Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Odesláno

Po modelu Glycine Airman SST jsem pokukoval už dobré tři roky, ale cena 1000 Eur a výše mi vždy přišla za hodinky jako neakceptovatelná. Tak jsem si počkal až Euro stoupne o 3 Kč/ks a vloni v prosinci si pořídil místo nich jiného důstojného zástupce z řady tzv. první generace Airman, a to Base 22 s vnější otočnou lunetou (rozhodně nelituji). Když se mi ale minulý týden naskytla možnost ?výhodné? koupě zatím posledního 25. modelu řady Airman, kterým je právě SST 12, zhodnotil jsem svoje možnosti, svedl krátký a předem prohraný boj sám se sebou a hodinky koupil.
Oproti předchozímu modelu Airman SST 06 nový SST 12 jakoby zjemněl. Trochu se zmenšila čísla na vnitřní neotočné 24.hodinové stupnici, ubylo nápisů na ciferníku (ty stávající jsou menší), všechny ručky jsou trochu subtilnější, hodinová od minutové se liší jen délkou, ale na druhou stranu jejich leštěné provedení spolu s tenkou leštěnou čtrnáctihrannou lunetou IMHO pootevírá hodinkám dvířka do společenské kategorie. Též zmizely boční otvory v nožkách pro snadnější výměnu řemene a pouzdro se tak stalo celistvější. V souladu se současnými trendy mají hodinky menší průměr pouzdra, ale proti SST 06 jen o jeden milimetr, takže se svými 43 mm se pořád řadí mezi velké hodinky. Ono popisované vizuální zjemnění se zase naopak trochu podepsalo na celkové čitelnosti hodinek, ale je otázka, jak by to bylo s čitelností např. při průměru pouzdra 40 mm, který se jeví v posledních (a zřejmě i následujících) letech být jakýmsi +/- rozměrovým standardem.
Letectví mě hodně baví, příběh první generace řady Airman počítaný od roku 1953 do dnes je kus poctivé historie, ale druhá generace s vnitřní otočnou lunetou, kterou výrobce uvedl na trh v roce 1967, se navíc váže k fascinujícímu období supersonické letecké dopravy (SST), ve kterém spatřily světlo světa projekty Concorde, TU 144 a Boeing 2707. Výsledek tohoto neopakovatelného období v dějinách letectví je asi dostatečně známý. Vývoj se na rozdíl od předpovědí ubíral jinou cestou, Concorde postupně ztrácel své zákazníky, až v roce 2003, (nicméně po více než třiceti letech provozu), dolétal. Tupolev TU 144 se po celou dobu své existence potýkal s technickými problémy a vysokou spotřebou paliva (to nepočítám tragickou havárii na aerosalónu v Paříži v roce 1973), nějakou dobu dopravoval poštu i cestující mezi Moskvou a Alma Atou, jeden ze stojů létal i pro NASA, ale postupně stejně skončil dílem ve šrotu a dílem jako exponát muzea letectví. Projekt Boeing 2707, který měl být americkou odpovědí na ruské a francouzsko?britské snažení na poli SST,  byl po několika letech americkou vládou zrušen. Mimochodem ambicemi se u Boeingu rozhodně nešetřilo, letadlo mělo dvojnásobné rozpětí křídel než Concorde a s délkou 93 m by dnes bylo cca o 20 m delší než gigantický dopravní Airbus A380. K tomu vzletová hmotnost 300 t a rychlost až 2900 km/hod.!!! No, možná je lepší, že zůstalo na zemi?
Ale zpět k hodinkám. Příjemně oblé pouzdro se superkrátkými nožkami (při průměru 43 mm je délka pouzdra jen 46 mm) má lahodné proporce a je zdobeno vyváženou kombinací leštěných a broušených ploch. Jemný brus viditelně vychází ze středu hodinek a to je neobvyklé a zajímavé. Rozteč pro řemen/tah zůstala na přiměřených 22 mm, jen k jeho instalaci je nyní třeba vystěžejkovač jako u běžných hodinek. Vroubkovaná, lesklá a znakem Glycine opatřená standardně umístěná korunka je dostatečně velká, aby nabídla pohodlnou manipulaci. Při udávané vodotěsnosti 20 ATM nepřekvapí, že je šroubovací. Na druhé hodině najdeme korunku pro ovládání vnitřní otočné lunety s 24.hodinovou stupnicí, i ta byla u původních modelů vroubkovaná, ale nyní je hladká s širokou drážkou pro nastavení mincí, nehtem (doporučuji) apod. Při otáčení klade mechanizmus dostatečný odpor, aby bylo vyloučeno samovolné pootočení. Sklíčko o průměru 35 mm je safírové a opatřené vnitřní AR vrstvou. Účinnost tohoto provedení je o poznání nižší, než u oboustranného AR, ale za to nehrozí jeho poškrábání. Efekt mizejícího sklíčka je tu méně výrazný, ale i vnitřní AR vrstva dokáže při určitých úhlech ciferník zesvětlit a dát mu jiný barevný rozměr. Leštěnou tenkou lunetku kolem sklíčka jsem již zmínil, je to prvek dávající hodinkám šmrnc a seriózní vzhled. Ciferník je tmavě modrý a při bližším zkoumání zjistíte, že vnitřní kruhová neotočná část přechází směrem k dvanácté hodině od zmíněné tmavomodré až po černou. Velmi nenápadně, sám jsem si toho všiml až po několika dnech. Ciferník tedy má dvě 24.hodinové stupnice, pevnou a otočnou a dále stupnici minutovou. Oranžové provedení čísel na vnitřní stupnici a nápisů AM a PM ciferník decentně oživují. Datumka je na bílém poli, což v tomto případě považuji za opodstatněné. Oproti předchozímu modelu SST 06 zmizel z ciferníku nápis World Timer a údaj o vodotěsnosti. Luminiscence je modrá na indexech, zelená na ručkách a co do intenzity sotva průměrná. Trochu to nechápu např. ve srovnání s Airman Base 22, ale budiž.
Na zadním šroubovacím víčku o průměru 38,5 mm je kromě běžných nápisů a informací i luxusní reliéf supersoniku Boeing 2707 a stejně reliéfní nápis Airman SST 12 Glycine. Zadní víčko vypadá opravdu nádherně a i když má strojek zdobení a rotor s rytinou letadla a nápisy (mám to tak na Base 22 a je to veliká krása) stejně jako klasický Airman se zadním průhledem, neměnil bych.
Hodinky se dodávají v provedení s celočerným, tmavomodrým a černooranžovým (Pumpkin) ciferníkem. Na výběr je pletený kovový tah, tzv. mesh a kožený řemen s bílým prošitím. Celkové to jsou bez přehánění nádherné hodinky, nemohu je než doporučit. Ceny v evropských e-shopech jsou docela houpačka a pohybují se v rozsahu cca 1 200 ? 2 000 Eur. Tu a tam se objeví ještě i SST 06, např. v době psaní recenze (22.4.) na Chrono24.cz nové za 1 000 Eur.

