Přejít na obsah

Petr_P's Blog

  • příspěvků
    54
  • komentářů
    17
  • zobrazení
    246 177

O blogu

Hodinky a vojenské letectví...

Příspěvky v blogu

PRIM Sport 2 a jezero Bajkal

Jan Novák & František Venclovský a jejich hodinky PRIM Sport 2 při přeplavbě jezera Bajkal     Tento článek je blogovou verzí příspěvku, který byl poprvé publikován v tomto diskusním vlákně Chronomagu   V srpnu 2010 uplynulo 20 let od okamžiku, kdy 15. srpna 1990 dvojice známých československých dálkových plavců a otužilců ? Jan Novák a František Venclovský přeplavali jako první lidé napříč největším sibiřským jezerem Bajkal. To je mimochodem nejhlubší na světě.   Při této příležitosti Česk

Petr_P

Petr_P

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část první

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část první   Obrázek 1 ? Palubní hodiny 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo). Pro referenci jsou velikostně porovnány s pilotními náramkovými hodinkami Marathon Navigator.   1 Úvod   Tento blogový článek je ucelenou a upravenou verzí mých příspěvků, které jsem původně publikoval v tématu ?Něco málo z vojenské techniky ? úlovky z hangáru? ve zdejším fóru Vojenské hodinky.Tyto příspěvky jsou stejně jako tento článek věnovány mým domácím srovnávacím ?testům? dvoji

Petr_P

Petr_P

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část druhá

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část druhá     3.5 Noční svit Hodiny jsem podrobil také noční zkoušce jejich neradioaktivního luminiscenčního pigmentu, který je asi na bázi sulfidu zinku (ZnS) nebo jiného ekvivalentu. Index ?B? (je azbukou a v latince to znamená ?V?) na ciferníku hodin 127ČS označuje v ruské terminologii, že ručičky a indexy jsou pokryty luminiscenční barvou s ?dočasnou dobou dosvitu?.   P.S. Více této ruské terminologii se lze dočíst v mém blogovém článku o sovětských

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část třetí

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část třetí   4 Gaseous Tritium Light Source (GTLS) ? co to je ?     Český překlad anglického termínu Gaseous Tritium Light Source (GTLS) by zněl asi ?světelný zdroj na bázi plynného tritia", ale pro účely tohoto článku se budu držet originální zkratky GTLS. V anglicky psané literatuře se GTLS také někdy označuje jako GTLD (Gaseous Tritium Light Device) nebo také jako Beta-light.   GTLS pro účely hodinářství vyrábí patrně jediná společnost na světě: mb-mic

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část šestá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část šestá   7 Osvity pilotních prostorů a kompatibilita s brýlemi nočního vidění (NVG)     Předposlední kapitola tohoto článku se pokusí trochu poodhalit roušku vojenských tajemství a podívat se, jak se moderní osvitové technologie na pilotních hodinkách snášejí s pilotními brýlemi pro noční vidění. Vše za předpokladu, že je pilot vojenského bojového letadla má současně na sobě.   7.1 Osvity pilotních prostoru ? historický přehled Než byly vyvinuty prakt

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část sedmá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část sedmá   7.4 Osvit kompatibilní s NVG     Pilot letící s brýlemi NVG musí být schopen si v kokpitu přečíst rozsvícené přístroje a displeje. A to normálním zrakem bez pomoci jakékoliv zařízení včetně NVG.   Ve skutečnosti se totiž pilot v kokpitu nedívá na přístroje a displeje (s výjimkou průhledového displeje HUD) přímo pomocí NVG brýlí, ale pouze normálníma očima. Pilot sklopí zrak pod okuláry NVG. Optika brýlí je totiž zaostřena na nekonečno (stejně

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část první

Osvity současných vojenských a pilotních hodinek - část první     1 Úvod   Tento příspěvek byl původně iniciován snahou sám sobě si odpovědět na otázku, jak jsou vojenské pilotní hodinky Marathon Navigator s osvity na bázi tritiových kapslí GTLS kompatibilní s brýlemi pro noční vidění NVG na palubě současných bojových letounů.   Postupně se mi ale podařilo shromáždit takové množství informací, nejen o osvitech na bázi tritiových trubic, ale o hodinkových osvitech obecně, že výsledný článek se ?

