Přejít na obsah

AČS-1M typ "V"


Doporučené příspěvky

Předmět: luminisceční nátěr hodin AČS-1, index "B"

svietia teda poriadne. bude tam nejaka radiacia?

 

Tak to zatím nevím, doufám že ne. Na té fotce jsem jim pomohl UV baterkou. Čitelné jsou po nasvícení tak 15 - 20 min.

 

Osvit palubních hodin AČS-1, index "B" skutečně není založen na radioaktivních svítivých pigmentech. Jak píše Marfi, musel to nejdříve nasvítit ultrafialovou (UV) baterkou a po 15-20 minutách bylo po všem. Stručně řečeno, luminiscenční nátěr sovětských palubních hodin s indexem "B" je založen na pigmentu, který je schopen tzv. ?fosforence? (= akumulace energie fotonů UV záření, kterou postupně vyzáří pomocí emise světla).

 

Více informací je v tomto článku o AČS-1, srovnávací noční fotografie sovětských palubních hodin v tomto článku a obecné povídání o hodinářských luminiscenčních materiálech je pak zde.

 

Vzhledem k zemi původu a době designu AČS-1 někdy počátkem 60. let je ten luminiscenční materiál (asi na bázi sulfidu zinečnatého ZnS) na dnešní poměry poměrně málo výkonný. To ale v běžné praxi nevadilo, protože hodiny AČS-1, index "B" byly primárně určeny pro ta sovětská letadla, kde noční osvit přístrojové desky byl řešen pomocí UV lamp.

 

Něco málo detailů o tom, jak se v sovětské letecké technice řešily osvity, bude shodou náhod v ?článku? o leteckých hodinkách našeho letectva, který už příští týden zveřejním. Komplexnější přehled použitých typů osvitů na sovětských palubních hodinách pak popíšu v dalším článku o historii sovětských leteckých palubních hodin, který snad ?vyjde? někdy v příštím roce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nádhera! :notworthy:

 

Když koukám na to datum výroby ve 3. čtvrtletí roku 1968, tak si říkám, jestli nás náhodou nestihly přijet osvobodit v srpnu 1968. ;)

 

Heh, to asi nestihly. Ale být o rok starší, docela bych tomu věřil.

 

Co se týká původu, zajímalo by mě, dovážely se do ČSSR i jako civilní zboží, nebo jen jako vojenský materiál? Mohl je třeba někde koupit člen Svazarmu?

Upraveno uživatelem Marfi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Komu: Marfi

 

Heh, to asi nestihly. Ale být o rok starší, docela bych tomu věřil.

 

Co se týká původu, zajímalo by mě, dovážely se do ČSSR i jako civilní zboží, nebo jen jako vojenský materiál? Mohl je třeba někde koupit člen Svazarmu?

 

To byl samozřejmě ne moc povedený pokus o vtip. ;)

 

Ostatně spíše by přiletěly než přijely, neb řada AČS-1 byla skutečně leteckými speciály (určitě by se ale našly výjimky). A myslím, že ten rok je přiměřený odhad doby od okamžiku, kdy hodiny opustí svojí továrnu až do okamžiku, kdy se dostanou do letícího letounu.

 

Se Svazarmem to podle mě není asi úplně štastně zvolená otázka. Jo, Svazarm (nebol-li stát) ty hodiny koupit mohl. Ale moc letadel, kde byly montovány AČS-1, u něj nesloužilo.

 

S tím souvisí i to, zda to byl materiál vojenský nebo civilní. Dnes bychom moderním jazykem řekli, že to je materál "dvojího užití" - montoval se jak do vojenských letadel, tak i do civilních (oboje se také vyrábělo v Českolovensku + dovoz). Ale na to si tehdy tak úplně nehrálo - byl to výrobek pro státní letecký průmysl a nikoliv spotřebitelský produkt. Letecké palubní hodiny prostě nebyl produkt pro běžný trh, takže ani neměl maloobchodní cenu.V centrálně řízené ekonomice takhle nikdo neuvažoval, to bylo mimo mantinely tehdejšího uvažování. My už jsem "zkažení" 20 lety budování tržní ekonomiky. :smoke:

