Přejít na obsah

Dějiny F1


Kalifx

Doporučené příspěvky

Dneska jsem při sledování jednoho báječného dokumentu o historii F1 zaznamenal i tohoto zajímavého výrobce přístrojů :) (uvádím i model legendárního stroje, ve kterém byl použit). Pokud vám není historie F1 cizí, tak můžete toto vlákno dál rozvíjet. :) Já se věnuju především období 1970 - 1990...

 

post-1975-1215808255.jpg post-1975-1215808273.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 358
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Už sa to tu niekde preberalo, Jaeger-LeCoultre mal diviziu Jaeger, ktora montovala pristrojove dosky v Peugeotoch, Citroenoch, Jaguaroch, .... (?)

 

Vím, spíš mně šlo o obrazový důkaz :)

 

edit: a taky trošku najít ty fandy historie F1 :)

Upraveno uživatelem Kalifx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jako motivaci k diskuzi o historii F1 doporučuju asi nejzajímavější souboj dvou pilotů F1 v dějinách z roku 1979. René Arnoux, jezdící v té době za stáj Renault, svedl dechberoucí souboj s Gillesem Vileneuvem (Ferrari) o druhé místo ve Francouzské Grand Prix (tehdy zvítězil Jean-Pierre Jabouille - Renault):

 

http://www.youtube.com/watch?v=kl2tIFxSEGA

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...a také jedno ohlednutí za tragickou částí historie vozů Formule 1. V tomto krátkém střihovém dokumentu bych chtěl upozornit především na dvě události. Na nejtragičtější nehodu v dějinách F1 a také na nejbizarnější nehodu v dějinách F1. Ta nejtragičtější je bezesporu nehoda Rogera Williamsona z roku 1973 na Holandském okruhu v Zandvoortu. Mimochodem jezdec (a přítel Williamsona) David Purley obdržel za zoufalou snahu o záchranu kamaráda Cenu za hrdinství. Nikdo z ostatních jezdců tenkrát nezastavil... V té bezesporu nejbizarnější hrál hlavní roli Tom Pryce, jihoafrická trať v Kyalami, dvojice nezkušených pořadatelů a jeden hasicí přístroj...

 

http://www.youtube.com/watch?v=SkWrVZs4ysI

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja jsem take fanouskem F1, i kdyz primarne te aktualni.

 

Já se samozřejmě moc rád kouknu i na současný závody (přinejmenším jako letitý fanoušek Mclarenu :) ), ale pokud porovnám minulost a současnost tak se nemůžu zbavit pocitu, že současná F1 je celkem nuda. Tak nějak "rozředěná". A není to tím, že dřív šlo jezdcům v mnoha situacích doslova o život. Je to hodně o technice. Když se dnes dívám na review ze sezón konce sedmdesátých a začátku osmdesátých let, tak z těch závodů doopravdy "cítím" benzín. Dnes je to jen pocit určité sterility. Stejně tak jezdci mně dnes připomínají spíš hráče na PS2, když si k tomu dokoupím volant. :) Ale třeba testovací jízda legendární šestikolky Tyrrell F34 (dokonce pro účely natáčení bez kapotáže!) na okruhu v Monacu. To je jiný kafčo :)...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jsem taky velký fanoušek F1. Pravidelně je sleduju (už od dětství jsem je s otcem sledoval :thumbsup_anim: ).

 

2 Kalifx: Když tak sleduju ten odkaz s nehodami, tak člověka až zamrazí ...

 

No, je to smutná podívaná... v tomhle směru je zase moc fajn, že dnešní F1 je mnohem bezpečnější. Pokud se nepletu tak od San Marina 94 nebyla žádná smrtelná nehoda. Tam to byly bohužel hned dvě (Ratzenberger, Senna). Je ostatně s podivem, jak amatérsky se dřív chovali pořadatelé. Williamsonova a především Pryceova nehoda je toho důkazem:

 

"Na Velké ceně Jihoafrické republiky v Kyalami odstavil Ital Renzo Zorzi svůj monopost pro poruchu motoru. Vystoupil z vozu, který pomalu začínal hořet. Plameny uviděli dva pořadatelé, kteří popadli hasící přístroje a začali přebíhat závodní dráhu. V tom okamžiku se k nim blížila dvojice jezdců více než dvousetkilometrovou rychlostí. Hans Joachim Stuck bojoval o umístění s Britem Tomem Prycem. Pořadatele uviděli jezdci v poslední chvíli. Stuck se jednomu z nich vyhnul. Prycemu se to nepodařilo. Pořadatele nabral. Nešťastného muže náraz odmrštil na okraj závodní dráhy, kde zemřel. Hasící přístroj z jeho ruky dopadl přímo na Pryceho přilbu. Náraz ve velké rychlosti rozdrtil přilbu i jezdcovu hlavu a utrhl kompletní ochranný oblouk včetně kapotáže motoru. Pryce byl podle lékařů hned mrtev. Jeho vůz Shadow však nevybočil ze směru, nýbrž pokračoval cca 1500 m rovně po dráze. Formule s mrtvým závodníkem se na konci rovinky otřela o francouzského jezdce Laffita a skončila v záchytné zóně..."

