Jump to content

Hamilton Pan Europ LE


sashator

Recommended Posts

Zdravím všechny milovníky kvalitních hodinek. Už několikrát jsem se odhodlával napsat recenzi, ale vždycky to ztroskotalo na nedostatku času nebo chuti. Pak jsem si ale pořídil tuto skvělou limitku a řekl si, že ta si krátkou recenzi opravdu zaslouží. V následujících několika řádcích se tedy pokusím popsat nejen samotné hodinky, ale i své vlastní zkušenosti z více než půlročního nošení. Předem chci poprosit o shovívavost. Slohovky mi přeci jenom nikdy moc nešly.




Cesta

Nejprve bych chtěl popsat svoji cestu k těmto kouskům,která sice nebyla nějak klikatá, ale zase to ani nebyla láska na první pohled. Vždycky se mi líbily závodní chronografy. Tato komplikace je sice téměř zbytečná, ale právě pro svůj závodní vzhled mají svoje kouzlo. Proto také, jakmile jsem trochu nakoukl do hodinařiny, ihned jsem se zamiloval do naprosté klasiky v této kategorii- Tag Heuer Carrera. Dlouho ale byly pro mě finančně nedostupné a možná i to způsobilo, že jsem se jich časem nabažil (a to už jsem je několikrát skoro i koupil). Jak už to tak v životě bývá (a zde na fóru to platí dvojnásob)- co se vám líbí teď, nemusí se vám líbit za měsíc a naopak. A jak tak člověk každý den brouzdal a brouzdal, postupem času přibyly i jiní adepti- Longines Grande Vitesse (vadila mi u nich velká 12 a až moc ?elegantní? vzhled),Christopher Ward C70 Grand Prix edice (přeci jenom je to pouze quartz a značkaje pro mě takové neslaná nemastná), Heuer Autavia (vintážní hodinky se ke mně asi moc nehodí) a Oris Chronoris (vadila mi absolutní absence vteřinovky a limitka se mi moc nelíbí). Pak přišel Baselworld 2011 a prezentace hodinek Hamilton Pan Europ. Ihned se mi zalíbily, ale jelikož jsem v té době měl v merku jiné kousky, nechal jsem je zatím být. Díky chlubícímu vláknu jednoho ze členů (Leviathan) se mi ale připomněly a pak už to mělo celkem spád-v úterý jsem si začal vyměňovat maily s Estebanem (watchesgmt.com),ve čtvrtek zaplaceny a v pátek odpoledne na ruce. A proč vlastně zvítězily? Jsou 3 základní důvody- design, který skvěle skloubil retro prvky s modernou; modré provedení; pouze dva subciferníky.
 

52189187.jpg


Něco málo z historie

Značku Hamilton tady sice nemusím nějak zvlášť popisovat,ale pár dat a zajímavostí neuškodí- Hamilton watch company byla založena roku 1892, během dvou světových válek byla dodavatelem hodinek pro americkou armádu,hodinky Hamilton se objevily ve více než 300 holywoodských filmech (trilogie Men in Black, Pulp Fiction, seriál dr. House,?), v roce 1970 představil první LED digitálky, od roku 1974 patří do obrovské skupiny Swatch Group (mimo jiné spolu s Longines, Omega, Rado, Glashutte, Tissot,?). Kdo by měl chuťsi trochu počíst o historii doporučuji například zde a nebo v krátkosti na jejich oficiálních stránkách. Samotný model Pan Europ pak vychází z modelu z roku 1971. Jednalo se o jedny z prvních automatických chronografů. Poháněl je dnes již legendární kalibr, který byl vytvořen ve spolupráci firem Heuer (použitý v modelech Monaco a Autavia), Hamilton (PanEurop) a Breitling (Chrono-matic). Ten se vyznačoval dvěma subciferníky (čítač minut a hodin), korunkou na 9. hodině a datumovkou na 6.


