vana Odesláno 13. června 2007 Nahlásit Odesláno 13. června 2007 Víte, včera sem asi 2 hod šelakoval paletku kotvičky dámskej hodinek (no menší stroj sem snad neviděl), než se mi to konečně podařilo. Ono to neni vůbec sranda, po posunutí paletky (dělám to jehlou) musíte kotvičku vsadit do stroje, nasadit jí můstek, trochu hodinky natáhnout, zkontrolovat hloubku kroku, když je blbá, vypustit pero, posunout paletku a znova...Dělám to normálně tak, že tu kotvičku přiblížim ze strany k plamenu svíčky, musim opatrně, páč se šelak nesmí seškvařit a pak posunu paletku. Táborskej hodinář to dělá zrovna tak. Píšu to proto, že mě překvapila rada v Technologii hodinářství II, kde píšou, že se vezme kotvička do pinzety a nahřívá se pinzeta, zřejmě pro menší tepelné šoky. Zkoušel sem to a šelak se ani nehnul a to sem pinzetu nahříval asi 1 cm od kotvičky a držel sem jí těsně u paletky. Tak mě zajímá, jestli na to šelakování existuje ňákej šikovnej fígl od vás, odborníků jako třeba Mechano a spol.
mechano Odesláno 13. června 2007 Nahlásit Odesláno 13. června 2007 vana napsal: Víte, včera sem asi 2 hod šelakoval paletku kotvičky dámskej hodinek (no menší stroj sem snad neviděl), než se mi to konečně podařilo. Ono to neni vůbec sranda, po posunutí paletky (dělám to jehlou) musíte kotvičku vsadit do stroje, nasadit jí můstek, trochu hodinky natáhnout, zkontrolovat hloubku kroku, když je blbá, vypustit pero, posunout paletku a znova...Dělám to normálně tak, že tu kotvičku přiblížim ze strany k plamenu svíčky, musim opatrně, páč se šelak nesmí seškvařit a pak posunu paletku. Táborskej hodinář to dělá zrovna tak. Píšu to proto, že mě překvapila rada v Technologii hodinářství II, kde píšou, že se vezme kotvička do pinzety a nahřívá se pinzeta, zřejmě pro menší tepelné šoky. Zkoušel sem to a šelak se ani nehnul a to sem pinzetu nahříval asi 1 cm od kotvičky a držel sem jí těsně u paletky. Tak mě zajímá, jestli na to šelakování existuje ňákej šikovnej fígl od vás, odborníků jako třeba Mechano a spol. Máš - li kvalitní šupléru, vyplatí se ti mít změřenu hloubku zasunutí palety a hloubku kroku seřizovat přímo tou šuplérou. Jde to rychle.
vana Odesláno 13. června 2007 Autor Nahlásit Odesláno 13. června 2007 Právě, že nemám žádnou šupléru, přál sem si jí k svátku (18.6.), ale rodiče že prej je k svátku moc drahá... Jináč mě napadlo, jestli by ten šelak nešlo roztavit třeba ve vařící vodě nebo tak něco, ale to je asi malá teplota, žejo. Ono mi totiž při tom šelakování ta kotvička docela zmodrala tim žárem, takže sem zřejmě změnil její strukturu. No myslíte, že by se příčinou toho "znekvalitnění" mohla třeba víc odírat o popudnej kamen setrvačky nebo to na to nemá vliv?
rmx Odesláno 13. června 2007 Nahlásit Odesláno 13. června 2007 Teoreticky je kotva popuštěná a tudíž měkčí, časem se to může projevit, i v čepech hřídele. Většinou starý šelak " odškrábu " a paletu opatrně vypáčím, na posunování jsem zkoušel spíš mikrometr, ale prace s ním díky jeho hmotnosti a mohutnosti vůči kotvě nebyla moc ideální. Nasadit nový šelak a opatrně roztavit nad plamenem, raději z větší vzdálenosti a neustále sledovat lupou šupinku šelaku, jakmile se začne rozpouštět pomalu oddálit od plamene.