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, je to smutná podívaná... v tomhle směru je zase moc fajn, že dnešní F1 je mnohem bezpečnější. Pokud se nepletu tak od San Marina 94 nebyla žádná smrtelná nehoda. Tam to byly bohužel hned dvě (Ratzenberger, Senna). Je ostatně s podivem, jak amatérsky se dřív chovali pořadatelé. Williamsonova a především Pryceova nehoda je toho důkazem:

 

"Na Velké ceně Jihoafrické republiky v Kyalami odstavil Ital Renzo Zorzi svůj monopost pro poruchu motoru. Vystoupil z vozu, který pomalu začínal hořet. Plameny uviděli dva pořadatelé, kteří popadli hasící přístroje a začali přebíhat závodní dráhu. V tom okamžiku se k nim blížila dvojice jezdců více než dvousetkilometrovou rychlostí. Hans Joachim Stuck bojoval o umístění s Britem Tomem Prycem. Pořadatele uviděli jezdci v poslední chvíli. Stuck se jednomu z nich vyhnul. Prycemu se to nepodařilo. Pořadatele nabral. Nešťastného muže náraz odmrštil na okraj závodní dráhy, kde zemřel. Hasící přístroj z jeho ruky dopadl přímo na Pryceho přilbu. Náraz ve velké rychlosti rozdrtil přilbu i jezdcovu hlavu a utrhl kompletní ochranný oblouk včetně kapotáže motoru. Pryce byl podle lékařů hned mrtev. Jeho vůz Shadow však nevybočil ze směru, nýbrž pokračoval cca 1500 m rovně po dráze. Formule s mrtvým závodníkem se na konci rovinky otřela o francouzského jezdce Laffita a skončila v záchytné zóně..."

 

Zrovna jsem to četl, protože jsem chtěl zjistit, co se tam přesně stalo ... :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, je to smutná podívaná... v tomhle směru je zase moc fajn, že dnešní F1 je mnohem bezpečnější. Pokud se nepletu tak od San Marina 94 nebyla žádná smrtelná nehoda. Tam to byly bohužel hned dvě (Ratzenberger, Senna). Je ostatně s podivem, jak amatérsky se dřív chovali pořadatelé. Williamsonova a především Pryceova nehoda je toho důkazem:

 

"Na Velké ceně Jihoafrické republiky v Kyalami odstavil Ital Renzo Zorzi svůj monopost pro poruchu motoru. Vystoupil z vozu, který pomalu začínal hořet. Plameny uviděli dva pořadatelé, kteří popadli hasící přístroje a začali přebíhat závodní dráhu. V tom okamžiku se k nim blížila dvojice jezdců více než dvousetkilometrovou rychlostí. Hans Joachim Stuck bojoval o umístění s Britem Tomem Prycem. Pořadatele uviděli jezdci v poslední chvíli. Stuck se jednomu z nich vyhnul. Prycemu se to nepodařilo. Pořadatele nabral. Nešťastného muže náraz odmrštil na okraj závodní dráhy, kde zemřel. Hasící přístroj z jeho ruky dopadl přímo na Pryceho přilbu. Náraz ve velké rychlosti rozdrtil přilbu i jezdcovu hlavu a utrhl kompletní ochranný oblouk včetně kapotáže motoru. Pryce byl podle lékařů hned mrtev. Jeho vůz Shadow však nevybočil ze směru, nýbrž pokračoval cca 1500 m rovně po dráze. Formule s mrtvým závodníkem se na konci rovinky otřela o francouzského jezdce Laffita a skončila v záchytné zóně..."