Hamilton-Pan-Europ-comparison-1971-and-2

(zdroj fotografie: www.watchesbysjx.com)



A teď už k samotným hodinkám

První co člověka zcela jistě na těchto hodinkách zaujme je jejich retro vzhled. To samozřejmě vychází právě z odkazu na 40let starý originál. Pouzdro je celé zaoblené,nenajdeme na něm výrazně ostré hrany. Jedná se o kombinaci broušené a leštěné oceli, kde broušená část zaujímá okolo 80%, leštěné jsou pouze hrany a dýnko. I přes své rozměry (45mm diametrálně a 13mm výška) jsou díky nožkám, které jsou jenom pokračováním pouzdra, a tudíž nevyčnívají, velice dobře nositelné a pocitově menší než udávají rozměry. Oproti originálu mají klasicky umístěnou korunku na pozici třetí hodiny s tlačítky chronografu nad a pod ní.Korunka je signovaná a překvapivě i šroubovací (i přes WR 10bar), obě tlačítka chronografů jsou jemně vykrojené. Druhá strana pouzdra je čistá až na zapuštěný?čudlík? na desáté hodině, který je určen pro změnu data. Jak jsem se již zmínil, dýnko je leštěné, uchycené na 4 šroubcích. V jeho středu je výrazné logo 1971 odkazující na původní model, po jeho obvodu pak klasické nápisy a v horní části nápis LIMITED EDITION xxxx/1971 (v mém případě 1272). Podle mě se dýnko povedlo a k designu hodinek sedí. Vrchní viditelnou část hodinek pak tvoří mírně klenuté safírové sklo a otočná luneta s číselnými indexy po 5. Otáčení lunety jde docela ztuha, ale na druhou stranu to přeci jenom nejsou diversky a luneta tak neplní nějakou důležitou funkci. Ruku na srdce, kolik z nás používá lunetu i u diversek. Vložka je asi jako většina nekeramických lunet náchylná na poškrábání. Už i moje mají jeden malý zářez. Hodinky mají i vnitřní tachymetrickou lunetu. Vše opět vychází z originálu.Samotný ciferník má podle mě dvě silné stránky. Tou první je vyvedení v úžasné modré se sunburst efektem, kde se v měnících světelných podmínkách pohybuje od tmavě modré až po nebeskou modř. Tou druhou je pak jeho plastičnost- plastické indexy jsou zaříznuty do bílé vnitřní lunety, plastické jsou i oba subciferníky. Ty jsou na pozicích 3 (minutový sčítač chronografu) a 9 (mimostředná vteřinovka). Na pozici 6 je obdélníkové okénko datumovky (v originálu bylo použito kruhové). Na ciferníku jsou pak 4 hlavní nápisy-HAMILTON AUTOMATIC, PAN-EUROP a CALIBER H31. Poslední je nápis Swiss Made 450.Právě ta číslice 450 by tam být nemusela, pravděpodobně jde o interní označení pro cifr. Minutová i hodinová ručka je leštěná a má i jemnou luminiscenční vrstvu, velká vteřinovka chronografu a obě ručky subciferníků jsou pak červené.Luminiscence sice moc dlouho nevydrží svítit, ale jelikož se prakticky pořád vyskytuju ve městě, kde je i v noci světla dost, příliš to nevadí. A konečně to nejdůležitější- v hodinkách bije strojek Caliber H31. Sice se nejedná o inhouse kalibr, na druhou stranu si s ním u Hamiltonu i tak docela pohráli. Jde o modifikaci strojku Valjoux 7753, kde je vypuštěn subciferník na 6. hodině. Nejvýznamnější změnou je pak větší hnací barel, díky němuž se podařilo zvednout rezervu nátahu ze 42 na 60hodin, což už je velice příjemné. A z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že rezerva se opravdu pohybuje okolo 61 hodin. Přesnost je taky velice sympatická- po půl roce nošení mi hodinky dělají asi 22 sec/ týden, což je okolo 3 vteřin denně. Mimochodem takovou odchylku momentálně nemají ani moje chronometry od Omegy. Strojek je i pěkně zdoben, ale to majitelé limitované edice moc neocení. Nesmíme také zapomenout na nedílnou součást všech hodinek a tím je řemen. V tomto případě se jedná o ručně šitý světle hnědý rally style strap s bílým prošitím a Hamilton překlápěčkou.



