Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

před 17 minutami, nazdarhodiny napsal:

Ahoj, diky za reakci. podle navodu k E6B jsem desifroval nejake funkce. Na vebu jsem videl par jinych pocitacu pro Luftwafe a ty se prave lisili stupnici rozsahu rychlosti. Takze jsem predpokladal, ze podle provozni rychlosti si mohl pilot/navigator vzit pocitac, aby nemusel prilis casto prepocitavat rady jednotek. 

Jinak jasne, co se tyce vypoctu, tam nic specielniho k danemu typu letadla neni. To moje je optimalizovane pro rychlosti do 390km/h

koukám na ten obrázek toho počítadla, nemám dojem, že by končilo 390. abys spočítal pravou vzdušnou rychlost, tak nastavíš teplotu a výšku, pak točíš...

 

Upraveno uživatelem Ronin13
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, Ronin13 napsal:

pak točíš...

a prepocitavas řády 🙂 

jasne, kazde logaritmicke pravitko umoznuje pocitani libovolnych cisel, ale musis prepocitavat řády. 

Byla to jen domnenka. Prave ze nemam tuseni, nakolik si vubec pilot muze v kokpitu tocit koleckem a studovat mrnava cisla ... a navic nejake dopocitavani. Proto jsem si rikal, ze ten rozsah rychlosti, kdy se nemusi nic moc prepocitavat nejak optimalizovali. A videl jsem ty pocitace optimalizovane i na jine rychlosti, nez je ten muj. 

  • Like 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, nazdarhodiny napsal:

a prepocitavas řády 🙂 

jasne, kazde logaritmicke pravitko umoznuje pocitani libovolnych cisel, ale musis prepocitavat řády. 

Byla to jen domnenka. Prave ze nemam tuseni, nakolik si vubec pilot muze v kokpitu tocit koleckem a studovat mrnava cisla ... a navic nejake dopocitavani. Proto jsem si rikal, ze ten rozsah rychlosti, kdy se nemusi nic moc prepocitavat nejak optimalizovali. A videl jsem ty pocitace optimalizovane i na jine rychlosti, nez je ten muj. 

 

Já teda použil právě počítadlo naposled když jsem dělal PPL teorii před x lety. Za letu na to čas moc není a ani potřeba (ale to beru civilní létání a taky to, že jsou většinou na palubě již trošku modernější přístroje). Tenkrát to byloo hodně jiné. 

Lety byly primárně dle srovnávací navigace, výpočtové navigace, bez GPS a jiných moderních vymožeností. Když bylo možné použít radio maják atp. tak asi spíš výjimečně (na cestě zpět primárně). U více posádkových letadel byl na palubě navigátor.

Každopádně jsem ověřil s kolegou z aeroklubu, který se velmi zajímá o druhou světovou, ten potvrdil, že výše diskutované logaritmické počítadlo byl standard a to i pro piloty stíhače.

 

  • Like 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tohle je poměrně dobrej článek o tom jaký udělala navigace pokrok: Navigation: From Dead Reckoning to Navstar GPS | Air & Space Forces Magazine

a zde: Challenges of Air Navigation | Time and Navigation

 

Letu zdar!

Upraveno uživatelem Ronin13
  • Dát hlas 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta navigační diskuse je samozřejmě zajímavá a já vždy obdivoval lidi, kteří se při dlouhých letech uměli trefit tam kam chtěli, třeba Charles Lindbergh. Některým se to nepovedlo, třeba Amelii Earhartové. Obdivoval jsem i piloty, jejichž doménou byla sportovní navigace.