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část pátá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část pátá   8 Porovnání osvitů na bázi Tritia s osvity (Swiss Super) LumiNova   8.1 Obecně V předchozích kapitolách byly detailně popsány dvě nejpoužívanější technologie osvitů hodinek (a nejen z kategorie vojenských a pilotních) - tritiové GTLS a neradioaktivní (Swiss Super) LumiNova.   Jaké je ale jejich srovnání? To je mimochodem jeden z nejčastějších dotazů ohledně osvitů současných hodinek. Jak už to tak bývá, obě technologie mají svá plus i mínus:  

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část druhá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část druhá   3 Tritium ? historický přehled     3.1 Počátky Tritium je radioaktivní přírodní izotop chemického prvku vodíku. V přírodě se vyskytuje velmi, velmi vzácně (10-16 procent všeho přírodního vodíku) jako výsledek dopadu kosmického záření na plyny (dusík) v naší atmosféře. Bohužel většinu současného ?přírodního" tritia na naší planetě tvoří spad z jaderných zkoušek v atmosféře. Jeho umělé vytvoření jako izolovaného nuklidu v jaderných zařízeních s

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část čtvrtá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část čtvrtá   5 Swiss Super-LumiNova a LumiNova   5.1 Swiss Super-LumiNova a LumiNova ? historický přehled   Obrázek: prášek hlinitanu stroncia obohacený prvky vzácných zemin viditelný v normální světle, ultrafialovém světle a v noci.   Historie neradioaktivního luminiscenčního materiálu dnes známého jako (Swiss Super) LumiNova se začala psát už v 60. letech 20. století v rámci vývoje luminiscenčních materiálů využívající fosforence s dlouhou dobu dosvitu

Petr_P

Petr_P

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G ? část třetí

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část třetí     3 Proč letecké speciály?V prvních dvou částech blogu o leteckých hodinkách jsem představil hodinky, Marathon Navigator MIL-PRF-46374G Type III, Class 1.   Tato řetí a také čtvrtá část se soustřeďuje na popis toho, co se děje na palubě bojového letounu za letu nebo v nouzových situacích a jaké to má důsledky na minimální požadovanou odolnost náramkových hodinek.   3.1 Normální podmínky Svět moderního vojenského letectva proudo

Petr_P

Petr_P

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G ? část první

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část první     1 Úvod V současné době existuje celá řada náramkových hodinek, které jejich výrobci z různých důvodů označují ? určeno pro piloty". Po pravdě řečeno, prakticky jakékoliv hodinky jsou pro piloty. Jenom záleží na tom, v čem jejich nositel létá. A jste-li aktivním vojenským pilotem na bojových letounech nebo uvažujete, že to bude Vaše budoucí kariérou, tento blog má pro Vás pár postřehů ohledně toho, co by takové správné pilotní

Petr_P

Petr_P

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G ? část druhá

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část druhá     2.3 Specifikace MIL-PRF-46374G Specifikace MIL-PRF-46374G je dnes jedinou ?military specifikací" na náramkové hodinky, podle kterých nechává vláda USA vyrábět hodinky pro všechny složky svých ozbrojených sil a další federální agentury a organizace.   Geneze této americké normy (od prvního vydání MIL-W-46374 v roce 1964 až po poslední vydání MIL-PRF-46374G z roku 1999) a podle ní vyráběných hodinek je krásně a přehledně shrnut

Petr_P

Petr_P

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G ? část čtvrtá

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část čtvrtá     Čtvrtá část blogu o hodinkách Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G navazuje na třetí část a popisuje požadavky odolnostní požadavky související s katapultáží, dekompresí kokpitu a přežití v různém terénu.   3.2.2 Katapultáž Katapultáž z letounu pomocí vystřelovacího sedadla je pro pilota velmi bolestivý a desorientující proces. To co musí vydržet pilot, ale musí vydržet také jeho hodinky. Pilot je totiž bude ještě potřebovat,

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část třetí

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část třetí   7 Technické údaje společné pro hodiny řady AČS-1   7.1 Dokumentace ? atestát hodin     Hodiny jsou dodávaný s atestátem (rusky ????????", anglicky by to bylo ?Certificate of Conformity" a současně to plní i funkci ?Logbook").   Podle modelu hodinek je v titulku atestátu vytištěn příslušný model hodin ???-1 nebo ???-1? nebo ???-1??   Správně vyplněný a pravý atestát musí být nejen vyplněný (viz následující fotografie) ale také na závěr

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část šestá

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část šestá   8.2 Hodiny AČS-1M ve vrtulnících Mil Mi-171 a Mi-35   Obrázek 26 ? Kokpit vrtulníku Mi-171Š modernizovaného západním vybavením. Tato modernizovaná varianta je v současnosti jádrem našich leteckých sil v rámci ISAF operujících ze základny Šarana v provinci Paktíka na východě Afgánistánu. Hodiny AČS-1 M jsou na pravé přístrojové desce, v levém horním rohu. Osvětlovací žárovky jsou dva černější body na přístrojové desce v pozici 1 a 11

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část první

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část první   Obrázek 1 ? Hodiny AČS-1, index ?B"   1 Úvod Tento příspěvek je věnován celý sovětským (respektive ruským) leteckým palubním hodinám řady AČS-1, která zahrnuje modely AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN (v azbuce ???-1, ???-1?, ???-1?? a v anglické transkripci AChS-1, AChS-1M, AChS-1MN).   Sovětské/ruské mechanické hodiny řady AČS-1 byly (a možná ještě jsou) ve výrobě více než 40. let! Za tu dobu se staly standardní součástí kokpitů řady sovětsk