Olda Odesláno 13. června 2007 Nahlásit Odesláno 13. června 2007 Co zkusit nahřívat kotvičku páječkou. Teplota je u malých (25-40W) kolem 400 stupňů Celsia. Rozhodně to bude méně než plamen svíčky.
rmx Odesláno 13. června 2007 Nahlásit Odesláno 13. června 2007 Ještě si vzpomínan že by měl jít šelak rozpustit v lihu.
mechano Odesláno 14. června 2007 Nahlásit Odesláno 14. června 2007 vana napsal: Právě, že nemám žádnou šupléru, přál sem si jí k svátku (18.6.), ale rodiče že prej je k svátku moc drahá... Jináč mě napadlo, jestli by ten šelak nešlo roztavit třeba ve vařící vodě nebo tak něco, ale to je asi malá teplota, žejo. Ono mi totiž při tom šelakování ta kotvička docela zmodrala tim žárem, takže sem zřejmě změnil její strukturu. No myslíte, že by se příčinou toho "znekvalitnění" mohla třeba víc odírat o popudnej kamen setrvačky nebo to na to nemá vliv? Až přijedej tak ti nějakou daruju.(šupléru) A ta kotvička ? Žádnej učenej z nebe nespadl.
mechano Odesláno 14. června 2007 Nahlásit Odesláno 14. června 2007 Olda napsal: Co zkusit nahřívat kotvičku páječkou. Teplota je u malých (25-40W) kolem 400 stupňů Celsia. Rozhodně to bude méně než plamen svíčky. Když ale ty pájky děsně magnetujou.
Olda Odesláno 14. června 2007 Nahlásit Odesláno 14. června 2007 mechano napsal: Když ale ty pájky děsně magnetujou. Myslel jsem malou pájku s topným tělískem. A pistolová trafopáječka se naopak nechá použít k odmagnetování. Místo uzounké pájecí smyčky udělat dva tři závity na průměr prstu z měděného drátu 1,5mm (odizolovaného). Fígl je v tom, že nesmíš páječku vypnout hned, ale zapnutou oddálit a pak vypnout.
mechano Odesláno 14. června 2007 Nahlásit Odesláno 14. června 2007 Olda napsal: Myslel jsem malou pájku s topným tělískem. A pistolová trafopáječka se naopak nechá použít k odmagnetování. Místo uzounké pájecí smyčky udělat dva tři závity na průměr prstu z měděného drátu 1,5mm (odizolovaného). Fígl je v tom, že nesmíš páječku vypnout hned, ale zapnutou oddálit a pak vypnout. No já přeci jenom dám přednost odmagnetovači.
haslermetra Odesláno 19. května 2009 Nahlásit Odesláno 19. května 2009 Olda napsal: Co zkusit nahřívat kotvičku páječkou. Teplota je u malých (25-40W) kolem 400 stupňů Celsia. Rozhodně to bude méně než plamen svíčky. Předloni jste se tady bavili o šelakování palet.Takhle to dělám já.Komentář asi netřeba. A stroječek pak šlape jako švýcarské hodinky.............??..........jak jinak,když to taky švýcarské hodinky jsou.
haslermetra Odesláno 13. října 2009 Nahlásit Odesláno 13. října 2009 Před šelakování se musí nastavit hloubka kroku. 1.Vyprat kotvu v lihu,aby starý šelak změknul,šel lehce odstranit a vysunout palety.Ty mají na straně,která se zasouvá do ramene kotvy zkosené hrany vždy na vnější straně a pozná se,která je vstupní a která výstupní(na fotkách jsou vidět). 2.Při manipulaci s paletami používat měkké nástroje-brslen,rodico apod.V případě použití tvrdých nástrojů jako šroubovák nebo pinzeta by mohlo dojít k odštípnutí kousku palety popřípadě k odlétnutí. 3.Kotva se vsadí do strojku,lehce se natáhne hnací pero,pod jazýček se složí kousek papírku. Když jazýčk směřuje do středu ložiska,zub krokového kola má překrývat zdvižnou plochu palety o třetinu až polovinu. Na vstupní paletě. Na výstupní paletě. 4.V okamžiku dopadu zubu krokového kola na plochu záchytu by překrytí mělo vykazovat přibližně pětinu z délky zdvižné plochy palety. Na vstupní paletě. Na výstupní paletě. Jakmile jsou palety správně zasunuty, zašelakují se.
