Přejít na obsah

Co mě dnes potěšilo :) [2009-2020]


Doporučené příspěvky

Jasne, na to je nejakej predpis, ve vetroni taky musis sedet na padaku.

Ovsem dostat se ven z toho letadla v nejaky nenadaly situaci, pri pretizeni, a ten padak pouzit, je trosku neco jinyho.

 

U toho Delfina.... to skoleni na vystrelovaci sedacku neni nic slozityho, odpojeny je to z jinejch duvodu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pirx: Protože to nefunguje? :D Nebo aby se lidi, kteří v tom sedí jako pasažéři a šmátraj rukama, kde nemaj by se mohli vystřelit omylem? :D

 

Ne, je to z mnoha důvodů:

 

1) Ačkoliv je to bývalý vojenský letoun, nyní je provozován pod civilní registrací. A civilní předpisy pojem vystřelovací sedadlo neznají, takže provozovatele nic zákonně nenutí mít systém funkční.

 

2) Jak by to dopadlo, kdyby se někdo pokusil použit manuální způsob nouzového opuštění letounu (jen s použitím padáku bez vystřelovacího sedadla) v nízké výšce, navíc u dvoumístného letounu, ponechávám na představivosti čtenáře. Technicky vzato v letadle L-29 je padák vždy, protože tvoří nedílnou součást vystřelovacího sedadla a jeho popruhy jsou současně poutacími pásy.

 

3) Letadlo se vyrábělo do roku 1974. U našeho letectva a jiných letectev sloužilo cca do roku 2000. Je možné ještě v roce 2012 sehnat náhradní díly (halvně pyrotechnický materiál) do záchranného systému, který už nikdo ve velkém nepoužívá a který poprvé spatřil světlo světa ve 40. letech pro letouny jako je MiG-15 a pod? Ne, není. Žádný výrobce to nebude vyrábět kvůli několika kusům u soukromníků, kteří navíc šetří, kde můžou.

 

4) Je možné sehnat nějaké staré vojenské zásoby pyrotechnického materiálu? Ne, není. Životnost těchto věcí je pouze několik let, pak se to musí vyhodit. Navíc to jen tak někdo skladovat nesmí, jen je to výbušný materiál, podléhající zvláštnímu státnímu dohledu a pravidlům. A to včetně převozu od výrobce.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tada: U normalniho letadla se proste apriori nepredpoklada, ze by ho bylo nutne opustit za letu. Po normalnim letadle se nestrili zbranema a nepilotuje ho statni zamestnanec za drahy penize vycvicenej, kteryho je potreba zachranit za kazdou cenu. V pripade dodrzeni vsech postupu obsluhy a udrzby je sance na takovou zavadu, pri ktery nebude mozny ani nouzove pristat nekde na poli, statisticky tak mala, ze se nevyplati resit nejaky systemy pro zachranu posadky. V naprosty vetsine pripadu s nekdo vyzluti vlastni nekazni a kaslanim na predpisy, pak je to proste jeho problem, ze to nedal.

Ta udrzba a revize pyrotechniky neco stoji a vzhledem k omezenejm moznostem historickyho zarizeni v tom Delfinu, (vystreleni jenom od urcity vejsky a v urcity poloze), se to nemuze vyplatit. Jestli dneska spadli nejak hned po vzletu, jak pisou, tak by jim vystreleni stejne asi moc nepomohlo. No a v neposledni rade, z agentury na zazitky ktera prodava letenky tam muze prijit exot kterej se fakt vystreli jenom aby vedel jaky to je...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, takže je to jak nechat se povozit v rally autě a místo sedačky tam mít jen bedýnku od banánů :D

 

To je sice zjednodušeně řečeno, ale je tomu tak. Kdyby vystřelovací sedadla byly funkční, tak na nich žádný host nemá co dělat. Jen teoretické školení je delší než samotný let. A protože se přistává na padáku, správně se dělá skutečná padáková příprava v podobě ostrých seskoků. Nehledě na to, že host neznalý věci (tedy létání) skutečně není schopen posoudit, kdy to má už použít a kdy ne. Příběhy o panikařícím vojenskému kadetovi vám může povídat každý vojenský instruktor létání.

 

I kdyby v letounu L-29 bylo modernější sedadlo (respektive celý záchranný systém ? něco musí uvolnit cestu skrz překryt), který by zaručil záchranu dvoumístné posádky v nízké výšce, tak to platí stále. Na hodně supermoderních sedadlech jsou dokonce funkce, že ovládání na sedadle pro nevyškoleného člověka je odpojeno a katapultáž ovládá pilot (velitel) letounu. Ale jedno takové sedalo stojí více než jedna stará L-29.