Tahle nehoda a další věci ohledně F1 nebo i amerických závodů byly v takovém polodokumentu. Myslí, že se to jmenovalo "F1", to už nevím. Uváděl to E. Cheever a nějaká pěkná Australanka. Ale je to už dost dávno. Dokonce mám pocit, že to dávali i v kinech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zrovna jsem to četl, protože jsem chtěl zjistit, co se tam přesně stalo ... :(

 

Ale F1 byla vždycky především spousta krásných sportovních momentů. Naštěstí. Pokud by někoho zajímala i šedesátá léta, tak doporučuju film Grand Prix Johna Frankenheimera z roku 1966. Na svou dobu fantastické záběry - přirozeně bez počítačových efektů. Není to sice takovej "hard race" film jako Le Mans, ale rozhodně to stojí za to. Především stará trať v Monze s "klopenkama" (v době natáčení již od roku 1961 nepoužívaná) je fantastická.

 

post-1975-1215892885.jpg

post-1975-1215892894.jpg

post-1975-1215892900.jpg

post-1975-1215892905.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tahle nehoda a další věci ohledně F1 nebo i amerických závodů byly v takovém polodokumentu. Myslí, že se to jmenovalo "F1", to už nevím. Uváděl to E. Cheever a nějaká pěkná Australanka. Ale je to už dost dávno. Dokonce mám pocit, že to dávali i v kinech.

 

Tak, tak. Tenhle vynikající italský "polodokument" jak správně říkáš :) se jmenuje "Formula uno, febbre della velocità" Akorát, že společně s herečkou Sydne Rome diváky provází N. lauda. I když Cheever se tam také objeví. Mám tenhle kousek na videokazetě ještě s původním kinodabingem (Pecháček a spol.)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale F1 byla vždycky především spousta krásných sportovních momentů. Naštěstí. Pokud by někoho zajímala i šedesátá léta, tak doporučuju film Grand Prix Johna Frankenheimera z roku 1966. Na svou dobu fantastické záběry - přirozeně bez počítačových efektů. Není to sice takovej "hard race" film jako Le Mans, ale rozhodně to stojí za to. Především stará trať v Monze s "klopenkama" (v době natáčení již od roku 1961 nepoužívaná) je fantastická.

 

60. léta jsem sice nezažil (ani 70. léta), ale oba filmy (GP i LM) jsem viděl. :) Jak píšeš, rozhodně stojí za to.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

60. léta jsem sice nezažil (ani 70. léta), ale oba filmy (GP i LM) jsem viděl. :) Jak píšeš, rozhodně stojí za to.

 

:thumbsup_anim: No já jsem taky jako dítě zažil jen osmdesátá léta. Třeba Velleneuveovu nehodu z roku 1982 si už pamatuju z nedělních televizních sestřihů, komentovanejch Pecháčkem. K těm 70. jsem se ale právě s ohledem na nudný vývoj současné F1 tak nějak přirozeně dostal.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak, tak. Tenhle vynikající italský "polodokument" jak správně říkáš :) se jmenuje "Formula uno, febbre della velocità" Akorát, že společně s herečkou Sydne Rome diváky provází N. lauda. I když Cheever se tam také objeví. Mám tenhle kousek na videokazetě ještě s původním kinodabingem (Pecháček a spol.)

Ale že Pecháček byl komentátorský drak, co? Asi jako dneska R. Bakalář v cyklistice. Jsou to někdy perly co se člověk dozví. :thumbsup_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale F1 byla vždycky především spousta krásných sportovních momentů. Naštěstí. Pokud by někoho zajímala i šedesátá léta, tak doporučuju film Grand Prix Johna Frankenheimera z roku 1966. Na svou dobu fantastické záběry - přirozeně bez počítačových efektů. Není to sice takovej "hard race" film jako Le Mans, ale rozhodně to stojí za to. Především stará trať v Monze s "klopenkama" (v době natáčení již od roku 1961 nepoužívaná) je fantastická.

 

post-1975-1215892885.jpg

post-1975-1215892894.jpg

post-1975-1215892900.jpg

post-1975-1215892905.jpg

To GP byl taky film v kinech, co? Titulky, film s dějem. Končí to smrtelnou havárií na té Monze. Závodníci na stupních vítězů a ještě kouř z toho shořelého auta nebo tak něco. Je to tak?

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsou strašný věci, až je z toho člověku smutno, hodně smutno ...

Ale oba ty filmy nejsou zaměřené primárně na ty havárie, ale ukazují tak nějak tu dobu, která samozřejmě měla naprosto jiné standardní pohledy na bezpečnost než dnes, ale byla, podle mě, podstatně víc o jezdci, jako o hlavním fenoménu úspěchu. Dneska, s trochou nadsázky, v podstatě dáš jakéhokoliv jezdce z F1 do nejlepšího auta a bude mezi prvními šesti. Řekl bych 80% vůz, 20% umění jezdce. Dřív naopak.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...