Jan Novák & František Venclovský a jejich hodinky PRIM Sport 2 při přeplavbě jezera Bajkal Tento článek je blogovou verzí příspěvku, který byl poprvé publikován v tomto diskusním vlákně Chronomagu V srpnu 2010 uplynulo 20 let od okamžiku, kdy 15. srpna 1990 dvojice známých československých dálkových plavců a otužilců ? Jan Novák a František Venclovský přeplavali jako první lidé napříč největším sibiřským jezerem Bajkal. To je mimochodem nejhlubší na světě. Při této příležitosti Česk
Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část první Obrázek 1 ? Palubní hodiny 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo). Pro referenci jsou velikostně porovnány s pilotními náramkovými hodinkami Marathon Navigator. 1 Úvod Tento blogový článek je ucelenou a upravenou verzí mých příspěvků, které jsem původně publikoval v tématu ?Něco málo z vojenské techniky ? úlovky z hangáru? ve zdejším fóru Vojenské hodinky.Tyto příspěvky jsou stejně jako tento článek věnovány mým domácím srovnávacím ?testům? dvoji
Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část druhá 3.5 Noční svit Hodiny jsem podrobil také noční zkoušce jejich neradioaktivního luminiscenčního pigmentu, který je asi na bázi sulfidu zinku (ZnS) nebo jiného ekvivalentu. Index ?B? (je azbukou a v latince to znamená ?V?) na ciferníku hodin 127ČS označuje v ruské terminologii, že ručičky a indexy jsou pokryty luminiscenční barvou s ?dočasnou dobou dosvitu?. P.S. Více této ruské terminologii se lze dočíst v mém blogovém článku o sovětských
Osvity pilotních a vojenských hodinek - část třetí 4 Gaseous Tritium Light Source (GTLS) ? co to je ? Český překlad anglického termínu Gaseous Tritium Light Source (GTLS) by zněl asi ?světelný zdroj na bázi plynného tritia", ale pro účely tohoto článku se budu držet originální zkratky GTLS. V anglicky psané literatuře se GTLS také někdy označuje jako GTLD (Gaseous Tritium Light Device) nebo také jako Beta-light. GTLS pro účely hodinářství vyrábí patrně jediná společnost na světě: mb-mic
Osvity pilotních a vojenských hodinek - část šestá 7 Osvity pilotních prostorů a kompatibilita s brýlemi nočního vidění (NVG) Předposlední kapitola tohoto článku se pokusí trochu poodhalit roušku vojenských tajemství a podívat se, jak se moderní osvitové technologie na pilotních hodinkách snášejí s pilotními brýlemi pro noční vidění. Vše za předpokladu, že je pilot vojenského bojového letadla má současně na sobě. 7.1 Osvity pilotních prostoru ? historický přehled Než byly vyvinuty prakt
Osvity pilotních a vojenských hodinek - část sedmá 7.4 Osvit kompatibilní s NVG Pilot letící s brýlemi NVG musí být schopen si v kokpitu přečíst rozsvícené přístroje a displeje. A to normálním zrakem bez pomoci jakékoliv zařízení včetně NVG. Ve skutečnosti se totiž pilot v kokpitu nedívá na přístroje a displeje (s výjimkou průhledového displeje HUD) přímo pomocí NVG brýlí, ale pouze normálníma očima. Pilot sklopí zrak pod okuláry NVG. Optika brýlí je totiž zaostřena na nekonečno (stejně
Osvity současných vojenských a pilotních hodinek - část první 1 Úvod Tento příspěvek byl původně iniciován snahou sám sobě si odpovědět na otázku, jak jsou vojenské pilotní hodinky Marathon Navigator s osvity na bázi tritiových kapslí GTLS kompatibilní s brýlemi pro noční vidění NVG na palubě současných bojových letounů. Postupně se mi ale podařilo shromáždit takové množství informací, nejen o osvitech na bázi tritiových trubic, ale o hodinkových osvitech obecně, že výsledný článek se ?