Jenom se chci zmínit, že Hamilton pro velký úspěch udělal i nelimitovanou verzi. Ta se liší ve 3 základních parametrech- barva (stříbrná nebo černá), dýnko s průhledem na strojek a řemen (klasický černý s trnovou sponou).



A jak se vlastně hodinky nosí?

Už před koupí jsem měl trochu respekt z velikosti. Sice mám rád větší hodinky, ale někdy se to zase nesmí přehánět, a jelikož se ale jednalo o limitku, šance na vyzkoušení byla u nás nulová. Nakonec jsem to tedy risknul. Od prvopočátku mi na ruku sedly parádně. Mám kostnatější rukus obvodem cca 18,5cm a hodinky se opravdu nosí velice příjemně. Korunka je pěkně zploštělá a tudíž netlačí do ruky při ohnutí zápěstí. Řemen je také fajn, jediné co bych uvítal, by byly menší rozestupy u dírek. Odchylku jsem nikdy moc u mechanických hodinek neřešil, na druhou stranu je příjemné přeřizovat jednou za 10-14dní. Pohyb rotoru je poměrně slyšet, ale to opět beru jako plus, k automatům to tak nějak patří. Často se i po půl roce přistihnu, jak vrtím zápěstím u ucha a pak se rozhlížím, jestli si mě někdo nevšiml. Však to znáte. Vím, že prakticky po celou recenzi jenom chválím, ale nemůžu si pomoct. Z hodinek mám zkrátka pořád radost a mínusy se jenom těžko hledají. Jedinou věc co bych ale Hamiltonu vytknul je absence jakékoliv jiné varianty řemenu. V létě by jim nějaký pěkný kaučuk docela slušel. Sice s nimi nikdy do vody nepolezu, ale například Tag Heuer taky dělá ke Carrerám černý kaučuk a myslím, že jim pěkně sedí. Zkrátka člověk by si aspoň kůži trochu pošetřil. Už teď ale komunikujis Ondrou Šímou a těším se, co z toho vzejde.



Závěrem bych chtěl všem těm, co dočetli tuto ?recenzi? až dokonce poděkovat za pozornost a doufám, že jsem někomu pomohl při rozhodování a rodinka Pan Europ se zde na fóru třeba trochu rozroste. A když už se na trhu objevila i nelimitka, není zas takový problém si je pořídit.

Více fotografií v galerii.

post-13346-030785000 1352760382.jpg

post-13346-052172800 1352760383.jpg

post-13346-091274800 1352760383.jpg

post-13346-034932100 1352760384.jpg

post-13346-079570400 1352760384.jpg

post-13346-029687800 1352760385.jpg

post-13346-059342500 1352760385.jpg

post-13346-091793900 1352760385.jpg

post-13346-030633000 1352760386.jpg

post-13346-069451500 1352760386.jpg

post-13346-016463900 1352760395.jpg

post-13346-072035400 1352760395.jpg

post-13346-011320900 1352760396.jpg

post-13346-063253100 1352760396.jpg

post-13346-096424400 1352760396.jpg

post-13346-062182500 1352760583.jpg

post-13346-072997600 1352760584.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Moc Ti děkuji za recenzi se spoustou pocitů a osobních postřehů. Tato limitka byla důvodem mého vstupu na Chronomag a až následně jsem od jejího zakoupení ( zatím) ustoupil, protože je velká pravděpodobnost, že při mém úzkém zápěstí by mi hodinky na ruku nesedly.

