Přejít na obsah

Prim Sport 2


Doporučené příspěvky

Tak nazdárek ještě jednou ( dnes budu mít nejvíce příspěvků a asi i nejvíce vložených fotek)

 

Takhle asi vypadá původní věnování na hodinkách co jsem dostal. ( kecám)Posted Image

 

Přesně to vystihuje moji doměnku - tohle je původní tehdejší rytí. Zatímco ty "rádoby generálem věnované" mají pěkné, podle mého mínění strojově řízené gravírování. Takže pěknej podvod. :giljotiini:

 

Edit: překlep

Upraveno uživatelem Honza.manta
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prosím Vás pěkně, někde na stránkách Eltonu byl kdysi článek o leteckých primkách, o tom jak vznikaly, kolik jich bylo apod., teď to nějak nemůžu na těch nových najít, nevíte někdo, kde to hledat? díky :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník Kamil

Základem pro přípravu leteckých hodinek se stal prověřený a běžně prodávaný model Sport (tzv. soudek), s otočným kroužkem. Standardně byly tyto hodinky vybaveny strojkem PRIM kalibr 57. Do těchto hodinek však byl aplikován 21kamenový mechanický strojek kalibr 96 s automatickým natahováním.Podobné (až na číselník takřka identické) hodinky se v té době měly vyrábět pro zákazníka v Holandsku, kam se následně vyvezlo 2000 ks hodinek se shodným strojkem. Vazba na tuto zakázku umožnila využít stejné dodávky wolframového materiálu (z Číny), který byl podmínkou pro funkčnost rotoru strojku. Po několika konzultacích se tak ukázala reálná cesta ke vzniku speciálních hodinek pro letectvo ČSSR. V roce 1976 generál Remek rozhodl o tom, že budoucí hodinky pro letectvo budou hodinky české výroby a pplk. Stanislav Forgacz ? zástupce hlavního letovoda (navigátor) ? byl pověřen sestavením přesného technického zadání. Technické zadání znělo:

Vodotěsnost minimálně 30m

Odolnost proti podtlaku na úrovni výšky 20000m

Odolnost proti průniku prachu

Přetlakově naplněné inertním plynem

Přesnost 5?15 vteřin za 24 h

Strojek s automatickým nátahem a rezervou chodu alespoň 24 hodin a datumkou

Odolné proti nárazu a pádu (tlumící mechanismus)

Otočný kroužek

Teplotní odolnost ?30 ? +50°C

Černý číselník se žlutou iluminací

Červená sekundovka

 

Když byla konstrukce hotova, ukázalo se, že největší problémy jsou s nanášením radioaktivní barvy, která již byla v té době zakázána. Pro aplikaci této barvy by se musel postavit speciální dřevěný srub, jehož cena by se musela promítnout do ceny hodinek. Problémy však byly i se samotnou aplikací, protože barvu bylo potřeba nanášet nasliněným štětcem. V otázce aplikace radioaktivní barvy se zkoušela spolupráce se zahraničními dodavateli z Anglie, Švédska, ale i tam se to ukázalo jako problematické řešení. V té době již existovaly reflexní barvy, které při alespoň minimálním světle dokázaly světlo odrážet, a tak se začala diskutovat otázka nutnosti radioaktivní barvy. Jedinou nevýhodou reflexní barvy bylo, že neměla jakýkoliv doznívající efekt, tedy schopnost akumulace a následného vyzařování světla. Z ekonomických důvodů a také z důvodu závislosti na devizách bylo nakonec rozhodnuto o upuštění od tohoto požadavku. V kabině se ale používalo ultrafialové světlo, které kontrast číselníku dostatečně zvětšovalo.

 

Hodinky se rozsáhlým způsobem testovaly. V podtlakové komoře Ústřední vojenské nemocnice v Praze ? Střešovicích se hodnotila odolnost proti podtlaku, ale i ostatní parametry (vodotěsnost, teplotní odolnost, vibrace, otřesy) byly prověřovány za účasti armádních odborníků. Ústav leteckého zdravotnictví dokonce hodinky posuzoval z pohledu resistence proti bakteriím. Testovány byly také na možnou alergickou reakci. Hodinky všemi těmito testy prošly, pouze přesnost sériově vyráběných hodinek byla horší než se očekávalo. Přesto se odchylka denního chodu vešla do 15 vteřin.

