Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tak nazdárek ještě jednou ( dnes budu mít nejvíce příspěvků a asi i nejvíce vložených fotek)

 

Takhle asi vypadá původní věnování na hodinkách co jsem dostal. ( kecám)Posted Image

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

  • Upvote 1
Posted (edited)

Tak nazdárek ještě jednou ( dnes budu mít nejvíce příspěvků a asi i nejvíce vložených fotek)

 

Takhle asi vypadá původní věnování na hodinkách co jsem dostal. ( kecám)Posted Image

 

Přesně to vystihuje moji doměnku - tohle je původní tehdejší rytí. Zatímco ty "rádoby generálem věnované" mají pěkné, podle mého mínění strojově řízené gravírování. Takže pěknej podvod. :giljotiini:

 

Edit: překlep

Edited by Honza.manta
Posted

Prosím Vás pěkně, někde na stránkách Eltonu byl kdysi článek o leteckých primkách, o tom jak vznikaly, kolik jich bylo apod., teď to nějak nemůžu na těch nových najít, nevíte někdo, kde to hledat? díky :)

Guest Kamil
Posted

Základem pro přípravu leteckých hodinek se stal prověřený a běžně prodávaný model Sport (tzv. soudek), s otočným kroužkem. Standardně byly tyto hodinky vybaveny strojkem PRIM kalibr 57. Do těchto hodinek však byl aplikován 21kamenový mechanický strojek kalibr 96 s automatickým natahováním.Podobné (až na číselník takřka identické) hodinky se v té době měly vyrábět pro zákazníka v Holandsku, kam se následně vyvezlo 2000 ks hodinek se shodným strojkem. Vazba na tuto zakázku umožnila využít stejné dodávky wolframového materiálu (z Číny), který byl podmínkou pro funkčnost rotoru strojku. Po několika konzultacích se tak ukázala reálná cesta ke vzniku speciálních hodinek pro letectvo ČSSR. V roce 1976 generál Remek rozhodl o tom, že budoucí hodinky pro letectvo budou hodinky české výroby a pplk. Stanislav Forgacz ? zástupce hlavního letovoda (navigátor) ? byl pověřen sestavením přesného technického zadání. Technické zadání znělo:

Vodotěsnost minimálně 30m

Odolnost proti podtlaku na úrovni výšky 20000m

Odolnost proti průniku prachu

Přetlakově naplněné inertním plynem

Přesnost 5?15 vteřin za 24 h

Strojek s automatickým nátahem a rezervou chodu alespoň 24 hodin a datumkou

Odolné proti nárazu a pádu (tlumící mechanismus)

Otočný kroužek

Teplotní odolnost ?30 ? +50°C

Černý číselník se žlutou iluminací

Červená sekundovka

 

Když byla konstrukce hotova, ukázalo se, že největší problémy jsou s nanášením radioaktivní barvy, která již byla v té době zakázána. Pro aplikaci této barvy by se musel postavit speciální dřevěný srub, jehož cena by se musela promítnout do ceny hodinek. Problémy však byly i se samotnou aplikací, protože barvu bylo potřeba nanášet nasliněným štětcem. V otázce aplikace radioaktivní barvy se zkoušela spolupráce se zahraničními dodavateli z Anglie, Švédska, ale i tam se to ukázalo jako problematické řešení. V té době již existovaly reflexní barvy, které při alespoň minimálním světle dokázaly světlo odrážet, a tak se začala diskutovat otázka nutnosti radioaktivní barvy. Jedinou nevýhodou reflexní barvy bylo, že neměla jakýkoliv doznívající efekt, tedy schopnost akumulace a následného vyzařování světla. Z ekonomických důvodů a také z důvodu závislosti na devizách bylo nakonec rozhodnuto o upuštění od tohoto požadavku. V kabině se ale používalo ultrafialové světlo, které kontrast číselníku dostatečně zvětšovalo.

 

Hodinky se rozsáhlým způsobem testovaly. V podtlakové komoře Ústřední vojenské nemocnice v Praze ? Střešovicích se hodnotila odolnost proti podtlaku, ale i ostatní parametry (vodotěsnost, teplotní odolnost, vibrace, otřesy) byly prověřovány za účasti armádních odborníků. Ústav leteckého zdravotnictví dokonce hodinky posuzoval z pohledu resistence proti bakteriím. Testovány byly také na možnou alergickou reakci. Hodinky všemi těmito testy prošly, pouze přesnost sériově vyráběných hodinek byla horší než se očekávalo. Přesto se odchylka denního chodu vešla do 15 vteřin.