Osvity pilotních a vojenských hodinek - část pátá 8 Porovnání osvitů na bázi Tritia s osvity (Swiss Super) LumiNova 8.1 Obecně V předchozích kapitolách byly detailně popsány dvě nejpoužívanější technologie osvitů hodinek (a nejen z kategorie vojenských a pilotních) - tritiové GTLS a neradioaktivní (Swiss Super) LumiNova. Jaké je ale jejich srovnání? To je mimochodem jeden z nejčastějších dotazů ohledně osvitů současných hodinek. Jak už to tak bývá, obě technologie mají svá plus i mínus:
Osvity pilotních a vojenských hodinek - část druhá 3 Tritium ? historický přehled 3.1 Počátky Tritium je radioaktivní přírodní izotop chemického prvku vodíku. V přírodě se vyskytuje velmi, velmi vzácně (10-16 procent všeho přírodního vodíku) jako výsledek dopadu kosmického záření na plyny (dusík) v naší atmosféře. Bohužel většinu současného ?přírodního" tritia na naší planetě tvoří spad z jaderných zkoušek v atmosféře. Jeho umělé vytvoření jako izolovaného nuklidu v jaderných zařízeních s
Osvity pilotních a vojenských hodinek - část čtvrtá 5 Swiss Super-LumiNova a LumiNova 5.1 Swiss Super-LumiNova a LumiNova ? historický přehled Obrázek: prášek hlinitanu stroncia obohacený prvky vzácných zemin viditelný v normální světle, ultrafialovém světle a v noci. Historie neradioaktivního luminiscenčního materiálu dnes známého jako (Swiss Super) LumiNova se začala psát už v 60. letech 20. století v rámci vývoje luminiscenčních materiálů využívající fosforence s dlouhou dobu dosvitu
Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část třetí 3 Proč letecké speciály?V prvních dvou částech blogu o leteckých hodinkách jsem představil hodinky, Marathon Navigator MIL-PRF-46374G Type III, Class 1. Tato řetí a také čtvrtá část se soustřeďuje na popis toho, co se děje na palubě bojového letounu za letu nebo v nouzových situacích a jaké to má důsledky na minimální požadovanou odolnost náramkových hodinek. 3.1 Normální podmínky Svět moderního vojenského letectva proudo
Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část první 1 Úvod V současné době existuje celá řada náramkových hodinek, které jejich výrobci z různých důvodů označují ? určeno pro piloty". Po pravdě řečeno, prakticky jakékoliv hodinky jsou pro piloty. Jenom záleží na tom, v čem jejich nositel létá. A jste-li aktivním vojenským pilotem na bojových letounech nebo uvažujete, že to bude Vaše budoucí kariérou, tento blog má pro Vás pár postřehů ohledně toho, co by takové správné pilotní
Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část druhá 2.3 Specifikace MIL-PRF-46374G Specifikace MIL-PRF-46374G je dnes jedinou ?military specifikací" na náramkové hodinky, podle kterých nechává vláda USA vyrábět hodinky pro všechny složky svých ozbrojených sil a další federální agentury a organizace. Geneze této americké normy (od prvního vydání MIL-W-46374 v roce 1964 až po poslední vydání MIL-PRF-46374G z roku 1999) a podle ní vyráběných hodinek je krásně a přehledně shrnut
Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část čtvrtá Čtvrtá část blogu o hodinkách Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G navazuje na třetí část a popisuje požadavky odolnostní požadavky související s katapultáží, dekompresí kokpitu a přežití v různém terénu. 3.2.2 Katapultáž Katapultáž z letounu pomocí vystřelovacího sedadla je pro pilota velmi bolestivý a desorientující proces. To co musí vydržet pilot, ale musí vydržet také jeho hodinky. Pilot je totiž bude ještě potřebovat,
Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část třetí 7 Technické údaje společné pro hodiny řady AČS-1 7.1 Dokumentace ? atestát hodin Hodiny jsou dodávaný s atestátem (rusky ????????", anglicky by to bylo ?Certificate of Conformity" a současně to plní i funkci ?Logbook"). Podle modelu hodinek je v titulku atestátu vytištěn příslušný model hodin ???-1 nebo ???-1? nebo ???-1?? Správně vyplněný a pravý atestát musí být nejen vyplněný (viz následující fotografie) ale také na závěr
Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část šestá 8.2 Hodiny AČS-1M ve vrtulnících Mil Mi-171 a Mi-35 Obrázek 26 ? Kokpit vrtulníku Mi-171Š modernizovaného západním vybavením. Tato modernizovaná varianta je v současnosti jádrem našich leteckých sil v rámci ISAF operujících ze základny Šarana v provinci Paktíka na východě Afgánistánu. Hodiny AČS-1 M jsou na pravé přístrojové desce, v levém horním rohu. Osvětlovací žárovky jsou dva černější body na přístrojové desce v pozici 1 a 11
Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část první Obrázek 1 ? Hodiny AČS-1, index ?B" 1 Úvod Tento příspěvek je věnován celý sovětským (respektive ruským) leteckým palubním hodinám řady AČS-1, která zahrnuje modely AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN (v azbuce ???-1, ???-1?, ???-1?? a v anglické transkripci AChS-1, AChS-1M, AChS-1MN). Sovětské/ruské mechanické hodiny řady AČS-1 byly (a možná ještě jsou) ve výrobě více než 40. let! Za tu dobu se staly standardní součástí kokpitů řady sovětsk
Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část pátá 8 Hodiny AČS-1M v letadlech L-39, Mi-35 a Tu-154M 8.1. Hodiny AČS-1M v letounu L-39 Obrázek 21 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C. Osvit je přepnut do módu s bílým světlem. Tento mód je určen pro osvětlení kokpitu na zemi (při údržbě, předletové přípravě) nebo jako záložní za letu. Hodiny AČS-1M jsou pak dobře viditelné na dolním okraji fota, zhruba uprostřed. Obrázek 22 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C. Osvi
Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část druhá 4 AČS-1M Obrázek 8 ? Hodiny AČS-1M, index ??" 4.1 Varianty ručiček a ciferníku Hodinky AČS-1M se vyráběly stejně jako AČS-1 ve dvou variantách číselníku a ručiček: (1) Index ???"" na číselníku a za sériovým číslem v dokumentaci = bílou barvou natřené ručičky a indexy (pro osvětlení červeným světlem externího osvitu). (2) Index ?B" na ciferníku a za sériovým číslem v dokumentaci = ručičky a indexy jsou pokryty luminiscenční b
Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část čtvrtá 7.2 Balení Obrázek 14 ? Hodiny AČS-1M, index ??" včetně krabičky Hodinky (alespoň ty z 80. let) jsou baleny do krabičky z bílého pěnového polystyrénu. Obrázek 15 ? Hodiny AČS-1, index ??" včetně otevřené krabičky. Autor: NIGHTinGALE 7.3 Český návod Třeba se někomu bude hodit starší český návod od M. Kobra z časopisu Letectví+kosmonautika 13/1973, který pro Chronomag sehnal a znovu publikovat člen fóra VS. Článek popisuje d
Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část třináctá 5.2 Historie zavedení hodinek modelu Tempelhof TEM 645-1 do českého letectva Obrázek 5-5? Nadzvukové stíhací letouny SAAB JAS-39C/D Gripen v kombinaci americkými protiletadlovými řízenými superstřelami AIM-120 AMRAAM jsou nejvýkonnějším a také nejdražším zbrojním systémem našich ozbrojených sil. Jejich hlavním úkolem je ostraha suverenity vzdušného prostoru České republiky. Celkem bylo od Švédského království na dobu deseti let pro
Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR, část třetí 2.2 Technické parametry PRIM Letecké Automatic Obrázek 2-10 ? PRIM Letecké Automatic, sériové číslo 000656, s originálním černým plastovým řemenem. Autor fotografie: Pikec Populární jméno: PRIM Letecké Automatic Typové označení: 96 033.1 Modelová řada: - Typ hodinek: Speciální, letecké Konstruktér: - Designér: - Kalibr: PRIM kalibr 96 Druh strojku: mechanický s automatickým nátahem Funkce strojku: základní časová infor
Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestnáctá 6.2 Technické parametry ASKANIA Taifun TAI 682 Obrázek 6-6 ? ASKANIA model Taifun TAI 682 českého letectva byly dodávány i s tímto světlým koženým řemenem, který je ?pronýtován? šrouby a maticemi imitujícími nýty. Autor fotografie: Polifka Jednou z technologických zajímavostí, kterou se modely Taifun včetně TAI 682 pyšní, je velmi odolné, tvrdé ocelové pouzdro. Ve starších podkladech českého zastoupení Askanie se mi podařilo obj
Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestá 3 PRIM Hind Obrázek 3-1 ? PRIM model Hind private edition 231. vrtulníkové letky. Pohled na ciferník se siluetou vrtulníku Mi-24 Hind a sek..dovou ručičkou v pruhovaném tygřím vzoru. Zdroj fotografie ELTON hodinářská a.s. Trvalo téměř další čtvrtstoletí od zavedení PRIM Letecké Automatic než se v našem letectvu objevily další nové letecké hodinky. Důvody proč to trvalo tak neskutečně dlouho, jsou naznačeny v obsáhlé kapitole 9 o his
Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část sedmnáctá 6.3 Provozní zkušenosti s Taifun TAI 682 Obrázek 6-12 ? ASKANIA Taifun TAI 682 českého letectva naživo na zápěstí, pohled na ciferník. Autor fotografie: Polifka Hodinky ASKANIA Taifun TAI 682 u 212. taktické letky s letouny L-159 ALCA nafasovalo zhruba 70% pilotů, zbytek dal přednost svým vlastním hodinkám. Zhruba polovina uživatelů dala při nošení přednost koženému řemenu a druhá polovina kaučukovému řemenu s bezpečnostní spono