Přejít na obsah

Optimální otáčku automobilu?


Biges

Doporučené příspěvky

Otázka na řidiče:

 

Výrobce automobilu udává, že nejvyšší točivý moment má daný motor mezi 1800?2600 rpm (popřípadě mezi 1600-2400 rpm, nejsem si jist, který tam je, ehm....). Mám z hlediska co nejmenší průměrné spotřeby jezdit tak, že se budou otáčky pohybovat v tomto rozmezí, nebo na nejvyšší rychlostní stupeň tak, aby auto v pohodě táhlo? To druhé obvykle znamená otáčky kolem cca 1500 rpm, se mi tak zdá.

 

Poznámka: Otáčkoměr nemá zvýrazněné optimální otáčky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tvé první auto? Diesel, benzín nebo turbomotor? Je tady hodně proměnných. Moderní motory toho zvládnou hodně a až čas a kilometry ukáží spíš chybu z výroby, v projektu anebo zanedbání údržbu, než nešetrné zacházení.

 

Obecně je to hodně o citu, běžně se nedoporučuje klesat pod 1500 rpm. Dále záleží jestli už je motor , respektive olej (většina aut ukazuje pouze teplotu vody a ta se ohřeje mnohem rychleji) zahřátý na provozní teplotu. Jestli jedeš sam nebo plně naložený, z kopce nebo do kopce, atd. U nového auta už budeš mít rádce řazení, který tě často tlačí níž, než se ti zdá ještě snesitelne pro motor. Je to způsobeno tlakem na spotřebu a emise.

 

Doporučuji nějaký svět motorů apod věci o motorech atd, pokud tě to zajímá více.

 

Obecná vždy platná ráda není, ale tebou uvedené otáčky jsou takové zdravé minimum.

 

Hodně spokojených km.

 

Sent from my BBB100-2 using Tapatalk

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Auto mám dlouhodobě půjčené, je to diesel r.v. 2003, něco takovéhleho :)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM611_engine

 

Hodně jsem hledal, články na webu četl, spešl weby postoval... Našel jsem jeden děsně komplikovaný článek analyzující kde co, nakonec tam stálo, že v podstatě mám jezdit na co nejvyšší stupně, co tomu autu ještě stačí :)

 

Rádce řazeni to nemá, ani ukazatel okamžité spotřeby, jen průměr. Co jsem jezdil novějšími auty, zejména Škodovkami, tak mi připadalo, že jsem jezdil tak o stupeň míň, než mu ukazoval rádce, protože jinak jsem měl dojem, že ten motor dost netáhne. Tady ten dojem nemám, běžně to peru 50 km/h na 4-5 (takový to courání po Praze).

 

Každopádně díky :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vysvětlující článek, kde je vidět, že záleží na spoustě věcech: http://www.autoforum.cz/technika/otacky-motoru-a-spotreba-paliva-co-je-efektivni-a-proc/

 

Velmi obecně a zjednodušeně:

Chceš akcelerovat co nejrychleji: drž motor v otáčkách nejvyššího výkonu

Chceš akcelerovat co nejefektivněji: drž motor v otáčkách nejvyššího kroutícího momentu

Chceš co nejvíce šetřit palivo: měj zařazený co nejvyšší rychlostní stupeň, který motor zvládne

 

Tohle platí nejčastěji, ale ne vždy. Záleží na konkrétním motoru, převýšení, technickém stavu a spoustě dalších věcí.

 

Na konec - výdaje na pohonné hmoty jsou z dlouhodobého hlediska tím nejmenším nákladem při provozu auta. Takže bych to zas tolik neprožíval.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to co jsi uvedl je ještě stará poctivá škola s pěkným objemem, ale nízkým specifickým výkonem, ten motor se nemusí tolik točit jako ty dnešní. Popravdě na cikáni po Praze to není nejlepší, jednak s ohledem na velké objemy náplní (olej a voda), které se musí ohřát než je motor na provozní teplotě. To se ti navíc couranim rychle nepovede a spotřeba je tak poměrně vysoká. Při zimním popojizdeni mi to dělá běžné 1, 5 l navíc oproti delším cestám mimo město. Navíc ji při uvedených rychlostech ani nemáš jak ovlivnit. Takové ty economy závody se jezdí mezi 70 až 80 km/h.

 

Pro představu, reálný je ten průměr:

e/en/overview/28-Mercedes-Benz/270-C-Klasse.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2000&constyear_e=2003&minkm=15000&powerunit=2

 

 

Sent from my BBB100-2 using Tapatalk

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@dawe009

- Dík za odkaz na článek, ten jsem taky studoval  :)

- Dík shrnutí

 
@Schimi
- Je to MB C220 :)
- Na courání po městě je to na draka, ale auto jsem dostal do opatrování na rok, pže známej přišel o řidičák. Takže pro mě je to služba jemu, náklady navíc a zkušenosti, ty jsou k nezaplacení (na courání po Praze mám nejlíp MHD, jeden neřeší blbosti s parkováním, po cestě si počtu či něco vyřídím a efektivně je to podobně rychlé...)
 
@Lukyn77
- Tím jsem strávil odpoledne, odpověď nenašel
 
Každopádně tímto to považuji za vyřešené, díky všem za zapojení se :)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Archivováno

Toto téma je nyní archivováno, a proto není možné odpovídat na toto téma.

×
×
  • Vytvořit...