 

Objednávku realizovala HTS ? Hlavní technická správa ? generál Hanzal. V roce 1977 tak bylo vyrobeno celkem 3000 ks, z toho 2500 ks odebrala HTS. Přibližně 100 ks se rozprodalo napřímo lidem, kteří o projektu věděli, a zbylých cca 400 ks se dostalo do prodeje prostřednictvím podniku Klenoty n.p. za cenu cca. 850 Kč. Hodinky určené pro letectvo nesly ve spodní části číselníku znak letectva a na dýnku hodinek bylo dografírováno evidneční číslo, standardní prodejní kusy byly označeny jako sériové hodinky ? klasickým popisem.

Posted

Tak som sa rozhodol spraviť konečne niečo pre svoje zdravie aj ja. Začal som behaním a zháňaním, pokračoval čistením a leštením, no a výsledok môjho športového výkonu môžte posúdiť sami.Myslím že pre začiatok nie najhoršie.

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

  • Upvote 1
Posted

zdravím potřeboval bych radu, nejsem žádný odborník proto nevím jak se ta část hodinek jmenuje, ale potřeboval bych ji vyměnit, všiml jsem si že je trochu na jednom místě odřená, kolik by ta výměna mohla stát?

 

a pak ještě výměna sklíčka + korunky (? to čím se hodinky natahují :D)

 

dík moc :)))

 

Lunetka. Novodobá z Parexa za pár desítek korun. Korunka je problém, snad Parexo také dodá nějaké použitelné náhražky. Sklíčko z Parexa 40 korun, sedí dobře. Lepší je ale najít hodináře, co bere díly z Parexa, protože tam malé dodávky nedodávají. Přinejhorším mám parexácké sklíčko i lunetku, ale jsem hrozně líný, takže by byla fuška to ze mně dostat.

 

Taky jsem si jich tam všiml, ale tipoval jsem je spíš na chronokolegu Bigese. :smile_anim:

 

Viděl jsem, ale za tu cenu mi to nestálo. Navíc se mi nelíbí, nenosil bych je. Ještě mám takovejch ciferníků, co potřebujou najít hezké pouzdro... uf :)

Posted (edited)

Tak jsem přihodím svoje Prim Sport II co jsem zrenovoval. Levé mají pouzdro PAREXO, prostřední a pravé jsem nechal odchromovat, vyleštil jsem je a nechal znova nachromovat...

 

Levé mají origo korunku a prostřední a pravé bohuřel parexo :-(

 

Alex

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

Images are visible only to registered users. Please register or sign in to enable full experience.

Edited by CaponeAll
  • Upvote 3
Posted

Vypadají hezky, dobrá práce!

Někdo se s tím přechromování docela vyhrál, to moje bylo mnohem hrubější :)

Posted (edited)

no dělal to kamarád a mají lázně na drobnější věcičky k vodovodům. Ještě jsem to před chomováním asi 2 hoďky leštil. Bohužel někde jsou pouzdra trochu naleptaná od potu do hloubky.

S poctivostí to přehnal až tak že jsem musel lehce ojet na soustruhu závit na víčkách, nedala se dotáhnout... :-)

Edited by CaponeAll
Posted

že jsem musel lehce ojet na soustruhu závit na víčkách, nedala se dotáhnout... :-)

 

Snad jsi měl ojet závit v pouzdře! A to jsi ten závit projel závitovým nožem nebo jen snížil povrch špiček závitu?

Posted

no dělal to kamarád a mají lázně na drobnější věcičky k vodovodům. Ještě jsem to před chomováním asi 2 hoďky leštil. Bohužel někde jsou pouzdra trochu naleptaná od potu do hloubky.

S poctivostí to přehnal až tak že jsem musel lehce ojet na soustruhu závit na víčkách, nedala se dotáhnout... :-)

 

Tak ono stačí, když si s tím někdo skutečně vyhraje. Mně to dělali v obyč chromovně, podle toho to dopadlo. Na druhou stranu to byly většinou fakt vraky, často s totálně ožraným pouzdrem.
Posted

Tak jsem přihodím svoje Prim Sport II co jsem zrenovoval. Levé mají pouzdro PAREXO, prostřední a pravé jsem nechal odchromovat, vyleštil jsem je a nechal znova nachromovat...

 

Levé mají origo korunku a prostřední a pravé bohuřel parexo :-(

 

Alex

 

Super práce na přechromování. Hlubokosklon. A hezké kousky. :thumbsup_anim:

Posted

Snad jsi měl ojet závit v pouzdře! A to jsi ten závit projel závitovým nožem nebo jen snížil povrch špiček závitu?

 

No jednoduše, jedno pouzdro šlo normálně - změřil jsem že víčko je 28,85 mm a to druhé je 28,89 mm. Druhé jsem zmenšil na první velikost a šlo zašroubovat již normálně. Bohužel při výrobě byla tolerance na menší vrstvu chromu :-(

Posted

Capone, ty přechromovaný pouzdra jsou udělaný skutečně dobře - rovný plochy jsou pořád rovný a hrany jsou pořád hrany. Nechceš se trochu rozepsat o postupu? Třeba jak chrom dolů, jak jsi to leštil a tak?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...