Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Ahoj, sedeli jsme s @F.B. na kafi, bavili se o hodinkach a prisla rec i na letadla. O tech vim totalni prd, ale mam doma od nepameti stary letecky kompjutr (luftwaffe 1940) a jako studovany matematik jsem se pomalu prokousaval tim, co se na tom da pocitat. Vcera mi jeste jedna stupnice odolavala, ale dneska sem uz presvedceny, ze vsem stupnicim rozumim. Kazdopadne bych rad hodil rec na tema vypoctu behem letu s nejakym motorovym pilotem, abych si udelal predstavu, co se behem letu pocita, kolik je na to casu, jaky je stres apod.

IMG_7386.jpeg

IMG_7385.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 8 minutami, F.B. napsal:

Bola to Stuka teda?

To se z pravitka uplne nepozna, ale podle cerveneho rozsahu rychlosti bych to tak odhadoval (250-390km/h - je to z fotky spatne citelne). Prochazel jsem letadla Luftwaffe z 1940 a vychazelo mi to na Stuku. Taky je ale prostor k debate otevreny. Samozrejme jakekoliv komentare vitany. Budu rad, kdyz se o tomhle kompjutru dozvim co nejvic.

IMG_7381.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Samozrejme s tim prepoctem z hodin na minuty se da vyblbnout a pocitat cas doletu, spotrebu , potrebny cas stoupani apod. Jen si nedovedu predstavit ze to dela pilot za letu. Ja u toho sedim v brylich, a porad si musim pracne hlodat jednotky. Asi s nekakym drylem a pri pokud mozno v letadle s doporucenym rozsahem letovych rychlosti to tak narocny nebude, ale to necham komentovat opravdove piloty. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsíci...
  • po měsíci...
  • po měsících...
  • po měsíci...
V 15. 2. 2024 v 13:03, nazdarhodiny napsal:

To se z pravitka uplne nepozna, ale podle cerveneho rozsahu rychlosti bych to tak odhadoval (250-390km/h - je to z fotky spatne citelne). Prochazel jsem letadla Luftwaffe z 1940 a vychazelo mi to na Stuku. Taky je ale prostor k debate otevreny. Samozrejme jakekoliv komentare vitany. Budu rad, kdyz se o tomhle kompjutru dozvim co nejvic.

IMG_7381.jpeg

Ahoj, osobně si myslím, že je to spíš obecný letecký počítadlo nežli na konkrétní typ (dole je číslo Fl.23825, tedy letecké počítadlo (Dreieckrechner) Model DR2). Předpokládal bych, že to byla normální výbava pilota, případně navigátora (byl-li na palubě) na většině typů letadel té doby.

Dnes se počítadla stále ještě používají, ale víceméně už jen jako pomůcka při zkoušce PPL nežli v reálu (aspoň nikoho neznám kdo by s ním dnes za letu počítal). Tenkrát to ale byla jiná situace, nic lepšího nebylo. V současnosti stále obvyklé počítalo je např. E6B. a to se vyrábí už od doby před WW2.

Ještě pro úplnost kdysi jsem viděl počítadlo pro větroně, konkrétně pro VSO 10, ale tam to dává trošku větší smysl, protože každý větroň má specifickou poláru. Ale taky je to již dost minulostí...

Upraveno uživatelem Ronin13
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 minutou, Ronin13 napsal:

E6B

Ahoj, diky za reakci. podle navodu k E6B jsem desifroval nejake funkce. Na vebu jsem videl par jinych pocitacu pro Luftwafe a ty se prave lisili stupnici rozsahu rychlosti. Takze jsem predpokladal, ze podle provozni rychlosti si mohl pilot/navigator vzit pocitac, aby nemusel prilis casto prepocitavat rady jednotek. 

Jinak jasne, co se tyce vypoctu, tam nic specielniho k danemu typu letadla neni. To moje je optimalizovane pro rychlosti do 390km/h

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...