 

Objednávku realizovala HTS ? Hlavní technická správa ? generál Hanzal. V roce 1977 tak bylo vyrobeno celkem 3000 ks, z toho 2500 ks odebrala HTS. Přibližně 100 ks se rozprodalo napřímo lidem, kteří o projektu věděli, a zbylých cca 400 ks se dostalo do prodeje prostřednictvím podniku Klenoty n.p. za cenu cca. 850 Kč. Hodinky určené pro letectvo nesly ve spodní části číselníku znak letectva a na dýnku hodinek bylo dografírováno evidneční číslo, standardní prodejní kusy byly označeny jako sériové hodinky ? klasickým popisem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prosím Vás pěkně, někde na stránkách Eltonu byl kdysi článek o leteckých primkách, o tom jak vznikaly, kolik jich bylo apod., teď to nějak nemůžu na těch nových najít, nevíte někdo, kde to hledat? díky :)

 

 

Historie původních pilotních hodinek Československého letectva.doc

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak som sa rozhodol spraviť konečne niečo pre svoje zdravie aj ja. Začal som behaním a zháňaním, pokračoval čistením a leštením, no a výsledok môjho športového výkonu môžte posúdiť sami.Myslím že pre začiatok nie najhoršie.

post-9800-1281442536,09.jpg

post-9800-1281442810,93.jpg

  • Dát hlas 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

zdravím potřeboval bych radu, nejsem žádný odborník proto nevím jak se ta část hodinek jmenuje, ale potřeboval bych ji vyměnit, všiml jsem si že je trochu na jednom místě odřená, kolik by ta výměna mohla stát?

 

a pak ještě výměna sklíčka + korunky (? to čím se hodinky natahují :D)

 

dík moc :)))

 

Lunetka. Novodobá z Parexa za pár desítek korun. Korunka je problém, snad Parexo také dodá nějaké použitelné náhražky. Sklíčko z Parexa 40 korun, sedí dobře. Lepší je ale najít hodináře, co bere díly z Parexa, protože tam malé dodávky nedodávají. Přinejhorším mám parexácké sklíčko i lunetku, ale jsem hrozně líný, takže by byla fuška to ze mně dostat.

 

Taky jsem si jich tam všiml, ale tipoval jsem je spíš na chronokolegu Bigese. :smile_anim:

 

Viděl jsem, ale za tu cenu mi to nestálo. Navíc se mi nelíbí, nenosil bych je. Ještě mám takovejch ciferníků, co potřebujou najít hezké pouzdro... uf :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem přihodím svoje Prim Sport II co jsem zrenovoval. Levé mají pouzdro PAREXO, prostřední a pravé jsem nechal odchromovat, vyleštil jsem je a nechal znova nachromovat...

 

Levé mají origo korunku a prostřední a pravé bohuřel parexo :-(

 

Alex

post-2503-092471400 1281812518.jpg

post-2503-099312700 1281812530.jpg

post-2503-061848600 1281812543.jpg

post-2503-080889600 1281812560.jpg

post-2503-054100700 1281812591.jpg

Upraveno uživatelem CaponeAll
  • Dát hlas 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no dělal to kamarád a mají lázně na drobnější věcičky k vodovodům. Ještě jsem to před chomováním asi 2 hoďky leštil. Bohužel někde jsou pouzdra trochu naleptaná od potu do hloubky.

S poctivostí to přehnal až tak že jsem musel lehce ojet na soustruhu závit na víčkách, nedala se dotáhnout... :-)

Upraveno uživatelem CaponeAll
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no dělal to kamarád a mají lázně na drobnější věcičky k vodovodům. Ještě jsem to před chomováním asi 2 hoďky leštil. Bohužel někde jsou pouzdra trochu naleptaná od potu do hloubky.

S poctivostí to přehnal až tak že jsem musel lehce ojet na soustruhu závit na víčkách, nedala se dotáhnout... :-)

 

Tak ono stačí, když si s tím někdo skutečně vyhraje. Mně to dělali v obyč chromovně, podle toho to dopadlo. Na druhou stranu to byly většinou fakt vraky, často s totálně ožraným pouzdrem.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem přihodím svoje Prim Sport II co jsem zrenovoval. Levé mají pouzdro PAREXO, prostřední a pravé jsem nechal odchromovat, vyleštil jsem je a nechal znova nachromovat...

 

Levé mají origo korunku a prostřední a pravé bohuřel parexo :-(

 

Alex

 

Super práce na přechromování. Hlubokosklon. A hezké kousky. :thumbsup_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Snad jsi měl ojet závit v pouzdře! A to jsi ten závit projel závitovým nožem nebo jen snížil povrch špiček závitu?

 

No jednoduše, jedno pouzdro šlo normálně - změřil jsem že víčko je 28,85 mm a to druhé je 28,89 mm. Druhé jsem zmenšil na první velikost a šlo zašroubovat již normálně. Bohužel při výrobě byla tolerance na menší vrstvu chromu :-(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...