Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Odesláno

Zdravím všechny na fóru chronomagu a kladu obecnou otázku ohledně nefungujícího strojku kapesních hodinek, který se na pohled zdá být kompletní:

 

Jak bez rozebrání strojku zistit, nebo alespoň odhadnout, proč ty hodinky nejdou?

Co lze, resp. nelze poznat pouze 'odborným okem', s minimem pomůcek dostupných v terénu (=bazar, blešák, vetešnictví, ...)?

Lze odhadnout rozsah (případně cenu) potřebné opravy?

 

Díky předem za shovívavost a konstruktivní reakce.

Odesláno

Zvláštní otázka. Asi jako kdybych se ptal Jak zjistit proč auto nejede, ač se zdá být kompletní :)

Já jako laik bych řekl obecně asi tohle: pokud člověk něco o hodinkách ví, tak taky něco pozná. Platí úměra - čím víc toho o hodinkách víš, tím víc poznáš a odhadneš na první okouknutí. A od určitého stupně znalostí a posuzování v terénu se neobejdeš bez lupy (zvětšení min. 10x).

Odesláno

Zdravím všechny na fóru chronomagu a kladu obecnou otázku ohledně nefungujícího strojku kapesních hodinek, který se na pohled zdá být kompletní:

 

Jak bez rozebrání strojku zistit, nebo alespoň odhadnout, proč ty hodinky nejdou?

Co lze, resp. nelze poznat pouze 'odborným okem', s minimem pomůcek dostupných v terénu (=bazar, blešák, vetešnictví, ...)?

Lze odhadnout rozsah (případně cenu) potřebné opravy?

 

Díky předem za shovívavost a konstruktivní reakce.

 

takže shovívavá a konstruktivní reakce....

 

 

1.Jak bez rozebrání strojku zjistit, nebo alespoň odhadnout, proč ty hodinky nejdou?

nastudovat a pochopit technická řešení mechaniky hodinových strojů, jejich historii, vývoj, materiály a dalších pár bezvýznamných maličkostí.

 

2.Co lze, resp. nelze poznat pouze 'odborným okem', s minimem pomůcek dostupných v terénu (=bazar, blešák, vetešnictví, ...)?

zdá se mi, že asi nerozumím týdle větný skladbě, ale platí...viz odpověď č.1

 

3.Lze odhadnout rozsah (případně cenu) potřebné opravy?

viz odpověď č.1

 

Odesláno

Zdravím všechny na fóru chronomagu a kladu obecnou otázku ohledně nefungujícího strojku kapesních hodinek, který se na pohled zdá být kompletní:

 

Jak bez rozebrání strojku zistit, nebo alespoň odhadnout, proč ty hodinky nejdou?

Co lze, resp. nelze poznat pouze 'odborným okem', s minimem pomůcek dostupných v terénu (=bazar, blešák, vetešnictví, ...)?

Lze odhadnout rozsah (případně cenu) potřebné opravy?

 

Díky předem za shovívavost a konstruktivní reakce.

 

 

 

První na co bych se kouknul je setrvačka, jestli nemá ulomenou hřídelku, to je nejčastější závada. Pak na vlásek, jestli není zrezlý, nebo jinak poškozený. Zkusit natáhnout jestli není prasklé péro. Pokud je vše v pořádku a přesto hodinky nejdou, nebo se hned zastavují, bývá to zatuhlým olejem, takže stačí vyčistit. Pokud hodinky jdou jen v jedné poloze, bude zřejmě prasklý kámen na setrvačce. Pokud je prasklé péro je to oprava za pár kaček ( záleží na hodináři), s hřídelkou setrvačky je to složitější a oprava nákladnější. Prasklý kámen bývá někdy také problém, pokud to není jen krycí.

Odesláno

Zvláštní otázka. Asi jako kdybych se ptal Jak zjistit proč auto nejede, ač se zdá být kompletní :)

Já jako laik bych řekl obecně asi tohle: pokud člověk něco o hodinkách ví, tak taky něco pozná. Platí úměra - čím víc toho o hodinkách víš, tím víc poznáš a odhadneš na první okouknutí. A od určitého stupně znalostí a posuzování v terénu se neobejdeš bez lupy (zvětšení min. 10x).

 

Otázka to poněkud zvláštní opravdu je, na tom se shodneme.

 

Jenže I když je auto o něco složitější věc než strojek běžných kapesních hodinek bez komplikací a opravit ho taky neumím, asi bych na takovou otázku o autě uměl odpovědět stylem 'když to dělá tohle a tohle, nebo když to nedělá támhleto, tak je to zřejmě baterka, startér, prázdná nádrž, spojka ... nebo něco jiného'.