V mé letecké kariéře to bylo jinak, zejména díky tomu, že jsem létal ultralighty, jejichž rychlost byla malá a které létají jen VFR. Základem tedy byla srovnávací navigace s otočným mapníkem na stehně. To se hodilo i při soutěžích a jak se disciplíny zdokonalovaly a byly čím dál náročnější, na palubě postupně přibývaly tužky, kružítka, úhloměry, pravítka a samozřejmě i kvalitní kompas a stopky. Já měl kliku v tom, že většinu soutěží jsem létal s navigátorem, takže Jirka měl za letu fakt hodně práce. Představte si třeba zadání jedné disciplíny na MS UL ve Španělsku - po startu poletíte kursem xxx tak dlouho, dokud pod sebou neuvidíte z plachty udělanou bílou jedničku. Odtud poletíte kursem YYY tak dlouho, dokud pod sebou neuvidíte dvojku. Atd. Celý let měl trvat 3 hodiny a převážně vedl nad pouští téměř bez orientačních bodů, kde byla mapa skoro k ničemu. Ale dali jsme to, tedy hlavně Jirka, já držel kurs, ovládal stopky a rogalo. Když jsem létal soutěže sólo, na rogalu jsem musel mít všechno na provázcích, včetně tužek, kružítka, pravítka a úhloměru. Byla to pakárna, stres, když jsem něco počítal a maloval do mapy, moc se řídit nedalo, což ani tak nevadilo proto, že bych spadnul, éro bylo stabilní, ale spíš kvůli dodržování kursu a sledování, kde přesně na mapě jsem. Ale také to nějak šlo. Pamatuji se, že jsem kdysi letěl jednu regionální soutěž s kamarádem Čechoameričanem jako navigátorem. Za letu mu  uletěl fix a tužku zlomil poryv větru o kapotáž. Zbyly nám jen jeho a moje mapa s namalovanou trasou, on ji držel v ruce a já ji měl standardně otočnou na stehně. Byla to jednoduchá soutěž, navíc v kraji, kde jsem to znal, až na jednu kruhovou část se letělo přímo a jen se měly nacházet písmena z plachet na zemi a přesně v mapě zakreslit jejich polohu. Zdenál to tehdy ryl pahýlem tužky do mapy a já se snažil to zapamatovat. Nemluvili jsme, já letěl po trase a snažil se udržet v hlavě písmena a místa, kde byla. Nakonec bylo těch bodů 14 a z hlavy se mi skoro kouřilo. Dělali jsme to tedy duplicitně, naštěstí, protože Zdendovi na finále ulétla mapa a vrtule z ní nadělala mnoho malých útržků, snášejících se do předpolí přistávací dráhy. Po zastavení k nám přišel rozhodčí a chtěl mapu se zakreslenými body. Vzal jsem mu tužku a do své mapy jsem všechno dokreslil. Jeden z bodů mi unikl, ale i tak to dalo na pěkné druhé místo. No, o mé ultralehké navigaci bych mohl napsat knihu..

  • Like 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, Chronař napsal:

Však napiš, rádi si jí koupíme a přečtem 👍

Už se k tomu chystám několik let - takové moje letecké paměti zahrnující zhruba 40 let létání.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, JDenver napsal:

Když už jsi to nakousl ... mám Tě pozdravovat od Pavla Černého.

Díky. I když si už nějak nevybavuju, kde jsem se s ním při létání setkal... :-).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, Ivan Lelák napsal:

Díky. I když si už nějak nevybavuju, kde jsem se s ním při létání setkal... :-).

Taky létal UL. Mám dojem, že byl snad i mistr něčeho (republiky?) On si vzpomněl hned. Malého vzrůstu, absence vlasů ... 

  • Díky 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 3 týdnech...
  • po 2 týdnech...
před 6 hodinami, revue gt napsal:

Dobrý, 

chtěl bych se zeptat, jestli se na Flightradar24 dají stáhnout informace o proběhlém letu - trasa apod. Bylo to včera. 

Screenshot_20250116_144526_Chrome.jpg

Screenshot_20250116_144723_Chrome.jpg

Záteží na tom, co si představujete pod takým slovom "stáhnout informace", Kefalín. KML je OK?

W62033-38bf34b8.kml

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, paya01 napsal:

Záteží na tom, co si představujete pod takým slovom "stáhnout informace", Kefalín. KML je OK?

W62033-38bf34b8.kml 850.38 kB · 3 stáhnutí

Ano, to je pěkný, dcera letěla a já si to postupně odklikávál na té barevné mapě, kde si to takhle nepřiřadím časově, ani obrazově. 

Můžu se zeptat, jak se to dělá, pokud to není profi. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

před 39 minutami, revue gt napsal:

Ano, to je pěkný, dcera letěla a já si to postupně odklikávál na té barevné mapě, kde si to takhle nepřiřadím časově, ani obrazově. 

Můžu se zeptat, jak se to dělá, pokud to není profi. 

No já mám předplatné, tam je to jako možnost exportu...umí to AFAIK jakékoliv placené předplatné (Free ne).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...