vojt Odesláno 14. října 2009 Nahlásit Odesláno 14. října 2009 Díky za skvělou fotoreportáž! Vida ho, šelaka. Já ho používám jako separátor při odlévání sádrových modelů medailí.
Arthur N. Odesláno 14. října 2009 Nahlásit Odesláno 14. října 2009 haslermetra napsal: Před šelakování se musí nastavit hloubka kroku. 1.Vyprat kotvu v lihu,aby starý šelak změknul,šel lehce odstranit a vysunout palety.Ty mají na straně,která se zasouvá do ramene kotvy zkosené hrany vždy na vnější straně a pozná se,která je vstupní a která výstupní(na fotkách jsou vidět). 2.Při manipulaci s paletami používat měkké nástroje-brslen,rodico apod.V případě použití tvrdých nástrojů jako šroubovák nebo pinzeta by mohlo dojít k odštípnutí kousku palety popřípadě k odlétnutí. 3.Kotva se vsadí do strojku,lehce se natáhne hnací pero,pod jazýček se složí kousek papírku. Když jazýčk směřuje do středu ložiska,zub krokového kola má překrývat zdvižnou plochu palety o třetinu až polovinu. 4.V okamžiku dopadu zubu krokového kola na plochu záchytu by překrytí mělo vykazovat přibližně pětinu z délky zdvižné plochy palety. Jakmile jsou palety správně zasunuty, zašelakují se. jo, kdo umí ten umí, já jen čumím! klobouk dolů, takhle v noci šelakovat
ladmat Odesláno 14. října 2009 Nahlásit Odesláno 14. října 2009 Pořádná fotka je lepší dlouhého povídání. Opravdu pěkné.
PepaSFI Odesláno 14. října 2009 Nahlásit Odesláno 14. října 2009 ty fotky jsou super! Kdysi v učení jsme si na to dělali takové nahřívátko. Placička z mosazi asi 15 mm v průměru, tloušťka 5 mm na drátěném držátku. V placičce dírka do které se kotvička umístila hřídelkou a ještě to mělo takovou pacičku kterou se kotva přichytila. Pak se to opatrně nahřálo aby šelak změknul. Ten kus mosazi svou tepelnou setrvačností stabilizuje teplotu a zabrání přehátí.
haslermetra Odesláno 14. října 2009 Nahlásit Odesláno 14. října 2009 PepaSFI napsal: Kdysi v učení jsme si na to dělali takové nahřívátko. Placička z mosazi asi 15 mm v průměru, tloušťka 5 mm na drátěném držátku. V placičce dírka do které se kotvička umístila hřídelkou a ještě to mělo takovou pacičku kterou se kotva přichytila. Pak se to opatrně nahřálo aby šelak změknul. Můžeme si k tomu pořídit tohle udělátko,ale cena bude někde kolem 600 éček.
brett Odesláno 14. října 2009 Nahlásit Odesláno 14. října 2009 perfektní.. .. téměř napínavá story... téměř jsem nedýchal, když jsem to četl :-)
cody Odesláno 14. října 2009 Nahlásit Odesláno 14. října 2009 Poucne, zajimave, dik za super fotky. Furt jsem nechapal o cem je rec, ted vidim, ze me rozhodnuti nerypat se v hodinkach bylo spravne. Hlavne aby mi vydrzelo:-) Klobouk dolu tem co maji odvahu a trpelivost se neco podobneho naucit
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se