 

Mohl si je koupit člen Svazarmu? Oficiálně neměl jak (viz předchozí odstavec). Pro danou dobu bych slovo "nákup" ale opravdu nepoužil. Ano, dostat se k nim mohl a hodiny dokonce mohly z různých důvodů a za různých okolností skončit u někoho doma. Ale i kdyby to šlo, proč by si někdo kupoval za plnou cenu letecký přístroj, který tehdy musel stát jako letecký přístroj? Dnešní nízké ceny těchto starých kousků jsou spíše důsledkem hospodářských poměrů ve východním bloku po roce 1989 a nemají žádnou souvislost s tehdejšími cenami nových přístrojů.

 

Spíše by mě zajímalo, odkud se tu všechny ty sovětské palubní hodiny tady berou. Dovoz z území bývalého Svazu? Nebo je v ČR nějaký zázračný "sběrač a distributor" bývalého armádního majetku? :helpsmilie:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Petr_P: Jasně, neměl jsem na mysli, že by si je někdo mohl koupit na krámě, taky tu dobu pamatuju :smile_anim: .

 

Použil jsem slovo koupit v dnešním kontextu, měl jsem použít "vyšmelit". Spíš jsem myslel, že jako člen svazarmu si je mohl "obstarat" lépe naž nečlen. Vím že se i přes nepříznivou dobu se našli jedinci, kteří dokázali postavit a zlegalizovat vlastní éro, které ovšem museli vybavit nějakou "avionikou?".

 

Na fotografiiích jsou hodiny jak jsem je koupil, zabudované do umakartové desky lichoběžníkového tvaru, nevím jestli je takhle někdo adjustoval jakoby do směrovky stíhačky, nebo je to zbytek palubní desky nějakého letounu. Co myslíš?

 

Nejsem moc psavec, z mých krátkých postů to není znát, ale jsem vděčný a děkuji Ti za již poskytnuté informace, i případné budoucí.

 

M.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Komu: Marfi

 

Na té svazarmovské "šmelině" něco bude. Dokonce to svým vlastním způsobem funguje v aeroklubech dodnes. :devil: A nemyslím to špatně. Lidé, kteří se celý život pohybují okolo letadel a mají spoutu kámošů, kteří se zase pohybují okolo jiných letadel, mají perfektní přístup k různým vyřazeným letadlům, jejich přístrojům a dalším součástkám - včetně různých palubních hodin. Prostě to milují a staré věci nenechají jen tak svému "osudu". :wub: Tak recyklují a posílají to dál do oběhu.

 

I když ve Svazarmu na jednomotorových sportovních letadlech AČS-1 (M) moc nebyly. To mělo jen pár přístrojově lépe vybavených letadel, častější byly jednoduší AVRM a nejčastěji tam nebyly vůbec žádné hodiny. AČS-1 (M) byly spíše ve větších dopravních mašinách původně sloužících u vojenského letectva jako byla/je An-2. Ta tvoje sestava je pochopitelně "umělecká lidová" tvořivost. Ten umakart z letadla opravdu není :P .

 

Ale nezoufej! Tím, že jsi svoje hodiny rozebral a vyfotil vnitřnosti, jsi udělal jednu důležitou věc, kterou udělalo jen málo lidí publikující na internetu - hodiny jsi jednoznačně datoval. :speak_cool:

Jak jsem se již zmínil, tak mám rozpracovaný článek o historii sovětských palubních hodin. Přestože jsem si už prohlížel desítky, možná stovky fotek AČS-1, tak dataci starší než rok 1968 jsem dosud neviděl. Hodiny AČS-1 jsou ale starší, objevily se někdy počátkem 60. let. Bohužel na webu to asi nikdo ještě nezvěčnil. :photo:

 

Doufám, že si to tady nějaký další vlastník AČS-1 přečte a mrkne na ty svoje. Třeba má doma ještě starší než z roku 1968.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsících...

Komu: Marfi

 

To byl samozřejmě ne moc povedený pokus o vtip. ;)

 

Ostatně spíše by přiletěly než přijely, neb řada AČS-1 byla skutečně leteckými speciály (určitě by se ale našly výjimky). A myslím, že ten rok je přiměřený odhad doby od okamžiku, kdy hodiny opustí svojí továrnu až do okamžiku, kdy se dostanou do letícího letounu.

