Petr_P Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 Co jsem se já dozvěděl od jednoho člověka, který v NMnM bydlel, tak se tohle realizovalo hned zpočátku výroby kal. 96. Druhá věc - dýnka a jejich výroba, před nějakou dobou si jich zdejší členové nechali pár vyrobit, takže to je jen o chtění a šikovnosti. Dnes věci fungují už jinak, ale z hlediska příběhu těchto hodinek by mohlo být zajímavé vědět jaké měli možnosti tvůrci upgradu v době jejich vzniku. Něco my říká, že koncem 70. let, v období centrálně plánované a státem vlastněné ekonomiky, lidé žijící v Novém Městě nad Metují neměli moc na výběr zhlediska výrobních možností. Všechno okolo byl Elton, nikde žádné šikovné soukromé firmičky s živnostníky jako dnes, americká lepidla typu Loctite asi u nás nebyla úplně běžným materiálem, atd. Museli pracovat s tím, k čemu tehdy měli přístup v Eltonu. A stroje na výrobu vík a jejich řezné nástroje to očividně nebyly. Honzo, je nějaká informace o tom, kolik takových upgradů koncem 70. let vlastně stvořili? Dělali to pro sebe/příbuzné nebo na kšeft? Nějaké vzpomínky na to, kdo byl autorem (myšleno postavení v tehtejdším Eltonu)? A proč nešli metodou výroby nových dýnek, ale modifikovali stará (myšleno kalibr 68 s použitím dílů z 96 zvládli modifikovat, ale k soustruhům se nedostali)? Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skodna Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 (upraveno) Vzhledem k tomu , že jsem tady popsal teorii výroby dýnka na předělávky 68 na automat tak jsem si to taky vyzkoušel v praxi a zde je výsledek.Vzal jsem jedno dýnko ze sportů a jedno z nějakých primek.Mělo průměr 27,5mm. Potom jsem do sport dýnka vyvrtal otvor na protažení plátku lupínkové pilky a začal pižlat.Nechal jsem na tom čtyři plátky a šlo to docela dobře.Za cca 45min bylo hotovo. Teď jsem musel vše začistit do kulata a na potřebný rozměr otvoru 26mm.Toto jsem provedl vysokootáčkovou bruskou z bauhausu a už se to pomalu rýsovalo. Ještě jsem si ověřil funkčnost na hodinkách ,zda se rotor volně pohybuje a nezadrhává o otvor. Vše bylo ok.Teď už zbývá oba díly spojit k sobě.Je jedno jak , jestli slepit nebo sletovat.Na to se vrhnu hned zítra jak příjdu z roboty Je to jen moje bohapustá teorie ,ale možná to někomu pomůže při bastlení.Na výdělek to není , ale pokud se vám bude zdát tento příspěvek nezákonný nebo nemravný , tak ho prosím odstraňte.Děkuji za pozornost a trpělivost při čtení.Přeji všem krásný zbytek dne. Upraveno 4. března 2012 uživatelem skodna Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Honza.manta Odesláno 4. března 2012 Autor Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 4 Petr_P - s tím člověkem jsem bohužel ztratil kontakt, což je smůla, neboť mi tu historii vzniku slíbil zjistit. Chtěl jsem o tom napsat článek ve tvém stylu, ale bohužel se spojení přerušilo.4 Skodna - dobrá práce. Ono to dýnko muselo přesně takhle vznikat. Jen to asi odtočili na malém soustruhu a ještě probrousili ty otevírací zářezy. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skodna Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 Všiml jsem si , že na těch tvých-Honza Manta jsou použita různá dýnka.Znamená to teda ,že ty výtvory vyrábělo několik různých lidí.Teď je jen otázkou jestli to byli lidé z N.M.n.Metují nebo takoví různí bastlíři jako jsme my.Nicméně to jde a zabereto zhruba dvě hoďky.Kdyby byl nějaký malý soustruh tak by to byla jiná práce ,ale není . Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Honza.manta Odesláno 4. března 2012 Autor Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 Buď to vzniklo v několika časových rovinách a proto odlišnosti, nebo tam ta dýnka znarodňovali a pasovalo tam několik různých typů a tak brali všechny vhodné. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JR_2010 Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 (upraveno) A odpad se dá ještě využít, očkem provléknout řetízek, vyrazit osobní číslo, šup s tím na krk a v létě na koupališti budou zasvěcení hned vědět, že se jedná o "Chronomagora-Primkaře" Upraveno 4. března 2012 uživatelem JR_2010 Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skodna Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 to není špatnej nápad.Nějak to dotáhnu do konce.Možná bude stačit řetízek na splachovací záchod. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JR_2010 Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 to není špatnej nápad.Nějak to dotáhnu do konce.Možná bude stačit řetízek na splachovací záchod. Ne řetízek na splachovací záchod, ty kuličky na špunt k umyvadlu, jako mají ty pseudo vojenský známky Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skodna Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 to už je moc americký a ten odpad je echt českej Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JR_2010 Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 to už je moc americký a ten odpad je echt českej A to ještě existuje? já neviděl hajzl s rezervoárem u stropu ani nepamatuju, a když, tak tam plandalo plastový splachovadlo na silonovým provázku, ty řetízkový splachovadla měli ještě dřevěnou rukojeť, jestli se nepletu... Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skodna Odesláno 4. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 4. března 2012 už se nepoužívá ale v železářství se stále prodává, Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skodna Odesláno 5. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 5. března 2012 Tak a dílo je dokonáno.Tady ještě pár fotek pro úplnost Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
atomicsteve Odesláno 5. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 5. března 2012 Nešlo by použít dýnka z porevolučních sportů nebo z leteckých? Na Aukru je myslím nabízela Nirmalita za ještě rozumné peníze... Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skodna Odesláno 5. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 5. března 2012 (upraveno) Z leteckých nebo jiných automatů.Tady šlo o to pokusit se a ověřit si jak to dělali zaměstnanci Eltonu , když dělali z kal.68 ,který má manualní nátah, automaty a nedostávalo se jim dílů co by vyšších dýnek které jsou třeba kvůli rotoru.Jinak samozřejmě je jednodušší koupit dno na automaty (kal 96 letecké sport;69 sport) a je to vyřešený.Toto ale potěší víc. Upraveno 5. března 2012 uživatelem skodna Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Honza.manta Odesláno 5. března 2012 Autor Nahlásit Sdílet Odesláno 5. března 2012 Tak a dílo je dokonáno. Krásná práce - gratuluju! A co vodotěsnost? Já s těmi Eltonbastly hrdě chodím do vody - i do moře. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr_P Odesláno 5. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 5. března 2012 Vzhledem k tomu , že jsem tady popsal teorii výroby dýnka na předělávky 68 na automat tak jsem si to taky vyzkoušel v praxi a zde je výsledek.Vzal jsem jedno dýnko ze sportů a jedno z nějakých primek.Mělo průměr 27,5mm. ..... Naprosto úžasné. Takto se dělá supermoderní historický výzkum! Replikace původních výrobních postupů. Myšlenka s použitím naklapávacího dýnka je naprosto brilantní! Původní tvůrci se vůbec nemuseli trápit s tvářením kovu za studena, jen použili další masově vyráběnou součástku. To jim dramaticky zjednodušilo nároky na výrobní technologie. 4 Petr_P - s tím člověkem jsem bohužel ztratil kontakt, což je smůla, neboť mi tu historii vzniku slíbil zjistit. Chtěl jsem o tom napsat článek ve tvém stylu, ale bohužel se spojení přerušilo. To je věčná škoda, protože popis poměrů a mravů v Eltonu na konci 70. let, mohl být z dnešního pohledu opravdu zajímavý. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skodna Odesláno 5. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 5. března 2012 Zatím obstály jen kyblovou zkoušku.Jestli s nimi zajdu k léčitely na přístroj se uvidí.Do města se nedostanu. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
padza1 Odesláno 23. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 23. března 2012 Zdravím,měl bych dotaz na zkušenější. Jak přesně tam patří tato pružinka/ pérko a taky jak ji tam dostat? Již jednou jsem ji pokládal za ztracenou, pak jsem ji úplnou náhodou našel :-)))Ideálně kdyby sem někdo mohl vložit fotku s naznačením jak tam patří. Předem dik!(kalibr 96) Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Honza.manta Odesláno 23. března 2012 Autor Nahlásit Sdílet Odesláno 23. března 2012 Hodně dobré zábavy přeji - tuhle odlučovací pružinku nenávidím. Taky mám dost zvýšenou spotřebu. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
padza1 Odesláno 23. března 2012 Nahlásit Sdílet Odesláno 23. března 2012 Juchůůů, povedlo hned na první pokus Honzo, dik moc! :-) Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se