post-987-0-18182500-1398315787_thumb.jpg

post-987-0-79555600-1398315803_thumb.jpg

post-987-0-75585800-1398315809_thumb.jpg

post-987-0-45048000-1398315818_thumb.jpg

post-987-0-73431500-1398315826_thumb.jpg

post-987-0-89888300-1398315833_thumb.jpg

post-987-0-29192900-1398315841_thumb.jpg

post-987-0-59850700-1398315851_thumb.jpg

Odesláno

Moc gratuluji, Šímo, ke koupi tak parádních hodinek značky, která v tomto roce slaví sto let od svého založení a tak jde o firmu již s bohatou tradicí, zejména na poli leteckých (pilotních) hodinek.

V záplavě zde oblíbených nejrůznějších modelů od brajtlí, omeg, rolád a seik jde o velmi příjemné rozptýlení. Značka Glycine je zde neprávem přehlížena, neboť se nejedná v žádném případě o nadměrnou masovou konfekci, tak jak tomu je u některých prestižních značek. Zejména tento model má opravdu co nabídnout. Masivní pouzdro, safír s AR, příjemnou GMT komplikaci s nevšední otočnou lunetou a suprovou vodotěsností. Prostě ideální hodinky univerzály pro toho, kdo touží mít jen jeden či dva kusy hodinek. Snad jen vymyslet vodotěsný řemen či tah (mesh by jim určitě slušel), pokud by šly do vody. Velikost pouzdra a zejména velmi malá výška je přímo předurčují pro příjemné denní nošení - vejdou se lehce do jakéhokoliv rukávu.

Někomu se nemusí líbit zdánlivě nepřehledný ciferník s otočnou lunetou plnou čísel. Ale je to opravdu jen zdánlivé. Stačí se při odečtu času podívat na čárkové indexy a okamžitě vidím přesně kolik je hodin.

Cena odpovídá kvalitě - v současné době u nás od šedého prodejce, kde začíná na 31.500 Kč až po ofiko prodejce za 43.560 Kč.

Závěrem jen mohu konstatovat, že těchto hodinek zde na fóru bude rozhodně jak šafránu - stačí se jen podívat do prodejní sekce, kde se objeví jednou za "uherský" rok, na rozdíl od všemožných jiných značek. A tak vlastnictví takových to hodinek nese jistý punc originality.

Ještě by se mi líbila fotka lumi ...

Odesláno

Díky za doplnění a to dokonce trojnásobné. Já ještě doplním technickou drobnost - model SST 06 má řemen 24 mm, SST 12 má 22 mm. Na meshi je vyzkouším, ale raději mam kůži. Až na tu lumi je vše na 100%. Teď si dám oraz...

Odesláno

Ďakujem za zaujímavé citanie. Glycine sa mi vždy pacil a po tvojej recenzii ešte viac. Dobra voľba.

Odesláno

Doplňuji wristhot mých Airmanů. Oba jsou na neoriginálních řemenech (i když Base 22 je na řemenu světoznámé značky JASNĚNA VLÁHOVÁ DESIG - JVD, takže je otázka, co je víc), ale jeden origo světle hnědý s nápisem Airman (asi pro Base 22) je už na cestě a na vyzkoušení brzy bude i mesh a další kožený s oranžovými boky a prošitím (asi pro SST 12)...

post-987-0-56996900-1398583274_thumb.jpg

post-987-0-28802800-1398583282_thumb.jpg

Odesláno

Díky za recenzi! Parádní hodinky. 

 

BTW nezkoušel jsi model Base v 46 mm? Netušíš, jestli se k nim krom meshe dá ještě dokoupit tah? 

Odesláno

V šestačtyřicítce je Airman 17 a ten jsem nezkoušel. Už nosím spíš menší hodinky i když uznávám, že zrovna tenhle model je IMHO vzhledově ještě maličko vyváženějsí než Base 22, takže velký ciferník je tu opodstatněný a má mnoho co nabídnout. Co se týká SST 12, originální mesh je kromě signované přezky docela tenký a obyčejný (cenově je srovnatelný s koženým řemenem), takže jsem si na zkoušku objednal neoriginální za zlomek ceny, s tahem to bude horší, předchozí model SST 06 se na tahu dělal, ale měl 24 mm (někde se uvádí 22 mm, tak nevím...) a o 1 mm větší pouzdro, takže bych na stejnost úplně nesázel. Určitě by se dal použít jakýkoli neznačkový, nejlépe pětičlánkový s rovnými koncovkami.

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...