 

Se Svazarmem to podle mě není asi úplně štastně zvolená otázka. Jo, Svazarm (nebol-li stát) ty hodiny koupit mohl. Ale moc letadel, kde byly montovány AČS-1, u něj nesloužilo.

 

S tím souvisí i to, zda to byl materiál vojenský nebo civilní. Dnes bychom moderním jazykem řekli, že to je materál "dvojího užití" - montoval se jak do vojenských letadel, tak i do civilních (oboje se také vyrábělo v Českolovensku + dovoz). Ale na to si tehdy tak úplně nehrálo - byl to výrobek pro státní letecký průmysl a nikoliv spotřebitelský produkt. Letecké palubní hodiny prostě nebyl produkt pro běžný trh, takže ani neměl maloobchodní cenu.V centrálně řízené ekonomice takhle nikdo neuvažoval, to bylo mimo mantinely tehdejšího uvažování. My už jsem "zkažení" 20 lety budování tržní ekonomiky. :smoke:

 

Mohl si je koupit člen Svazarmu? Oficiálně neměl jak (viz předchozí odstavec). Pro danou dobu bych slovo "nákup" ale opravdu nepoužil. Ano, dostat se k nim mohl a hodiny dokonce mohly z různých důvodů a za různých okolností skončit u někoho doma. Ale i kdyby to šlo, proč by si někdo kupoval za plnou cenu letecký přístroj, který tehdy musel stát jako letecký přístroj? Dnešní nízké ceny těchto starých kousků jsou spíše důsledkem hospodářských poměrů ve východním bloku po roce 1989 a nemají žádnou souvislost s tehdejšími cenami nových přístrojů.

 

Spíše by mě zajímalo, odkud se tu všechny ty sovětské palubní hodiny tady berou. Dovoz z území bývalého Svazu? Nebo je v ČR nějaký zázračný "sběrač a distributor" bývalého armádního majetku? :helpsmilie:

 

 

 

Ahoj nesouhlasím s tím, že u svazarmu potažmo aeroklubu tyto hodiny nesloužily. Máme je ve všech motorových mašinách a dokonce i v motorizovaném kluzáku. U ostatních letadel aeroklubu to bude myslím podobně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja Vam nechcem brat iluzie pani, ale je dost dobre mozne aj to ze Vase ACS vo vzduchu nikdy neboli a ani k tomu neboli predurcene. Take iste (dvojdnove, jeden kus mam doma do dnes) sa pouzivali v kde akej pozemnej technike... v radiostaniciach, velitelskych vozoch, prieskumnych transporteroch a inych specialnych vozitkach. Rozhodne nebol ziadny problem sa k tym hodinkam u armady dostat a to ani u zloziek kotore nemali s letectvom na mile nic spolocne.

 

Dokazom toho ze to boli v armade univerzalne casomiery moze byt originalna plechova koliska, ktora skrze dva sroby umoznovala prisrobovanie k akemukolvek rovnemu povrchu... az sa zas dostanem na slovensko mozem ju odfotit... (tie moje su udajne z nejakeho prieskumneho BRDMu).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj nesouhlasím s tím, že u svazarmu potažmo aeroklubu tyto hodiny nesloužily. Máme je ve všech motorových mašinách a dokonce i v motorizovaném kluzáku. U ostatních letadel aeroklubu to bude myslím podobně.

 

To máš samozřejmě pravdu. Dnes, v roce 2011, je ale v aeroklubech vybavenost letadel palubními hodinami trochu jiná než v časech Svazarmu.

 

Ale aby to bylo maximálně korektní, tak se musíme nejdříve shodnout na časovém rámci, o kterém mluvíme. Já za období Svazarmu považuji léta 1951 až cca 1990, pak nastává období, jehož výsledkem jsou dnešní aerokluby. Já ale těch posledních 20 let do termínu Svazarm nepočítám.