 

Ale i kdyby vše výše zmíněné bylo možné, tak je to stejně málo. Vojenská sedadla, jsou dělány pro vojáky. Tedy přesněji řečeno staré ruské sedalo je děláno pro mužského pilota spíše menšího vzrůstu a hmotnosti. Piloti se vybírají podle omezení techniky, ne naopak.

 

Jestliže by byl někdo moc lehký (třeba žena), tak by ho to urychlilo tak, že by ji to mohlo snadno ?zlomit vaz?. A kdyby byl zase moc velký a těžký, tak by ho to neurychlilo, tak jak má a mohl by mít smůlu. Něco podobného platí o výšce, dlouháni by mohli hodně rychle přijít o hlavu, která moc vyčuhuje.

 

Pro vývozní lety s civilisty jsou všechna ta omezení techniky poněkud nepraktická. Proto to hodně civilních uživatelů bývalých vojenských letounů odpojuje.

Upraveno uživatelem Petr_P
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Petr_P: V tom, ze je to civilni registrace asi problem nebude, soukromej L-39 Albatros co je v Linich je taky na normalnich papirech (OK-JET) a sedacky ma v provozu.

 

Edit: a vaha cestujiciho se na ty sedacce pred letem nastavuje.

Upraveno uživatelem Pirx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hadej, kdo prijde na veceri. Oblibeny film mych rodicu, oblibeny film muj. Navic to ct2 dava konecne bilingualne. Fascinujici jazyk sedmdesatych let, skvele vykony, dokonce I ten cesky dabing je skvely, takze prepinam. Kinematografie nejvyssi tridy. Tracyho umiracek, pokud se nemylim, tak to byl jeho posledni film a umrel kratce po dokonceni, ale jeho proslov k cele rodine je porad silny.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Petr_P: V tom, ze je to civilni registrace asi problem nebude, soukromej L-39 Albatros co je v Linich je taky na normalnich papirech (OK-JET) a sedacky ma v provozu.

 

To je ale dobrovolné rozhodnutí majitele.

 

I když je nutno zmínit také tlak pilotů, které zaměstnává + tlak OEM výrobce, který se k tomuto konkrétnímu letounu vyjadřoval. Navíc pro letoun L-39 je kompletní sada náhradních dílů pro vystřelovací sedadlo stále v sériové výrobě (vše v ČR). Pak už je to jen o penězích.

 

Ale abych letounu L-39 OK-JET tak nefandil - například létá bez kyslíku a tedy nesmí moc vysoko. Anti-g kalhoty se nekonají. Pilotní výstroj je naprosto nevhodná (hlavně přilba), protože to by museli mít sklad pro všechny vojenské velikosti. A na to nejsou peníze. A subtilní civilistky mají prostě smůlu obecně. Takže pokud někdo někdy na OK-JET sedadlo použije, tak je možné, že mu špatná velikost přilby zkusí poměrně úspěšně zlomit vaz, protože pod ní foukne nápor vzduchu o rychlosti několik set kilometru v hodině.

 

Já těm lidem, kteří do toho lezou, docela závidím jejich bezstarostnost, protože naštěstí netuší.

Upraveno uživatelem Petr_P
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja bych to nevidel tak cerne. Pri tom jejich vyhlidkovym provozu je sance na tak velkou zavadu s nutnosti opustit letadlo asi stejna jako ze do tebe pri bource uhodi blesk. Tedy muze se to samozrejme stat a uz se to stalo, ale nevyplati se kvuli tomu chodit v desti oblecen do faradayovy klece.

Btw bez kysliku muzou do cca 3 kilometru, coz jim na ty vyhlidkace staci.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja bych to nevidel tak cerne. Pri tom jejich vyhlidkovym provozu je sance na tak velkou zavadu s nutnosti opustit letadlo asi stejna jako ze do tebe pri bource uhodi blesk. Tedy muze se to samozrejme stat a uz se to stalo, ale nevyplati se kvuli tomu chodit v desti oblecen do faradayovy klece.

Btw bez kysliku muzou do cca 3 kilometru, coz jim na ty vyhlidkace staci.

 

Přesně tak. :smile_anim: Já jsem jen na špičce ledovce naznačil, že provozování jednoho ex-vojenského letounu v civilních rukou má spoustu omezení způsobených hlavně financemi, se kterými konstruktéři nepočítali, neb to navrhovali pro vojenský provoz ve velkém.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník
Toto téma je nyní uzavřeno, a proto není možné odpovídat.
×
×
  • Vytvořit...