Tvá recenze mě vrací k přemýšlení si je pořídit....:suicide_anim:

Edited by Chosef76
Link to comment
Share on other sites

Tak az ted jsem si vsiml, ze se mi v posledni casti nektera slova spojila, asi se to muselo stat kdyz jsem kopiroval text z wordu, ale jeste pred postnutim jsem to kontroloval. No nic pozadam moderatory jestli by mi to neodemkli a opravim to.

 

Jinak bych byl rad, kdybych na ne nalakal dalsi cleny, jsou to opravdu fajn hodinky. Uzkeho zapesti bych se az tak nebal, ale urcite je to o vyzkouseni a osobnim pocitu.

A ty zelene jsou opravdu Christopher Ward C70, jsou z edice Grand Prix, bohuzel se delaly jenom v quartzu

Link to comment
Share on other sites

Tak az ted jsem si vsiml, ze se mi v posledni casti nektera slova spojila, asi se to muselo stat kdyz jsem kopiroval text z wordu, ale jeste pred postnutim jsem to kontroloval. No nic pozadam moderatory jestli by mi to neodemkli a opravim to.

 

 

 

Ano, při kopírování z Wordu to tak občas dělá - je třeba to pak projít a zkontorlovat, by´t je to opruz...

ale neřešil bych to dál - kdo chce, tak to přejde a význam obsahu pochopí i tak

 

dík, že sis s tím dal práci

 

 

 

 

 

 

Edit - až budu veliký, asi půjdu do těchto silver, budou to asi mé první budíky se světlým cifrem, ale jsou prstě nádherné...

Edited by Quido Morava
Link to comment
Share on other sites

Velký dík Kamilovi za opravu toho posledního odstavce!!!!!! notworthy.gif

 

až budu veliký, asi půjdu do těchto silver, budou to asi mé první budíky se světlým cifrem, ale jsou prstě nádherné...

 

Sice jsem tu stříbrnou verzi ještě neviděl naživo, ale taky mě přitahují trochu více než černé. Ale je to možná opravdu tím, že hodinek se světlým cifrem mám dost a stříbrnej by se mi moc líbil (nejlépe Omega Aqua Terra). Naštěstí toto dilema řešit nemusím

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vďaka za recenziu! Až teraz vidím, že chrono tlačidlá sú po obvode vrúbkované. To som si nevšimol ani v reále, i keď na ruke som ich nemal, len čumenda + odlesky v predajni. Má to nejaké funkčné opodstatnenie, alebo ide len o dodržanie detailov z originál predlohy?

Link to comment
Share on other sites

Kluci díky, rád jsem se podělil o dojmy a pořád čekám, že se někdo přidá...

 

Jinak ja jsem na ne prave koukal na jejich oficialnich strankach a ta 450 tka na ciftu na oficialnich fotkach chybi... tak moc nechapu proc tam ve skutecnosti je...zajimave

s tou 450 to tak je, asi chtěli mít dokonalé promo fotky a to číslo se jim tam moc nehodilo biggrin.gif

 

Vďaka za recenziu! Až teraz vidím, že chrono tlačidlá sú po obvode vrúbkované. To som si nevšimol ani v reále, i keď na ruke som ich nemal, len čumenda + odlesky v predajni. Má to nejaké funkčné opodstatnenie, alebo ide len o dodržanie detailov z originál predlohy?

Je to podle mého čistě designová věc, jak jsi psal originál je má taky vroubkované a proto u toho asi zůstali

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tak jak jsem slíbil, přidávám několik fotek na novém řemenu od Ondry. Podle mě skvělá další alternativa. Barva marino blue sice není úplně stejná jak cifr a luneta, ale to bych ani nechtěl, to by pak bylo podle mého do očí bijící. Naopak tato barva působí velice elegantní dojmem. Hodinky tím dostanou trochu jiný šmrnc než na originálním řemenu.

Několik dalších fotek i v galerii

post-13346-064977400 1357513708.jpg

post-13346-022834900 1357513709.jpg

post-13346-008078300 1357513710.jpg

Edited by sashator
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...