 

Za těch 50 let fungování Svazarmu v něm sloužilo obrovské množství letadel. Nejen motorových, ale také bezmotorových. Proto jsem ve dvou příspěvcích napsal toto:

 

...

Jo, Svazarm (nebol-li stát) ty hodiny koupit mohl. Ale moc letadel, kde byly montovány AČS-1, u něj nesloužilo.

...

 

...

I když ve Svazarmu na jednomotorových sportovních letadlech AČS-1 (M) moc nebyly. To mělo jen pár přístrojově lépe vybavených letadel, častější byly jednoduší AVRM a nejčastěji tam nebyly vůbec žádné hodiny. AČS-1 (M) byly spíše ve větších dopravních mašinách původně sloužících u vojenského letectva jako byla/je An-2.

...

 

Ale zpátky k dnešním aeroklubům. Situace mezi aerokluby se mírně odlišuje podle toho, jakou používají ex-svazarmovskou techniku a jaké úpravy proděla za posledních 20 let v rámci revizí a generálních oprav. Hodně záleží na tom, jestli létají řadu nejrozšířenější Z-43/142, které už šly z výroby s ruskými palubními chronografy (záměrně nepíšu řadu AČS-1) nebo se jedná o starší řady Z-x26. Či dokonce další typy letounů, jako jsou například motorizované větroně.

 

Ale nemá cenu moc teoretizovat. Bylo by asi pro všechny zajímavé tady na Chronomagu publikovat více inflací o současném stavu v dnešních českých aeroklubech. Můžeš se prosím detailněji rozepsat o tom, jak na tom je tvůj aeroklub z hlediska palubních hodin?

 

Myslím tím počty jednotlivých typů letecké techniky (motorové i bezmotorové, roky jejich výroby, případně data velkých modernizací) a k tomu přiřadit jaké mají přesně palubní hodiny (AVRM, AČCh, AČS-1 , AČS-1M, jiné). Návod jak poznat různé verze AČS-1 od sebe najdeš na mém blogu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja Vam nechcem brat iluzie pani, ale je dost dobre mozne aj to ze Vase ACS vo vzduchu nikdy neboli a ani k tomu neboli predurcene. Take iste (dvojdnove, jeden kus mam doma do dnes) sa pouzivali v kde akej pozemnej technike... v radiostaniciach, velitelskych vozoch, prieskumnych transporteroch a inych specialnych vozitkach. Rozhodne nebol ziadny problem sa k tym hodinkam u armady dostat a to ani u zloziek kotore nemali s letectvom na mile nic spolocne.

 

Dokazom toho ze to boli v armade univerzalne casomiery moze byt originalna plechova koliska, ktora skrze dva sroby umoznovala prisrobovanie k akemukolvek rovnemu povrchu... az sa zas dostanem na slovensko mozem ju odfotit... (tie moje su udajne z nejakeho prieskumneho BRDMu).

 

Fotek nikdy není dost! Už se na ně těším(e)! :wub:

 

Jenom by mě zajímalo, zda na nich uvidíme opravdu letecké AČCh, AČS-1, AČS-1M nebo spíše speciály pro pozemní techniku - dávnověké 18ČS, 56ČP nebo méně dávnověké 59ČP, 60ČP, 61ČP či dokonce ?novější? 122ČS, 123ČS, 124ČS. Nebo snad ještě něco jiného z nepřeberného sortimentu sovětských vojenských palubních hodin? :wacko:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to rad overim co je to presne za typ ale podla funkcii su co sa pamatam nasledovne:

 

-horny subcifernik "vremja ploleta" meria hodiny a minuty do 12h a pri nastavovani sa toci spolu s hlavnymi ruckami co s trochou zrucnosti umoznuje jeho pouzitie ako take kvazi GMT

-a spodny cifernik meria sekundy a minuty a pri nastavovani je na hlavnych hodinach nezavisly da sa teda pustit zastavit a vynulovat otacanie hlavnych ruciek s nim nic nerobi

-hodinky"cele" sa daju zastavit "pusk"

-rezerva chudu je 2 dni

-cele svietia nejakou luminiscencnou farbou, ktora este aj po rokoch svieti obstojne

Upraveno uživatelem cali
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...