, celková průměrná denní přesnost musí být lepší než ? 2.4 sekundy. Hodinky se každých 30 dní podrobí vibračnímu a pádovému testu. Každých 7 dní se otočí z polohy ciferníkem nahoru do polohy korunkou dolů nebo naopak. Protože problematika nároků na odolnost leteckých hodinek nejde na tak omezeném prostoru snadno popsat, tak pro zájemce o tuto problematiku připojuji odkaz na dva starší články na mém blogu - o amerických vojenských hodinkách Marathon Navigator a o britských leteckých super speciálech Bremont MB a U-2. Specifika Vzdušných sil Armády České republiky pak budou detailně popsána ve velmi, velmi rozsáhlém blogovém seriálu o leteckých hodinkách našeho letectva, jenž na Chronomagu vyjde jako předvánoční nášup. Tam bude vysvětleno mnohé - nejen požadavky na odolnost, ale i proč ASKANIA a její modely Tempelhof a Taifun, ale také proč PRIM (Elton) a modely Letecké Automatic, Letecké Automatic (Miyota), Hind a Hippo. 4 Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Radimk Odesláno 3. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 :notworthy: těším, těším na nášup Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mechano Odesláno 3. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 Neklamně poznávám podle specifikací Seiko 5. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Honza.manta Odesláno 3. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 (upraveno) Vyčerpávající vysvětlení, jen jsem se v něm poněkud utopil. Už se těším na nášup! Edit: jsem kopýtko Upraveno 3. prosince 2010 uživatelem Honza.manta Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Biges Odesláno 3. prosince 2010 Autor Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 Díky za odpovědi, hlavně Petrovi_P. Plyne z toho, zda strojek musí být mechanický či kvarcový? Protože kdyby měli levné kvarcky Seiko, tak by si nikdo nemohl nahrabat nějaké přilepšení k platu...? To mne také napadlo, ale myslím, že by dali přednost raději hotovosti či příspěvku na rekreaci Popřípadě možnosti si hodinky vybrat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 3. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 Plyne z toho, zda strojek musí být mechanický či kvarcový? Ne, je to záměrně napsáno tak, že to typ hodinového strojku neřeší - tedy v principu mechanický, quartzový, či cokoliv ze Star Treku. Pokud se ale podívate na délku řady testů, včetně měření dlouhodobé přesnosti na 90 dní, tak to mechanický strojek nevylučuje, pokud má možnost manuálního nátahu (každý prováděcí detail jsem do omezeného prostoru prostě nepsal) Osobně nechávám na zvážení každého čtenáře, zda si myslí, zejména u přesností, že je to v možnostech mechanických strojků. Já více teď prozrazovat nebudu, jen dodám, že v té uvedené "specifikaci" nebyla jedna velmi důležitá proměnná v celé rovnici - a to, kolik taková sranda může stát. A v tom se právě mohou lišit jednotliví piloti (za své) nebo jejich vlády (z daní). To samozřejmě může významně ovlivnit to, jaký typ strojku. Proto jsem zmiňoval jen specifika našeho letectva, které se pokusím nastínit v avizovaném článku. A radši se nepouštím do zobecňujících proklamací, protože v tomto případě bude asi platit, co hlas to jiný názor. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
vendy Odesláno 3. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 3. prosince 2010 Petře P díky za ,,namlsání",už se velice těším že na svátky bude tady na Chronomagu od Vás článek s tematikou která mne velice zajímá. Díky vendy Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
polifka Odesláno 4. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. prosince 2010 to Petr P: Petře, dovedeš si představit, že svým počinem, tedy zveřejněním pojednání odvedeš spoustu otců od vánočního stromku k počítači, spousta partnerek bude sama samotinká, děti osyří a asi i zvlčí ... neměl bys zvážit zveřejnění tvé práce až na mezisvátčí či snad dokonce po Novém roce? hehehehehe(Já už se těším taky) Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ram 21 Odesláno 5. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 5. prosince 2010 No sláva, od doby co se motám na chronoforu, řeším jaké autentické pilotky pořídit. Vánoční speciál a ještě se zaměřením na CAF .... honem, sem s tím. Díky Pítře. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 13. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 13. prosince 2010 Předmět: Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR Komu: všichni Článek o hodinkách našeho letectva jsem publikoval v samostatném vlákně zde ve fóru Vojenských hodinek. Jsou tam popsány hodinky PRIM Letecké Automatic (originál i nově repasované se strojkem Miyota), PRIM Hind, PRIM Hippo Q45, ASKANIA Tempelhof TEM 645-1 a ASKANIA Taifun TAI 682 a také pár informací o různých technických a finančních požadavcích na letecké hodinky pro naše letectvo. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Sinner Odesláno 15. prosince 2010 Nahlásit Sdílet Odesláno 15. prosince 2010 Virtuálně létám FSX, a o tomto jsem neměl vůbec tušení, nádhera, děkuji. Už se moc těším na další . Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se