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část pátá

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část pátá   8 Hodiny AČS-1M v letadlech L-39, Mi-35 a Tu-154M   8.1. Hodiny AČS-1M v letounu L-39   Obrázek 21 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C. Osvit je přepnut do módu s bílým světlem. Tento mód je určen pro osvětlení kokpitu na zemi (při údržbě, předletové přípravě) nebo jako záložní za letu. Hodiny AČS-1M jsou pak dobře viditelné na dolním okraji fota, zhruba uprostřed.   Obrázek 22 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C. Osvi

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část druhá

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část druhá   4 AČS-1M   Obrázek 8 ? Hodiny AČS-1M, index ??"   4.1 Varianty ručiček a ciferníku Hodinky AČS-1M se vyráběly stejně jako AČS-1 ve dvou variantách číselníku a ručiček:   (1) Index ???"" na číselníku a za sériovým číslem v dokumentaci = bílou barvou natřené ručičky a indexy (pro osvětlení červeným světlem externího osvitu).   (2) Index ?B" na ciferníku a za sériovým číslem v dokumentaci = ručičky a indexy jsou pokryty luminiscenční b

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část čtvrtá

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část čtvrtá   7.2 Balení   Obrázek 14 ? Hodiny AČS-1M, index ??" včetně krabičky   Hodinky (alespoň ty z 80. let) jsou baleny do krabičky z bílého pěnového polystyrénu.   Obrázek 15 ? Hodiny AČS-1, index ??" včetně otevřené krabičky. Autor: NIGHTinGALE   7.3 Český návod Třeba se někomu bude hodit starší český návod od M. Kobra z časopisu Letectví+kosmonautika 13/1973, který pro Chronomag sehnal a znovu publikovat člen fóra VS.   Článek popisuje d

Petr_P

Petr_P

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část třináctá

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část třináctá   5.2 Historie zavedení hodinek modelu Tempelhof TEM 645-1 do českého letectva   Obrázek 5-5? Nadzvukové stíhací letouny SAAB JAS-39C/D Gripen v kombinaci americkými protiletadlovými řízenými superstřelami AIM-120 AMRAAM jsou nejvýkonnějším a také nejdražším zbrojním systémem našich ozbrojených sil. Jejich hlavním úkolem je ostraha suverenity vzdušného prostoru České republiky. Celkem bylo od Švédského království na dobu deseti let pro

Petr_P

Petr_P

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část třetí

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR, část třetí   2.2 Technické parametry PRIM Letecké Automatic   Obrázek 2-10 ? PRIM Letecké Automatic, sériové číslo 000656, s originálním černým plastovým řemenem. Autor fotografie: Pikec   Populární jméno: PRIM Letecké Automatic   Typové označení: 96 033.1   Modelová řada: -   Typ hodinek: Speciální, letecké   Konstruktér: -   Designér: -   Kalibr: PRIM kalibr 96   Druh strojku: mechanický s automatickým nátahem Funkce strojku: základní časová infor

Petr_P

Petr_P

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestnáctá

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestnáctá   6.2 Technické parametry ASKANIA Taifun TAI 682   Obrázek 6-6 ? ASKANIA model Taifun TAI 682 českého letectva byly dodávány i s tímto světlým koženým řemenem, který je ?pronýtován? šrouby a maticemi imitujícími nýty. Autor fotografie: Polifka   Jednou z technologických zajímavostí, kterou se modely Taifun včetně TAI 682 pyšní, je velmi odolné, tvrdé ocelové pouzdro. Ve starších podkladech českého zastoupení Askanie se mi podařilo obj

Petr_P

Petr_P

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestá

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestá   3 PRIM Hind   Obrázek 3-1 ? PRIM model Hind private edition 231. vrtulníkové letky. Pohled na ciferník se siluetou vrtulníku Mi-24 Hind a sek..dovou ručičkou v pruhovaném tygřím vzoru. Zdroj fotografie ELTON hodinářská a.s.   Trvalo téměř další čtvrtstoletí od zavedení PRIM Letecké Automatic než se v našem letectvu objevily další nové letecké hodinky. Důvody proč to trvalo tak neskutečně dlouho, jsou naznačeny v obsáhlé kapitole 9 o his

Petr_P

Petr_P

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část sedmnáctá

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část sedmnáctá   6.3 Provozní zkušenosti s Taifun TAI 682   Obrázek 6-12 ? ASKANIA Taifun TAI 682 českého letectva naživo na zápěstí, pohled na ciferník. Autor fotografie: Polifka   Hodinky ASKANIA Taifun TAI 682 u 212. taktické letky s letouny L-159 ALCA nafasovalo zhruba 70% pilotů, zbytek dal přednost svým vlastním hodinkám. Zhruba polovina uživatelů dala při nošení přednost koženému řemenu a druhá polovina kaučukovému řemenu s bezpečnostní spono

Petr_P

Petr_P

×
×
  • Vytvořit...