 

Že ten, kdo tomu nerozumí ví houno a ten, kdo tomu rozumí se podívá a hned je mu to jasné, to je předse zřejmé.

 

S lupou jsem počítal. Je ještě něco dalšího, co by mělo smysl použít a druhá strana by to pravděpodobně akceptovala?

Odesláno

takže shovívavá a konstruktivní reakce....

 

 

1.Jak bez rozebrání strojku zjistit, nebo alespoň odhadnout, proč ty hodinky nejdou?

nastudovat a pochopit technická řešení mechaniky hodinových strojů, jejich historii, vývoj, materiály a dalších pár bezvýznamných maličkostí.

 

2.Co lze, resp. nelze poznat pouze 'odborným okem', s minimem pomůcek dostupných v terénu (=bazar, blešák, vetešnictví, ...)?

zdá se mi, že asi nerozumím týdle větný skladbě, ale platí...viz odpověď č.1

 

3.Lze odhadnout rozsah (případně cenu) potřebné opravy?

viz odpověď č.1

 

 

Studuji, ale jde to pomalu a pořád je to jenom teorie.

Moje otázka byla myšlena ryze prakticky.

 

Za větnou skladbu se omlouvám, chtěl jsem pouze co nejpřesněji formulovat to, co mám na mysli (mám s tím permanentní problém).

Odesláno (upraveno)

No, asi nejlepší rada je kup si hromadu šrotu, oprav ho a budeš schopný to trochu odhadnout.

Já být prodávajícím, tak Tě do strojku hrabat nenechám, apriory, když nejde.

I jdoucí strojek může být poškozený.

Pero, zlomenou setrvačku, špatný vlásek poznáš už od pohledu.

Excentrická kolečka, jeden špatný zub, špatně nastavený krok, vypadené něco od někud (popudný kámen, u složitějších komplikací odtud), zakorodované pastorky asi už bez rozborky nedáš.

 

Toto riziko k tomu patří a za chvíli budeš mít více polojdoucích než perfektních. Chceš-li jenom jedny perfektní, nenakupuj v aukcích, ale "osobně" od hodinářů a sběratelů s nějakou zárukou funkčnosti. Ale ceny jsou jinde než na blešáku ... v sumě, pokuď je cílem jedny použitelné, vyjde Tě to levněji.

Tady na fóru jsem nekupoval a neprodával, ale předpokládám, že by si nekdo asi lajznul prodat skryté vady jenom jednou. K tomu ať se vyjádří někdo jiný (moderátor ap.).

 

Edit - např. za 24USD jsem koupil 30J vadný automat na součástky. Protože měl poškozený jenom samonátah a byl naprosto minimálně opotřebený a dorasovaný, rozhodl jsem se ho zprovoznit. Jenom NOS součástky vyšly na dalších 26liber (35 USD) a to jsme ještě se nebavili o ciferníku a ručičkách atd... Pod materiálové náklady bych nikdy neprodal.

Upraveno uživatelem Rs.
Odesláno

První na co bych se kouknul je setrvačka, jestli nemá ulomenou hřídelku, to je nejčastější závada. Pak na vlásek, jestli není zrezlý, nebo jinak poškozený. Zkusit natáhnout jestli není prasklé péro. Pokud je vše v pořádku a přesto hodinky nejdou, nebo se hned zastavují, bývá to zatuhlým olejem, takže stačí vyčistit. Pokud hodinky jdou jen v jedné poloze, bude zřejmě prasklý kámen na setrvačce. Pokud je prasklé péro je to oprava za pár kaček ( záleží na hodináři), s hřídelkou setrvačky je to složitější a oprava nákladnější. Prasklý kámen bývá někdy také problém, pokud to není jen krycí.

 

 

Tohle je přesně to, co jsem potřeboval, DÍKY MOC !!!

 

Jak poznám ulomenou hřídeku setrvačky, resp. prasklý kámen? :unsure:

Odesláno

Kutil psal VĚTŠINOU ... i s prasklými kameny jsou ve všech polohách, je to otázka kolik. Pokuď se zastavují, může být špatně opravený krok, něco s zuby, excentry, vady v pomocných a komplikacích. Zvláště s španě nastaveným krokem se pobavíš.

Do setrvačky drbneš a vidíš. Drbe se do ní rodigem (taková plastelína) na párátku - abys nezlomil ani náhodou čep. Servisovaná 18000 setrvačka by se měla chvět/chýbat i bez drbání jenom pohybem strojku (= vlastně důvod proč se hodinky ze záchytu rozejdou).

 

Jestli nemáš ony kultovní PDF učebnic, tak Ti je nabízím (SZ).

Odesláno

No, asi nejlepší rada je kup si hromadu šrotu, oprav ho a budeš schopný to trochu odhadnout.

 

Na tohle jsem už kdysi myslel, ale pak jsem od toho upustil. Vzhledem k mé 'šikovnosti', bych se musel učit hlavně rozebíráním. Představa, že bych složil hodinový strojek, se mi jeví býti velice sci-fi. Nicméně to přece jenom asi zkusím ...

 

 

I jdoucí strojek může být poškozený.

 

To mi povídej...

 

Zrovna dneska jsem koupil v takových mírně podivných starožitnostech jdoucí Doxy. Chvilku jsem váhal, protože několik šroubků bylo mírně ožvýkaných a pouzdro v místě otvírání lehce poškrábané, ale celkově opotřebované byly velice málo, no zkrátka na denní nošení tak akorát. A když se po dvou otočeních korunky radostně rozeběhly, tak jsem je vzal.

 

Jenže po půl hodině se zastavily (to už bylo po zavírací době) a doma jsem zjistil, že vnější konec vlásku volně trčí do prostoru. :wallbash:

 

Zkusím je zareklamovat, vždyť jsem je kupoval jako jdoucí, ale moc nadějí tomu nedávám. Kdyžtak půjdou na opravu.

Odesláno

S tím volným koncem vlásku by nešly, takže se ti to stalo až doma ve chvíli, kdy se zastavily a v prodejně bys tohle stejně nijak nepoznal. Třeba vlásek jen vypadl ze špalíčku. Neměl by být problém to opravit. Já sám ožvejkaný šroubky nemám rád. Jednak to vypadá ošklivě a hlavně to svědčí o tom, že se v tom rýpalo nějaký čuně a tak pokud není jó supr cena, tak od toho jdu pryč.

Odesláno

No, zakolíkovaný vlásek nemá co vypadnout, ale ten kolík se musí udelat slušně. Nesmí se tam narvat jen tak kus drátu - musí se mu udělat nejen konus, ale i ploška.

Odesláno

Hm no šteft tu a tam vypadne tak uděláme nový . Kousek mosazného tvrdého drátu / např. 0.5 / vsuneme do štyftkloubny / čelní svěrka / potom dám štekholts do šraubštoku ..ten má pochopitelně drážku.....nasadím štyftkloubnu / pravá ruka ..levák obráceně / uchopím pulírfail / hrubost podle potřeby ovšem upozornuji ,že musí být řádně opotřebovaný....proč ? protože by "zakopával" / a jedu...skoro jako na roleru ....tak jo na rolleru mach šnel junge dfm že hodin. čeština něma problema..no moch jsem ještě upřesnit...jestli nebudu odstaven ....ty Doxa jsou asi 18-19 linek ?

Odesláno

Neodpustím si poznámku:

Pokud bys měl v ruce hodinky s vadným cylindrem (zjednodušně je to vykouslá trubka, a v tom výřezu běhá krokové kolo), jesli v kapse nemáš číslo na hodináře, který je má v šuplíku, běž od toho. Nedokážeš si představit, kolik hodinářů jsem s vadným cylindrem obešel :-)

Odesláno

No jo, dnes už náhradní cylindry nikdo nemá. Dřív byla plná krabička v šuplíku běžná, dnes mají hodináři místo krabičky součástek krabičku baterií.

Občas se dají náhradní cylindry z různých hodinářských pozůstalostí potkat na Aukru.

Odesláno

Občas jo, ale dost často jsou v soupravě nejběžnější cylindry vybraný:crying_anim02: . A pak se znovu běhá po hodinářích:suicide_anim: . Ale stojí to za to, když to začne zase tikat...................

Odesláno

Občas jo, ale dost často jsou v soupravě nejběžnější cylindry vybraný:crying_anim02: . A pak se znovu běhá po hodinářích:suicide_anim: . Ale stojí to za to, když to začne zase tikat...................

 

Odesláno

karlos dík za snahu ale....no k věci cylindr není až takový problém muže se vyměnit horní nebo spodní tampon...musíš mít nářadí ..součástky ruce oči trpělivost /rybáři hadr / a když bude najhuř pošli vzorek...kap.hod. zdar

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...